Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door maartenvdb
Vandaag om 20:34:38
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Mijn-bouw Indonesie door Hans K
Vandaag om 19:44:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:01:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41

Auteur Topic: Arduino Uno en bezetmelder  (gelezen 7276 keer)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: Arduino Uno en bezetmelder
« Reactie #15 Gepost op: 04 February 2022, 23:16:39 »
Hoe doe je dat dan met een treinstel of een trek/duwcombinatie? Moet er dan onder beide einden een magneet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans1963

• Offline Offline
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
« Reactie #16 Gepost op: 04 February 2022, 23:29:36 »
inderdaad, het maakt immers niet uit of een melder meerdere keren geactiveerd wordt.
vr. groet,  Hans

FreekH

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 04 February 2022, 23:44:21 »
Maar als er een magneetje voorbij een sensor is gekomen, hoe lang hou je dan de bezetmelding aktief?
Bijvoorbeeld totdat de volgende sensor op het spoor een melding geeft?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05 February 2022, 13:26:32 »
Citaat
Mijn gevoel zegt me dat je naast je DCC++ basestation een apart systeem nodig hebt dat de bezetmeldingen doorgeeft aan de PC
Dat zou net zo goed op dezelfde Arduino kunnen geschieden. Ik zou zelf eerst met alleen maar software experimenteren en dan bijvoorbeeld een paar dummy melders elke paar seconde op te sturen naar de computer. Als je dat voor elkaar krijgt, ben je vrij om je dcc++ centrale up te graden met s88 of loconet.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 February 2022, 15:29:05 »
Het punt is natuurlijk, hoe krijg je dan de bezetmelder informatie van de DCC++ Arduino naar de PC zodat het treinbesturingsprogramma daar wat aan heeft. Dat zal dan waarschijnlijk met Xpressnet moeten gebeuren. Als de DCC++ code daar niet in voorziet, zul je dat zelf moeten coderen in de DCC++ schets. Dan lijkt mij een kant en klaar extern loconet systeempje makkelijker.

Groet Meino

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #20 Gepost op: 05 February 2022, 16:03:15 »
Maar als er een magneetje voorbij een sensor is gekomen, hoe lang hou je dan de bezetmelding aktief?
Bijvoorbeeld totdat de volgende sensor op het spoor een melding geeft?
Ja, dan wordt het volgende blok 'bezet' en het blok waar de trein uit komt wordt 'vrij'.
Het grootste probleem is dat de computer dan in een 'loop' (of met een interrupt) constant alle sensoren (Hall of reedschakelaar) moet uitlezen om te weten of er iets verandert. Zo heb ik mijn 'Carrilet' baan ook ingericht.

Het is makkelijker als het bezetsignaal constant aanwezig is, zoals bij stroomdetectie, de computer heeft dan meer tijd om tussendoor ook andere dingen te doen.

Je zou het uitlezen van de sensoren door een Arduino kunnen laten doen, de resultaten opslaan in een (schuif)register, het register uitlezen met een PC die dan dan toepasselijke acties onderneemt.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2022, 19:56:22 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

bask185

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 February 2022, 16:20:20 »
Zoiets kan helemaal niet met XpressNet Meino. Er bestaan ook geen XpressNet terugmelders, dat bestaat niet in het protocol. Wat er wel in zit, is dat XpressNet centrales zoals de DR5000 bezetmeldinformatie kunnen broadcasten naar de slaves.

Ik maak daar gebruik van in mijn zelfbouw handregelaar om mij regelaar automatische pendeldiensten te laten regelen.

Hoe het wel zou moeten? Gewoon serieel. Jmri stuurt serieel informatie naar de dcc centrale, maar de centrale kan op dezelfde wijze terug babbelen. Een DR5000 kan dat ook, ik weet wel dat die 3 com poorten tegelijk kan opzetten dat zou een catch kunnen zijn. Ik ken alleen dat jmri verder niet dus in welk formaat je precies terug moet babbelen, weet ik verder ook niet.

