Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.  (gelezen 7432 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #15 Gepost op: 21 February 2022, 14:19:40 »
Veroniek heeft best wel iets met Lenz geloof ik.  :)
Roco had in de tijd van Lokmaus een toetsenbordje voor wisselbesturing. Vonden ze in de tijd van de Multimaus kennelijk niet meer nodig. Of werd niet meer erg verkocht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 21 February 2022, 14:55:58 »
Citaat
Roco had in de tijd van Lokmaus een toetsenbordje voor wisselbesturing.
De roco route control, ik wilde er eentje maar kon hem niet meer krijgen. Ik vond ze wel aan de prijs. Ik had zelf nog bedacht om met een wifi arduino een miniatuur versie van dat ding te maken maar dan draadloos. Die zou je dan aan je riem kunnen hangen of aan je pols knopen oid  ;D Leek me wel geinig, maar all in good time.

Citaat
Dus als ik bijvoorbeeld wisselstraat "1001" schakel dan wordt wisselstraat "1" omgezet.
Ronald, heb je source hiervan online staan die je wilt delen? scheelt mij misschien wat arbeid  ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #17 Gepost op: 21 February 2022, 15:05:15 »
De roco route control, ik wilde er eentje maar kon hem niet meer krijgen. Ik vond ze wel aan de prijs.

In die categorie: Arnold Keyboard 68220

Ronald, heb je source hiervan online staan die je wilt delen? scheelt mij misschien wat arbeid  ::)

Ik stuur je even een PB  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

VvKan

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 21 February 2022, 16:56:41 »
Veroniek heeft best wel iets met Lenz geloof ik.  :)
Dat dacht ik ook !  Alles, op uitzonderingen na, van Lenz. En de uitzonderingen betreft eigenlijk 2 zaken: decoders van andere merken, meestal met geluid, in loc's  en als tweede analoge electronica ter aanvulling van bijvoorbeeld het ABC systeem.

Maar ik heb 0 (nul) met nullen en enen  en ook nul met programmeren.   Zonodig hooguit CV's in decoders of apparatuur instellen.

Over hoeveel wisselstraten en hoeveel wissels per straat hebben we het?
Met wat voor centrale rijd je eigenlijk?
Lenz dus.  De LH101 kan 16 wisselstraten aan met ieder 16 wissels.  Lijkt me voor de uniformiteit wel handig als uitgangspunt.  Maar als dat te ingewikkeld is dan kan minder natuurlijk ook.
  Dan is een arduino die luistert naar XpressNet wisselcommando's de oplossing.
Al had je het over een waferstepper of over een scheerapparaat:  zal wel, maar zegt mij niks.  Ik dien een apparaat te hebben, dat met een paar stekkers is aan te sluiten en met begeleidende instructie in te stellen is, net zoals de andere apparaten van Lenz.  Zie mijn opmerking hierboven:   ik ben een totale nitwit op het gebied van digitaal, ik ken alleen apparaten en hun werking, dus de buitenkant.  De rest laat ik graag aan de diverse "ontwikkelaars" over, ieder zijn vak.  Alleen jammer dat Lenz dat zelf niet invult.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2022, 17:12:17 door VvKan. Reden: taalfout »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 February 2022, 22:14:25 »
Hier heb je er zo een, maar dat had ik in dat andere draadje al verteld.
Misschien kun je samenvatten wat het probleem is en hoe je het hebt opgelost. Dus: welke handelingen verricht je en wat is daarvan het zichtbare gevolg.
All in good time, kom ik in het andere draadje nog op terug.

Volgende filmpje gaat over de oranje MM die complete wisselstraten kan stellen.

<a href="https://www.youtube.com/v/nt1mPQ8FeGs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/nt1mPQ8FeGs</a>

Citaat
De LH101 kan 16 wisselstraten aan met ieder 16 wissels.  Maar als dat te ingewikkeld is dan kan minder natuurlijk ook.
Ingewikkeld is het probleem nooit, hoeveel straten en hoeveel wissels per straat dat is het aanpassen van een paar getalletjes. Het geheugen is hier de bottleneck.

De atmega328p die op de gebruikte Arduino zit, heeft 1024 bytes beschikbaar voor non-volatile opslag (EEPROM). Dat is geheugen wat niet verloren gaat als de arduino wordt uitgeschakeld. Je hebt 2 bytes per wissel nodig. 32 straten x 16 wissels x 2 bytes = 1024. Het is net hoe je het wilt indelen. We kunnen ook nog externe geheugen chips gebruiken en dan kan je er nog veel meer zaken opslaan.

Als al deze wisselbende naar behoren werkt en ik een video gemaakt heb over mijn cabinewisselprobleem, is het volgende ding wat ik er bij wil programmeren een pendeldienst en een multitractie. De pendeldienst is echter een meerjarenproject, vooral met kind #1 op komst, ik wil het al een tijdje in mijn zelfbouwhandcontroller bouwen.

Mvg,

Bas

P.S.
@Koerts, ik had niet veel aan je code helaas, maar in ieder geval bedankt voor de moeite  (y).

Train-Science.com
Train-Science github

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #20 Gepost op: 21 February 2022, 22:52:13 »
Qua wisselstraten, ik heb hier voor de Xbus nog wel wat printen voor een TCO op een Mega liggen, en werkende software.
Ik gebruik dit zelf ook, alleen heb je veel knopjes om te drukken en niet via de muis...
Groetjes, Hans

bask185

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 22 February 2022, 08:22:11 »
Het kan beiden. De multimaus enhancer 'enhance''t' eigenlijk alles op de XpressNet bus. Elk apparaat wat wissel 151 zet, legt straat 1, of dit nu een mm, Roco route control of LW150 is.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #22 Gepost op: 22 February 2022, 20:22:27 »
Bas,

Betreffende de wissels boven 254 op de DR5000.

