Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Eric B
Vandaag
om 12:54:25
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
Alexander
Vandaag
om 12:45:51
NS-1000 in spoor-1
door
Michiel2
Vandaag
om 12:32:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:31:44
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 12:11:02
Bollenwagen, diverse vragen
door
Jeroen Water
Vandaag
om 12:08:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 11:43:28
Klompentrein
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:39:54
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
AlbertG
Vandaag
om 11:05:27
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 09:45:32
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
orientexpress
Vandaag
om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
GD
Vandaag
om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:01:20
Da's Daz 2
door
Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS
door
Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet
door
phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module
door
Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen
door
Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762)
door
Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Heel en half engels wissel?????
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Heel en half engels wissel????? (gelezen 10008 keer)
Herman de Groot
Offline
Berichten: 56
Heel en half engels wissel?????
«
Gepost op:
20 August 2006, 22:56:32 »
Modelspoorders,
Kan iemand mij het verschil en het bijbehorende gebruik van een heel en een half engels wissel uitleggen?
MvG Herman de Groot
Gelogd
Met hartelijke groet,
Herman
Mijn bouwdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87300.msg3222000221;topicseen#msg3222000221
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #1 Gepost op:
20 August 2006, 23:13:56 »
Met een heel Engels wissel kun je vanuit alle vier richtingen zowel rechtdoor gaan als afbuigen. Bij een half Engels wissel kan dat alleen maar vanuit twee richtingen, omdat er maar twee stellen wisseltongen inzitten. Je zou een heel Engels wissel ook kunnen beschouwen als twee halve in elkaar gezet.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #2 Gepost op:
21 August 2006, 08:50:05 »
Herman,
Ik heb even een tekeningetje geflanst:
Bovenste is een "hele", onderste een "halve" Engelsman. Uiteraard kun je de halve variant ook 180 graden draaien.
Wesley
Gelogd
laurent
Offline
Berichten: 2789
Broem broem!
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #3 Gepost op:
23 August 2006, 22:36:36 »
halve variant is makkelijk als je wilt dat bijv. de ene trein wel kan afbuigen in de ene richting, maar ondertussen de andere wel zijn goede richting houd.
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #4 Gepost op:
24 August 2006, 12:58:33 »
En de halve variant komt vooral daar voor waar de hele niet nuttig is, bijvoorbeeld wanneer achter de Engelsman een overloopwissel ligt.
Gelogd
Tjeerd
Offline
Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #5 Gepost op:
30 August 2006, 11:47:28 »
Hoi Wesley, dat laatste snap ik helaas nog niet helemaal...
Zou je dat uit kunnen leggen (vind het wel intressant!)?
mvg, Tjeerd Walda
Gelogd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2888
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #6 Gepost op:
30 August 2006, 13:08:44 »
Tjeerd ik zal eens een poging wagen
, als je bijvoorbeeld vanaf Oosterbeek Arnhem in komt rijden gaat de spoorlijn over van 2 naar 3 sporenhet spoor uit Oosterbeek splitst zich met een hogesnelheids wissel. Vlak naar dat wissel ligt de eerste wisselstraat die er voor zorgt dat je vanuit Nijmegen direct een deel van Arnhem Berg in kunt rijden of alvast kunt voorsorteren voor de sporen 5 t/m 9 en dat niet bij de bocht tussen Arnhem Berg en het station hoeft te doen.
Als verbinding tussen het kruisende spoor en het rechter spoor uit Oosterbeek ligt een half engels wissel. Het is hier namelijk wel nodig om vanuit Nijmegen het rechter spoor uit Oosterbeek(in het verlengde van spoor 5) te kunnen bereiken maar niet om van het rechter spoor uit Oosterbeek naar het midden spoor v/n Oosterbeek te gaan. Dit kon namelijk 100m eerder al met een veel sneller wissel, daarom is er dus een half engelswissel(met één verbindingsboog ipv twee) neer gelegd.
Groetjes Michiel
Ps; er liggen daar nog meer halve engelse wissels en ook bij verperpoort aansluitng.
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #7 Gepost op:
30 August 2006, 14:43:13 »
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, heb ik in Paint even de meest basale situate getekend. Je ziet dat de "rode" verbinding niet nodig is omdat erachter een stel overloopwissels ligt. Daarom zul je in dit soort gevallen (c.p.
) vaak een half Engels wissel aantreffen en geen hele. Uiteraard hadden de overloopwissels ook ter linkerzijde van de Engelsman kunnen liggen.
«
Laatst bewerkt op: 30 August 2006, 14:49:45 door Wesley
»
Gelogd
Tjeerd
Offline
Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #8 Gepost op:
30 August 2006, 15:16:51 »
Hey Michiel, jij ook hier!
Michiel en Wesley, bedankt voor jullie antwoorden!
Het begint helder te worden...
groet, Tjeerd
Gelogd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2888
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #9 Gepost op:
30 August 2006, 15:35:16 »
ja ik ook hier, goed gezien
, groetjes Michiel
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Heel en half engels wissel?????