Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?  (gelezen 7600 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #15 Gepost op: 31 January 2022, 16:16:50 »
Ik zit met hetzelfde 'probleem'.

Maar wat Dirk Jan al schreef, voor de jaren '70 moet je een rijtuig hebben met computernummer én met MCK xxxx tussen de ramen in plaats van 017 xxxxx. Ik ga de Piko 58556 afwachten die voor dit jaar aangekondigd is. Dat model is van de tweede serie, dus bouwjaar 1972-1976. Nu maar hopen dat ze op dat model het Russische MCK nummer gaan gebruiken.

ACME 52121 kan ook nog een kanshebber zijn. Dit is het oudere type slaaprijtuig met bouwjaar eind jaren '50. Het lastige bij dit model is dat ze bij ditzelfde artikelnummer zowel TP III als TP IV noemen. Op de grootbedrijffoto die erbij te zien is, staat een rijtuig zonder computernummer. Maar wat er uiteindelijk in de doos zal zitten??? Overigens had dit model eind 2020 al uitgeleverd moeten worden, maar dat is door een welbekend virus tot op heden nog niet gelukt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #16 Gepost op: 31 January 2022, 16:56:46 »
Van ACME 52121 bestaat er al een plaatje, waaruit ik al voorzichtig de conclusie trek dat die voor ons dan ongeschikt zal zijn:


menzels-lokschuppen.de

Van Piko 58556 is er alleen nog een CAD-tekening:


world-of-trains.ch

Duimen dus of er de juiste opschriften op komen (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #17 Gepost op: 31 January 2022, 16:58:42 »
Ter info: je heb ook nog deze Italiaanse Rus... ACME 52100:



Rev '79.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #18 Gepost op: 31 January 2022, 17:28:01 »
Van ACME 52121 bestaat er al een plaatje, waaruit ik al voorzichtig de conclusie trek dat die voor ons dan ongeschikt zal zijn:


menzels-lokschuppen.de

Maar als ik op het reeds uitgeleverde ACME 52120 zoek, zie ik dezelfde afbeelding. Dus of de 52121 er exact zo uit komt te zien ????

Van Piko 58556 is er alleen nog een CAD-tekening:

Duimen dus of er de juiste opschriften op komen (y)

Ja, klopt. Dat is dus afwachten.


Ter info: je heb ook nog deze Italiaanse Rus... ACME 52100:

Dit rijtuig is dus uit de derde serie WLABm rijtuigen en daarmee niet bruikbaar voor inzet in de eerste helft van de jaren ‘70.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #19 Gepost op: 31 January 2022, 17:49:20 »
Hier is een foto van een rijtuig in Hoek van Holland. Ik heb even ingezoomd op het RIC raster.



Daar staat geen NL tussen. Het RIC raster van dit rijtuig komt overeen met de info op de twee rijtuigen (Sachsenmodell/Tillig) die ik eerder plaatste.
Dus ondanks dat NL er niet tussen staat, kan het rijtuig in Nederland rijden.

Over de revisie data:
- Sachsenmodelle: Rev WT 15 06 90
- Tillig : Rev WT 12 06 86


Groeten,
Lolke

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #20 Gepost op: 31 January 2022, 18:09:02 »
- Sachsenmodelle/Tillig maakt serie 3 maar helaas brengen ze consequent vanaf het eerste model een te dunne bies aan. En onderzijde rijtuig is niet doorontwikkeld sinds begin jaren '90.
- ACME maakt ook serie 3 met een juiste dikte bies maar met gek uitziende raampjes en ribben tussen de raampjes. Rooster bij de raamdeuren is ook veel te grof uitgevoerd. Wel met een super gedetailleerde onderzijde.
- Piko serie 2 wat nog uit moet gaan komen heb ik nog nooit op foto's gespot in Nederland...

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #21 Gepost op: 31 January 2022, 19:30:15 »
Dank voor de bijdragen! (y)

- Piko serie 2 wat nog uit moet gaan komen heb ik nog nooit op foto's gespot in Nederland...

Toch moet er wel iets anders zijn geweest dan serie 3. Er kwamen immers wèl SZD-rijtuigen in Nederland voordat de serie 3 werd geïntroduceerd in pakweg 1977.

Hier is een foto van een rijtuig in Hoek van Holland. Ik heb even ingezoomd op het RIC raster.

...

