Een ding wat me wel eens dwars zit aan digitale treinen is het feit dat je wel eens achteruit moet rijden. En niet elke trein... die heeft een achterkant maar eigenlijk 2 voorkanten. Je hebt natuurlijk vaak wel een onderscheid in cabine nummering, maar toch.... Als bijvoorbeeld een plan V heen en weer pendelt, rijdt hij dan telkens vooruit en achteruit of rijdt hij dan altijd voorruit maar telkens in een andere richting? Het is maar hoe je het bekijkt.
Wat ik in dat specifieke geval wenselijk zou vinden is als mijn treinen altijd 'vooruit' rijden zodat ik ten alle tijden weet in welke richting ik die draaiknop op de multimaus moet draaien. Ook als je omloopt met een loc, dan staat, na het omlopen, de loc opeens andersom. Dat is niet erg handig voor getrokken treinen toch?
Hoe handig zou het nou zijn als je een van die 32 functie nummers je kan gebruiken voor een cabine wissel? Dan kunnen je treinen altijd vooruit rijden, ongeacht de fysieke stand van zaken.Mijn vraag, hebben onze locpilotmakers dit ook al bedacht en bestaan er locpilots die dit al kunnen?
Wat ik in dat specifieke geval wenselijk zou vinden is als mijn treinen altijd 'vooruit' rijden zodat ik ten alle tijden weet in welke richting ik die draaiknop op de multimaus moet draaien.
Problem solved!
Pijl naar boven vooruit, pijl naar beneden achteruit Problem solved!
Hoe handig zou het nou zijn als je een van die 32 functie nummers je kan gebruiken voor een cabine wissel? Dan kunnen je treinen altijd vooruit rijden, ongeacht de fysieke stand van zaken.
De motor omschakelen met een relais is niet de bedoeling. Je rijdt dan met rode sluitseinen op de kop van de lok.
Als je de motor met een relais omschakelt, zit je met een dubbel probleem. Je moet dan onthouden of dat relais aan of uit is, maar daarnaast moet je nog steeds weten wat de voorkant van de loc is. Dus een ingewikkelde oplossing die niks oplost.
Ga Lenz rijden