Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
ArjanB
Vandaag
om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W?
door
KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje
door
Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia
door
gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin
door
741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439
door
Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025
door
Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025
door
Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm
door
Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale
door
FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm
door
tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905) (gelezen 2081 keer)
constant willems
Offline
Berichten: 17
Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Gepost op:
02 February 2022, 13:40:18 »
Enige tijd geleden kon ik aan een model spoor 0 komen van Philotrain, de locomotief uit de serie SS 801 - 935.
Aangezien ik nog niet in de gelegenheid ben om een baan te bouwen, kost nog al veel ruimte, besloot ik hem op een verantwoord plateau te plaatsen.
Daarvoor heb ik veel onderzoek gedaan naar de juiste railstaven, anno 1905, en de juiste bevestiging van de staven op de bielsen. Het mondde uit in een interessante zoektocht via verscheidene sites, en het uiteindelijke resultaat vind ik zeer geslaagd.
Zijn er mensen die hier in geïnteresseerd zijn? Dan start ik het hele verhaal.
Constant
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2022, 21:10:16 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Noordernet
Online
Berichten: 3333
Bricolage français.
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #1 Gepost op:
02 February 2022, 13:45:08 »
Informatie over het grote voorbeeld in oude tijden vind ik zeker interessant. Dat zal voor nog een paar mensen op dit forum gelden.
Je voetstuk voor de locomotief ziet er goed uit.
Wolter
Gelogd
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #2 Gepost op:
02 February 2022, 14:06:04 »
Vertel, vertel..., altijd interessant.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26630
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #3 Gepost op:
02 February 2022, 14:30:42 »
Vertel eens wat meer over de spoorstaafbevestiging. Op de foto zie ik een plaat die aan de binnenkant met 2 kraagschroeven vast zit, en aan de buitenkant een spoorspijker. Deze constructie heb ik nooit eerder gezien, waar heb je dat gevonden?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
constant willems
Offline
Berichten: 17
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #4 Gepost op:
02 February 2022, 16:18:49 »
Dat was juist een hele zoektocht. Ik stuitte op een boek dat alleen maar over spoorstaven en hun bevestigingen gaat. Ik heb net zo lang gezocht totdat ik de juiste spoorstaven had en hun bevestigingen. En dan alleen aan het begin van de vorige eeuw en dan ook nog specifiek de hoofdlijnen. Zijlijnen hadden weer andere bevestigingen.
Maar dat ga ik allemaal uitleggen.
Constant
Gelogd
constant willems
Offline
Berichten: 17
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #5 Gepost op:
02 February 2022, 20:02:36 »
Via Nico Spilt kreeg ik informatie over dit onderwerp.
De SS heeft veel railbevestigingen toegepast en uitgeprobeerd. Een aantal daarvan staat afgebeeld in “Terugblijk op vijftig jaren spoorweggebeuren in Nederland, maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen 1863-1913” Heruitgegeven door Noorderhoek in 1986.
In de periode van rond 1905 werden er voor de hoofdlijnen onderlegplaten toegepast en werd de rails met kraagbouten vastgezet. Voor zijlijnen werden geen onderlegplaten toegepast.
Aan één kant, in dit geval de zeg maar binnenkant van de rails, werd op die onderlegplaat een klemplaat toegepast bevestigd met twee kraagbouten. Aan de andere kant werd zonder klemplaat een kraagbout toegepast. Maar die kraagbout is op schaal 0 zo klein dat dit nauwelijks met het blote oog is waar te nemen. Bovendien krijg je die ene kraagbout ook niet zo goed vast op schaal 0 dat alles blijft zitten.
De enige concessie die ik deed was die ene kraagbout vervangen door een spoorspijker. En dat zie je dus op de uitvergrote foto van de bevestiging.
