Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 00:57:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
22 October 2025, 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..  (gelezen 5252 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22615
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #30 Gepost op: 10 February 2022, 21:34:32 »
Zeker. Nu is het ook wel zo dat er al decennia een stevige lobby uit het Noorden loopt voor een snelle treinverbinding met de Randstad. Dan is het Den Haag toch te vergeven dat ze denken dat Noorderlingen die snelle verbinding ook willen?

Ik heb me altijd afgevraagd of er in de Noordelijke provincies ooit goed met de bevolking is doorgesproken wat de positieve en negatieve gevolgen kunnen zijn.
Friesland biedt in ruil de bouw van 300.000 huizen in tien jaar aan. Mocht dat lukken, dan betekent dat zowat een verdubbeling van het inwonertal. Vooral het gebied rond de nieuwe spoorlijn zal drastisch van karakter veranderen. Zit iedereen ter plekke daar nu op te wachten?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5399
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #31 Gepost op: 10 February 2022, 21:37:59 »
Tuurlijk mag je dat jammer vinden, maar heb je het ook bij het rechte eind?

De provincies Drenthe, Groningen en Friesland hebben een enorme zak geld gekregen toen besloten was dat de Zuiderzeelijn niet gerealiseerd zou worden. We praten hier over 800 miljoen. De enige voorwaarde die Den Haag aan dit geld heeft gesteld is dat de Noordelijke  provincies dit moesten steken in het verbeteren van het openbaar vervoer. De drie Provincies hebben zelf mogen bepalen waar het geld aan uitgegeven werd. De bestuurders van deze provincies zijn gekozen door de inwoners van deze provincies. Dus noch Den Haag, noch de rest van Nederland heeft ook maar iets bepaald over de verbeterprojecten die Drenthe, Groningen en Friesland hebben bedacht.

Daarnaast was destijds DEFINITIEF besloten dat de Zuiderzeelijn niet door zou gaan. Nu die 800 miljoen door de provincies uitgegeven is, beginnen ze gewoon weer te janken om de Zuiderzeelijn, maar nu onder de naam Lelylijn. Wat dat betreft zijn ze in het Noorden echt niet anders dan in de rest van het land…..

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 February 2022, 21:41:48 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #32 Gepost op: 10 February 2022, 21:38:18 »
Het is "het noorden" dat om de Lelylijn zeurt, niet Den Haag of ProRail. Idd met het idee dat je niet meer als Groninger in Amsterdam hoort: "sow dat is ver!". En dat mensen hier komen wonen en werken en toch nog snel in de Randstad kunnen komen voor een meeting of familie te bezoeken zonder een halve dag te hoeven reizen.

Niemand zegt dat de Nedersaksenlijn een vervoerkundige noodzaak heeft. Zelfs de overheid niet. Die is alleen bedoeld om iets leuks toe te voegen in een kansarm gebied.
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #33 Gepost op: 10 February 2022, 21:44:37 »
Citaat
De enige voorwaarde die Den Haag aan dit geld heeft gesteld is dat de Noordelijke  provincies dit moesten steken in het verbeteren van het openbaar vervoer.
Jeroen

Er is weinig van dit geld bij OV terecht gekomen. Grote wegeninfra projecten zijn er van betaald plus bijvoorbeeld ook de hele ombouw van Emmen centrum met de Hondsrugtunnel.
Een truk is nu om de lijn een ander naampje te geven, die te laten ploffen en opnieuw te cashen;)
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #34 Gepost op: 10 February 2022, 21:51:38 »
De provincies Drenthe, Groningen en Friesland hebben een enorme zak geld gekregen toen besloten was dat de Zuiderzeelijn niet gerealiseerd zou worden. We praten hier over 800 miljoen.
2,16 miljard.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #35 Gepost op: 10 February 2022, 21:59:09 »
Eind 2018 en begin februari 2019 heeft er een proef plaatsgevonden om de reistijd tussen het Noorden en de rest van Nederland met een half uur te verkorten. De aanleiding van de proef was de toezegging van het Kabinet om de reistijd significant te verkorten. Naar aanleiding van de proef is op 5 februari 2019 een artikel verschenen in de Telegraaf, waarin de nodige kanttekeningen werden geplaatst bij de beoogde reistijdverkorting in relatie tot de te plegen investering. Naar aanleiding van dat artikel is er een discussie ontstaan en zijn er onderzoeken uitgevoerd. De uitkomst van de onderzoeken was dat de aanleg van de Lelylijn voordeliger was en dat de reistijd met meer tijd wordt verkort.

Ik wil hierbij ook opmerken dat het met name VNO/NCW is geweest die actief heeft gelobbyd voor de Lelylijn en dat dit later door de landelijke en provinciale politiek is opgepakt. Kortom het initiatief ligt bij maatschappelijke organisaties.

Grtz,

Wil

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5399
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #36 Gepost op: 10 February 2022, 22:27:14 »
2,16 miljard.

De 800 miljoen waar ik op doelde was het bedrag wat beschikbaar was voor de ProRail-projecten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #37 Gepost op: 10 February 2022, 22:58:14 »
Oh dat kan natuurlijk.
Dat bedrag is ook zeker in het OV terecht gekomen: spoorlijn Eemshaven, sneltrein Groningen-Leeuwarden, extra trein naar Sneek, boog Heerenveen, Herfte Aansluiting, spoorlijn Veendam, misschien spoorlijn Stadskanaal, station Assen, station Groningen denk ik ook, en vermoedelijk ben ik nog wel wat vergeten :)

Overigens kun je zo een minuut of 10 sneller rijden van/naar Groningen en Leeuwarden (gerekend vanaf ergens in de randstad), kosten zijn dan alleen de extra energie, alleen dan moet je de dienstregeling krapper maken en dat leidt tot een minder betrouwbare dienstregeling. En daar wordt niet voor gekozen.

C-rails

  • Gast
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #38 Gepost op: 12 February 2022, 13:08:05 »
Prachtig al die verhalen. Er is ruim 417 miljard verdiend met het Gronings gas. Dan is 800 miljoen nog geen 0,2% en mag het ook nog eens gedeeld worden met Drenthe, Friesland en Overijssel.
Trouwens, VNO NCW is niet bepaald een noordelijke instantie.

Goed, ik heb gezegd, wat ik wilde zeggen en daar ga ik het bij houden.

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #39 Gepost op: 12 February 2022, 15:58:52 »

- Ombouw Zwolle
- Ombouw Herfte
- Ombouw Hoogeveen
- Ombouw Assen
- Ombouw Onnen hoofdbaan
- Ombouw Onnen emplacement
- Ombouw Groningen
- Ombouw Groningen-Leeuwarden
- Ombouw Leeuwarden
- Ombouw Groningen-Bad Nieuweschans
- en de rest wat ik vergeten ben

dan gaat het hele Noorden profiteren van een optimale die dienstregeling. Dus kijk s.v.p. niet naar een afzonderlijk project, maar kijk naar het geheel. En als je al deze projecten in ogenschouw neemt, dan kun je niet bepaald concluderen dat er geen geld meer in het Noorden gestoken wordt.

Jeroen

En wat voor tijdwinst leverd dit op?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22615
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #40 Gepost op: 12 February 2022, 16:20:47 »
Trouwens, VNO NCW is niet bepaald een noordelijke instantie.


Maar VNO-NCW Noord wel. En dat is de drijvende kracht achter de lobby.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.