Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 16:54:48
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:50:11
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
Uhlenbrock Intellibox 3 door Dirk
Vandaag om 16:15:35
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10

Auteur Topic: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie  (gelezen 4786 keer)

pieterdas

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
« Gepost op: 02 February 2022, 09:02:49 »
Dag allemaal,
Vanuit mijn opleiding HBO Business Innovation doe ik onderzoek naar het fenomeen spoorlopen. Ik heb al een aantal bronnen gevonden die hebben uitgewezen dat dit een relevant en groot probleem is. Zo is 36% van alle treinvertragingen terug te leiden naar spoorlopers (ProRail, n.d.). Ook is het probleem gegroeid, zo waren er in 2015, 2905 spoorlopers en in 2019, 3289 gevallen, een toename van 13%. De kosten zijn ook enorm, zo loopt Nederland jaarlijks 140 tot 175 miljoen euro mis door het fenomeen.
Bron: https://www.prorail.nl/veiligheid/spoorlopen

Nu ben ik benieuwd of jullie ervaringen, kennis en meningen hebben die jullie zouden willen delen. Alles is welkom.

Alvast bedankt!

henk

• Offline Offline
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2022, 09:15:01 »
Betrek ook in je analyse waarom het tegenwoordig een groot probleem is.
40 jaar geleden was spoorlopen veel gebruikelijker, maar bestond het hele woord nog niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

André82

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2022, 09:31:21 »
Vroeger was het heel normaal dat mensen op hun fietsje via het schouwpad naar hun volkstuintje gingen. Tegenwoordig ziet men in iedereen die maar iets te dicht op het spoor staat een potentiële zelfmoordenaar. Je ziet al heen snel of iemand suïcidale ideeën heeft of niet. Tegenwoordig is iedereen gelijk in paniek. Ik meld niet zo snel een spoorloper, tenzij het kleine kinderen zijn of het wel foute boel is. ( beroepsmatig onderweg op de 1:1 modelbaan).

Piet Groot

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 02 February 2022, 09:34:05 »
Vroeger werd het gedoogd dat je op het pad naast het spoor liep.
Veel spoorbruggen hadden ook een looppad, hier werd veel gebruik van gemaakt.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 February 2022, 10:04:24 »
Je ziet al heen snel of iemand suïcidale ideeën heeft of niet.
Heel knap dat jij het "heel snel" kan zien, maar de mensen in hun omgeving totaal geen seintjes hebben gekregen dat iemand suïcidaal is...
Citaat
Ik meld niet zo snel een spoorloper, tenzij het kleine kinderen zijn of het wel foute boel is.
Ah, een collega machinist er mee opschepen... dat is wel een hele goede oplossing. Ga ik ook maar eens doen..... ::)
Groeten Joop, machinist Lls

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #5 Gepost op: 02 February 2022, 10:15:16 »
heb voor een paar jaar terug een mevrouw weten af te leiden om niet voor de trein te springen zei liep 200 m voorbij een overweg langs het spoor met hoge hekken  , heb er nog dagen last van gehad ondank er (gelukkig) niets  gebeurt is.

ps dit is de sterk ingekorte versie , de rest kunnen jullie wel raden pfff

mvg Evert

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2022, 10:16:47 »
Zelfs bij een gelijkblijvend percentage van mensen met ernstige psychische problemen is door de bevolkingsgroei van de laatste 50 jaar het risico van suïcide door spoorlopers in absolute getallen toegenomen (aantal incidenten per jaar). Gevoegd bij het feit dat het Nederlandse spoornet een toegenomen treinverkeer te verwerken heeft gekregen is het niet verbazingwekkend dat ook het aantal treinvertragingen in verband met spoorlopers is toegenomen. Kwestie van statistiek dus.

Dit is misschien op zichzelf onvoldoende om de toename van 13 % in de periode van 2015-2019 te verklaren. Hoeveel procent van die dertien is volstrekt autonoom (bij gelijkblijvende overige variabelen) ? Het komt mij voor dat er voor een gedegen onderzoek meer gegevens nodig zijn over een langere periode.

Succes met je onderzoek.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 February 2022, 12:23:17 »
heb voor een paar jaar terug een mevrouw weten af te leiden om niet voor de trein te springen zei liep 200 m voorbij een overweg langs het spoor met hoge hekken  , heb er nog dagen last van gehad ondank er (gelukkig) niets  gebeurt is.

ps dit is de sterk ingekorte versie , de rest kunnen jullie wel raden pfff

mvg Evert
Heb je via de vervoeder of ProRail geen hulp aangeboden gekregen? Mag ook wel via pb reageren als je dat liever doet.
Groeten Joop, machinist Lls

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #8 Gepost op: 02 February 2022, 12:57:34 »
Gho, denk dat het vooral in steden een "probleem" is.
Woon zelf in Belgie, niet ver van de drukke lijn tussen ANtwerpen en het Roergebied, en buiten het gewone passagiersvervoer, rijden er dus met regelmaat van de klok goederentreinen.
Je leest meer nieuwsberichten hier dat er eens een trein panne heeft op de lijn, of dat er een auto gegrepen is die door de rode lichten aan de overweg reed ( en heel af en toe eentje die onder de trein gesprongen is, meestal vlak bij een station ). Spoorlopers : nog niets van zien verschijnen.

