Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:50:59
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
  

Auteur Topic: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels  (gelezen 3774 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #15 Gepost op: 03 February 2022, 21:09:28 »
Blijft de Tortoise geen stroom verbruiken om de wissel in de goede stand te blijven houden ?
Inderdaad, maar dat gaat om ongeveer 12 mA, dat is een schijntje vergeleken met de 4A die een Peco trekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #16 Gepost op: 04 February 2022, 09:19:23 »

goeievoormiddag,

En hoeveel 'trekt' de groene Peco PL10WE ?   (Peco:  "for low amperage, for use with low-output transformer controllers" )   

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #17 Gepost op: 04 February 2022, 10:56:46 »
Daar hebben we het jaren geleden ook over gehad. Maar tot exacte getallen is het toen niet gekomen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7257.0
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #18 Gepost op: 06 February 2022, 20:03:27 »
Hallo,

@Klaas dd. 03-02-2022 om 21:09:28 uur

Mijn Tortoise motoren gebruiken geen energie als ze in de eindstand staan.
Er loopt alleen stroom doorheen tijdens het stellen van de wissel, ongeveer 15 mA.
Overigens zijn het hele fijne motoren die erg weinig lawaai maken. Heb ze al vele jaren in gebruik zonder er een probleem mee te hebben gehad.

Groet Wout

VvKan

  • Gast
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #19 Gepost op: 06 February 2022, 21:33:37 »
Over welke wissels heb je het dan ?   De aangegeven stroom zou zijn bij Tillig Elite wissels met verende wisseltongen, die in de juiste stand gehouden moeten worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #20 Gepost op: 06 February 2022, 22:21:26 »
Mijn Tortoise motoren gebruiken geen energie als ze in de eindstand staan.
Er loopt alleen stroom doorheen tijdens het stellen van de wissel, ongeveer 15 mA.
Laat je de motorstroom dan via één van de wisselcontacten lopen? Of zijn die motoren veranderd?
Jaren geleden heb ik een Tortoise onderworpen aan een onderzoek voor een recensie in Rail Magazine. Daar was de motor rechtstreeks aangesloten op de twee aansluitpunten en die bleef dus stroom trekken. Dat was bij die motoren ook de opzettelijke bedoeling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #21 Gepost op: 06 February 2022, 23:14:35 »
Het betreft de Toroise motor type 800-6000.
Deze worden aangestuurd dmv min 9v-0-plus 9v.
Zet er min 9v op en de motor loopt naar 1 kant en blijft daar staan.
Als je er nu plus 9v op zet loopt hij om naar de andere kant.
Door de vertraging die is toegepast in de motor heb je meteen een vergrendeling.
De wisseltongen worden meegenomen door een stukje verenstaal van (geschat) 0,4 mm.
Door het verstellen van een doorvoerplaatje kun je de slag van deze meenemer veranderen waardoor de tongen vaster of losser tegen de rail geduwd worden.
Ik gebruik Peco wissels waar het vergrendelveertje is uitgehaald, zo lopen de wisselstongen mooi traag om.
De motoren hebben ook nog 2 wisselcontacten, een gebruik ik voor de polarisatie van het puntstuk en een voor de wisselstandterugmelding.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #22 Gepost op: 06 February 2022, 23:42:52 »
Hoe stuur je ze dan aan? Met een drukknop die je loslaat zodra de motor is omgelopen? Of met een decoder die maar een beperkte tijd spanning geeft?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #23 Gepost op: 07 February 2022, 09:47:47 »
Ik gebruik Peco wissels waar het vergrendelveertje is uitgehaald, zo lopen de wisselstongen mooi traag om.
Dus geen Tillig Elite met verende wisseltongen, die, in tegenstelling tot de uitvoering van Peco, in de eindstand wel een blijvende aandrukkracht vereisen.  Ik ken de eventuele verschillende types Tortoise niet, dus ik weet niet of de door jou gebruikte mogelijk wel geschikt zou zijn, maar daar heb ik grote twijfel over.  Ook over het gebruikte stukje verenstaal:  als dat te lang is zal het de tegenkracht van de wisseltong niet kunnen overbruggen.   Bij bijvoorbeeld de eigen Tillig wisselmotoren worden een niet-verend stalen stangetje meegeleverd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #24 Gepost op: 07 February 2022, 12:53:27 »
Ik heb eens op de site van Circuitron gekeken, maar volgens mij bestaat er maar 1 uitvoering van de Tortoise. De motor zit tussen de aansluitingen 1 en 8 en wordt niet afgeschakeld. Het is volgens de handleiding de bedoeling dat de spanning er op blijft staan.
Daarom snap ik het verhaal van Wout niet dat zijn motoren na het omlopen geen energie gebruiken.

