Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III  (gelezen 42688 keer)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Gepost op: 27 januari 2022, 00:33:44 »
Ik hoop jullie ook mee te mogen nemen op mijn eerste verkenning in de echte modelbouw. Na wat testbaantjes te hebben gebouwd durf ik wel te zeggen dat ik de elektronica en aansturing onder de knie heb en kan ik nu eens met echt modelbouwen beginnen.

Ik wil ergens in de toekomst een lange Zwitserse spoorbaan bouwen maar om te oefenen eerst maar iets kleins. Een baantje van 2 bij 1 meter in H0, tijdperk III DB. Cadeau voor mijn vader die in april 75 wordt om samen met mijn zoon te spelen (ook soort eigenbelang dus :angel:).

Allereerst het baanplan: dat is het betere jatwerk uit de 1x1 Anlagenbau 2/2014, maar dan geen C-Rails maar Piko A gleis. Omdat ik die al grotendeels heb liggen en omdat het goed betaalbaar is.

Zichtbaar gedeelte:


Schaduwstation en onzichtbaar:


Alle informatie op een rijtje:
Omgeving: (West-)Duitsland, nebenbahn met landelijk karakter
Tijdperk: III (eind jaren 60)
Rails: Piko A-gleis
Bovenleiding: Nee
Seinen: Formsignale (Weinert)
Techniek: BiDiB. Idee is het geheel kindvriendelijk in te richten (dus met knopjes/bedienpaneel waarna treinen automatisch gaan rijden)
Aansturing: Raspberry PI met iTrain of RocRail. Even de vraag welk systeem het beste geschikt is. Er komt geen monitor aan te hangen
Bebouwing: In eerste instantie bouwpakketjes maar wil ook kijken voor wat zelfbouw. Wil de gebouwtjes wel van een mooi verflaagje voorzien

De sfeer die ik wil creëren is hier wel enigszins te vinden (vooral qua stations):
https://bernardspoornulblog.blogspot.com/p/v100-20.html

Dit is ook wel een aardig filmpje qua sfeer, hoewel het DDR betreft:
https://www.youtube.com/watch?v=QNXbznC5Z2s

Qua treinen vind ik dit een mooie inspiratiebron:
https://www.youtube.com/watch?v=FzpHbPV0ma4&t=897s

Tot slot is mijn baanplan al vaker gebruikt, bijvoorbeeld in deze (naar mijn idee) uitstekend gelukte spoor N baan:
https://www.mm-xtra.de/p13-eussenheim/

Dat is het denk ik even voor nu. Het hout is vandaag besteld en komt volgende week binnen. Tevens alvast een Faller stationnetje en een Roco Railbus met bijwagen gekocht.

Vragen beantwoord ik natuurlijk graag! Goede tips zijn van harte welkom en als ik zelf concrete vragen heb stel ik die hier uiteraard ook.

Met vriendelijke groet,
Dennis
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 01:31:44 door Dennis1984 »

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2022, 09:11:39 »
Ziet er goed uit ga ik volgen

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2022, 09:14:19 »
Hoi Dennis,

Leuk plan om als “oefen-project” te gebruiken. Als je niveau van de N baan wilt halen die jij bijvoegde dan kun je het geen oefen-project meer noemen. Succes en vooral veel plezier er mee... ben benieuwd naar de vorderingen.

En tip: bespaar niet op de onderbouw.. goed fundament heb je de hele bouw profijt van.

Alexxx

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
  • Rustig blijven, ik ben een beginner.
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2022, 10:10:43 »
Ziet er veelbelovend uit!
Groetjes Alex.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2022, 23:33:05 »
Dank voor jullie reacties. Frank, inderdaad zorg ik voor een degelijke onderbouw. Ik heb daarom hout besteld bij de houthandel en zij gaan ook het frame (grotendeels) in elkaar zetten. Al het spoor komt op 12mm multiplex te liggen.

