Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:05:31
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Mijn-bouw Indonesie door Hans K
Vandaag om 19:44:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:01:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41

Auteur Topic: Arduino Uno en bezetmelder  (gelezen 7273 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Arduino Uno en bezetmelder
« Reactie #30 Gepost op: 06 February 2022, 16:01:46 »
Steve, voor dat opwarmen kan je heel simpel wat diodes toepassen. Voor elk setje antiparallel diodes wat je toevoegt, zakt de spanning met ~0.7V

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

fozziebear

• Offline Offline
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
« Reactie #31 Gepost op: 06 February 2022, 17:14:21 »
Zoals ik al eerder in dit draadje meldde zou een GCA101 een mooie oplossing zijn. Geen gedonder dat je dadelijk via je centrale net ff wat te weinig power hebt en je hebt. Geen idee natuurlijk wat je veel of weinig geld vindt, maar ik ben erg tevreden over het ding. Je zal alleen wel even met den soldeerbout aan de slag moeten daar het zelfbouw is.

Met vriendelijke groet,
Ron

stevelind

• Steve Lind
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 13 February 2022, 09:48:01 »
Allen dank voor alle tips, ik neem een aantal zeker mee naar mijn volgende baan. IK heb besloten om over te gaan naar spoor N om meerdere redenen in middels ligt er een nieuwe baan en daarmee zijn een aantal problemen "vanzelf" opgelost maar de tips uit dit draadje neem ik zeker mee in de komende weken.
Look me up on spotify! Music is food for your brains....

guy1846

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 14 May 2024, 15:38:15 »
Beste forumleden
De vorige post van RudyB dateert al van 15 februari 2022 met als titel
" een werkende Arduino S88 software"  en.....ere wie ere toekomt aan RudyB
Omdat ik dit idee zo genegen ben,heb ik er een kant en klaar project van gemaakt, onmiddelijk inzetbaar.
iets voor DIY gasten, moduletafel techneuten enz.   voor 3Rail , en dus voor het massadetectie principe.
een universele feedback module die kan ingezet worden op vele centrales met een S88 aansluiting, maar ook geschikt voor de HSI88
met RJ45 of via de adapter naar een 6p aansluiting (vb Ecos)
met een S88,werkend op 5V of een S88N werkend op 12V (CS3+) maakt niet uit, kies je met 1 jumper.
in de buurt rondhangende GHOST's zijn verjaagd
enkele punten.
Terugmelders kunnen in groep bij elkaar opgesteld worden
De afstand melder tot terugmeld-punt is onbepaald en kan 10 tallen meters bedragen
de bedrading kan je leggen waar je wil,hoe je wil,zoals het je het best uitkomt
geen gezeur over welke terugmelder past wel of niet bij mijn centrale
het DIY principe houdt in dat alle info beschikbaar is. via PB of het forum, ik heb geen website,blog,of wat dan ook.
de sketch voor de microcontroller, downloaden van de site van RudyB, zie vorige post
in de sketch verander je de volgorde van de inputs als volgt ( 0- 1-4-5-6-7-8-9-10-11-A0-A1-A2-A3-A4-A5-)
enkele afbeeldingen
met als laatste een link met enkele fragmenten , voorbeelden met een CS3+,  en een Digikeys DR5000 , op mijn testbaantje
alsook een video met 4 terugmelders op de grotere testbaan waar 5 treinen rijden met iTrain
ik heb de footprint van een Uno R3 genomen omdat mij dit het best uitkwam.ik heb gekozen voor klassieke goed verkrijgbare componenten,
het spreekt vanzelf dat je dit ook kan maken op 1 pcb en met SMD componenten helemaal k&k af via JLCPCB of een andere leverancier[/b]

https://www.youtube.com/@guy3rail
« Laatst bewerkt op: 21 May 2024, 23:14:28 door Reinout van Rees. Reden: Bold weggehaald »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 14 May 2024, 16:02:23 »
Goed bezig, Guy (y)

Wat je laatste zin betreft.
Citaat
het spreekt vanzelf dat je dit ook kan maken op 1 pcb en met SMD componenten helemaal k&k af via JLCPCB of een andere leverancier
Helemaal K&K gaat natuurlijk niet om het simpele feit dat je er nog software in moet stoppen  :P.

