Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Heel en half engels wissel?????  (gelezen 9905 keer)

Herman de Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Heel en half engels wissel?????
« Gepost op: 20 August 2006, 22:56:32 »
Modelspoorders,

Kan iemand mij het verschil en het bijbehorende gebruik van een heel en een half engels wissel uitleggen?

MvG Herman de Groot

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2006, 23:13:56 »
Met een heel Engels wissel kun je vanuit alle vier richtingen zowel rechtdoor gaan als afbuigen. Bij een half Engels wissel kan dat alleen maar vanuit twee richtingen, omdat er maar twee stellen wisseltongen inzitten. Je zou een heel Engels wissel ook kunnen beschouwen als twee halve in elkaar gezet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2006, 08:50:05 »
Herman,

Ik heb even een tekeningetje geflanst:


Bovenste is een "hele", onderste een "halve" Engelsman. Uiteraard kun je de halve variant ook 180 graden draaien.

Wesley

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #3 Gepost op: 23 August 2006, 22:36:36 »
halve variant is makkelijk als je wilt dat bijv. de ene trein wel kan afbuigen in de ene richting, maar ondertussen de andere wel zijn goede richting houd. :D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

  • Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2006, 12:58:33 »
En de halve variant komt vooral daar voor waar de hele niet nuttig is, bijvoorbeeld wanneer achter de Engelsman een overloopwissel ligt.

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2006, 11:47:28 »
Hoi Wesley, dat laatste snap ik helaas nog niet helemaal... ???
Zou je dat uit kunnen leggen (vind het wel intressant!)?

mvg, Tjeerd Walda
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2006, 13:08:44 »
Tjeerd ik zal eens een poging wagen ;D, als je bijvoorbeeld vanaf Oosterbeek Arnhem in komt rijden gaat de spoorlijn over van 2 naar 3 sporenhet spoor uit Oosterbeek splitst zich met een hogesnelheids wissel. Vlak naar dat wissel ligt de eerste wisselstraat die er voor zorgt dat je vanuit Nijmegen direct een deel van Arnhem Berg in kunt rijden of alvast kunt voorsorteren voor de sporen 5 t/m 9 en dat niet bij de bocht tussen Arnhem Berg en het station hoeft te doen.

Als verbinding tussen het kruisende spoor en het rechter spoor uit Oosterbeek ligt een half engels wissel. Het is hier namelijk wel nodig om vanuit Nijmegen het rechter spoor uit Oosterbeek(in het verlengde van spoor 5) te kunnen bereiken maar niet om van het rechter spoor uit Oosterbeek naar het midden spoor v/n Oosterbeek te gaan. Dit kon namelijk 100m eerder al met een veel sneller wissel, daarom is er dus een half engelswissel(met één verbindingsboog ipv twee) neer gelegd.

Groetjes Michiel

Ps; er liggen daar nog meer halve engelse wissels en ook bij verperpoort aansluitng.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Anoniem

  • Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2006, 14:43:13 »
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, heb ik in Paint even de meest basale situate getekend. Je ziet dat de "rode" verbinding niet nodig is omdat erachter een stel overloopwissels ligt. Daarom zul je in dit soort gevallen (c.p. ;D) vaak een half Engels wissel aantreffen en geen hele. Uiteraard hadden de overloopwissels ook ter linkerzijde van de Engelsman kunnen liggen.

« Laatst bewerkt op: 30 August 2006, 14:49:45 door Wesley »

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2006, 15:16:51 »
Hey Michiel, jij ook hier!

Michiel en Wesley, bedankt voor jullie antwoorden!
Het begint helder te worden...

groet, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2006, 15:35:16 »
ja ik ook hier, goed gezien ;D ;D, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.