Ik kom wel meteen op mijn eerste dilemma uit:

Omdat de baan ook gekanteld opgeborgen moet worden moet alles degelijk vastgezet worden. Echter, ik heb de voorkeur om de rails niet vast te schroeven op het hout. Daarom wil ik graag kurk gebruiken. Ik ga ook kurk gebruiken voor de bedding.

Ik heb me al een hoop ingelezen, maar hoe kun je nu het beste rails vastzetten op een kurkbed als je geen ballast gaat strooien? De kurk op de multiplex lijmen begrijp ik wel, maar moet ik de rails ook lijmen of kan ik hele korte schroefjes gebruiken die wel in het kurk gaan maar niet "doordringen" tot in het multiplex?

Voor de ballast en railbedding-kurk heb ik wat artikelen besteld bij Koemo.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2022, 08:16:06 »
Hoi Dennis,

Schroeven in het kurk blijven niet zitten en als je schroeft (of spijkert) in hout ben je de dempende werking voor grootste deel kwijt. Beste is lijmen. Ik verlijm zelf al mijn rails op de kurkbedding met Pattex 100%. Maar Bison Polymax zou ook moeten werken. Om de pakweg 10 bielzen streepje lijm op de biels en blijft prima zitten.
Daar waar je gaat ballasten kun je er ook voor kiezen om details tijdelijk vast te schroeven en deze schroeven er na het ballasten uit te halen (en de gaten bij te werken met ballast).

Nog kleine kanttekening: je gaf aan je sporen op 12 mm multiplex te leggen. Stevig zat maar er zitten hellingen in je baanplan. 12 mm is al vrij star en lastig te buigen (met name de overgang horizontaal naar helling). Ik gebruik 9 mm populieren multiplex voor onder de sporen. Net wat buigzamer en sterk zat. Misschien kun je dit nog aanpassen.

Hoe ik het opgebouwd heb kun je zien aan het begin van mijn topic Bahnstrecke 5867.

Gr Frank



Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2022, 09:29:20 »
Dankjewel voor de tip Frank. Die neem ik ter harte. Ik heb gekozen voor 12mm omdat het station een grote plaat is die boven het schaduwstation geplaatst wordt en omdat ik er ook zijwaarts in wil kunnen schroeven. Met 9mm wordt dat al wat krap.

Ik denk dat ik nog een 6mm plaat bij bestel. Voordeel daarvan is 2x6 = 12mm zodat ik makkelijk de overgangen kan maken.

Jouw topic lees ik met regelmaat, dat is een grote inspiratie. Ik kijk wel even naar de Polymax want dat kan ik goed verwerken met mijn kitpistool.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2022, 23:09:50 »
In afwachting van het hout dit weekend alvast even langsgegaan bij de lokale treinenboer. Daar een ander station gevonden dan ik in eerste instantie op het oog had. Rib uit mijn lijf, maar wel veel bouwplezier zo op de zondagavond (vanwege jonge kinderen zijn de avonden het enige tijdvak waarin gewerkt kan worden).



Ik heb ook nog wat rollend materieel op de kop weten te tikken, maar die laat ik later wel even zien als de treinstammen compleet zijn.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2022, 01:26:00 »
Paar dagen verder en het station begint ook ergens op te lijken:



De Piko railbus zal straks als één van de reizigerstreinen op de baan te zien zijn.

Verder alle rails in huis gehaald, kurk is gearriveerd en ik ben begonnen om Rocrail aan te leren, wat overigens een beetje tegenvalt. In dat opzicht moet ik erkennen dat iTrain een fantastisch programma is qua leercurve. Dat ging me destijds een stuk makkelijker af. Oja, vanuit China is een hele scheepslading aan verlichte drukknopjes onderweg voor het bedieningspaneel.

Ondertussen wachten we nog steeds op het houten frame, dus de ruwbouwfans moeten nog even geduld hebben.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2022, 09:56:53 »
Dennis,

Ik herken het station niet meteen, maar past zo te zien prima in je Duitse thema. Je kan ook nog overwegen om alles wat je een rib uit het lijf kost alvast aan te laten sluiten op je toekomstplannen. Zwitsers dus.