Welk protocol gebruik je voor de wissels? Mogelijk dat het Z21 protocol dit wel goed doet?
Aangezien Roco ook wat raars doet tussen Z21 en MM betreffende wissels.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

bask185

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 22 February 2022, 21:25:00 »
Ik had Karst even ge'PB't. Het ligt waarschijnlijk aan de gecombineerde R bus. Je kan instellen hoeveel R-bus terugmelders je gebruikt dat gaat ten koste van accessoires.

Ik was er van overtuigd dat ik dat die terugmeldbus had uitgezet echter  ???

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 04 March 2022, 19:46:18 »
Beetje saai filmpje vandaag  ::). Ik heb de wissels inleerbaar gemaakt.. in software. Ik heb wat hardware problemen waardoor die arduino crasht bij binnenkomende berichten.

<a href="https://www.youtube.com/v/xTQ2RHHlq1U" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/xTQ2RHHlq1U</a>

Het stukje code wat de door mij ingetikte seriele data parse't, roept dezelfde functie aan als een binnenkomend XpressNet bericht. Dus alles wat ik kan laten werken met de monitor zal straks ook werken met de MM.. of Lenz apparatus. De monitor vertelt me in ieder geval dat het proces werkt  :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

VvKan

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 04 March 2022, 20:36:49 »
Dus alles wat ik kan laten werken met de monitor zal straks ook werken met de MM.. of Lenz apparatus.
Wisselstraten met de LW150 ???  Dus zonder de LH101 ?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 04 March 2022, 21:22:35 »
Yep. Je kan de LH101 gebruiken om de MM enhancer in te leren, dan kan je met de LW150 16 complete straten leggen door een wissel  met adres 101 t/m 116 in een richting te stellen.

Ik denk voor het gemak dat ik beter wissel adressen 1000 t/m 1016 kan pakken. Dat wordt vast door niemand gebruikt  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

VvKan

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 04 March 2022, 21:30:44 »
 (y) ik hoor graag wanneer het allemaal gelukt is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 15 April 2022, 23:08:55 »
Met veel pijn en moeite is het eindelijk gelukt... De rode Multimaus (en elk ander Xnet apparaat en waarschijnlijk ook de Wlan maus) kan nu wisselstraten leggen met mijn contraption.

<a href="https://www.youtube.com/v/RTWQihOpscQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/RTWQihOpscQ</a>

Dan nog wat technisch gebabbel over het probleem wat ik had:

Elke keer als ik met de MM enhancer een wissel wilde aansturen, resette de arduino. Dit heeft me veel weken lastig gezeten.

Er zat dus een aparte bug in de XpressNet library. Elke keer dat een arduino een wissel stelt, wordt er in de library de notifyXNetFeedback() functie aangeroepen. Deze functie is bestemd voor terugmeldinformatie die de centrale kan broadcasten naar de slaves. Ik heb me door Roco's klantenservice al een tijdje geleden laten vertellen dat de z21 dit niet kan broadcasten. Om die reden bezit ik dus ook een DR5000, alles wat een DR5000 aan bezetmelders binnen krijgt op Loconet, R-bus, RS-bus, s88.. bus.. wordt gebroadcast op XpressNet en Loconet.

Dus waarom de library die functie aanriep, is mij nog een raadsel. Waarom dit het crashen veroorzaakte, kon ik wel achterhalen. Dit kwam doordat er geen check opzat of deze functie ook bestond of niet.

Al deze 'notify' functies, noemen we volgens mij callback functies. Deze functies worden aangeroepen vanuit de library zelf wanneer er informatie binnen komt. Deze callback functies zijn met extern en met __attribute__((weak) gedeclareerd.
extern void notifyXNetFeedback(uint16_t Address, uint8_t data) __attribute__((weak));Met extern vertel je de compiler dat deze functie bestaat, alleen elders op andere plek. En met __attribute__((weak)) vertel je dat de functie niet perse hoeft te bestaan. Normaal als je een functie aanroept, moet die functie ook daadwerkelijk bestaan anders compileert het programma niet.

In de library worden deze functies als volgt aangeroepen:
case 0x52: //Accessory Decoder operation request
    if (notifyXNetTrnt)
        notifyXNetTrnt((XNetRXBuffer.ms.....

Met de if-statement wordt gecontroleerd of deze functie bestaat of niet. Als hij bestaat dan heeft hij een adres en anders is dat adres 0.

Je kan deze 'notify' functies tikken in je .ino bestand en dan bestaan ze, hebben ze een adres en worden ze door de library aangeroepen.

Bij deze functie aanroep, ontbrak de if-statement. Vervolgens werd de niet-bestaande functie aangeroepen-> programma springt naar adres 0 -> multimaus enhancer reset -> Bas = ongelukkig  :'(
byte len = (XNetRXBuffer.msg[XNetRXBuffer.get].data[XNetheader] & 0x0F) / 2; //each Adr and Data
for (byte i = 1; i <= len; i++) {
    if(notifyXNetFeedback) // <- deze regel ontbrak....  :'(
        notifyXNetFeedback((XNetRXBuffer.msg[XNetRXBuffer.get]

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 16 April 2022, 16:32:28 »
Ik kan nog iets met een multimaus doen wat een multimaus helemaal niet kan. Ik kan nu tracties maken  ;D

<a href="https://www.youtube.com/v/oqwpbp45MsA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/oqwpbp45MsA</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github