Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 07:11:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Zijn er decoders die met een Functie van richting kunnen wisselen?  (gelezen 5479 keer)

bask185

• Offline Offline
Zijn er decoders die met een Functie van richting kunnen wisselen?
« Gepost op: 13 February 2022, 23:04:37 »
Een ding wat me wel eens dwars zit aan digitale treinen is het feit dat je wel eens achteruit moet rijden. En niet elke trein... die heeft een achterkant maar eigenlijk 2 voorkanten. Je hebt natuurlijk vaak wel een onderscheid in cabine nummering, maar toch.... Als bijvoorbeeld een plan V heen en weer pendelt, rijdt hij dan telkens vooruit en achteruit of rijdt hij dan altijd voorruit maar telkens in een andere richting? Het is maar hoe je het bekijkt.

De laatste keer dat ik met de BMB mee mocht rijden in Stroe, reed ik op een gegeven moment tegelijk met een 2-delig symmetrisch dieseltreinstel en een getrokken trein met een symmetrische loc. Soms stuurde ik een trein richting branch line en daar zat een keerdriehoek in, dus soms reed een van mijn treinen de 'andere' kant op. Je kan je voorstellen als je zo telkens moet wisselen tussen 2 symmetrische treinen waarbij de ene 'achteruit' rijdt, dat kan wel eens verwarring veroorzaken als je met een multimaus rijdt. Vooral als de situatie wel eens wilt wisselen.

Wat ik in dat specifieke geval wenselijk zou vinden is als mijn treinen altijd 'vooruit' rijden zodat ik ten alle tijden weet in welke richting ik die draaiknop op de multimaus moet draaien.

Ook als je omloopt met een loc, dan staat, na het omlopen, de loc opeens andersom. Dat is niet erg handig voor getrokken treinen toch?

Ik weet dat je bij de meeste decoders makkelijk de rijrichting kan omprogrammeren met een bitje van een bepaald CV, maar om bij elke rijrichting verandering een decoder om te programmeren, gaat niemand doen.

Hoe handig zou het nou zijn als je een van die 32 functie nummers je kan gebruiken voor een cabine wissel? Dan kunnen je treinen altijd vooruit rijden, ongeacht de fysieke stand van zaken.

Mijn vraag, hebben onze locpilotmakers dit ook al bedacht en bestaan er locpilots die dit al kunnen?

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

haes

• Offline Offline
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Zijn er decoders die met een Functie van richting kunnen wisselen?
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2022, 07:35:17 »
Misschien een keer kijken bij Fremo? op de FRED zet je een rijrichtingsschakelaar om en dan blijft de snelheidsknop hetzelfde(sneller-langzamer)
gr hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2022, 08:17:47 »
Een ding wat me wel eens dwars zit aan digitale treinen is het feit dat je wel eens achteruit moet rijden. En niet elke trein... die heeft een achterkant maar eigenlijk 2 voorkanten. Je hebt natuurlijk vaak wel een onderscheid in cabine nummering, maar toch.... Als bijvoorbeeld een plan V heen en weer pendelt, rijdt hij dan telkens vooruit en achteruit of rijdt hij dan altijd voorruit maar telkens in een andere richting? Het is maar hoe je het bekijkt.
Als je heen en weer pendelt rijdt je inderdaad afwisselend vooruit en achteruit. Wat vooruit en achteruit is is een beetje arbitrair. Maar meestal heeft een symmetrische loc of treinstel wel een aanduiding wat cabine 1 en 2 is. Dan lijkt me cabine 1 vooruit en cabine 2 achteruit. Daar verander je weinig aan. En als jij bij een rijrichtingswissel vindt dat de trein vooruit rijdt met cabine 2 voorop dan is dat toch prima.
Wat je dan op je MultiMaus ziet is ook maar relatief. Op een ovaaltje zal de trein op de ene helft "vooruit" rijden en het pijltje in je display daarmee overeenkomen. Op de andere helft klopt dat niet meer omdat de trein dan nog steeds "vooruit" rijdt maar je pijltje "verkeerd" staat.

Wat ik in dat specifieke geval wenselijk zou vinden is als mijn treinen altijd 'vooruit' rijden zodat ik ten alle tijden weet in welke richting ik die draaiknop op de multimaus moet draaien.

Ook als je omloopt met een loc, dan staat, na het omlopen, de loc opeens andersom. Dat is niet erg handig voor getrokken treinen toch?
Kwestie van perceptie  ;D
En waarom staat de loc opeens andersom? Staat toch nog steeds hetzelfde op rails. Is in het echt toch ook zo.

Hoe handig zou het nou zijn als je een van die 32 functie nummers je kan gebruiken voor een cabine wissel? Dan kunnen je treinen altijd vooruit rijden, ongeacht de fysieke stand van zaken.

Mijn vraag, hebben onze locpilotmakers dit ook al bedacht en bestaan er locpilots die dit al kunnen?
Ja je kunt toch naar hartenlust functiemappen. Zolang je de loc niet fysiek omdraait op de baan kan je daar misschien in vinden wat jij wilt.

Maar eerlijk gezegd zie ik het probleem niet  :angel:
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2022, 09:50:34 »
Je kunt bij een symmetrische trein/loc een onopvallend kenmerk aanbrengen, b.v. een vervuilingsvlekje boven de voorste cabine. Niemand slaat er acht op, maar jij weet waar je naar moet kijken.