Ik zou gaan kijken op een jmri forum. Het kan haast niet anders dat iemand dat wiel al heeft uitgevonden. En even een Google search doen, is ook om aan te raden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 05 February 2022, 16:28:56 »
Zoiets kan helemaal niet met XpressNet Meino. Er bestaan ook geen XpressNet terugmelders, dat bestaat niet in het protocol. Wat er wel in zit, is dat XpressNet centrales zoals de DR5000 bezetmeldinformatie kunnen broadcasten naar de slaves.

Ik maak daar gebruik van in mijn zelfbouw handregelaar om mij regelaar automatische pendeldiensten te laten regelen.

Hoe het wel zou moeten? Gewoon serieel. Jmri stuurt serieel informatie naar de dcc centrale, maar de centrale kan op dezelfde wijze terug babbelen. Een DR5000 kan dat ook, ik weet wel dat die 3 com poorten tegelijk kan opzetten dat zou een catch kunnen zijn. Ik ken alleen dat jmri verder niet dus in welk formaat je precies terug moet babbelen, weet ik verder ook niet.

Ik zou gaan kijken op een jmri forum. Het kan haast niet anders dat iemand dat wiel al heeft uitgevonden. En even een Google search doen, is ook om aan te raden.

Mvg,

Bas

Edit: ik heb vanuit de huisartsenpost even gegoogled. Het bestaat idd al
https://www.jmri.org/help/en/html/hardware/arduino/index.shtml
Train-Science.com
Train-Science github

meino

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 February 2022, 18:44:01 »
Heb je me wel begrepen, ik geloof daar geen donder van. Ik weet ook dat een centrale gepolled moet worden. Waar het mij om gaat is dat ik bang ben dat de vraagsteller geen diepe kennis heeft om zelf het een en ander aan te passen. Dat JMRI allerlei mogelijkheden heeft, dat weet ik wel, maar het configureren daarvan kan best een uitdaging zijn, is mijn ervaring. Kortom ik ga geen allerlei exotische technische oplossingen presenteren, daar kunnen jij of ik wel mee overweg, maar dat is niet iedereen gegeven, vandaar mijn advies om met standaard Loconet spul aan de gang te gaan en niet te gaan knutselen met de DCC++ source code.

Groet Meino

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #24 Gepost op: 05 February 2022, 19:49:51 »
Zo'n ding gebruiken met S88 bus ipv Loconet? Geen idee of het met JRMI werkt...

https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:hsi-88-usb

Zal ook wel ergens een Arduino DIY oplossing van zijn.

Citaat
Zoiets kan helemaal niet met XpressNet Meino. Er bestaan ook geen XpressNet terugmelders, dat bestaat niet in het protocol.

https://shop.md-electronics.de/p/rbm-10a-4-kanal-belegt-rueckmelder-mit-s88-xpressnet-loconet-und-funk-option

Kan wel, zie bijv 2.1.11 Accessory Decoder information response 

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #25 Gepost op: 05 February 2022, 19:52:15 »
... in Jip en Janneke taal.... haha

Ik heb een serie video's gemaakt over modelspoor met DCC++EX. Ik gebruik daar 2 methodes voor terugmelding.
De eerste gaat met Hall sensoren en Infrarood sensoren die je aansluit op een pin van de Arduino
Voor de tweede methode gebruik ik een Okki van Arcomora en maak ik gebruik van stroomdetectie.
Beide methodes zijn vrij eenvoudig uit te voeren.

Als software gebruik ik natuurlijk Rocrail maar ik denk dat je hetzelfde ook met JMRI kunt bereiken. En anders kun je altijd nog overstappen  ;D
De video's: https://youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR6Rey6GnF_sW_FqAPShW081
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

bask185

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 06 February 2022, 14:21:45 »
Van wat ik lees op JMRI over JMRI is loconet je beste kans om bezetmelder informatie in JMRI te krijgen. Maar je hebt dan dus in ieder geval een loconet <> PC interface nodig. En ik kan niet even 123 een beschikbare vinden die je even kan kopen. En als je er al een vindt, zal die wel duur zijn...

Je kan ook simpelweg een DR5000 aanschaffen voor €150,- en dan je een all-in-one-centrale met loconet, xpressnet, S88, Wifi, ethernet en infrarood..... Dit zou al je problemen in  klap oplossen. De DR5000 zou je DCC++ centrale vervangen, maar die uno kan je nog altijd 're-purpose-en' om een zelfbouw s88 of loconet terugmelder van te bouwen... Dit is A een goede investering en B het makkelijkste wat je kan doen.

