Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:34:19
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 15:28:12
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 303786 keer)

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1680 Gepost op: 18 August 2023, 15:26:06 »
Mooie beschouwing Sicco! Wat heeft jou het licht doen zien?

Weet je, er wordt hier op dit forum zo snel met termen als ' belachelijk, arrogant, onvoorstelbaar' gegooid dat ik me serieus afvraag of die mensen nog wel lol in hun hobby hebben. Wat is nou toch de fun om je zo op te winden?

Benoem vooral wat er niet klopt, maar benoem ook wat er wel klopt. Geef je mening en laat het daar dan bij.

Ik heb straks stammen van oud-lsm, beetje nieuw lsm, ET en PB. En allemaal hebben ze ongetwojfeld wat. Te weinig details, slechte techniek toegpast etc. Benoemt het, maar geniet van je modellen en laat anderen van hun modellen genieten.
« Laatst bewerkt op: 18 August 2023, 18:24:55 door Martijn193 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1681 Gepost op: 18 August 2023, 15:35:13 »
Euh, ik weet eigenlijk niet of er wat veranderd is aan mijn visie. Natuurlijk verschillen mensen van mening over wat behoort tot een onoverkomelijke fout en wat niet, en ik blijf het prima vinden dat bepaalde zaken benoemd worden (uiteindelijk blijft het doel zaken te verbeteren voor volgende modellen), maar de laatste tijd bespeur ik wel een trend van zoeken naar fouten met een vergrootglas, met het gevoel dat soms persoon x party y extra onder de (negatieve) aandacht wil brengen. Er is veel kritiek geweest op Exacttrain (op bepaalde punten terecht) en vervolgens zie je dat mensen bij PB gaan zoeken (en ongetwijfeld wat gaan vinden) en dat daar weer een reactie op komt dat we bij Exacttrain niks meer door de vingers zien.... het wordt allemaal een beetje flauw

Op het niveau wat ik de laatste weken lees kan geen enkele fabrikant het goed genoeg doen, en dan wordt het allemaal wel erg negatief. Ik doel hierbij overigens niet op een specifieke fabrikant, het is marktbreed. Hierbij vertroebelt in mijn ogen op het moment het verschil tussen zaken die echt niet door de beugel kunnen en kleine concessies/foutjes.
« Laatst bewerkt op: 18 August 2023, 15:37:29 door Sicco Dierdorp »

Michaël dB

• Offline Offline
« Reactie #1682 Gepost op: 18 August 2023, 20:20:40 »
Sicco daar sluit ik mij bij aan, vandaag het ik in een winkel zowel de Exact train als de Piko  rijtuigen gezien, zien er allemaal stuk voor stuk prachtig uit, heb ik me afgevraagd of het lijntje of de sticker correct stonden? Nee die rijtuigen zien er gewoon mooi uit, wil je een echt rijtuig dan moet je iets meer neerleggen dan 80 €, maar wellicht kan je die niet op je baan kwijt.

Corné81

• Online Online
  • DCC 1:87 NS (1996)
« Reactie #1683 Gepost op: 19 August 2023, 06:58:20 »
Op de website van Exacttrain staan nu ook foto’s van de 4 binnenlandse ICR rijtuigen 11040 t/m11043 voor Bentink/Huider , afgezien van het nr zijn het gewoon buurland rijtuigen met de rangeertrapjes en handgrepen  :-\
« Laatst bewerkt op: 19 August 2023, 07:02:36 door Corné81 »
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #1684 Gepost op: 19 August 2023, 09:24:44 »
Mee eens Sicco!

Ik vind dat Exact-Train, die inmiddels driekwart van hun ruim 80 aangekondigde ICR modellen uitgeleverd heeft, een hele mooie reeks rijtuigen heeft gemaakt. Helaas de mist in met de IC+ BKD, maar mooi dat ze verantwoordelijkheid nemen voor de ICR Benelux A fout.

Maar zoveel forumleden zoveel meningen... Dus vast niet iedereen zal het hiermee eens zijn...

