Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42

Auteur Topic: Arduino Uno en bezetmelder  (gelezen 7282 keer)

stevelind

• Steve Lind
  • Offline Offline
Arduino Uno en bezetmelder
« Gepost op: 04 February 2022, 11:12:09 »
Ik heb mijn baan al digitaal m.b.v. een Arduino Uno. Ik snap het hele principe van bezetmelding en ook welke keuze ik zou kunnen maken als bezetmelder (Arloco of Tams Elektr, etc.) Ik zit nog maar met 1 vraag. De terugmelding vindt volgens mij plaats via het s88 protocol op mijn arduino zit een motor shield maar nog geen s88 aansluiting, hoe ga ik dat oplossen of is er een veel eenvoudigere oplossing voor? Ik rij overigens met SPOOR-Z. Dank voor het meedenken, btw ik ben een absolute beginner en vooralsnog niet technisch onderlegd dus graag in Jip en Janneke taal.... haha
Look me up on spotify! Music is food for your brains....

hgr

• Offline Offline
Re: Arduino Uno en bezetmelder
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2022, 12:22:03 »
Als je bezetmelding via S88 wil laten werken, dan valt ARLOCO af. ARLOCO gaat over loconet
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

meino

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2022, 12:40:24 »
Een S88 aansluiting gaat gewoon op 4 pinnen. Alleen je hebt een specifiek stuk Arduino code nodig dat een schuifregister implementeert wat door de Centrale uitgelezen kan worden. S88 is geen protocol, maar een bepaalde volgorde van pin activering, waarop de Arduino moet reageren door en data pin hoog of laag te zetten. Er zwerven op het WWW wel stukjes voorbeeld code die dit doen.

Groet Meino

stevelind

• Steve Lind
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2022, 12:49:52 »
Ok dat maakt het alweer duidelijk. Als ik dan met een arloco wil stappen naar loconet hoe verbind ik dan de arloco aan de arduino? De arduino moet als baseDCC++ station toch een loconet (RJ45?) aansluiting hebben? Of denk ik te moeilijk?

fozziebear

• Offline Offline
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2022, 14:20:22 »
De Arloco hoef je niet aan je Arduino aan te sluiten. Kijk eens naar een GCA101, dit is een Loconet adapter op Etternet, en om precies te zijn het ding werkt op basis van multicast. Dit sluit je dan aan op de PC waarop ook je software voor de besturing van je Arduino draait. Loconet configureren en rijden maar.
Zelf rijdt ik ook met een Arduino icm die Loconet adapter en de gebruikte software is Rocrail.
Een kleine waarschuwing, een Loconet adapter apart voeden dus niet combineren met bijv de voeding van je Arduino. 
Met vriendelijke groet,
Ron

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2022, 15:15:54 »
Hoi Steve,

Citaat
Ik heb mijn baan al digitaal m.b.v. een Arduino Uno
Kun je hierover iets meer toelichten? Gebruik je een arduino als DCC centrale? Wat gebruik je om je treinen mee aan te sturen? Doe je dat dat draadloos met een app of via de computer? Hoe meer je hierover kan vertellen, hoe betere adviezen je kan verwachten.

Als je centrale geen loconet interface heeft, is het een erg slecht idee om een arloco te gebruiken... dan moet je zelf (of mij vragen) om een loconet shield te maken die je tussen je UNO en je motorshield kan prikken. Nu ken ik jouw software niet dus ik weet ook niet of loconet al in de software is opgenomen?

Hetzelfde gaat natuurlijk ook op voor de S88 interface. Je kan hiervoor ook een simpele shield maken die je tussen UNO en motorshield kan prikken.

Je hebt in S88 2 normen, s88 en S88n. Deze laatste gebruikt STP kabels met RJ45 connectoren en werkt op 12V. Die niet-n versie werkt op 5V en met een flat cable.

