Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 December 2025, 23:51:05
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
15 December 2025, 23:16:52
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
15 December 2025, 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
15 December 2025, 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
15 December 2025, 15:01:33
  

Auteur Topic: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..  (gelezen 5421 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #15 Gepost op: 09 February 2022, 11:17:04 »
Dat is zo, maar mss doet men dat ook niet ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #16 Gepost op: 09 February 2022, 11:22:58 »
Moet je eens op het randje gaan staan ;)
Dat is sws niet aan te raden. :P ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #17 Gepost op: 09 February 2022, 12:40:46 »
Wat jullie vergeten in deze discussie is dat de versnelling bij Hoogeveen niet op zichzelf staat, maar onderdeel is van een veel groter geheel qua dienstregelingverbeteringen voor de drie Noordelijke provincies. Als het hele pakket aan maatregelen straks klaar is:

- Ombouw Zwolle
- Ombouw Herfte
- Ombouw Hoogeveen
- Ombouw Assen
- Ombouw Onnen hoofdbaan
- Ombouw Onnen emplacement
- Ombouw Groningen
- Ombouw Groningen-Leeuwarden
- Ombouw Leeuwarden
- Ombouw Groningen-Bad Nieuweschans
- en de rest wat ik vergeten ben

dan gaat het hele Noorden profiteren van een optimale die dienstregeling. Dus kijk s.v.p. niet naar een afzonderlijk project, maar kijk naar het geheel. En als je al deze projecten in ogenschouw neemt, dan kun je niet bepaald concluderen dat er geen geld meer in het Noorden gestoken wordt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
    • Filmpjes op YouTube
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #18 Gepost op: 09 February 2022, 12:42:32 »
Wat wij vergeten? P'don?

Ik vergeet helemaal niks, ik reageer vooralsnog niet in dit leuke draadje  8)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #19 Gepost op: 09 February 2022, 12:58:19 »
Pff, 10 minuten tijdwinst in 40 jaar en dan in 1 jaar er nog een minuut bij. Ik ben echt onder de indruk. Als dat wat jij noemt Jeroen allemaal voor die ene minuut nodig is dan kan de NS onmogelijk een op snelheid gericht bedrijf worden genoemd, dus het gaat waarschijnlijk om gewoon onderhoud met daarna nauwelijks gewijzigde rijsnelheden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #20 Gepost op: 09 February 2022, 12:58:36 »
Dan maakte je tot hier ook geen deel uit van de lopende discussie en was mijn opmerking ook niet aan jou gericht….  :D ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #21 Gepost op: 09 February 2022, 13:00:13 »
Pff, 10 minuten tijdwinst in 40 jaar en dan in 1 jaar er nog een minuut bij. Ik ben echt onder de indruk. Als dat wat jij noemt Jeroen allemaal voor die ene minuut nodig is dan kan de NS onmogelijk een op snelheid gericht bedrijf worden genoemd, dus het gaat waarschijnlijk om gewoon onderhoud met daarna nauwelijks gewijzigde rijsnelheden.
'waarschijnlijk', maar het gaat dus niet om gewoon onderhoud. Als je het artikel had gelezen dan wist je dat de minuut verkorting komt door de verhoogde snelheid in de boog bij Hoogeveen, de andere projecten zorgen voor nog meer tijdwinst.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2022, 13:46:04 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2022, 13:34:37 »
En dan die ene minuut, sta een minuut eerder op om een trein te pakken die één minuut eerder vertrekt. Waar praten we over?
Eens, maar in dat kader is het altijd weer lachwekkend om te zien hoe onbelangrijk die minuut is als het gaat om reizen met (in dit geval) de trein, maar tegelijk hoe belangrijk die minuut is als het gaat om reizen per auto.
Want hoe belangrijk vinden we die 130 op de snelweg wel niet? Wat effectief voor de doorsnee automobilist amper één minuut tijdwinst oplevert.

Aan de andere kant:
Die ene minuut kán er net voor zorgen dat je een aansluiting wel of niet haalt.
Wat dat betreft een recent voorbeeld in Italië: EC komt binnen om :56, bus vertrekt . . . inderdaad om :56, dus uur wachten . . .

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2022, 15:04:11 »
Pff, 10 minuten tijdwinst in 40 jaar en dan in 1 jaar er nog een minuut bij. Ik ben echt onder de indruk. Als dat wat jij noemt Jeroen allemaal voor die ene minuut nodig is dan kan de NS onmogelijk een op snelheid gericht bedrijf worden genoemd, dus het gaat waarschijnlijk om gewoon onderhoud met daarna nauwelijks gewijzigde rijsnelheden.

Het gaat nogmaals niet om die ene minuut an sich. Sinds de indienststelling van de Hanzelijn wordt de hele dienstregeling in Nederland opgebouwd vanuit de knoop Zwolle. Dus dat punt ligt vast. Wil je op de Noordelijke nevenlijnen een betere dienstregeling ontwikkelen en de aansluitingen op de treinen van/naar Zwolle ook optimaliseren, dan heb je dus te maken met de knoop Zwolle, maar ook met de knopen Leeuwarden en Groningen.