Ik kan bar weinig vinden over dit onderwerp. Vooral de JMRI website schiet erg kort met details over hoe. Het enige wat ik wel kan vinden is deze github pagina
Het ziet er veel belovend uit. Er staat ook voorbeeld code op die je met een 2e arduino kan testen. Je kan bijvoorbeeld iets van een schakelaar gebruiken om een bezetmelder in JMRI te trippen.

Het werkt ook andersom, je kan dus in JMRI een output van een arduino aansturen, daar zag ik ook een voorbeeld sketch van.

Het leuke is, dat ze ook volledige RS485 ondersteuning hebben. Dan hoef je niet eens moeilijk te doen met loconet of s88 en kan je gewoon zelf een rs485 bus aanleggen onder je baan. Dat klinkt misschien spannend, maar dat valt reuze mee.

Dat zijn maar 2 draadjes die je hoeft te trekken en je hebt voor de PC spotgoedkope usb <> 485 omzetters:

En voor de arduino kant kan je deze spotgoedkope 485 breakout boards kopen

Ik vond deze site met nog meer informatie en er staat ook een filmpje in compleet van code naar werkend voorbeeld.

Als je net zoals met Dcc++ zelf wilt spelen met terugmelders is dit IMHO the way to go. En als je denkt dat dat dit je te hoog gegrepen is, de DR5000 is nog steeds een goede investering   :P

Mvg,

Bas

P.S.
Citaat
Kan wel, zie bijv 2.1.11 Accessory Decoder information response
Niettus!!  :P. Respons van Accessory decoders, is terugkoppeling van accesoire decoders en dat is niet hetzelfde als bezetmelders. Als je met een multimaus een wissel omzet via XpressNet, stuurt de centrale een broadcast uit waarmee alle andere multimausen op de hoogte worden gebracht van deze situatie. Als je 2 mausen naast elkaar legt en je laat ze wissel met adres 5 tonen, zie je op beide mausen gelijktijdig de wissel omgezet worden en dit fenomeen is waar 2.1.11 over gaat.
Dit filmpje demonstreert 2.1.11 Accessory Decoder information response
Dit filmpje demonstreert 2.1.4.5 Feedback Broadcast laat bezetmeld broadcasts zien van de DR5000 over XpressNet die worden getriggerd door een loconet terugmelder. Voor zover ik weet is mijn handregelaar ook het enige ding in de wereld die uberhaupt daar iets mee doet  ???

Train-Science.com
Train-Science github

Hans1963

• Offline Offline
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
« Reactie #27 Gepost op: 06 February 2022, 14:36:16 »
de CMRI oplossing wordt ook wel bij Little Wicket Railway uitgelegd.

https://www.youtube.com/watch?v=OkXG3mfY6PE&t=85s
vr. groet,  Hans

stevelind

• Steve Lind
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 06 February 2022, 15:37:23 »

Je kan ook simpelweg een DR5000 aanschaffen voor €150,- en dan je een all-in-one-centrale met loconet, xpressnet, S88, Wifi, ethernet en infrarood..... Dit zou al je problemen in  klap oplossen. De DR5000 zou je DCC++ centrale vervangen, maar die uno kan je nog altijd 're-purpose-en' om een zelfbouw s88 of loconet terugmelder van te bouwen... Dit is A een goede investering en B het makkelijkste wat je kan doen.

Look me up on spotify! Music is food for your brains....

stevelind

• Steve Lind
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 06 February 2022, 15:37:59 »
Het vervelende of juist leuke van alles is dat ik OOK een DR5000 bezit (sinds kort)  maar ik rij op spoor Z en de DR5000 levert voor het mooie net te veel power (14,7) waardoor de treintjes langzaam maar zeker opwarmen. Daarom twijfel ik nu heel erg om over te stappen naar SPOOR N en de DR5000 toch in te kunnen zetten. En jij opmerkingen helpen daar zeker bij. Dat is idd wel een alles in 1 oplossing.... alleen dat overstappen..... maar wel bedankt voor je advies.
Look me up on spotify! Music is food for your brains....