Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Train o Matic smart power pack
door
Sikko
Vandaag
om 15:12:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 15:10:57
Probleem met Trix wagon
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 15:09:54
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 14:57:25
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 14:53:24
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:51:53
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
JohnT
Vandaag
om 14:49:24
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
sncf231e
Vandaag
om 14:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:36:00
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
Vandaag
om 14:17:55
Rondom Charlois
door
NS264
Vandaag
om 14:16:31
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
Jan-Peter
Vandaag
om 14:01:08
The Micro Model Railway Dispatch
door
Noordernet
Vandaag
om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 12:39:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:36:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:35:21
Bauarbeiten im gange
door
Paul1969
Vandaag
om 12:29:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Eric B
Vandaag
om 12:07:32
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Pauldg
Vandaag
om 11:20:01
Raadplaatje
door
Sikko
Vandaag
om 10:51:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:40:11
Sankt Georgen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:11:37
Modelspoorbaan van Einte
door
Jelmer
Vandaag
om 10:06:33
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 10:02:15
Molenbaan (werktitel)
door
tothebeach
Vandaag
om 08:58:39
Mijn geweatherde modellen
door
Keska
Vandaag
om 08:55:55
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 05:07:19
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Heel en half engels wissel?????
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Heel en half engels wissel????? (gelezen 10174 keer)
Herman de Groot
Offline
Berichten: 56
Heel en half engels wissel?????
«
Gepost op:
20 August 2006, 22:56:32 »
Modelspoorders,
Kan iemand mij het verschil en het bijbehorende gebruik van een heel en een half engels wissel uitleggen?
MvG Herman de Groot
Gelogd
Met hartelijke groet,
Herman
Mijn bouwdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87300.msg3222000221;topicseen#msg3222000221
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #1 Gepost op:
20 August 2006, 23:13:56 »
Met een heel Engels wissel kun je vanuit alle vier richtingen zowel rechtdoor gaan als afbuigen. Bij een half Engels wissel kan dat alleen maar vanuit twee richtingen, omdat er maar twee stellen wisseltongen inzitten. Je zou een heel Engels wissel ook kunnen beschouwen als twee halve in elkaar gezet.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #2 Gepost op:
21 August 2006, 08:50:05 »
Herman,
Ik heb even een tekeningetje geflanst:
Bovenste is een "hele", onderste een "halve" Engelsman. Uiteraard kun je de halve variant ook 180 graden draaien.
Wesley
Gelogd
laurent
Offline
Berichten: 2791
Broem broem!
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #3 Gepost op:
23 August 2006, 22:36:36 »
halve variant is makkelijk als je wilt dat bijv. de ene trein wel kan afbuigen in de ene richting, maar ondertussen de andere wel zijn goede richting houd.
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #4 Gepost op:
24 August 2006, 12:58:33 »
En de halve variant komt vooral daar voor waar de hele niet nuttig is, bijvoorbeeld wanneer achter de Engelsman een overloopwissel ligt.
Gelogd
Tjeerd
Offline
Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #5 Gepost op:
30 August 2006, 11:47:28 »
Hoi Wesley, dat laatste snap ik helaas nog niet helemaal...
Zou je dat uit kunnen leggen (vind het wel intressant!)?
mvg, Tjeerd Walda
Gelogd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2984
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #6 Gepost op:
30 August 2006, 13:08:44 »
Tjeerd ik zal eens een poging wagen
, als je bijvoorbeeld vanaf Oosterbeek Arnhem in komt rijden gaat de spoorlijn over van 2 naar 3 sporenhet spoor uit Oosterbeek splitst zich met een hogesnelheids wissel. Vlak naar dat wissel ligt de eerste wisselstraat die er voor zorgt dat je vanuit Nijmegen direct een deel van Arnhem Berg in kunt rijden of alvast kunt voorsorteren voor de sporen 5 t/m 9 en dat niet bij de bocht tussen Arnhem Berg en het station hoeft te doen.
Als verbinding tussen het kruisende spoor en het rechter spoor uit Oosterbeek ligt een half engels wissel. Het is hier namelijk wel nodig om vanuit Nijmegen het rechter spoor uit Oosterbeek(in het verlengde van spoor 5) te kunnen bereiken maar niet om van het rechter spoor uit Oosterbeek naar het midden spoor v/n Oosterbeek te gaan. Dit kon namelijk 100m eerder al met een veel sneller wissel, daarom is er dus een half engelswissel(met één verbindingsboog ipv twee) neer gelegd.
Groetjes Michiel
Ps; er liggen daar nog meer halve engelse wissels en ook bij verperpoort aansluitng.
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #7 Gepost op:
30 August 2006, 14:43:13 »
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, heb ik in Paint even de meest basale situate getekend. Je ziet dat de "rode" verbinding niet nodig is omdat erachter een stel overloopwissels ligt. Daarom zul je in dit soort gevallen (c.p.
) vaak een half Engels wissel aantreffen en geen hele. Uiteraard hadden de overloopwissels ook ter linkerzijde van de Engelsman kunnen liggen.
«
Laatst bewerkt op: 30 August 2006, 14:49:45 door Wesley
»
Gelogd
Tjeerd
Offline
Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #8 Gepost op:
30 August 2006, 15:16:51 »
Hey Michiel, jij ook hier!
Michiel en Wesley, bedankt voor jullie antwoorden!
Het begint helder te worden...
groet, Tjeerd
Gelogd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2984
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #9 Gepost op:
30 August 2006, 15:35:16 »
ja ik ook hier, goed gezien
, groetjes Michiel
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Heel en half engels wissel?????