Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: Heel en half engels wissel?????  (gelezen 10002 keer)

Herman de Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Heel en half engels wissel?????
« Gepost op: 20 August 2006, 22:56:32 »
Modelspoorders,

Kan iemand mij het verschil en het bijbehorende gebruik van een heel en een half engels wissel uitleggen?

MvG Herman de Groot

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2006, 23:13:56 »
Met een heel Engels wissel kun je vanuit alle vier richtingen zowel rechtdoor gaan als afbuigen. Bij een half Engels wissel kan dat alleen maar vanuit twee richtingen, omdat er maar twee stellen wisseltongen inzitten. Je zou een heel Engels wissel ook kunnen beschouwen als twee halve in elkaar gezet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2006, 08:50:05 »
Herman,

Ik heb even een tekeningetje geflanst:


Bovenste is een "hele", onderste een "halve" Engelsman. Uiteraard kun je de halve variant ook 180 graden draaien.

Wesley

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #3 Gepost op: 23 August 2006, 22:36:36 »
halve variant is makkelijk als je wilt dat bijv. de ene trein wel kan afbuigen in de ene richting, maar ondertussen de andere wel zijn goede richting houd. :D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

  • Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2006, 12:58:33 »
En de halve variant komt vooral daar voor waar de hele niet nuttig is, bijvoorbeeld wanneer achter de Engelsman een overloopwissel ligt.

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2006, 11:47:28 »
Hoi Wesley, dat laatste snap ik helaas nog niet helemaal... ???
Zou je dat uit kunnen leggen (vind het wel intressant!)?

mvg, Tjeerd Walda
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2887
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2006, 13:08:44 »
Tjeerd ik zal eens een poging wagen ;D, als je bijvoorbeeld vanaf Oosterbeek Arnhem in komt rijden gaat de spoorlijn over van 2 naar 3 sporenhet spoor uit Oosterbeek splitst zich met een hogesnelheids wissel. Vlak naar dat wissel ligt de eerste wisselstraat die er voor zorgt dat je vanuit Nijmegen direct een deel van Arnhem Berg in kunt rijden of alvast kunt voorsorteren voor de sporen 5 t/m 9 en dat niet bij de bocht tussen Arnhem Berg en het station hoeft te doen.

Als verbinding tussen het kruisende spoor en het rechter spoor uit Oosterbeek ligt een half engels wissel. Het is hier namelijk wel nodig om vanuit Nijmegen het rechter spoor uit Oosterbeek(in het verlengde van spoor 5) te kunnen bereiken maar niet om van het rechter spoor uit Oosterbeek naar het midden spoor v/n Oosterbeek te gaan. Dit kon namelijk 100m eerder al met een veel sneller wissel, daarom is er dus een half engelswissel(met één verbindingsboog ipv twee) neer gelegd.

Groetjes Michiel

Ps; er liggen daar nog meer halve engelse wissels en ook bij verperpoort aansluitng.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Anoniem

  • Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2006, 14:43:13 »
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, heb ik in Paint even de meest basale situate getekend. Je ziet dat de "rode" verbinding niet nodig is omdat erachter een stel overloopwissels ligt. Daarom zul je in dit soort gevallen (c.p. ;D) vaak een half Engels wissel aantreffen en geen hele. Uiteraard hadden de overloopwissels ook ter linkerzijde van de Engelsman kunnen liggen.

« Laatst bewerkt op: 30 August 2006, 14:49:45 door Wesley »

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2006, 15:16:51 »
Hey Michiel, jij ook hier!

Michiel en Wesley, bedankt voor jullie antwoorden!
Het begint helder te worden...

groet, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2887
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2006, 15:35:16 »
ja ik ook hier, goed gezien ;D ;D, groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"