Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III  (gelezen 42682 keer)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #30 Gepost op: 10 februari 2022, 00:03:10 »
Tijd om de eerste kurk-railbedding te maken ;D.

Eerst teken ik de middellijn af op basis van hoe de rails moet komen te liggen, met groene viltstift. Gebruik geen potlood, want dat zie je niet meer na het insmeren met lijm.



Vervolgens de kurk aanbrengen. Deze kurk van koemo bestaat uit twee delen en die kun je dus precies tegen de groene lijn van hierboven uitlijnen. In bochten is het nodig de bedding te fixeren met lijmklemmen.



En zo ziet het er uiteindelijk uit:



Met vriendelijke groet,
Dennis

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #31 Gepost op: 10 februari 2022, 12:50:04 »
Mooi dubbel geklemd (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #32 Gepost op: 11 februari 2022, 23:41:07 »
Gisteren en vandaag even rust. Wel even bezoekje gebracht aan de winkels in Hilversum en Utrecht en er kwam ook nog het een en ander binnen qua pakketjes :D.



Kabels. 0,75mm2 voor naar de elektronica en 0,25mm2 voor naar de rails etc. Bruin/rood is voor het DCC signaal en de rails die worden aangesloten. Geel/zwart is voor de verlichting en de modules die de verlichting aansturen. En naar de bezetmelders ga ik met grijs/blauwe voeding 0,75mm2. De blauwe 0,25mm2 is voor de knopjes op het bedieningspaneel. Zo zou het toch allemaal redelijk geordend eruit moeten zien :).

De verdeling doe ik met ptfix blokjes (die ik ook in de tuin gebruik overigens, maar dat terzijde) en op de modules wil ik alles netjes afwerken met adereindehulzen.

Voor morgen staat op de planning een railpasser maken zodat ik netjes de hellingbanen kan uittekenen (en daarna uitzagen) en een paar blokjes om die hellingbanen te ondersteunen. En ook voor dit weekend: alle rails voorzien van de juiste raillassen, geïsoleerd of niet. Zodat de rails in het schaduwstation in principe kan worden vastgelijmd.

Met vriendelijke groet,
Dennis

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #33 Gepost op: 12 februari 2022, 08:01:55 »
Leuk project Dennis!

Het ziet er naar uit dat je alles goed gepland en voorbereid hebt.
Wat ben je van plan voor wat betreft besturing?
Kan je iets zeggen over je keuze voor Rocrail vs. iTrain?

groet

Hendrikjan
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #34 Gepost op: 12 februari 2022, 08:47:32 »
Hallo Hendrikjan,

Dank! Inderdaad heb ik wel een en ander voorbereid. Omdat de baan ook getransporteerd moet kunnen worden en hij regelmatig opgeborgen gaat worden moet alles solide gebouwd zijn. Dus vandaar :).

Betreft Rocrail vs iTrain had ik eigenlijk wel iTrain willen gebruiken, maar is het probleem dat ik dan een beeldscherm moet koppelen. Ik wil juist het geheel aan kunnen zetten zonder dat je nog op een toets moet drukken of een knopje aan moet klikken. Met Rocrail kan dat omdat het programma een scheiding kent tussen het gedeelte dat daadwerkelijk de baan aanstuurt en het gedeelte waar je hem mee bedient. Ik ga alleen deze laatste gebruiken en dat komt op een klein computertje (Raspberry Pi) te draaien. Qua gebruiksvriendelijkheid scoort iTrain wat mij betreft veel hoger, maar het is dan ook bedoeld voor een ander publiek.

Qua functionaliteiten en aansturing (automatisch rijden etc.) denk ik dat ik met iTrain wel uit de voeten had gekund, maar verwacht ik dat er met Rocrail nét iets meer mogelijk is. Dan moet je echter wel met complexe XML macro's aan de slag. Nu heb ik een IT-achtergrond dus daar kom ik wel uit, maar dat is niet al te gemakkelijk als je er niet in thuis bent.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt.

Met vriendelijke groet,
Dennis

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #35 Gepost op: 12 februari 2022, 20:28:27 »
Duidelijk verhaal Dennis.
Een beeldscherm kan ook nadelen hebben idd.