Ik heb voor S88n 'behoevenden' ook een open source project die je kan bestellen (handleiding bestucking service) met volledige bestucking (inclusief kroonstenen + RJ45) en met zonder software  :P. Dat is bestellen, aansluiten en spelen trein rijden.

https://github.com/bask185/Train-Science-DIY/tree/master/PCB_RELEASES/S88_GND

Ik heb zelf nog 7/10 prototypes over waarbij de pinnummering precies verkeerd om staan ::), gelukkig hebben wij mensen 'stickers' uitgevonden  ;D

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

guy1846

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 15 May 2024, 10:52:52 »
Goede dag Bas.
bedankt voor de attentie
jouw K&K bemerking is goed geprobeerd.
mijn inbreng in dit project is hardware, en dan is een kant & klare versie mogelijk... en belangrijk , geen soldeer werk, dat moet toch als muziek klinken bij jouw.
de software is van Ruud, die zal je sowieso downloaden, en in de Atmega 328  schrijven.
Daarvoor heb ik een  zif socket geplaatst op een Uno.

Je kan de Atmega 328 kopen zonder bootloader, (scheelt +/- 1,5 euro)
ik heb daar een  shield voor gemaakt om zo eenvoudig de bootloader te laden

nog even algemeen vermelden tav de leden, ik doe geen commerce, voor mij maakt dit deel uit v/d hobby.
leden die de printen willen, stuur ik via mail de Gerber files.
op de hoger vermelde site van Bas kan je de uitleg vinden hoe je dat doet.
mvgr
guy

bask185

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 19 May 2024, 14:22:40 »
Guy,

Citaat
jouw K&K bemerking is goed geprobeerd
En ze zijn geslaagd ook nog  :P. Als je ze per 30 besteld ofzo dan zit je rond de €10,- fabricage kosten. Vind een paar mensen die ze ook nodig hebben of verkoop wat je overhoudt op bnls  en dan kan iedereen voor  ~€10 kant en klare S88n bezetmelders aanschaffen. Sure het zal een paar € meer kosten dan een DIY print met through hole spul. Maar voor die paar € hoef je dus geen software te gebruiken en je hoeft niks te solderen.

Citaat
geen soldeer werk, dat moet toch als muziek klinken bij jouw.
Dit is zeker waar. Ik maakte vroeger shield ontwerpen voor arduino NANO's ik vond dat makklijker vanwege de header layout en NANO's waren goedkoper dan de UNO. Ik had 1 probleem, ik keek altijd tegen dat solderen aan. Wat ik ook maakte, ik moest nog steeds 30 solderingen zetten voor die headers. Daar moest ik vanaf en begon me in SMD assemblage te verdiepen.

Wij ontwerpen en maken printen om onze levens makkelijker en goedkoper te maken, naast het feit dat het leuk is om te doen  ;). Dit zijn mijn doelen althans.

De insteek om een UNO of NANO te gebruiken, is erg slim omdat je nagenoeg geen geen extra elektronica nodig heb. + iedereen met een USB port op de PC, die kan die arduino programmeren. De rails kunnen direct op de IO pinnen (mits je centrale iets van galavanische scheiding kent of common ground werkt) en de S88 lijntjes kun je ook direct op de pinnen hangen.

Dit is wel goedkoop, maar je moet alleen zelf nog iets versieren om het aansluiten van rails makkelijker te maken met bijv. kroonsteentjes. En voor de S88n versie zou je het liefst ook nog RJ45 connectoren willen hebben. Dus makkelijk is het daardoor iets minder.

Het idee van een shield voor op een UNO of NANO vind ik daarom ik ook erg slim. Op dat shield zou dan eigenlijk alleen kroonsteentjes, pin headers (voor de arduino) en 2x RJ45 connectoren moeten hebben. Dat shield zou niet al te veel soldeerwerk zijn. Dan heb je naast goedkoop ook de makkelijkheid bereikt.

