Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.  (gelezen 6204 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Gepost op: 20 februari 2022, 13:10:51 »
Beste modelspoorders,

In mijn draadje van een een paar dagen terug over het wisselen van een loc richting met een functie, had ik een interessant idee bedacht om mijn wens voor elkaar te krijgen. Ik wilde een Arduino laten luisteren over de XpressNet bus naar instructies voor een loc en die instructies opnieuw laten versturen voor de 'echte' loc maar dan een beetje anders zodat ik met een functie knop een cabine wissel kon simuleren (wanneer de machinist van cabine A naar cabine B verhuist)

Ik werd door onwetende beschuldigd van moeilijk doen :-\ maar wat is dat nu eigenlijk? 'moeilijk doen'

<a href="https://www.youtube.com/v/4fQyVMTwrtI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/4fQyVMTwrtI</a>

Dit programma heb ik toepasselijk "Multimaus Enchancer" genoemd omdat de werking van een bestaande multimaus 'enhance't' of verbeterd in Nederlands.

De verkorte samenvatting:
  • Je kan ten koste van 1 loc adres, 50 wissels schakelen met 3x minder druk- en denkwerk.
  • Dit werkt niet voor 1 multimaus, maar voor alle multimausen op een Xnet bus
  • Dit werkt ook met draadloze multimausen
  • Je hoeft hiermee niet meer naar wisselmodus te wisselen om wissels te kunnen schakelen
  • Alle wissels kunnen nagenoeg blind met 1 hand bediend worden
  • Dit kan natuurlijk uitgebreid worden naar meer wissels, mocht iemand die wens hebben
  • Handig voor tapijtrijders zonder schakelpanelen

Wanneer ik spoedig het kleine dubbele druk bugje heb opgelost, zal ik een 2e filmpje posten waarin ik alle 50 wissels in recordtijd kan schakelen met minimale moeite.

Ik vind dit zelf dus makkelijk doen. Mijn conclusie is daarom dat 'moeilijk doen' soms subjectief is.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn in de software:
https://github.com/bask185/MultiMausEnhancer
(Om te downloaden, klik je op de groene knop genaamd 'code' en dan op 'download zip')

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
    • Station Lemmer
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2022, 13:56:32 »
leuk gemaakt. (y)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2022, 15:12:54 »
hoi,

geen idee of ik het ga gebruiken, maar goed bedacht!

Guus
OpenDCC fan

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2022, 16:54:21 »
Hoi Bas, interessant. Wat ik echter nog interessanter vind is de elektronica schakeling van de koppeling van de Xbus met de Arduino.
Ik vecht al een tijdje met deze overgang van 485 naar Arduino en zou graag je oplossing daarvoor willen bestuderen.
Ditzelfde principe zit namelijk ook achter de sturing van DMX naar Arduino, en ook daar heb ik wat strubbelingen mee.
Is het mogelijk je schema to posten, zodat ik hiermee kan stoeien? Ik heb er al een paar maar het vlot niet heel erg altijd helaas.
Ik vind het nog niet zo een gek idee wat je hebt toegepast, dus lekker inventief bezig!  :D
Groetjes, Hans

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2022, 17:00:03 »
Heerlijk om dit te zien!
Dit is echt een prachtige oplossing. :-) Mooi bedacht.
K.Bay.Sts.B

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2022, 17:49:35 »

Schema kun je halen van opendcc.de

Daar is een expressnet add-on voor de centrale

Guus
OpenDCC fan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2022, 18:41:17 »
Citaat
geen idee of ik het ga gebruiken,
Same hier. Ik wil het ding eens meenemen als ik ooit nog met de BMB kan rijden. Op mijn thuisbaan met 6 wissels en schakelpanelen zal ik het zeker niet nodig hebben  ;D

Dat printje van de video, is een vrij simpel ontwerp. Op die kroonstenen na, zit er alleen een max485 IC op. R1 is overbodig.

Ik heb er nog 3 over, dus als je wilt kan ik je voor een postzegel + 1€ eentje opsturen, krijg je het 485 IC en een tweetal rj12 connectoren bij  ;)





[Side note]
Deze print in kwestie is een bijproduct van mijn NX schakelpaneel project. Tijdens het bedenken en uitwerken van een range aan ideeen ben ik gaan geloven dat het 'inleren' van dingen aan je elektronica de meest gebruikersvriendelijke manier is. Je kan met deze print 16 schakelaars aansluiten waaraan je dan 16 wissels naar keuze kan koppelen. Het koppelen doe je door de onboard schakelaar op inleren te zetten, als je dan een met de MM een wissel bedient, en dan een van je schakelpaneel knoppen omzet, dan zijn wissel en schakelaar gekoppeld.
[/Side note]

[Side note2]
Ik heb speciaal voor de arduino nano een tweetal tussen shields ontworpen (nog niet besteld) voor zowel DCC als XpressNet. Het idee van deze print was om deze tussen een arduino nano en een andere basis shield te prikken. Zoals bijvoorbeeld mijn led driver printje.


[/Side note2]

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2022, 19:47:48 »
Bas, bedankt, ik ga weer verder prutsen, eens kijken waar mijn fout zit!
Groetjes, Hans  (y)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2022, 10:59:21 »
Beste modelspoorders,

Ik werd door onwetende beschuldigd van moeilijk doen :-\ maar wat is dat nu eigenlijk? 'moeilijk doen'



Je werd beschuldigd van moeilijk doen omdat je via een functie de rijrichting van een lok wilde wisselen, en dat kun je dus ook doen door de knop de andere kant op draaien.
Wat je hier doet is wissels schakelen via de functies van de lok adressen, en dat is wat anders.
Hier zie ik voor mijn kleine module op beursen ook nog wel het nut van in.

