Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
Vandaag om 23:22:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 23:16:52
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 23:13:06
upload deleten door Pauldg
Vandaag om 23:12:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
Vandaag om 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
Vandaag om 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 21:43:24
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
Vandaag om 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
  

Auteur Topic: Enkelspoor, richtingkeuze  (gelezen 3956 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #15 Gepost op: 08 February 2022, 21:27:51 »
Telt dat ook bij een stroomstoring,of bovenleidings probleem,waarbij men de stroom uitschakelt ?
Geen stroom,is een "dood" sein(ofwel dat vertoont geen kleur) lijkt me,toch ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #16 Gepost op: 08 February 2022, 21:33:47 »
Fail safe; bij stroomuitval valt een armsein naar rood.
Bij stroomuitval op de bovenleiding staat de trein stil...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8014
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #17 Gepost op: 08 February 2022, 21:47:07 »
En een gedoofd, of gestoord sein = een stop tonend sein = fail safe.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2022, 21:52:47 »
@Martin Hornis: beide richtingen groen vind ik vreemd. Hoe zorgen ze dan dat er geen twee treinen elkaar tegemoet rijden?
Door geen trein naar dat baanvak te laten rijden. Zie ook dit verhaal:
De ene variant is enkelspoorrijden, dat bij meerdere sporen dubbelenkelspoorrijden wordt genoemd. De technische benaming is 4-draads Automatisch Permissief Blokstelsel (APB). Bij dit type beveiliging tonen de automatische seinen in rusttoestand in beide richtingen groen, met uitzondering van de laatste seinen die geel tonen omdat de aangrenzende inrijdseinen rood tonen. Zodra van een van de naastliggende emplacementen een rijweg ingesteld wordt, vallen de automatische seinen in de tegenrichting in de stand stop. Nadat de trein een tegensein gepasseerd is, komt dat weer uit de stand stop.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #19 Gepost op: 08 February 2022, 22:11:04 »
Okee, duidelijk. Maar op de Sloelijn heb ik dit verschijnsel nooit gezien. Kennelijk zijn er verschillende manieren om het enkelspoorverhaal te benaderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #20 Gepost op: 08 February 2022, 22:14:10 »
Ook dat is toen door Peter (Zaandam-Zuid) uitgelegd.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #21 Gepost op: 08 February 2022, 22:22:31 »
Dat heb ik ook gelezen. Maar ik kom dan terug op mijn startvraag. In het verhaal van Zaandam-Zuid is sprake van rijwegkering. Dus de richting die in de stand stop staat komt uit de stand stop, en omgekeerd. Maar wat ik me afvroeg: gebeurt dat in één klap, of is er een tussenfase waarin beide richtingen in de stand stop staan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2022, 00:10:42 »
Die tussenfase ben ik nog nooit tegengekomen. Zelfs op buitendienststellingen niet.

Als met een kortsluitlans in een baanvak in rust plaatst vallen alle seinen naar de bezetting toe op rood. Afhankelijk van de baanvakbeveiliging/rijrichting kan dat het hele baanvak zijn of alleen het sein voor de bezetting.

Alles rood vind je bijvoorbeeld op Amsterdam - Utrecht (4x enkelspoor naast elkaar). Maar dat zijn allemaal bediende seinen dus dat sluit niet aan op je vraag

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2022, 12:53:49 »
... gebeurt dat in één klap, ...?
Ja, mits het betreffende traject onbezet is en er nog geen rijweg naar dat traject is ingesteld.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2022, 12:59:29 »
Duidelijk. Dat verklaart dan waarom ik de tussenfase met alles rood nooit zie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2022, 21:14:53 »
Ook dat hangt af van 4-draads APB, of linkerspoor met rijrichtingkering (even afgekort RRK): bij RRK staan de seinen voor één richting per definitie op rood. In de mee-richting zal alleen het sein dat toegang geeft tot het blok dat gestoord is terug naar rood vallen.
4-draads APB raakt wat meer in de stress van een (sectie)storing, omdat dan niet bekend is waar de trein vandaan is gekomen. Beide richtingen worden dan gelockt als ik me goed herinner.

<<dit was een reactie op 72sonett, maar jullie zijn sneller>>
project n.t.b.