Wat zijn die exotische functies dan waar je eventueel XML voor moet gaan programmeren?
Als ik naar je baanplan kijk wordt dat toch niet al te complex of zie ik dat verkeerd?
Je hebt wat pendelverkeer en rondgaandverkeer in 2 richtingen dat eventueel kruist in het station en/of het schaduwstation.
Ga je ook automatisch rangeren oid?


grt

Hendrikjan
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #36 Gepost op: 13 februari 2022, 10:25:30 »
Hallo Dennis.

Leuk om te lezen dat jij mijn blog Als voorbeeld gegeven heb.

Ik ben benieuwd wat het eind resultaat gaat worden .  In spoor 1/87 het station gebouw vind ik wel goede keuze eerlijk gezegd daar past een railbus en V100 met twee silverlingen of met vier 3yge umbauwagens zeer goed bij.

Ik blijf je draadje volgen Als spoor nul liefhebber.

Gr bernhard

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #37 Gepost op: 13 februari 2022, 13:18:40 »
Wat zijn die exotische functies dan waar je eventueel XML voor moet gaan programmeren?
Als ik naar je baanplan kijk wordt dat toch niet al te complex of zie ik dat verkeerd?
Je hebt wat pendelverkeer en rondgaandverkeer in 2 richtingen dat eventueel kruist in het station en/of het schaduwstation.
Ga je ook automatisch rangeren oid?

Ik weet inderdaad nog niet of ik het nodig ga hebben. Ik moet Rocrail nog goed leren kennen de komende tijd. Automatisch rangeren heb ik vooralsnog niet in gedachten want ik heb geen locomotief met automatische koppeling. Het meest complexe dat ik kan bedenken wat ik wil is een rijweg kiezen op basis van knopjes die je kan indrukken. En lampjes die in bepaalde if-then-else constructies moeten gaan branden. Maar volgens mij kan dat met iTrain in principe ook prima.

Hallo Dennis.

Leuk om te lezen dat jij mijn blog Als voorbeeld gegeven heb.

Ik ben benieuwd wat het eind resultaat gaat worden .  In spoor 1/87 het station gebouw vind ik wel goede keuze eerlijk gezegd daar past een railbus en V100 met twee silverlingen of met vier 3yge umbauwagens zeer goed bij.

Ik blijf je draadje volgen Als spoor nul liefhebber.

Hallo Bernhard,

Dank voor je reactie. Ja ik ben ook wel aardig content met het stationsgebouw. Ik was afgelopen donderdagavond hier in Hilversum in de lokale modelbouwwinkel en vond daar toevallig het bijpassende toiletgebouw. Mogelijk komt die dus ook op de baan. De railbus had ik inderdaad al laten zien en zo'n V100 is ook leuk. Ik heb echter al een stoomloc met umbauwagens en zou zo'n V100 daarom eerder met een goederentreintje laten rijden.



Het is de Fleischmann BR78, een Brawa umbauwagen-set en het Fleischmann 507801 stuurstandrijtuig. Die laatste schijnt moeilijk te vinden zijn maar kwam hem toevallig tegen op 2dehands.be en heb hem naar Nederland over laten vliegen ;D.

In de Fleischmann zit trouwens een ESU Loksound 3.5 met NEM651 stekker. Als ik daar nog iemand tegen een zacht prijsje blij mee kan maken hoor ik het graag, want ik wil er zelf een andere geluidsdecoder in zetten.

Met vriendelijke groet,
Dennis

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #38 Gepost op: 13 februari 2022, 22:37:51 »
Leuk stammetje!
Veel langer moet het zeker niet worden op je baan?
Heb je een max treinlengte in gedachten?

grt

Hendrikjan
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #39 Gepost op: 14 februari 2022, 00:16:16 »
Nee dit is inderdaad wel zo'n beetje het maximum. Ik hou ook van lange realistische treinen maar voor dit baantje heb ik dat maar even losgelaten :angel:. Denk dat de langste treinen een centimeter of 70-80 zijn, passagierstreinen zijn eigenlijk beperkt tot 60cm.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #40 Gepost op: 16 februari 2022, 10:11:39 »
Eén van de dingen die me al lang bezig houdt is het stijgingsprofiel van de baan. Waar de klimspiraal onder het station doorgaat is een kritische hoogte, maar tegelijkertijd moet dat spoor iets verderop over zichzelf heen. In de N-baan is dit door de ruimere afmetingen geen probleem maar in de originele H0 baan uit de 1x1 Anlagenbau is dat opgelost door de weg over het spoor verhoogd te maken middels een brug.

