Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 15:05:54
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Ronald Halma
Vandaag om 14:58:30
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..  (gelezen 4998 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
  • Southern....de oude dan
De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Gepost op: 08 February 2022, 17:59:04 »
Soms is het onderscheid tussen serieus nieuws en kolder slecht te maken; of zoals iemand schreef: Komt dit van de Speld?
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/groningers-kunnen-vanaf-eind-dit-jaar-1-minuut-sneller-op-schiphol-zijn-een-belangrijke-stap

Grtz Gerard

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
  • Allegra" treinstel
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2022, 18:27:55 »
Leuk verhaal maar in werkelijkheid is dit onzin want er hoeft maar een vertraag te zijn op de rit Groningen -schiphol en weg is de minuut tijdwenst
 

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #2 Gepost op: 08 February 2022, 18:42:10 »
Vergelijk de huidige reistijd even met 15 jaar geleden.
Of met 30 jaar geleden. Of met 40 jaar.

Dan zie je wel enige versnelling

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #3 Gepost op: 08 February 2022, 18:59:28 »

Om je voor die ene minuut op de borst te kloppen  ;D
Het blijft wel steeds een trekschuit op rails.....

C-rails

  • Gast
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #4 Gepost op: 08 February 2022, 19:17:15 »
Mooi project?
- kosten €25.000.000.
- tijdwinst zelfs 71 seconden.
- dus €352.000 per seconde.

Mogelijke gevolgen:
- treinen rijden nu met 80 km/h voorbij aan de perrons, straks met 140 km/h. Dus mensen, niet op het randje gaan staan!
- meer trillingen en geluidsoverlast
- trillingen geven zorgen bij het aan het spoor liggende ziekenhuis voor het medisch apparatuur. Volgens Prorail blijft alles - jawel - op papier binnen de normen  ::)

En de Hoogeveners weten nu, dat hun wens om ooit nog de IC-status terug te verkrijgen, zo goed als verkeken is.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #5 Gepost op: 08 February 2022, 20:35:27 »
Het is natuurlijk onderdeel van een verdere versnelling. En als je wil kun je ook de rijtijdspeling gebruiken om es wat sneller te rijden...
Verder is het bekend dat ieder dorp graag een IC-station wil maar dat werkt natuurlijk niet  :P

C-rails

  • Gast
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2022, 07:55:20 »
Even off topic

De discussie over ieder 'dorp' - In Drenthe wordt Hoogeveen een stad genoemd - is natuurlijk uitermate arbitrair. Er zijn meerdere intercitystations in Nederland met een geringer aantal inwoners en welke dichter op elkaar liggen.

Wat je ziet is dat nu het aardgas uit het Noorden niet meer mag worden ingezet, het Noorden domweg aan de kant wordt gezet.
Ze krijgen een doekje voor het bloeden in de vorm van een zakje met geld, wat niet in verhouding staat met het geld wat de overheid verdiend heeft met dit gas.
De NAM en de overheid zijn nauwelijks bereid de schade te vergoeden en schuiven het op de lange baan op basis van onderzoeken die moeten gebeuren (onderzoeken zijn een fantastisch managementtool om besluiten uit te stellen).
Daarbij wil de NAM ook uit het Noorden weg, Gas Terra gaat dicht, de Gasunie heeft geen reden meer van bestaan, defensie overweegt de JWF-kazerne in Assen te sluiten, investeringen op langere termijn zijn er niet en dus kun je bijna concluderen, dat na 'plundering' ook de overheid zijn handen aftrekt van het Noorden.

Aan de minuut sneller zit maar één positief kantje en dat is, dat de westerling sneller zijn overspannen leefgebied kan ontvluchten op zoek naar de rust en ruimte in het Noorden. Nadeel hiervan is weer, dat ze niet terug willen en in het Noorden een huis kopen, wat de prijzen weer doet stijgen.

En dan die ene minuut, sta een minuut eerder op om een trein te pakken die één minuut eerder vertrekt. Waar praten we over?

Ik weet het, het staat hier heel zwart/wit, maar bezie het vooral in het groter geheel en probeer eens te beseffen hoe het voelt, als de grond onder je voeten en bestaan begint te schudden.

Einde off topic

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8500
  • Spoor N
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #7 Gepost op: 09 February 2022, 08:10:56 »
Mooi project?
- kosten €25.000.000.
- tijdwinst zelfs 71 seconden.
- dus €352.000 per seconde.
Inderdaad zonde van het geld, één trein een keer met 140 door de boog laten rijden en er vervolgens niets meer mee doen.