En die opto's daar ben ik ook niet op tegen. Of je een GND of OPTO melder heb... lood om oud ijzer. Je kan zo'n shield dan nog zo ontwerpen dat je nog steeds opto couplers kan gebruiken maar die dan optioneel zijn ofzo. Ik heb dat nog niet onderzocht maar wellicht dat je het redt met een soldeer jumper en ergens iets doorsnijden. En desnoods 2 versies, misschien nog een 3e variant met current sensing?

Met bovenstaande heb ik een puntje van kritiek op wat ik op deze foto zie:
Citaat

Je RJ45 connectoren moeten naar mijn mening op het shield komen. Want zoals het shield nu is, vind ik hem hem niet geschikt voor een UNO als basis. Je kan namelijk dan niet makkelijk een S88 kabel aansluiten. Dat verslaat dan het makkelijk doel van je DIY ontwerp. Met de RJ45 connectoren op het shield, kan je ook een €4 UNO gebruiken als basis.

Daarentegen heb je een losse basis gemaakt ter vervanging voor een UNO, maar dat verslaat beide de makkelijk als goedkoop doelen. Je moet nu een complete print in elkaar zetten alleen maar om je shield te kunnen gebruiken. Dat is een bucketload aan extra soldeer werk. En ik denk dat die basis bij elkaar duurder is dan een UNO van Aliexpress. Die losse atmega chips in DIP formaat die kosten relatief aan een UNO gezien nog best veel.

En jouw basis heeft in tegenstelling tot een UNO ook geen USB. Dus om dit zelf na te maken, moeten mensen maar leren hoe je een atmega via een andere arduino ISP moet programmeren. Dat is natuurlijk niet heel lastig, maar het blijft wel meerdere malen lastiger dan simpelweg een USB kabel in te pluggen en op de upload knop te drukken. Makkelijker dan dat wordt het niet.

En als laatste. Als je begint aan SMD assemblage, dan kan je dus ook een S88 maken, waarbij je helemaal geen atmega of software nodig heb. Dat is wat ik gemaakt heb. Dan heb je 1 print en geen UNO shield met soldeer headers. Want die headers... die moet je toch zelf solderen. Mijn ontwerp, het kan niet makkelijker. Het is K&K en voor een SMD print, is die ook goedkoop. Maar natuurlijk niet zo goedkoop als een losse UNO met toegewijd S88 shield.

Naast het punt dat je geen atmega nodig heb voor S88n zal een SMD geassembleerd shield zal nooit en tenimmer goedkoper zijn om diezelfde atmega chip en evt USB dan mee te laten bestucken met je ontwerp. Dan ben je af van de shield headers en het is goedkoper dan een losse UNO te kopen.

Wat je nog wel kunt overwegen bij SMD assemblage voor wel een shield, is om alles wat geen connector is te laten bestucken en de connectoren niet. Daarmee ontneem je een deel van het soldeer werk en het scheelt kosten. (N.B. die kroonstenen bij JLCPCB kosten de echt de wereld niet)

Zie dit ajb als opbouwende kritiek, niet om je af te zeiken ofzo, echt niet. Ik zeg nog alleen: je bent wel goed bezig maar je kan het nog beter maken  ;)

Mvg,

Bas

P.S. En als je perse een s88 met atmega en USB wilt laten bestucken, daarvoor heb ik Kicad schema's en handleidingen enzo.

Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 20 May 2024, 10:58:10 »
Hi Guy

Leuk project. Gewoon even uit nieuwsgierigheid: waarom zet je op iedere print geen ISP connector? Ik zeg niet dat de ICs op de print via ISP programmeren, beter is dan “offline” (ZIP Socket) programmeren, maar ben gewoon benieuwd waarom je hiervoor hebt gekozen.