Anyway... ik heb een mooie brug gekocht voor in de bocht, de Noch 67025.



Hier zie je hem, hoewel hij nog niet helemaal klaar is. Doordat het een stalen profielbrug is is hij relatief hoog en dat betekent toch weer 2cm extra op de klimspiraal. Op mijn baan kan dat het verschil maken tussen 7% en 5% stijging. Significant dus, hoewel met mijn korte treintjes het geen probleem hoeft te zijn.

Idee is nu om deze brug over het water te laten gaan. Ik was alleen nog op zoek naar een goede bijpassende brug voor over het spoor. Totdat ik deze brug tegen kwam. Die is aan de onderzijde dezelfde hoogte als het spoortracé. Ideaal dus voor mij. Nu even bestellen en dan kijken of we beide bruggen een beetje in dezelfde kleur kunnen spuiten, zodat het toch op een of andere manier een eenheid vormt.

Ik ben ondertussen ook nog bezig met andere zaken: de kabelgoten komen vandaag binnen. Daarnaast heb ik de houten delen voor de klimspiraal afgetekend en uitgezaagd (had het eerst verkeerd gedaan (te smal), dus moest overnieuw). En ik heb blokjes gemaakt om het tracé te kunnen laten klimmen. Ook de grote plaat voor het station is gereed dus de komende avonden en dit weekend gaan we weer meters maken :laugh:.

Met vriendelijke groet,
Dennis

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #41 Gepost op: 16 februari 2022, 10:43:45 »
Totdat ik deze brug tegen kwam.

Prima lijkt me.
Een plaatliggerbrug is ook lekker industrieel.
Het feit dat ie gebogen is, zal de gemiddelde toeschouwer zich niet druk over maken.

succes
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #42 Gepost op: 17 februari 2022, 00:21:04 »
Vanavond weer even verder gegaan. Baan (opnieuw) uitgelegd op mijn gisteren gezaagde hellingprofielen (nu met breedte van 7cm). Gelukkig paste alles nog :angel:. Daarna de eerder deze week gezaagde stationsplaat erop gelegd en daar station wederom op uitgelegd. Geeft nu wel een aardig beeld hoe het wordt.







Inmiddels ook eerste kurk op deze stationsplaat verlijmd. Ik las op internet dat rondom stations geen railbedding ligt in die zin dat ook tussen de sporen zelf ballast ligt tot dezelfde hoogte. Daarom komt er hier ook gewoon een volledige tweede laag kurk op. Maakt het ook weer makkelijker.

Ik heb vandaag ook nog wat spulletjes besteld voor de decoratie. Een Weinert sein, kleine brandweerkazerne, wat Preisertjes en een uitkijktoren. En nog wat leuke dingen. Kunnen we weer lekker verder gaan hobby'en.

Aankomend weekend de grote klus om alle hellingbanen te gaan maken. Ik heb de tussenstukjes opgemeten en deze moet ik op maat zagen. Daarna kan de hoogte van de onderdoorgangen worden bepaald en daarna kan alles definitief vastgezet worden. Denk dat ik daar wel twee dagen voor nodig heb :). We zullen zien!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #43 Gepost op: 17 februari 2022, 02:55:09 »
Hoi Dennis. Zo te zien bouw je de baan in de keuken. Kom je nog wel aan eten toe?  ;D
Leuk ontwerp  (y) Doet me een beetje aan de kant en klaar banen van Noch denken.

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #44 Gepost op: 17 februari 2022, 23:40:07 »
Hoi Dennis,

Klein maar fijn  :)
Maar gaat het passen met de klimspiraal vooraan op de foto? Dit spoor moet op dezelfde hoogte blijven als het bovenste niveau totdat het over het "kronkelende" spoortje dat beneden loopt is, dan moet er op die plek minstens een stuk uit de bovenste plaat, denk dat de klimspiraal ook nog niet voldoende gezakt is op de plek waar nu het stationsgebouw staat?
Hopelijk zie ik het verkeerd.



Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper