Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:46:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:31:05
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Albert's fantasie in schaal 0e door BartvD
Vandaag om 12:29:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:55:05
Dat overkomt mij niet. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:45:40
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
Opstelbaan door Benelux795
Vandaag om 11:23:06
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:49
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 10:50:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
  

Auteur Topic: Enkelspoor, richtingkeuze  (gelezen 3684 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Enkelspoor, richtingkeuze
« Gepost op: 07 February 2022, 17:00:04 »
Als ik langs de Sloelijn rijd zie ik dat altijd in de ene richting alle seinen groen zijn en in de andere richting rood. Logisch, je kunt op een enkelspoor niet in beide richtingen tegelijk rijden.
Nu vroeg ik me af of er behalve de richting noord of richting zuid nog een derde mogelijkheid is, namelijk beide richtingen rood. Ik zie het nooit, maar wordt dat ook gebruikt? En dan niet alleen toegepast op de Sloelijn, maar op enkelspoor in het algemeen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2022, 17:31:42 »
Ik denk, dat beide kanten rood eerder regel dan uitzondering is.  Het traject wordt pas vrijgegeven, als de treindienstleider groen geeft. Mijn beleving in Zwitserland op diverse smalspoortrajecten.  Maar zelfs dan wil dat niet zeggen, dat op het hele traject alle seinen in die richting ook meteen op groen gaan.
In Duitsland ken ik plaatsen, waar zelfs bij dubbelspoor het volgende sein pas op groen gaat, wanneer de trein zich heeft aangemeld.
Als voorbeeld:  trein stopt regulier op tussenstation, een eindje verder staat een hoofdsein op rood.   De trein vertrekt en pas, laten we het zo even noemen, ter hoogte van het einde van het perron meldt de trein zich aan in het volgende baanvak/meldstuk.  Pas dan schakelt het sein, ik neem aan automatisch, op groen.

In Nederland zie je eigenlijk altijd op dubbelspoor, dat de seinen na het passeren van een trein van rood naar oranje naar groen schakelen.  Pas wanneer er (ergens) een belemmering optreedt (bijv. spoorwissel of trein vanaf ander spoor). schakelt het sein op rood of oranje.   Dus het lijkt in Nederland op : groen, tenzij     en op andere plekken rood, tenzij.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2022, 17:38:59 »
Er is nog een vierde mogelijkheid: beide richtingen groen! O.a. tussen Culemborg en Geldermalsen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2022, 17:43:38 »
dat de seinen na het passeren van een trein van rood naar oranje naar groen schakelen.
Het zijn geen verkeerslichten: dus Geel i.p.v. Oranje.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2022, 19:11:47 »
offtopic: Verkeerslichten zijn officieel ook geel  ;D
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2022, 20:46:41 »
Ik denk, dat beide kanten rood eerder regel dan uitzondering is. 
Op dat stukje Sloelijn heb ik nog nooit gezien dat beide richtingen rood zijn. Eerlijk gezegd had ik dat wel verwacht, uitgaande van het idee dat er pas een richting groen wordt gezet als er zich een trein aandient.

@Martin Hornis: beide richtingen groen vind ik vreemd. Hoe zorgen ze dan dat er geen twee treinen elkaar tegemoet rijden?

Wat de kwestie oranje/geel betreft, ik snap niet waarom sommigen dat oranje noemen. Zowel in de seinboeken als in de verkeerswetgeving kom je alleen de benaming geel tegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2022, 20:54:34 »
... Zowel in de seinboeken als in de verkeerswetgeving kom je alleen de benaming geel tegen.
In de verkeerswetgeving (APK) heet het geel (voorkant) of ambergeel (=oranje, achterkant).
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

VvKan

  • Gast
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2022, 20:56:08 »
Excuus:  geel. 

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2022, 20:58:09 »
In de verkeerswetgeving (APK) heet het geel (voorkant) of ambergeel (=oranje, achterkant).
Daar gaat het over voertuigverlichting. Maar ik bedoelde de verkeerslichten. Amber is trouwens ook geel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2022, 20:59:41 »
Ik vond dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatisch_blokstelsel

Kijkend bij 'dubbel-enkelspoor' beveiliging lijkt dit overeen te komen met wat jij ziet op de Sloe-lijn
Standaard staan beide richtingen op 'blok vrij', zodra het 1e blok van een rijweg bezet wordt, valt het hele traject in tegenrichting af (dwz: Bezet)

Dit is komt ook overeen met wat ik me herinner van de tijd dat ik nog wel eens op een SSN loc mee reed:
Kijkend naar het andere spoor zag je allemaal groen, tot ineens alles bijna in één keer op rood geen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2022, 21:23:22 »
@Grootveld: dat is dus wat ik niet zie. Ik zie nooit beide richtingen groen, en ook nooit beide richtingen rood. Het is altijd   één richting rood en één richting groen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2022, 23:05:26 »
Wat de kwestie oranje/geel betreft, ik snap niet waarom sommigen dat oranje noemen. Zowel in de seinboeken als in de verkeerswetgeving kom je alleen de benaming geel tegen.

waarschijnlijk omdat de meeste mensen niet in de verkeerswetgeving kijken wat de kleur is, maar gewoon naar de verkeerslichten op de weg, en dan snap ik heel goed dat ze het oranje noemen, heeft het meestal ook meer van weg dan van geel.

Roelco

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2022, 23:43:32 »
In Nederland zijn twee soorten baanvakbeveiliging in dienst (op wat exoten na). De ene variant is enkelspoorrijden, dat bij meerdere sporen dubbelenkelspoorrijden wordt genoemd. De technische benaming is 4-draads Automatisch Permissief Blokstelsel (APB). Bij dit type beveiliging tonen de automatische seinen in rusttoestand in beide richtingen groen, met uitzondering van de laatste seinen die geel tonen omdat de aangrenzende inrijdseinen rood tonen. Zodra van een van de naastliggende emplacementen een rijweg ingesteld wordt, vallen de automatische seinen in de tegenrichting in de stand stop. Nadat de trein een tegensein gepasseerd is, komt dat weer uit de stand stop.

De andere mogelijkheid is het automatisch blokstelsel met rijrichtingkering, ook wel bekend als linkerspoorbeveiliging (terwijl het uiteraard ook het rechterspoor beveiligd). Bij dit blokstelsel stelt de treindienstleider de rijrichting in voordat een rijweg ingesteld kan worden. De rijrichting blijft daarna vastliggen tot de treindienstleider deze weer keert. De seinen in de rijrichting staan uit de stand stop, de seinen in de tegenrichting staan in de stand stop. Normaal gesproken ligt de rijrichting vrijwel altijd voor rechterspoorrijden en wordt deze zelden gekeerd.

Omdat linkerspoorbeveiliging minder storingsgevoelig is dan 4-draads APB is het tegenwoordig de standaard. Alleen voor enkelspoors baanvakken heeft 4-draads APB de voorkeur omdat het niet nodig is om voor elke trein opnieuw de rijrijrichting te moeten instellen.

Groeten,
Peter

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2022, 10:35:40 »
Ik kan mij voorstellen dat bij een seinstoring wel alle seinen rood gaan staan, of niet? Zijn daar ook uitzonderingen voor?
Jeroen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2022, 11:35:39 »
Dat zou niet kunnen, aangezien alle systemen fail-safe ontworpen zijn en altijd terug zullen vallen naar een veilige toestand bij problemen.