Ik denk dat het met Tillig wissels ook wel werkt. Het stukje verenstaal van de Tortoise heeft een draaipunt (pivot point) in een verschuifbaar plaatje. Schuif je dat omhoog, dan wordt de kracht op het wissel groter. De slag wordt dan vanzelf kleiner, dus het wordt even zoeken naar het evenwicht tussen die twee. Eventueel neem je een dikker stukje verenstaal.
Ik bouw mijn wissels zelf, ook met verende tongen. Die drijf ik aan met een zelfgeknutselde constructie en daar gebruik ik rechtgebogen paperclips als verenstaal. Werkt probleemloos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #25 Gepost op: 07 February 2022, 13:21:15 »
De ervaring leert dat Tortoise ook goed werkt als de stroom er na de omloop vanaf gaat.
Zelf altijd onder spanning laten staan in de eindstand. Het stroomverbruik is dan laag. Wel gebruikte ik altijd een gestabiliseerde voeding. Dat voorkomt dat de aandrijvingen in de eindstand een beetje staan te brommen. Bij een baan vol Tortoises wordt dat aardig luidruchtig.
Tegenwoordig trouwens servo's.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #26 Gepost op: 07 February 2022, 13:48:38 »
@henk      dan heb je het denk ik nog steeds over "gewone" wissels en niet over de wissels van de vraagsteller, Tillig Elite met verende wisseltongen.  Die zullen (waarschijnlijk) de motor terugduwen, in ieder geval is een juiste aansluiting niet gegarandeerd.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #27 Gepost op: 07 February 2022, 14:19:01 »
De motoren worden aangedreven door de baanbesturing, (MPC van Gahler und Ringstmeijer) De omlooptijd is ingesteld op 2 seconden. Ik heb er nog nooit spanning op laten staan, is voor de Peco’s ook niet nodig, die blijven keurig in die eindstand liggen. Als ik de handleiding er op nakijk blijft er inderdaad spanning opstaan. Ik gebruik ze nu ongeveer 20 jaar en heb er nooit een probleem mee ondervonden door ze af te schakelen na omlopen van de wissel.
De wisseltongen van de Peco wissels zijn niet in staat om de Tortoise motor uit zijn eindstand te duwen.
De verende tongen van Tillig kunnen de motor naar mijn idee ook niet uit zijn eindstand duwen, daar is de interne mechanische vertraging van de Tortoise motor te groot voor. Als ik ze met de hand in de andere richting duw moet dat al met een behoorlijke kracht.
Wel kunnen de Tillig wisseltongen het voor de koppeling gebruikte verenstaal weer recht drukken. Dat is naar mijn mening op te lossen door steviger verenstaal te gebruiken voor de koppeling van motor naar wisseltong. Ik gebruik 0.8 mm verenstaal als ik de motor niet direct onder de wissel kwijt kan. Normaliter is dit ca ,4 mm.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #28 Gepost op: 07 February 2022, 15:31:33 »
Het antwoord op mijn vraag is dus dat je de stroom zelf afschakelt. De Tortoise doet het niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #29 Gepost op: 07 February 2022, 18:03:19 »
@Klaas, klopt als een bus.