Groet, Aiko

guy1846

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 20 May 2024, 14:53:35 »
Goede dag Aiko
Dat zou zeker kunnen,
Het In System Programmeren van de microcontroller gaat een stapje verder, en is hier even aan bod gekomen als antwoord op Bas.
maar ook niet meer,
ik heb ISP in dit project niet weerhouden om volgende reden.
Als het beperkt blijft tot enkele exemplaren kies je meestal voor een type met voorgeprogrammeerde bootloader.
Download de sketch van Ruud B, doe de kleine aanpassing, en schrijf ze naar de UNO R3.
plaats deze Atmega 328 microcontroller dan over naar de print v/h S88 project.
laat dit dan toch een obstakel zijn, dan zijn er genoeg techneut-leden, of binnen clubverband die dit klusje met plezier zullen klaren.
De Arduino koudwatervrees is hier absoluut niet aan de orde. (is niet op jouw bedoeld hoor Aiko)
met vr gr
guy

bask185

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 20 May 2024, 23:59:55 »
Ik was gisteren moe en ik had even iets simpels nodig om te doen. Dus heb ik zelf ook een S88 shield ontworpen.

- Deze is geschikt om op een UNO te prikken.
- Je kan hem als OPTO of GND gebruiken
- Je kan kiezen tussen SMD of THT componenten voor de weerstanden en opto's.
- Ik heb naast gerbers ook CPL en BOM bestanden, daarmee kan je kiezen wat je wel en niet mee wilt laten bestucken.
- De print is geschikt voor losse 4 potige opto's of 16 potige 4-in-1 opto's (spacing is 0.1")
- Sensor nummers zijn gemarkeerd en is conform Rudy B's originele code

Ik heb een prijsopgave (incl verzendkosten) gedaan voor batches van 10 stuks voor: kale printen, met SMD assemblage zonder kroonstenen en met SMD assemblage met kroonstenen. Zo kan je dus zelf opmaken wat SMD assemblage ongeveer kost.

10 stuks kale printen: €15,70 -> €1,57 p/s
10 stuks met SMD assemblage zonder kroonstenen en Rj45:  €74 -> €7.40 p/s
10 stuks met smd assemblage met kroonstenen en RJ45: €104,80 -> 10,48 p/s (heb je wel meteen degelijke kroonstenen, niet die blauwe ondingen)

Als je geen behoefte heb aan die opto's dan kan je ter vervanging die 16 soldeer pads solderen (rechts). Daarmee verbind je de kroonstenen direct aan de IO pinnen van de arduino. Dit is misschien 1 minuut werk.. 16 druppels tin zetten.

Uiteindelijke vorm

(Side note: Bij die UNO moet je natuurlijk altijd extra opletten dat je niks boven die gigantische USB connector zet. Wat je ook niet moet vergeten, een 'normaal' shield heeft shield headers en die zijn langer. Bij normale pin headers, komt het shield net tegen de USB connector aan)

Voor alles geldt natuurlijk: meer printen -> lagere prijs p/s

En de shield headers voor de UNO moet je bij allemaal er zelf opzetten omdat ze aan de onderkant zitten. Als ik nou slim was geweest, had ik of een arduino NANO moeten pakken, of ik moet de UNO spiegelen en aan de andere kant plaatsen. De Nano zou echter veel goedkoper zijn, omdat die maar 1 soort (15 polig) female headers nodig zou hebbben. De UNO heeft 1 6p nodig en een 8p en dan betaal je 3$ meer aan de zgn. extended components fee. Maar goed ik zat in de standaard UNO shield vibe  ::)

Alle bestanden komen tzt bij de eerstvolgende push op github terecht.

Mvg,

Bas

P.S.
Wat betreft ICSP programmeren. Ik raad pogopin clamps aan. Ik gebruik dat tegenwoordig voor alles. Je zet je klem op een print en drukt op upload et voila.
Train-Science.com
Train-Science github

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 21 May 2024, 09:34:17 »
Het is maar hoe je het brengt.

"Had wat tijd en moest wat simpels doen"

Jeetje.