Als je s88 wilt gebruiken, kan je dat het makkelijkste en goedkoopste doen op 5V.. Met 5v heb je namelijk geen extra ICs nodig. Dan kan je gewoon de IO pinnen direct aan de S88 modules koppelen. Het enige wat je shield dan zou hebben zijn wat kroonsteentjes of andere connectoren waarop je de draden van de S88 bus kan aansluiten.

Citaat
of is er een veel eenvoudigere oplossing voor?
De S88 bestaat uit niks meer dan een paar schuifregisters. Je kan daar wel een arduino voor gebruiken, de kant en klare code van Ruud Boer er in schieten en klaar is Kees. Echter is het goedkoper en makkelijker om gewoon echte schuifregsiter ICs te gebruiken. Als ik zelf een een terugmeldbus zou gebruiken, zou ik niet eens zo zeer de S88 standaard aanhouden maar losse 74HC165 ICs gebruiken. <-- Deze chip = makkelijk + goedkoop

In de code kan je met de standaard Arduino functie 'shiftIn()'  gebruiken. Dan hoef je in software alleen nog maar de binnengekomen informatie naar je computer zien te krijgen.
void leesBezetmelders()
{
    for ( int i = 0; i < nModules; i++ )                            // haal alle bezetmelder informatie op.
    {
        bezetmelder[i] = shiftIn( dataPin, clockPin, bitOrder ) ;   // stop informatie in het array 'bezetmelder[]'
    }

verzendBezetMeldersNaarComputer() ;                             // kortere namen gebruiken
}

En nogmaals, ik doe dus aan printjes ontwerpen. Om even een printje in elkaar te flansen met een schuifregister (of loconet circuit  ::)), stroomdetectie circuit (zoals de Okkie) en wat kroonsteentjes, doe ik zo voor je. Je mag ze wel zelf in elkaar solderen  :P

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2022, 15:23:11 »
Je hebt in S88 2 normen, s88 en S88n. Deze laatste gebruikt STP kabels met RJ45 connectoren en werkt op 12V. Die niet-n versie werkt op 5V en met een flat cable.

Dit is een beetje kort door de bocht. Het is inderdaad zo dat de S88n een voedingsdraad met 12v heeft. Maar de data lijnen werken gewoon op 5v en zijn dus identiek aan de oude S88 norm en kunnen dus direct op de I/O pinnen van een Arduino aangesloten worden. Ik gebruik ook S88n UTP kabels, maar heb de 12V draad niet verbonden met de Arduino.

Groet Meino

bask185

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2022, 15:39:14 »
I stand corrected Dat wist ik niet  :o. Ik dacht dat ze dat juist ook hadden verhoogd omdat die S88 bus zo onbetrouwbaar was, tegenvaller van M*.

De S88 modules gebruiken van origine de HEF4014 IC wat dus ook een schuifregister is. Ik weet niet in hoeverre die technisch anders is dan de 74HC165.

Ik denk trouwens dat deze print van mr Maaskant precies is wat je nodig heb. Het is een S88 module met stroomdetectie. Het is goedkoper om mij er een te laten maken  :P

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2022, 16:51:47 »
....omdat die S88 bus zo onbetrouwbaar was,
S88 is dan ook geen bus. Het is een schuifregister dat oorspronkelijk bedoeld is om op 1 printplaat te zetten. Maar ze hebben die schakeling uit elkaar getrokken en door de lange bedrading tussen de modules wordt het gevoelig voor stoorinvloeden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stevelind

• Steve Lind
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2022, 19:39:27 »
Ik begrijp dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, ook op het forum ben ik nog nieuw zoals jullie zien. Ik gebruik de Arduino net een motershield  als basestation met een Windows LT. Aan de arduino hangt nog een digikeijs dr4018 en als software gebruik ik nu nog JMRI omdat ik nu nog in de experimentele fase zit. Ik rijd 2 treinen met Velmo decoders.
Ik wil betrouwbaar dus met jullie antwoorden en ervaringen denk ik dat ik voor LOCONET moet gaan, maar in principe maakt het me niet uit ik laat me graag adviseren door jullie. Het liefst zo eenvoudig mogelijk een LOCONET SHIELD bovenop de moter shield in combinatie met bijvoorbeeld een digikeijs dr4088 is dat een optie?