5 jaar geleden echter cursus gedaan in Brussel zuid, waar ik op hetzelfde genaamde station de ganse week de trein richting huis nam.
Van de 5 dagen waren er 2 dat s avonds de treinen een 20-tal minuten stilgelegd werden op de noord-zuid as van Brussel omdat er spoorlopers waren.
Dus 2 dagen men aansluiting in Leuven gemist. Ik verklaar ze allemaal gek die dat het openbaar vervoer naar Brussel nemen.

Maar ja, het is dikwijls wel "makkelijk" om snel van plaats A naar plaats B te gaan langs het spoor ipv door de zig-zag straten in de stad.

C-rails

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2022, 13:12:59 »
Allereerst duidelijk zien te krijgen wat heden ten dage in de ogen van Prorail een spoorloper is.
Verder kan het interessant zijn uit te vinden, waar het fenomeen zich plaatsvind en in welke frequentie.
Ook uitzoeken wat aanleiding van spoorlopen is. (suïcide werd al genoemd en bestaat er een relatie tussen deze en de aanwezigheid van een kliniek).

Maar vooral: Wat is je onderzoeksvraag?

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2022, 14:48:53 »
2 aanleidingen van spoorlopen,kan je zo invullen.
Luiheid,omdat men langs het spoor sneller op plaats van bestemming is ( 1 "rechte"lijn) ipv om lopen.
Gemakzucht,als ik sneller van A naar B kom en ik moet daarvoor over het spoor,dan moet dat maar.

Jaren geleden tijdens het spotten,een familie met kinderen vlakbij het 3 landenpunt langs de toen beruchte goederenlijn zien lopen.
Meermaals toeterende machinisten van goederen treinen,en gewoon doorlopen over t schouwpadje vlak langs t spoor.

Ook zelf gezien in Zwijndrecht(NL),spotten voor wat cargo,staat iemand op het eiland perron,je ziet in de verte een trein aankomen en redelijk vlak voor dat die trein door het station raast (doorgaande trein),springt die vent van het perron en steekt t spoor over (op zn gemak)om aan het andere perron dr weer van het spoor af te klimmen  ::)

Die trend lijkt idd snel groter te worden,net als het ongeduld van fietsers en voetgangers bij overwegen,hoe vaak ik al geen mensen heb gezien die gesloten overwegbomen omhoogduwen of er omheen gaan en het spoor oversteken,omdat 2-3 minuten wachten "teveel" is,ik ben gestopt met tellen.
(en de drog redenen over waarom men dat dan deed,die wil ik al helemaal niet eens weten)

Het is en blijft iets waar je mond van open valt als je t ziet gebeuren :-X

@ C-rails,
wat is je onderzoeksvraag??
Er staat toch exact wat de vraag is,de TS wil weten of wij wellicht merken dat er meer mensen zijn die zich langs het spoor begeven en of we evt weten wat dat kan verklaren,dat men dat doet,en wat we er van vinden.
Lijkt me vrij duidelijk  :P
« Laatst bewerkt op: 02 February 2022, 14:59:50 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2022, 14:55:34 »
Luiheid,omdat men langs het spoor sneller op plaats van bestemming is ( 1 "rechte"lijn) ipv om lopen.
Goede aanleiding om langs elke spoorlijn een fiets/voetpad aan te leggen. Zie je in België steeds vaker verschijnen.  Dat noemen ze daar een velostrada.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

roco

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2022, 15:00:57 »
Hoe dicht erlangs met/zonder afscheiding ? Tussen Nieuwe Schans en Bunde is het erg . Net het schouwpad .

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2022, 15:02:27 »
@ C-rails,
wat is je onderzoeksvraag??
Er staat toch exact wat de vraag is,de TS wil weten of wij wellicht merken dat er meer mensen zijn die zich langs het spoor begeven en of we evt weten wat dat kan verklaren,dat men dat doet,en wat we er van vinden.
Lijkt me vrij duidelijk  :P

Nee, dat staat er niet. Feitelijk stelt pieterdas geen enkele vraag en C-pfffff wel, en een terechte ook. Tongue
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

wibi

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 February 2022, 16:02:05 »
Hier, in Duitsland gaan de bomen dicht terwijl de trein nog zes kilometer
heeft te gaan, raar maar waar