Dit "probleem" is één van de redenen waarom ik nog steeds analoog rijd. Dan wordt de richting bepaald door de polariteit op de baan. Dus in plaats van vooruit/achteruit is het oost/west, onafhankelijk van welke trein het is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2022, 09:56:48 »
Misschien moet je niet praten over vooruit/achteruit maar over keren?

toevoeging: https://nl.wikipedia.org/wiki/Keren_(trein)
« Laatst bewerkt op: 14 February 2022, 10:00:10 door Jeronimos »
Jeroen

VvKan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2022, 10:22:39 »
Op de eerste plaats:  koop een regelaar die alleen maar sneller of langzamer kent, dan ben je al van het probleem van de Multimaus af, die 2 kanten op kan draaien.  Dan is dat opgelost.

Blijft de richting.  Maar zoals al aangegeven:  wat is richting ?  Gezien vanaf welke kant ?   Als je een loc via een driehoek keert, gaat die daarna dus nog steeds "vooruit".  Als je omloopt gaat die daarna "achteruit" , tenminste fysiek en op je MM. Ik neem bovendien aan dat je verlichting hebt, waar je dat aan kunt zien.  Maar ja, dan heb je natuurlijk met de MM wel een groot probleem, want in de stand "0" is die nog niet omgeschakeld.  Welke kant moet je dan op draaien ?  Die andere soort regelaars hebben daar geen probleem mee, dus..........  de MM is in principe ongeschikt voor wat je wil. Maar dat is nou juist jouw probleem.

Vooruit en achteruit zijn trouwens in DCC prima genormeerd vastgelegd.

En voor zover misschien mogelijk, en in ieder geval met de begrippen "oost en west" :  kijk eens bij Zimo, misschien vind je daar wat je zoekt.

VvKan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14 February 2022, 10:26:15 »
Overigens is er nog een heel makkelijke oplossing, letterlijk voor je vraag:  schakel met een functie een relais om, waarmee de draden naar de motor omgewisseld worden.  Dus dan is het antwoord: (bijna) alle decoders.

Ben

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2022, 10:39:37 »
De motor omschakelen met een relais is niet de bedoeling. Je rijdt dan met rode sluitseinen op de kop van de lok.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2022, 11:02:38 »
Als je de motor met een relais omschakelt, zit je met een dubbel probleem. Je moet dan onthouden of dat relais aan of uit is, maar daarnaast moet je nog steeds weten wat de voorkant van de loc is. Dus een ingewikkelde oplossing die niks oplost.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 February 2022, 11:10:34 »
Ik rij ook analoog. De polariteit op het spoor bepaalt de rijrichting. In de beveiligsschakeling met seinen  werk ik met "Oost "en "West "als rijrichting.
 Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 14 February 2022, 11:29:22 »

Ga Lenz rijden, die vertelt je in elk van hun rijregelaars in je schermpje precies welke kant je loc opgaat. Pijl naar boven vooruit, pijl naar beneden achteruit  :) Problem solved! ;)

Ben

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: 14 February 2022, 11:47:44 »

Problem solved! ;)

Precies. Maar bask wil altijd vooruit rijden. Hij heeft vast een auto met 7 versnellingen, die 7e is z'n "achteruit".  ;D

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 14 February 2022, 11:55:22 »
Pijl naar boven vooruit, pijl naar beneden achteruit  :) Problem solved! ;)
Dat geldt toch voor alle regelaars? Ook voor een maus. Knop rechtsom is vooruit, linksom is achteruit. Maar in alle gevallen moet je nog steeds weten wat de voorkant van je loc is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

rjr

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 February 2022, 13:12:51 »

Hoe is dit handig. Je kunt de knop dan wel atijd vooruit draaien, maar je moet dan toch nog bepalen op basis van hoe de trein staat of je wel of niet die functie actief moet hebben?
Dat komt toch op hetzelfde neer als weten of je vooruit of achteruit moet draaien?
En dan maakt het ook niet uit of je met een roco muis rijd of met een lenz regelaar.

Groet,
Roelco

VvKan

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 14 February 2022, 13:17:34 »
De motor omschakelen met een relais is niet de bedoeling. Je rijdt dan met rode sluitseinen op de kop van de lok.
Verlichting ook omschakelen.
Als je de motor met een relais omschakelt, zit je met een dubbel probleem. Je moet dan onthouden of dat relais aan of uit is, maar daarnaast moet je nog steeds weten wat de voorkant van de loc is. Dus een ingewikkelde oplossing die niks oplost.
Is dezelfde oplossing als met een ingreep in de decoder zelf:  staat die functie dan aan of uit ?
Ga Lenz rijden
Of in ieder geval met een andere regelaar dan de MM. Dat is weliswaar een leuke, goedkope regelaar, maar schiet op een aantal punten tekort, waar andere regelaars wel voldoen. Zie mijn vorige opmerking.  Met als toevoeging:  bij het overnemen van een loc van de ene regelaar op een andere heeft de MM het grote probleem, dat je zowel de snelheid als de richting niet weet.  Andere regelaars nemen zowel de snelheid als de richting over conform de vorige regelaar.
Kortom:  het hele probleem is alleen een probleem van de MM.  Zoals vragensteller eigenlijk ook al in de vraag aangaf.
Conclusies zijn al gegeven, voor de rest is het een leuk non-raadsel, omdat het geen probleem is.