Om deze drie knopen optimaal met elkaar te verbinden, is rijtijdverkorting tussen Groningen en Zwolle benodigd. Dat wordt momenteel door het realiseren van meerdere projecten bereikt. Het rijden met een hogere snelheid door Hoogeveen is daar één van. Komend voorjaar zal echter ook een snelheidsverhoging ter hoogte van emplacement Onnen plaatsvinden, maar daar hoor je niemand over  ;D ;D

Maar al deze projecten hangen dus samen met elkaar om straks, als al deze projecten klaar zijn, het Noorden een flinke dienstregelingsimpuls te geven. ProRail kan nu eenmaal niet alle projecten tegelijk laten uitvoeren. Daar zijn de mensen en middelen niet voor én dan zou het Noorden te lang achtereen niet of slecht bereikbaar zijn. Daarom is het totale verbeterprogramma opgedeeld in losse projecten die, met tussenpozen van elkaar, gerealiseerd worden. Hoogeveen is daar nu uitgepikt als zijnde een idioot project waarin zoveel geld wordt uitgegeven voor die ene minuut. Ik hoop met bovenstaande duidelijk gemaakt te hebben dat dit dus klinkklare onzin is. Hoogeveen is een onmisbaar radartje in het totale pakket aan maatregelen om de dienstregeling in het Noorden dus te kunnen verbeteren.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

C-rails

  • Gast
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2022, 15:55:16 »
...dan gaat het hele Noorden profiteren van een optimale die dienstregeling...

Geldt hooguit voor het kleine deel aan Noordelingen, die met de trein naar de Randstad reist. Klaarblijkelijk verkeerd Prorail in de veronderstelling, dat alle Noordelingen naar het zuiden willen.  :o
Een rondje Zwolle - Emmen - Stadskanaal - Groningen - Leeuwarden - Meppel - Zwolle was beter geweest eventueel met een doorsteek van Emmen naar Hoogeveen. Dat had een groter impuls gegeven, dan de minuut van Hoogeveen.

En als je al deze projecten in ogenschouw neemt, dan kun je niet bepaald concluderen dat er geen geld meer in het Noorden gestoken wordt.

Ik denk, dat een deel van het Noorden meer gebaat is bij een aanpak van de aardbevingsschade en de toekomst hiervan. Daarbij is de aanpak natuurlijk ook het gevolg van het inhalen van jaren achterstand en een aantal plannen, zoals Onnen en station Groningen door de wens van woningbouw gevoed en voor een groot deel door de provincie/gemeente Groningen gefinancierd.

Dit alles is betrekkelijk, net als de minuut winst bij Hoogeveen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #25 Gepost op: 10 February 2022, 12:04:09 »
Ja, alleen heeft Prorail niets te maken met aardbevingen en woningbouw, en is het ook knap nutteloos om dat hier in de discussie te gaan betrekken...  >:(

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #26 Gepost op: 10 February 2022, 12:44:28 »
Wordt er eindelijk geïnvesteerd om het spoor sneller te maken, is het weer niet goed.... ;D

Mogelijke gevolgen:
- treinen rijden nu met 80 km/h voorbij aan de perrons, straks met 140 km/h. Dus mensen, niet op het randje gaan staan!
Och, in Duitsland scheuren treinen met 200km/h langs perrons, ik zie het probleem niet....

Dat is sws niet aan te raden. :P ;D
Inderdaad, ook al rijd een trein minder snel.....
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #27 Gepost op: 10 February 2022, 14:09:43 »
Och, in Duitsland scheuren treinen met 200km/h langs perrons, ik zie het probleem niet....

Zelfde soort discussie al daar mag je op redelijk wat plekken 200 ++ km/u Hier ook slechts met slakkengang....
Ik ben overigens voor  ;D

MB
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #28 Gepost op: 10 February 2022, 19:11:15 »
Geldt hooguit voor het kleine deel aan Noordelingen, die met de trein naar de Randstad reist. Klaarblijkelijk verkeerd Prorail in de veronderstelling, dat alle Noordelingen naar het zuiden willen.  :o
Een rondje Zwolle - Emmen - Stadskanaal - Groningen - Leeuwarden - Meppel - Zwolle was beter geweest eventueel met een doorsteek van Emmen naar Hoogeveen. Dat had een groter impuls gegeven, dan de minuut van Hoogeveen.
Ja hoor, dat half miljard voor Emmen - Stadskanaal is vast een goede besteding  ::)
Er is de afgelopen pakweg 10 jaar een paar miljard geïnvesteerd in allerlei infra- en economische projecten en er komt nog een paar miljard aan voor o.a. de Lelylijn (als het allemaal doorgaat) maar het is nog niet genoeg. Ik snap best dat Den Haag er een keer klaar mee is...

C-rails

  • Gast
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #29 Gepost op: 10 February 2022, 21:20:55 »

Ik vermoed dat u, net als Den Haag denkt, dat Noorderlingen een snelle verbinding met de Randstad wil hebben. Het kan best zijn dat Den Haag het wel een keer klaar mee is. Zijn de Noorderlingen ook wel met Den Haag, dus handen schudden is op zijn plaats.
Er wordt nu geld in projecten gestopt, waarvan nooit is onderzocht hoe groot de behoefte eigenlijk is. Ik hoop, dat ik dat jammer mag vinden.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2022, 16:05:58 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »