Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:36:41
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
15 August 2025, 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
15 August 2025, 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
  

Auteur Topic: Enkelspoor, richtingkeuze  (gelezen 3667 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Enkelspoor, richtingkeuze
« Gepost op: 07 February 2022, 17:00:04 »
Als ik langs de Sloelijn rijd zie ik dat altijd in de ene richting alle seinen groen zijn en in de andere richting rood. Logisch, je kunt op een enkelspoor niet in beide richtingen tegelijk rijden.
Nu vroeg ik me af of er behalve de richting noord of richting zuid nog een derde mogelijkheid is, namelijk beide richtingen rood. Ik zie het nooit, maar wordt dat ook gebruikt? En dan niet alleen toegepast op de Sloelijn, maar op enkelspoor in het algemeen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2022, 17:31:42 »
Ik denk, dat beide kanten rood eerder regel dan uitzondering is.  Het traject wordt pas vrijgegeven, als de treindienstleider groen geeft. Mijn beleving in Zwitserland op diverse smalspoortrajecten.  Maar zelfs dan wil dat niet zeggen, dat op het hele traject alle seinen in die richting ook meteen op groen gaan.
In Duitsland ken ik plaatsen, waar zelfs bij dubbelspoor het volgende sein pas op groen gaat, wanneer de trein zich heeft aangemeld.
Als voorbeeld:  trein stopt regulier op tussenstation, een eindje verder staat een hoofdsein op rood.   De trein vertrekt en pas, laten we het zo even noemen, ter hoogte van het einde van het perron meldt de trein zich aan in het volgende baanvak/meldstuk.  Pas dan schakelt het sein, ik neem aan automatisch, op groen.

In Nederland zie je eigenlijk altijd op dubbelspoor, dat de seinen na het passeren van een trein van rood naar oranje naar groen schakelen.  Pas wanneer er (ergens) een belemmering optreedt (bijv. spoorwissel of trein vanaf ander spoor). schakelt het sein op rood of oranje.   Dus het lijkt in Nederland op : groen, tenzij     en op andere plekken rood, tenzij.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2022, 17:38:59 »
Er is nog een vierde mogelijkheid: beide richtingen groen! O.a. tussen Culemborg en Geldermalsen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2022, 17:43:38 »
dat de seinen na het passeren van een trein van rood naar oranje naar groen schakelen.
Het zijn geen verkeerslichten: dus Geel i.p.v. Oranje.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2022, 19:11:47 »
offtopic: Verkeerslichten zijn officieel ook geel  ;D
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2022, 20:46:41 »
Ik denk, dat beide kanten rood eerder regel dan uitzondering is. 
Op dat stukje Sloelijn heb ik nog nooit gezien dat beide richtingen rood zijn. Eerlijk gezegd had ik dat wel verwacht, uitgaande van het idee dat er pas een richting groen wordt gezet als er zich een trein aandient.

@Martin Hornis: beide richtingen groen vind ik vreemd. Hoe zorgen ze dan dat er geen twee treinen elkaar tegemoet rijden?

Wat de kwestie oranje/geel betreft, ik snap niet waarom sommigen dat oranje noemen. Zowel in de seinboeken als in de verkeerswetgeving kom je alleen de benaming geel tegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2022, 20:54:34 »
... Zowel in de seinboeken als in de verkeerswetgeving kom je alleen de benaming geel tegen.
In de verkeerswetgeving (APK) heet het geel (voorkant) of ambergeel (=oranje, achterkant).
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

VvKan

  • Gast
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2022, 20:56:08 »
Excuus:  geel. 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2022, 20:58:09 »
In de verkeerswetgeving (APK) heet het geel (voorkant) of ambergeel (=oranje, achterkant).
Daar gaat het over voertuigverlichting. Maar ik bedoelde de verkeerslichten. Amber is trouwens ook geel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2022, 20:59:41 »
Ik vond dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatisch_blokstelsel

Kijkend bij 'dubbel-enkelspoor' beveiliging lijkt dit overeen te komen met wat jij ziet op de Sloe-lijn
Standaard staan beide richtingen op 'blok vrij', zodra het 1e blok van een rijweg bezet wordt, valt het hele traject in tegenrichting af (dwz: Bezet)

Dit is komt ook overeen met wat ik me herinner van de tijd dat ik nog wel eens op een SSN loc mee reed:
Kijkend naar het andere spoor zag je allemaal groen, tot ineens alles bijna in één keer op rood geen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2022, 21:23:22 »
@Grootveld: dat is dus wat ik niet zie. Ik zie nooit beide richtingen groen, en ook nooit beide richtingen rood. Het is altijd   één richting rood en één richting groen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2022, 23:05:26 »
Wat de kwestie oranje/geel betreft, ik snap niet waarom sommigen dat oranje noemen. Zowel in de seinboeken als in de verkeerswetgeving kom je alleen de benaming geel tegen.

waarschijnlijk omdat de meeste mensen niet in de verkeerswetgeving kijken wat de kleur is, maar gewoon naar de verkeerslichten op de weg, en dan snap ik heel goed dat ze het oranje noemen, heeft het meestal ook meer van weg dan van geel.

Roelco

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2022, 23:43:32 »
In Nederland zijn twee soorten baanvakbeveiliging in dienst (op wat exoten na). De ene variant is enkelspoorrijden, dat bij meerdere sporen dubbelenkelspoorrijden wordt genoemd. De technische benaming is 4-draads Automatisch Permissief Blokstelsel (APB). Bij dit type beveiliging tonen de automatische seinen in rusttoestand in beide richtingen groen, met uitzondering van de laatste seinen die geel tonen omdat de aangrenzende inrijdseinen rood tonen. Zodra van een van de naastliggende emplacementen een rijweg ingesteld wordt, vallen de automatische seinen in de tegenrichting in de stand stop. Nadat de trein een tegensein gepasseerd is, komt dat weer uit de stand stop.

De andere mogelijkheid is het automatisch blokstelsel met rijrichtingkering, ook wel bekend als linkerspoorbeveiliging (terwijl het uiteraard ook het rechterspoor beveiligd). Bij dit blokstelsel stelt de treindienstleider de rijrichting in voordat een rijweg ingesteld kan worden. De rijrichting blijft daarna vastliggen tot de treindienstleider deze weer keert. De seinen in de rijrichting staan uit de stand stop, de seinen in de tegenrichting staan in de stand stop. Normaal gesproken ligt de rijrichting vrijwel altijd voor rechterspoorrijden en wordt deze zelden gekeerd.

Omdat linkerspoorbeveiliging minder storingsgevoelig is dan 4-draads APB is het tegenwoordig de standaard. Alleen voor enkelspoors baanvakken heeft 4-draads APB de voorkeur omdat het niet nodig is om voor elke trein opnieuw de rijrijrichting te moeten instellen.

Groeten,
Peter

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2022, 10:35:40 »
Ik kan mij voorstellen dat bij een seinstoring wel alle seinen rood gaan staan, of niet? Zijn daar ook uitzonderingen voor?
Jeroen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2022, 11:35:39 »
Dat zou niet kunnen, aangezien alle systemen fail-safe ontworpen zijn en altijd terug zullen vallen naar een veilige toestand bij problemen.