Koen

Probleem is dat fabrikanten zich dit zelf in de hand werken.
Exact-train heeft vanaf het begin geclaimd het perfecte ICR rijtuig in H0 uit te brengen.
Ook gaven ze aan alle kleur en vormvarianten uit te brengen.
Om vervolgens met een IC+ servicerijtuig te komen die voor geen meter klopt.

Om vervolgens te zeggen dat het juiste IC+ service rijtuig te duur in ontwikkeling zou zijn.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ES44C4

• Offline Offline
« Reactie #1685 Gepost op: 19 August 2023, 09:44:59 »
Of zoals Scaletrains uit Amerika doet: verschillende productielijnen wat betreft detaillering,  kleurstelling en accuratesse.
Zij hebben drie productielijnen: Operator, Rivet Counter en Museum Quality.

Waarbij Operator de minste detaillering heeft en de kleurstelling niet altijd klopt met het model.  Deze zijn ook het goedkoopste, de Museum Quality het duurst en meest accuraat.

Piko en Marklin hebben/hadden geloof ik ook een hobbylijn.

Desalniettemin ben ik nog steeds content met mijn eerste generatie LSmodels ICR en kijk ik reikhalzend uit naar de PBmodels ICR Benelux.

Overigens, wat een verschil tussen de ramen van de schuifdeuren van de BKD:

Afbeelding is van Pijplines
« Laatst bewerkt op: 21 August 2023, 13:33:47 door ES44C4 »

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #1686 Gepost op: 23 August 2023, 11:02:58 »
De bak links van het rooster is bij de derde ook anders, maar welke is van wie?

Nieuwe uitvoeringen van de rijtuigen staan ook in de planning, die zullen in model ook wel volgen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hollandserhbfan

• Offline Offline
« Reactie #1687 Gepost op: 23 August 2023, 11:52:26 »
Hoi Allen,

Ik denk dat we ons als modelspoorders wel eens mogen afvragen of we inderdaad de eisen niet veel te hoog leggen. We kunnen notabene kiezen uit 4 aanbieders ! ,Ik vind het eigenlijk zelfs zeer moedig, maar anderzijds ook wat  ??? dat maar liefst 4 fabrikanten met dezelfde rijtuigen komen. Guus Ferree schreef er over in het Eisenbahn Magazine. In de beperkte NL markt met krimpende budgetten voor zowel fabrikanten als ook wellicht voor ons als modelspoorders ( ik praat dan even voor mij zelf, om daar weer discussie over te vermijden  ;)) is dit natuurlijk mooi, dat ieder kan kiezen bij welke fabrikant hij wil kopen. Maar laten we even relativeren. Al zijn de rijtuigen wel of niet exact nagemaakt of juist precies volgens de werkelijkheid, de  modelbanen waarop we allemaal rijden zijn dat absoluut niet, hoeveel ruimte we ook hebben. Onze Modelbaannabootsing van de werkelijkheid is en blijft te klein, zelfs als je de baan hebt laten bouwen door Josef Brandl. Maakt het in dat licht dan nog wat uit dat er soms (geringe) afwijkingen zijn?
De hele hobby is een groot compromis en daar valt gelukkig prima mee te leven, te ontspannen en aan te bouwen. Geniet van jullie rijtuigen en mooie hobby. 

Met vriendelijke groet.
Aad
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

Harryku

• Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
« Reactie #1688 Gepost op: 23 August 2023, 12:10:41 »
+1  (y) .
m.vr.gr.
Harry.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #1689 Gepost op: 23 August 2023, 12:22:01 »
Hoi Allen,

Ik denk dat we ons als modelspoorders wel eens mogen afvragen of we inderdaad de eisen niet veel te hoog leggen. We kunnen notabene kiezen uit 4 aanbieders !

Ik vind niet dat we teveel eisen stellen.
Van Piko weten we dat het materiaal kwalitief goed is, en mooi gedetailleerd.
Over Piko lees ik trouwens het weinige commentaar.
Piko is overigens de minst dure van allemaal,
Maar dat zien we ook terug in het eenvoudige interieur.