Elke keer dat iemand roept "Zwitsers" denk ik weer aan mijn eigen subplannetje Villars (BVB Bex-Villars-Bretaye), maar ondertussen moet ik bekennen dat de plannen de komende 10 jaar de kast in gaan.

Succes!

Groet, Sicco Jan

ps. linkje naar BVB erbij. Voor de Hollanders: wie (in de winter) de berg omhoog loopt kan gratis met de trein naar beneden. Alleen de reis omhoog kost geld. Wel logisch in een skigebied, maar ik ben gestopt met latten..
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2022, 15:27:10 door Sicco Jan »

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2022, 10:10:49 »
Hallo Sicco Jan,

Het station betreft Klingenberg van Faller, artikelnummer 110096.

Het perron heb ik bewust weggelaten, want ik wil een breder en langer perron die ik zelf maak en het leek me onhandig als die klinkers van het bouwpakket er dan al op liggen. Verder overweeg ik nog om het dak grijs te maken.

Op de foto's van Faller en ook op mijn eigen foto's lijkt het station trouwens roder dan het daadwerkelijk is. Als je er zelf naar kijkt is de toon veel subtieler, beetje tegen het roze aan.

Die BTB is wel een leuk spoorlijntje zeg. Smalspoor is sowieso geinig. Ik wil dit Duitse plannetje in twee maanden afronden (flink doorwerken dus) maar daarna beginnen aan Zwitsers. Er zit echter wel zoveel verschil tussen mijn plannen dat niet alles zonder meer herbruikbaar is. Voor de Zwitserse spoorlijn wil ik een stuk paradespoor gebaseerd op de Gotthard. Geen stations etc. Gewoon veel (mooi) landschap. Maar goed, eerst dit dus maar afronden.

Met vriendelijke groet,
Dennis
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2022, 20:33:43 door ex44. Reden: Overbodig citaat verwijderd, svp "reageer"knop gebruiken ipv "citaat"knop »

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2022, 10:30:07 »
Verder alle rails in huis gehaald, kurk is gearriveerd en ik ben begonnen om Rocrail aan te leren, wat overigens een beetje tegenvalt.

Heb je de prima Rocrail tutorials van forumgenoot Albert al ontdekt op Youtube?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2022, 10:45:24 »
Dat is een goede tip Tom! Ik had daar nog niet naar gekeken maar ga dat vanavond eens doen. Er zitten zo enorm veel opties in, dat het handig is als je een beetje wegwijs gemaakt wordt in dingen die handig zijn.

Dank!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #13 Gepost op: 03 februari 2022, 14:50:56 »
Geinig baantje, en Klingenberg* heb ik ook nog ergens in een doos liggen..  :D

Als je niet gaat ballasten, is het dan niet handiger om foam (voor onder vloeren) te gebruiken? Zeker dun kurk brokkelt snel; misschien wat minder als je het voor het leggen van de rails dik verft.   

)* = EDIT: had voor mijn side-project al besloten voor Radeburg van Auhagen, maar nu ik jouw station met die railbus ervoor zie... Nog een nachtje slapen!
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2022, 14:53:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #14 Gepost op: 03 februari 2022, 15:10:58 »
Dat is ook een leuk stationnetje inderdaad, hoewel hij voor mijn baanplan iets te groot oogt. Was ook wel zoeken naar iets moois. Als je toch tips nodig hebt voor deze set hoor ik het wel. Sowieso zijn de baksteenpatronen heel fragiel en op sommige plekken zijn dus al enkele bakstenen 'gesneuveld'.

Het komt hier nog wel voorbij maar ik ga met viessmann verdiepingsverlichting werken. Aan de buitenzijde ga ik een losse lamp met lampje bevestigen. Brawa heeft wel een mooi assortiment, bijvoorbeeld de 5358.

Overigens zijn tips voor een realistisch stationsinterieur ook welkom. Ook als het alleen foto's betreft. Ik vind die kartonnen plaatjes achter de ramen het eigenlijk net niet.

Met vriendelijke groet,
Dennis