Leuk verhaal maar in werkelijkheid is dit onzin want er hoeft maar een vertraag te zijn op de rit Groningen -schiphol en weg is de minuut tijdwinst
Dat is niet anders dan de huidige situatie.

Om je voor die ene minuut op de borst te kloppen  ;D
Waar lees je dat?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #8 Gepost op: 09 February 2022, 08:42:22 »
Vergelijk de huidige reistijd even met 15 jaar geleden.
Of met 30 jaar geleden. Of met 40 jaar.

Dan zie je wel enige versnelling

Groeten
Hendrik Jan

Dat heb je goed HJ, ik zat 40 jaar geleden op de middelbare school, we zijn eens op excursie geweest naar het Rijksmuseum. Met de trein. Aangezien mijn brein veel futiele informatie opslaat, maar belangrijker zaken laat schieten weet ik de reistijd nog; 2 uur 14 minuten. Hoe lang doet de trein er tegenwoordig over? 2 uur 4 minuten. 10 minuten reistijdversnelling in 40 jaar, dat is een kwart minuut per jaar. Dan is 1 minuut reistijd in één jaar een Grote Sprong Voorwaarts.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #9 Gepost op: 09 February 2022, 08:55:27 »
Maar we hebben hier al vaker geconstateerd dat dat overal zo is, niet alleen op de route naar het Noorden. Versnelling kan, maar vooral bij aanleg van nieuwe of de vervanging van bestaande railinfra.

Voor het Noorden zou het dan om de Lelylijn gaan. Best kans dat het er toch van gaat komen. Het kabinet zoekt projecten bij tientallen miljarden euro's en de politiek wil graag iets doen voor het Noorden om de boel een beetje bij elkaar te houden. Of het Noorden daar nu echt veel mee gaat opschieten, is weer een andere vraag.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4406
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #10 Gepost op: 09 February 2022, 09:56:04 »
Mogelijke gevolgen:
- treinen rijden nu met 80 km/h voorbij aan de perrons, straks met 140 km/h. Dus mensen, niet op het randje gaan staan!

1 moet je hoe dan ook niet doen, erg hinderlijk……
2 de meeste perrons in Nederland gaat de trein met 140 km/h voorbij, ik zie ‘t probleem niet.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #11 Gepost op: 09 February 2022, 10:20:40 »
Moet je eens op het randje gaan staan ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #12 Gepost op: 09 February 2022, 10:40:46 »
Mooi project?
- kosten €25.000.000.
- tijdwinst zelfs 71 seconden.
- dus €352.000 per seconde.


Voor 1 trein klopt die redenatie.
Maar hoewel ik nooit in het noorden kom, ga ik ervanuit dat er zo'n 50 treinen over die lijn per dag rijden?
Dus dan zou het €500.000 per trein zijn om 50 keer 71 seconde winst te krijgen op een dag.

Over een jaar zou dat dan ineens maar zo'n 1300euro per trein zijn om 71 secondes sneller te zijn.
En na 10jaar maar 130euro per trein.

Ik ga ervanuit dat in die 10 jaar de kosten van een kaartje ook weer omhoog zijn gegaan dat ze die 130euro er zo uit hebben per trein.
Kaartje op dit moment is al 27euro voor enkeltje van Amsterdam naar Groningen, dus een volle trein heeft die kosten en er snel uit.


Let op, ik was niet geweldig in rekenen.


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #13 Gepost op: 09 February 2022, 11:05:18 »
Als  men de infrastructuur niet grondig aanpakt, kunnen de treinen nauwelijks sneller  gaan rijden.
Maar vijf minuten  per uur kan net uitmaken dat je een aansluitende trein  om te overstappen nog net halen kan, dan heb jij een half uur kortere reistijd ,dat zou wel kunnen. ;)
Wat zou er nu tussen Amsterdam en Groningen verbeterd zijn in die 40 jaar ?
Als er plannen ergens komen voor het verbeteren van het spoor en er wordt een spoorlijn omgelegd, staan de bewoners uit de omgeving al te protesteren dat de treinen harder door hun dorp gaan razen en overlast gaan geven.
 kijk nu maar naar de uitbreiding van de Betuwe route bij Elten  met een derde spoor , daar moet iets van de berg worden afgehaald.
 Groeten , Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Vooruitgang: Groningen-Schiphol een hele minuut sneller……..
« Reactie #14 Gepost op: 09 February 2022, 11:11:28 »
 :)
Peter,
Als men die "aansluitende" trein om dienstregelingtechnische redenen vijf minuten vervroegd schiet je er nog niets mee op.
Helaas...

Ronald
Groet,
      Ronald