Bijkomend probleem was hoe ik aan die juiste materialen kon komen. Met behulp van Jan Roos, die mij werd aangeraden door Nico Spilt, werd het een dagenlange zoektocht op eerst Engels sites, wat niets opleverde, en daarna op een Duitse site; Wenz-modellbau.
Hier vonden we wat ik zocht.
Als je deze volgorde opvolgt kom je op het gevraagde artikel.
Wenz-modellbau / Alles für Spur 0 / Gleisbausätze / Gleisbau 0 Regelspur / en tenslotte; sächsischer Oberbau.
De onderdelen die nodig waren voor het plateau werden toen besteld. Dat waren de railstaven, de onderlegplaten, de klemplaten, de spoorspijkers, de kraagbouten en een hoeveelheid bielsen van Abachihout.
Constant
Gelogd
constant willems
Offline
Berichten: 17
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #6 Gepost op:
02 February 2022, 20:10:32 »
In de vorige aflevering ontbrak nog dit plaatje.
Constant
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #7 Gepost op:
02 February 2022, 20:50:30 »
Jeetje, fraai.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #8 Gepost op:
02 February 2022, 23:40:51 »
Wat grappig, deze constructie verwacht je niet. Ook het feit dat er geen glijplaten onder de rails liggen is bijzonder, maar wel leuk om te zien dat er zo geëxperimenteerd werd.
Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Gelogd
Spoor 0 adept
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26630
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #9 Gepost op:
03 February 2022, 09:57:19 »
Volgens mij ligt er juist wel een plaat onder de rail.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
constant willems
Offline
Berichten: 17
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #10 Gepost op:
03 February 2022, 11:22:42 »
Inderdaad, er ligt wel een plaat onder de rail.
Nu de constructie van het plateau.
Daarvoor nam ik een stukje MDF van 8 mm dik, met een formaat van 87 x 420 mm. Op die maat komt de loc het beste uit. De aangeschafte bielsen hebben een maat van 60 x 3 x 6 mm. De hoogte is dus 3 mm. De bovenkant van de bielsen moet gelijk liggen met de bovenkant van de omranding van de grondplaat, dat is het mooiste gezicht. De hoogte van 3 mm is wat weinig om daar goed een grindbed tegen aan te kunnen leggen, dat wordt een te dunne laag.
Ik lijmde daarvoor onder elke biels een strookje triplex van 2 x 5 x 58 mm.
Hierdoor kom dus vast te taan wat de diepte van de “bak” moet zijn als de omranding er om heen is gemaakt. Hier dus 5 mm.
De omranding maakte ik van eikenhout. Als die gelijk moet komen met de onderkant van het MDF dan moet de hoogte dus minimaal 13 mm worden. Mooier is om die hoogte 15 mm te maken zodat naderhand het plateau steunt op de omranding en niet op het MDF. Bovendien heeft 15 mm net iets forser aanzicht dan 13 mm. Maar dat moet ieder voor zich maar bepalen.
Op de grondplaat lijmde ik, netjes in het midden, eerst alle strookjes triplex, met een hartafstand van 20 mm. Daarop kwamen de bielsen. Die worden door de leverancier (Wenzel-modellbau) geleverd in abachihout. Dit hout heeft een voor eikenhouten bielsen mooie structuur, het is bovendien vrij zacht. Voordat ik iedere biels aanbracht ging er eerst met een kleine staalborstel overheen om de nerven nog iets uit te diepen.
Toen de bielsen vastzaten schilderde ik ze met sterk verdunde matzwarte verf. Het effect wordt dan donkergrijs en de nerven komen goed uit.
Vervolgens werd de eiken rand er in verstek omheen gezet, en gelakt met een matte transparante lak. Niet de binnenkant van de bak lakken! Straks komt het ballastbed er in en dat is voorzien van houtlijm, dus die moet hechten aan de binnenkant van de bak.
Constant
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #11 Gepost op:
03 February 2022, 11:28:20 »
Citaat van: constant willems op 02 February 2022, 20:02:36
Voor zijlijnen werden geen onderlegplaten toegepast.