Daar staat geen NL tussen. Het RIC raster van dit rijtuig komt overeen met de info op de twee rijtuigen (Sachsenmodell/Tillig) die ik eerder plaatste.
Dus ondanks dat NL er niet tussen staat, kan het rijtuig in Nederland rijden.

Over de revisie data:
- Sachsenmodelle: Rev WT 15 06 90
- Tillig : Rev WT 12 06 86

Fijn, dankjewel! Dan kan mijn rijtuig in ieder geval nog in Nederland blijven rijden, al is het jaartal dan verkeerd.

Maar als ik op het reeds uitgeleverde ACME 52120 zoek, zie ik dezelfde afbeelding. Dus of de 52121 er exact zo uit komt te zien ????

Misschien zijn onze vrienden van Menzels een beetje ondeugend geweest met het uitzoeken van een plaatje bij het artikelnummer. Er gloort nog hoop zullen we maar zeggen :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #22 Gepost op: 31 January 2022, 19:30:49 »
Hoezo zijn ribben tussen de ramen niet goed? Kijk naar het voorbeeld?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #23 Gepost op: 31 January 2022, 19:33:57 »
Ter info: je heb ook nog deze Italiaanse Rus... ACME 52100:



Rev '79.

Maar dan is deze toch wat je zoekt...? SZD, MCK-nummer en compu-nr, rev eind '70 en geen NS in raster maakt blijkbaar niet uit.. en creme-witte sierlijn, geen geel.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2022, 19:37:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #24 Gepost op: 31 January 2022, 19:57:00 »
Deze is niet juist als je midden jaren'70 rijdt. Dit rijtuig is van de derde serie Görlitz rijtuigen die vanaf 1977 zijn gebouwd. Ze kunnen dus nooit in 1974 inzetbaar zijn.

Ik citeer Dirk Jan nog maar eens:

Van de WLABm van de SZD waren 3 series die van 1967 t/m 1983 door Waggonbau Görlitz zijn geleverd.

De eerste serie (1967-1972), 154 stuks (nummerserie (nog) onbekend) hadden airconditioning en vervingen al snel de wagens met de ronde dakeinden uit 1959-1961. Van deze serie is geen model

De tweede serie (1972-1976), 202 stuks, nummer serie 51 20 70-80 003 t/m 202, hadden geen airco en geen douches. Model aangekondigd door Piko

De derde serie (1977-1983), 495 stuks, nummer serie 51 20 70-80 205 t/m 694, hadden weer wel airco. Model van ACME en Sachsenmodelle/Tillig

De SZD gebruikte zijn eigen nummerreeks, niet de UIC code. Deze was eerst MCK-(4 cijferig nummer) en later 017-(5 cijferig nummer). Er is geen systeem tussen UIC en SZD nummer te vinden en de overgang tussen MCK en 017 heb ik nog geen datum van kunnen vinden.




Jeroen
« Laatst bewerkt op: 31 January 2022, 19:59:00 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #25 Gepost op: 31 January 2022, 20:12:28 »
Ah, ik had nergens het midden '70 gelezen. Alleen jaren '70.. Ik geef toe; op het randje :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #26 Gepost op: 31 January 2022, 20:41:07 »
Jaren '70 geldt voor mij. Heel verwarrend allemaal ;D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #27 Gepost op: 31 January 2022, 21:04:21 »
De serie 57 heeft nog geen computer nummers gekregen van ACME. Wordt wachten op Piko.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #28 Gepost op: 04 November 2022, 21:01:59 »
Inmiddels is de Piko 58556 leverbaar. En......................... MET COMPUTERNUMMER ÉN MET MCK NUMMER!!!

Revisiedatum: xx-4-1974, betreffend rijtuig 52 20 70-80 090 met MCK nummer 8487.

https://www.piko-shop.de/en/artikel/wlabmpassenger-car-szd-iv-35400.html

Ik zeg: Goed bezig Piko, die gaan we aanschaffen om de D-1244 Warszawa-Hoek Express voor mijn treinbaan Ermehuizen anno 1974 helemaal kloppend te maken  (y) (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Tillig SZD Type Y in de Nord West Express?
« Reactie #29 Gepost op: 05 November 2022, 11:35:06 »
En PIKO heeft het 'wapenschild' tenminste ook kleuren meegegeven, in tegenstelling tot ACME (foto Hoek van Holland 050980):


Groet, Frank