(nu is dat richting probleem bij mij ook niet echt een probleem omdat bijna al mijn loks een hele duidelijke voorkant hebben.)

Groet,
Roelco


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2022, 11:04:02 »
Je werd beschuldigd van moeilijk doen omdat je via een functie de rijrichting van een lok wilde wisselen, en dat kun je dus ook doen door de knop de andere kant op draaien.

Volgens mij doelde Bas op mijn opmerking ;) Het was zeker niet kwaad bedoeld, misschien dacht ik op dat moment te gemakkelijk :) Sorry Bas ;D

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2022, 11:23:58 »
Citaat
Je werd beschuldigd van moeilijk doen omdat je via een functie de rijrichting van een lok wilde wisselen, en dat kun je dus ook doen door de knop de andere kant op draaien.
... door mensen die het hele probleem niet snappen  :police: (hoewel een encoder regelaar inderdaad het probleem deels zou wegnemen  :P )

Citaat
olgens mij doelde Bas op mijn opmerking ;) Het was zeker niet kwaad bedoeld,
Nee, deze keer was jij het niet  :P  Ik was verder ook niet boos hoor. Ik vond je wel een beetje moeilijk doen (wat andersom ongetwijfeld ook wel eens voorkomt), je eerste 2 posts bevatte namelijk het zinnetje: "problem solved" terwijl je volgens mij het probleem niet helemaal snapte ;D zoals je zei in je vierde post.
Citaat
Ik zie in het geheel ook het probleem niet
Het maakt mij allemaal ook niet uit om eerlijk te zijn, zand erover wmb.

Ik zat als volgende feature te denken aan een manier om met de MM in plaats van losse wissels, wisselstraten te schakelen. Die blauwe MM en sommige lenz regelaars kunnen dat ook, maar dat werkt dan alleen op die MM/lenz. Met dit systeem werken de wisselstraten op alle MM. Ik heb nog de functies F0 en F11 t/m F20 tot mijn beschikking, ik denk dat ik daar wel wat leuks mee kan knutselen. Ik denk aan om met F0 de 'inleer modus' aan te zetten, vervolgens kan ik met F11 - F20 een nummer selecteren waaronder ik de wissels wil opslaan en dan kan ik door met F1-F10 de wissels stellen en onthouden.

Technisch zeker mogelijk  :police:

Mvg,

Bas

 
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2022, 12:02:52 »
... door mensen die het hele probleem niet snappen  :police:
Hier heb je er zo een, maar dat had ik in dat andere draadje al verteld.
Misschien kun je samenvatten wat het probleem is en hoe je het hebt opgelost. En dan niet gezien vanuit de elektronica, want dat geloof ik allemaal wel. Maar vanuit het het gezichtspunt van de bediening. Dus: welke handelingen verricht je en wat is daarvan het zichtbare gevolg.

VvKan

  • Gast
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2022, 13:19:07 »
Ik behoor mogelijk ook tot de "niet-snappers" maar nu roer je iets aan wat mijn belangstelling heeft, alleen op een wat andere manier.   Niet een wisselstraat schakelen met een MM maar met een LW150 van Lenz.

Lenz heeft een bedieningstableau bediening uitgebracht, enige jaren geleden, de LW150.  Best wel een aardig hulpmiddel, maar......
Als groot gemis ervaar ik, dat er geen mogelijkheid is om wisselstraten in te stellen.  Terwijl de ongeveer tegelijkertijd uitgebrachte handregelaar LR101 dat wel heeft. Ik heb dat via de importeur aangekaart, maar daar is geen afdoende antwoord op gekomen, behalve het gebruikelijke:  daar hebben we geen ontwikkelcapaciteit voor.

Als jij denkt, dat je daar iets mee zou kunnen en willen, dan zou ik er mogelijk voor kunnen zorgen dat je er eentje in bruikleen krijgt om te bekijken of en hoe dat zou kunnen.  Ik denk dat de importeur daar wel oren naar heeft, en anders organiseer ik dat zelf wel. Heb je in ieder geval direct een afnemer  :D

Lijkt je dat wat ?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2022, 13:59:51 »
@VvKan: De LW150 is niet zo heel moeilijk. Die zet gewoon een wisselcommando voor een wisseladres op de XpressNet-bus.  Dan is een arduino die luistert naar XpressNet wisselcommando's de oplossing. Als het goede wisseladres voorbij komt schakelt hij het rijtje wisseladressen naar de juist volgorde. In principe is dat wat mijn oplossing ook kan doen Geklooi met Arduino: Bedieningstableau. Deze reageert ook op een wisselcommando van de centrale. Dus als ik bijvoorbeeld wisselstraat "1001" schakel dan wordt wisselstraat "1" omgezet.

Groet Ronald.
Al moet ik daar nu maar eens mee aan de gang om het af te maken  ::)  ::)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Multimaus enhancer, verbeterde manier van wissels schakelen.
« Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2022, 14:06:03 »
Dat stukje elektronica van het filmpje doet feitelijk hetzelfde als een LW150. Ik kan er gewoon 16 schakelaars aan verbinden en met een MM vertellen welke wissel door welke schakelaar gezet moet worden. Met wat andere software kan ik in plaats van 1 wissel, ook meerdere wissels aan een drukknop koppelen dat is geen probleem.

Over hoeveel wisselstraten en hoeveel wissels per straat hebben we het?

Met wat voor centrale rijd je eigenlijk? Ik dacht me eerst een EcosII te herinneren om een of andere reden maar dat klopt niet met je XpressNet apparaten  ???

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)