Constant
Ik had dit gelezen en dat was blijven hangen. Maar goed, mooie constructie en mooie bielzen.
Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Gelogd
Spoor 0 adept
constant willems
Offline
Berichten: 17
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #12 Gepost op:
04 February 2022, 09:34:47 »
Het ballastbed met de rails.
Voor de ballast gebruikte ik fijn grind dat voor een habbekrats in een grote hoeveelheid bij een aquariumhandel is te krijgen.
Voor de ballast in die tijd moet geen scherp grind worden toegepast, dat is tegenwoordig het geval. Toen was het gewoon grind met ronde kanten. Normaal zijn het stenen van zo’n 5 cm doorsnede. Dus op schaal 0 moet dit hooguit 1,5 mm worden.
Omdat in dat aquariumgrind veel grind zit dat groter is moest ik eerst een zeefje maken. Een aluminium bakje met daarin talrijke gaatjes geboord van 1,5 mm bracht uitkomst.
De hoeveelheid werd bepaald door het gezeefde grind eerst in de bak van het plateau te deponeren waar de bielsen dus al in zitten.
Daarna werd een smurrie gemaakt van grind met verdunde houtlijm. Eén deel water, één deel houtlijm. Dat werd in de bak gegoten en netjes verdeeld over de ruimte, iets onder de rand van de omranding en uiteraard onder de bovenkanten van de bielsen.
Alle metalen onderdelen schilderde ik eerst in een roestkleur.
Het precisiewerk van het monteren van de onderlegplaten en de klemplaten was toen aan de beurt. Zorg er eerst voor dat de bovenkanten van de bielsen gelijk liggen.
Ik deed eerst één rail. Dus alle onderlegplaten precies op de juiste plek.
De kraagbouten op schaal 0 zijn zo klein dat ik eerst dacht dat de leverancier mij gewone spijkertjes had gestuurd. Toen ik daar op reageerde zei hij dat ik eerst eens de spijkers onder een sterk vergrootglas moest bekijken. En ja hoor, het klopte, het waren kraagbouten.
Vooraf boorde ik alle gaatjes, nadat ik de onderlegplaten met een druppeltje secondelijm op de bielsen had gelijmd.
Vervolgens werd de rails bevestigd met de spoorspijkers, en herhaalde dit alles zich aan de andere kant.
[
][/img]
Tenslotte bevestigde ik een verticale houten pen tussen de bielsen. Precies op de plek waar zich aan de onderkant van de loc een rond gat bevindt. Als de loc op het plateau staat verdwijnt die pen dus in dit gat en is de loc met de tender geborgd tegen het aflopen als het plateau een keer scheef gehouden wordt.
Voor wie dit ook wil maken: succes!
Constant
[/i[
][/img]mg]
Gelogd
Tom Z.
Offline
Berichten: 249
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #13 Gepost op:
04 February 2022, 16:09:40 »
Het kan zijn dat ik het antwoord hierboven over het hoofd heb gezien. Maar mijn vraag is: wat zijn in dit geval "de juiste spoorstaven" ?? Ben benieuwd!
Gelogd
constant willems
Offline
Berichten: 17
Re: Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)
«
Reactie #14 Gepost op:
04 February 2022, 16:19:05 »
Bij Wenzelmodelbau kwamen we uit bij het type sächsischer Oberbau als het meest passend bij de railconstructies op hoofdlijnen rond 1905. Het daar voorgestelde profiel Peco 100 bleek er het beste bij te passen. Op schaal 0 zullen de profielen elkaar niet veel ontlopen, dus het is al heel detaillistisch dat daar door Wenzelmodellbau al onderscheid in wordt gemaakt. Dus dat profiel heb ik gevolgd.
Constant
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Philotrain SS 801-935, spoor 0, op juiste spoorstaven (anno 1905)