Terugkomende op de Arloco hoe verbind ik die dan aan de arduino? Maar ik heb ook nog andere aanbiedingen gezien zoals de BMD16-SD waar ik dit weekend in zal verdiepen.

meino

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 February 2022, 19:54:26 »
Het probleem is dat het mij nog niet helemaal duidelijk is. Bezetmelders zijn van belang als je automatisch met JMRI wilt rijden.
Ik weet niet precies wat de DCC++ base station ondersteund, maar wat ik kan vinden lijkt het er op dat die geen interfaces voor bezetmelders via Loconet of S88 ondersteund. Het lijkt er op dat het DCC+ base station slechts een doorgeefluik is om DCC commando's op het spoor te genereren. Als dit niet correct is, corrigeer me dan.
Mijn gevoel zegt me dat je naast je DCC++ basestation een apart systeem nodig hebt dat de bezetmeldingen doorgeeft aan de PC waar JMRI op draait. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, MQTT, Loconet..... Ik denk dat MQTT nog vrij onbekend is en te complex is. Dus denk ik dat het beste is om naast de DCC++ basestation een apart systeem voor Loconet op te tuigen.

Groet Meino

stevelind

• Steve Lind
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 February 2022, 20:08:12 »
ezetmelders zijn van belang als je automatisch met JMRI wilt rijden.
Ik weet niet precies wat de DCC++ base station ondersteund, maar wat ik kan vinden lijkt het er op dat die geen interfaces voor bezetmelders via Loconet of S88 ondersteund. Het lijkt er op dat het DCC+ base station slechts een doorgeefluik is om DCC commando's op het spoor te genereren. Als dit niet correct is, corrigeer me dan.

Groet Meino

Meino, dank. Ja dat is dus precies waar ik voorlopig achter ben gekomen, ik moet een loconet shield hebben voor OP de Arduino en die gaat dan praten met JMRI op de LT. En wat ik dan aanbezetmelding eraan hang zorgt ervoor dat ik geautomatiseerd kan rijden. Precies dat ene stukje er tussen in zoek ik dus. Een LOCONET shield o.i.d. maar ik heb hier al verschillende tips en interressante aanbiedingen voorbij zien komen dus ik heb goed hoop.

Hans1963

• Offline Offline
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
« Reactie #12 Gepost op: 04 February 2022, 20:37:53 »
je kunt ook het hele principe van terugmelding via de rails ook naast je neerleggen.

ik gebruik hall-sensoren voor detectie, deze sluit je rechtstreeks aan op de Arduino pinnen zonder verdere decoders.
voordeel is verder: je hoeft ook niet in je rails te zagen om secties te maken.
vr. groet,  Hans

stevelind

• Steve Lind
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 February 2022, 21:08:40 »
Dat klinkt ook heel interessant, wil je je geheim met mij delen?

Hans1963

• Offline Offline
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
« Reactie #14 Gepost op: 04 February 2022, 23:06:00 »
Hall sensoren detecteren magnetisme.

dus een magneetje 4x4x1 mm onder je loc plakken en een Hallsensor tussen de bielzen (deze zijn maar 3x3 mm groot)
de sensor heeft 3 pinnen, 2 voor de voeding (5V) en een signaal pin.
deze signaalpin aansluiten op een Arduino pin en je hebt detectie.

voordeel is geen gezaag in de rails en je kunt dit achteraf aanbrengen als je baanplan er ligt.
de verdeling van je baan in blokken hoeft dan ook niet gelijk en is altijd opnieuw in te delen, gewoon de sensor verleggen.

vr. groet,  Hans