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 21 May 2024, 09:41:29 »
 Hi Bas

In een eerder draadje had je die PogoPins al eens genoemd (ik kende ze toen nog niet). Ik heb ze toen meteen gekocht, en ze werken uitstekend! Prima tip dus  (y)

Groet, Aiko

PS: zou je voor mensen met een Lenz centrale ook niet eens aan RS-Bus moeten beginnen?  ;D

bask185

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 21 May 2024, 10:51:32 »
Het is maar hoe je het brengt.
Het is vooral veel kopieer en plak werk. En zoveel mogelijk werk aan de computer uitbesteden. Ik hoef maar 1 schema sheet te maken met zo'n optocoupler stukje, dat sheet kopieer en plak ik 8x voor links en 8x voor rechts. Ik kon ook een gedeelte schema recyclen van mijn loconet OPTO terugmelder. Dat scheelde ook weer 5 minuten.

En bij het ontwerpen van het board, hoef ik ook maar 1x een zo'n groepje te plaatsen en te routen ( = printsporen trekken). Dan klik ik op een knop die heet "replicate layout". Dan wordt deze stap 15x herhaald door de computer.

Vanaf dat moment sleep ik de groepjes naar hun plaats. Hier ging de helft van de tijd naar toe, beetje stom blokjes slepen totdat ze netjes staan  ::). Ik ben daarom nu ook de python plugin aan het leren, zodat ik een scriptje kan maken opdat de computer deze taak ook uit handen kan nemen.

En als laatste trek ik de overblijvende te maken printsporen.  Als ik helemaal lui zou zijn, kan ik nog een auto router installeren. Dan kan de computer die laatste stap ook nog voor me doen. Ik ben niet fan voor autorouters, maar deze print is kwa ontwerp zo simpel dat het zou kunnen.

Nog even en ik kan AI dit allemaal voor me laten doen  ;D

Mvg,

Bas

Citaat
PS: zou je voor mensen met een Lenz centrale ook niet eens aan RS-Bus moeten beginnen?
Volgens mij zwerft er een Arduino library rond op internet daarvoor. Maar ik ga daar niet aan beginnen. Ik geloof in het 1 bus + DCC principe, dat zou of loconet of BiDiB moeten zijn. En de eerste is het geworden Boosters, handregelaars, terugmelders, schakelpaneel spul en evt schakeldecoders. Alles op 1 bus. Ik zou nog wel willen overwegen om een Xnet/Lnet omzetter te maken, maar alleen omdat de Roco multimaus zo'n fijn ding is  ;).
Train-Science.com
Train-Science github

guy1846

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 22 May 2024, 15:16:07 »
Beste Bas
Ik raad je aan om mijn intro er nog even bij te nemen.
jouw gewaardeerde repliek geeft mij de mogelijkheid om nog even te reageren.
Dit unieke voorgestelde DIY project is AF , uitvoerig getest , werkt perfect , heeft uitzonderlijke spec's ,
kan meteen gebouwd worden.
DIY houdt in dat je zelf aan de slag moet, daarom is ook alle info beschikbaar, zoals shema's , met vermelding van de onderdelen en waar ik ze
heb aangekocht.  niet onbelangrijk, de GERBER FILES om de printen te laten maken (leden kunnen mij een PB sturen daarvoor)
De sketch voor de Arduino  gratis dowloaden voor eigen gebruik op de site van Ruud B (zie hoger).

Stel U voor één (1) S88 terugmelder voor 3Rail met massadetectie, voor nagenoeg ALLE centrales met een S88 aansluiting
(al dan niet een adapter nodig van flat naar RJ45) , de lijst van centrales is te lang om op te noemen. en vergeet de HSI88 niet.
Durf ik het zo te formuleren: De Ultieme DIY S88 beleving.
met vriendelijke groeten
guy
ps: 2 video's van een amateur

https://www.youtube.com/watch?v=61Ux90ZP5PY&t=2s

https://www.youtube.com/watch?v=LOwMhWzwl4k&t=1s