Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
william_2
Vandaag
om 18:15:20
S88N bezetmelder
door
V421
Vandaag
om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R
door
Hennie
Vandaag
om 18:14:32
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 18:12:07
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:57:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
rhberk
Vandaag
om 17:53:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Arjan6511
Vandaag
om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
Joz
Vandaag
om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
door
Paulus1201
Vandaag
om 17:05:13
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 16:41:37
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale
door
Keessap
Vandaag
om 16:26:03
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 16:25:40
Smeren, vet, olie, enz
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 16:14:42
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan
door
DJV
Vandaag
om 16:14:20
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf
door
prutser
Vandaag
om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:09:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 14:59:04
Spelregels 'Raadplaatje'
door
R1954
Vandaag
om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 14:26:17
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:56:36
Doornvliet
door
HenkN
Vandaag
om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:32:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Heel en half engels wissel?????
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Heel en half engels wissel????? (gelezen 10116 keer)
Herman de Groot
Offline
Berichten: 56
Heel en half engels wissel?????
«
Gepost op:
20 August 2006, 22:56:32 »
Modelspoorders,
Kan iemand mij het verschil en het bijbehorende gebruik van een heel en een half engels wissel uitleggen?
MvG Herman de Groot
Gelogd
Met hartelijke groet,
Herman
Mijn bouwdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87300.msg3222000221;topicseen#msg3222000221
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #1 Gepost op:
20 August 2006, 23:13:56 »
Met een heel Engels wissel kun je vanuit alle vier richtingen zowel rechtdoor gaan als afbuigen. Bij een half Engels wissel kan dat alleen maar vanuit twee richtingen, omdat er maar twee stellen wisseltongen inzitten. Je zou een heel Engels wissel ook kunnen beschouwen als twee halve in elkaar gezet.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #2 Gepost op:
21 August 2006, 08:50:05 »
Herman,
Ik heb even een tekeningetje geflanst:
Bovenste is een "hele", onderste een "halve" Engelsman. Uiteraard kun je de halve variant ook 180 graden draaien.
Wesley
Gelogd
laurent
Offline
Berichten: 2791
Broem broem!
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #3 Gepost op:
23 August 2006, 22:36:36 »
halve variant is makkelijk als je wilt dat bijv. de ene trein wel kan afbuigen in de ene richting, maar ondertussen de andere wel zijn goede richting houd.
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #4 Gepost op:
24 August 2006, 12:58:33 »
En de halve variant komt vooral daar voor waar de hele niet nuttig is, bijvoorbeeld wanneer achter de Engelsman een overloopwissel ligt.
Gelogd
Tjeerd
Offline
Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #5 Gepost op:
30 August 2006, 11:47:28 »
Hoi Wesley, dat laatste snap ik helaas nog niet helemaal...
Zou je dat uit kunnen leggen (vind het wel intressant!)?
mvg, Tjeerd Walda
Gelogd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2949
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #6 Gepost op:
30 August 2006, 13:08:44 »
Tjeerd ik zal eens een poging wagen
, als je bijvoorbeeld vanaf Oosterbeek Arnhem in komt rijden gaat de spoorlijn over van 2 naar 3 sporenhet spoor uit Oosterbeek splitst zich met een hogesnelheids wissel. Vlak naar dat wissel ligt de eerste wisselstraat die er voor zorgt dat je vanuit Nijmegen direct een deel van Arnhem Berg in kunt rijden of alvast kunt voorsorteren voor de sporen 5 t/m 9 en dat niet bij de bocht tussen Arnhem Berg en het station hoeft te doen.
Als verbinding tussen het kruisende spoor en het rechter spoor uit Oosterbeek ligt een half engels wissel. Het is hier namelijk wel nodig om vanuit Nijmegen het rechter spoor uit Oosterbeek(in het verlengde van spoor 5) te kunnen bereiken maar niet om van het rechter spoor uit Oosterbeek naar het midden spoor v/n Oosterbeek te gaan. Dit kon namelijk 100m eerder al met een veel sneller wissel, daarom is er dus een half engelswissel(met één verbindingsboog ipv twee) neer gelegd.
Groetjes Michiel
Ps; er liggen daar nog meer halve engelse wissels en ook bij verperpoort aansluitng.
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #7 Gepost op:
30 August 2006, 14:43:13 »
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, heb ik in Paint even de meest basale situate getekend. Je ziet dat de "rode" verbinding niet nodig is omdat erachter een stel overloopwissels ligt. Daarom zul je in dit soort gevallen (c.p.
) vaak een half Engels wissel aantreffen en geen hele. Uiteraard hadden de overloopwissels ook ter linkerzijde van de Engelsman kunnen liggen.
«
Laatst bewerkt op: 30 August 2006, 14:49:45 door Wesley
»
Gelogd
Tjeerd
Offline
Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #8 Gepost op:
30 August 2006, 15:16:51 »
Hey Michiel, jij ook hier!
Michiel en Wesley, bedankt voor jullie antwoorden!
Het begint helder te worden...
groet, Tjeerd
Gelogd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2949
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #9 Gepost op:
30 August 2006, 15:35:16 »
ja ik ook hier, goed gezien
, groetjes Michiel
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Heel en half engels wissel?????