Exact-train claimt de perfecte ICR te produceren, maar gaat bijvoorbeeld met de IC+ gigantisch de mist in.
Exact-train roept de commentaren op zichzelf af door te claimen dat zij HET perfecte ICR rijtuig op de markt heeft gezet.

LS-Models had al mooie ICR rijtuigen, die hebben zich goed kunnen bewijzen, en hebben ook op de IC+ na alle varianten uitgebracht.
Ook aan de diverse verschillende interieuren besteedt LS-Models veel aandacht.

Over PB-Models kan ik kort zijn:
Behalve wat handmonsters en 3-d tekeningen heeft PB-Models nog niks tastbaars.
De 3-d tekeningen zijn veel belovend, maar vormen ook een risico wat betreft toekomstig commentaar.
Mijn advies aan PB-Models is iets terughoudender te zijn met het beloven van details.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #1690 Gepost op: 23 August 2023, 12:31:55 »
Als LSM gewoon wat meer en eerder geleverd had zouden we nu de keus niet hebben gehad uit de andere merken...
Maar ja, ruim tien jaar melden dat er niks kan en nu gaat er een merk wat aankondigen en kunnen we ineens leveren...

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #1691 Gepost op: 23 August 2023, 12:38:42 »
In Principe heb je gelijk Chris,
Maar LS-Models maakt vooral gelimiteerde oplages.
Dat zit zelfs in de naam (Limited Series Models)
Van LS-Models hadden we eigenlijk kunnen verwachten dat er geen grote of extra oplages komen.
Toch heeft LS-Models enkele heroplages uitgebracht.

Jos.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #1692 Gepost op: 23 August 2023, 12:57:54 »
Maar pas toen de concurrentie de rijtuigen ging aankondigen kregen ze haast, ook gezien het broddelwerk wat men geleverd heeft...

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #1693 Gepost op: 23 August 2023, 17:22:21 »
Ik vind het wel fijn dat er keuze is.
Of het marketing technisch handig is, dat boeit mij niet. Ik ben maar consument.

Wat ikzelf wel opmerk is dat je als er 1:87 materiaal op je baan staat, het 1:100 model er echt niet meer bij past.
Super getailleerd vind ik voor wagens niet zo belangrijk, ik zet ze niet in de vitrine, en op de baan dondert alles eraf.

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #1694 Gepost op: 24 August 2023, 13:04:05 »
Ik heb de laatste tijd van meerdere merken ICR(m) rijtuigen in de collectie opgenomen.
Ondanks dat ik al 5x ICR en 12x ICRm van LS Models uit de eerste series in de collectie heb.

Ik heb van Piko de NS Buurlandrijtuigen met de nummers 97630 tm 97633 gekocht, om de simpele reden dat ik nu voor een getrokken ICR stam buurlandrijtuigen in Tp. IV niet meer de fragiele LS Models rijtuigen hoef te laten rijden, ik kan nu ook de Piko's inzetten. Bijkomend voordeel is dat een NS IC van 8 ICR rijtuigen nu ook mogelijk is.

Ik heb de Piko Benelux AB (97640) gekocht, vooral om de Trek-Duw stam met gemengde ICR en ICRm tussen Zwolle en Roosendaal in model te kunnen realiseren. Nu nog wachten op een nieuwe NS 1700 van Roco...

Tot slot heb ik de stam IC+ rijtuigen gekocht van Exact-Train, zeer mooie rijtuigen, over de BKD is hier inmiddels genoeg geschreven. Ik kan leven met het feit dat dit BKD rijtuig niet helemaal correct is met de werkelijkheid.
Het is een prachtig stammetje rijtuigen voor achter de Roco 1631, met 6 rijtuigen is het een mooie lengte voor de modelbaan.

Exact-Train is overigens bij de 5 IC+ rijtuigen 1e en 2e klas wel zo slim geweest om alleen rijtuigen met een standaard interieur in model te maken. Dit kun je zien als je de wagennummers even opzoekt op de pagina over de IC+ rijtuigen op de website "Stalen rijtuigen NS".

MvG Peter,
« Laatst bewerkt op: 24 August 2023, 13:06:19 door Petertrein81 »