Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III  (gelezen 42696 keer)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #225 Gepost op: 02 juni 2022, 20:11:18 »
Hoi Hendrikjan,

Dank en dank! Enne weet je zeker dat ze geen ERTMS hadden daar? ;D.

Hoi Vincent,

Thanks, ben er ook blij mee. Dat Piko spul is kwalitatief echt goed en het rijdt heel fraai, ook op lagere snelheden zoals je in het filmpje kunt zien. Kijk, niets is perfect maar als je trekkracht (wat op mijn baantje wel van belang is), detaillering en prijs meeneemt zijn het prima modellen. Daarbij ben ik fan van het feit dat ze als één van de eerste merken vrij uitgebreide verlichting inbouwden. De Railbus is sowieso een technisch wondertje waar Piko het maximale uit de SUSI-bus heeft gehaald en waardoor dat model uitstekende stroomopname heeft (namelijk over alle assen, inclusief bijwagens).

De Fleischmann BR78 wordt binnenkort ook vervangen door het Piko model maar die heeft nog wat vertraging. Ook daar was verlichting mijn hoofdreden (FLM model heeft geen sluitlichten dus jammer voor mijn trek-/duwbedrijf). En de FLM heeft ook nog wat moeite met sommige stukjes hellingen, al is het probleem vooral als ik de baan net aan heb gezet (na een tijdje rijden gaat het beter).

Ik ben nu veel aan het proefrijden. Eén bochtwissel van Piko aan de rechterzijde schommelt helaas te veel bij het beweegbare deel waardoor vrijwel alle treinen daar ontsporen. Die moet dus vervangen worden en dat hoop ik zaterdag even te doen bij de treinenwinkel. Hopelijk is die daarna goed en kan ik ook de servo's maandag monteren. Helaas is de printplatenboer (Fichtelbahn) deze week gesloten en moet ik daarom even wachten op de laatste module om de servo's ook aan te sluiten. Maar heel lang zal dat ook weer niet duren. Daarna nog even mijn eigen printplaatjes fabriceren om de bekabeling netjes aan te brengen en dan kan alles gemonteerd worden. Zoals ik eerder zei zijn ook de gipsmallen voor de perrons onderweg en als ik die heb proefgelegd kan ik de rails op de bovenverdieping verlijmen en daar ook alles ballasten.

De komende weken dus zeker weer veel leuke updates!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #226 Gepost op: 05 juni 2022, 23:24:32 »
Hier weer lekker verder geklust! Het wissel aan de rechterzijde waar alle treinen op ontspoorden is vervangen en ik kan nu naar beide sporen in het station rijden (wel nog even met de hand schakelen want de servo's zijn nog niet aangesloten).

Voor mijn verjaardag had ik eind april de Faller boshut 130570 gekregen. Leuk huisje op zich en waar de kerk links achteraan staat komt deze aan de rechterzijde achteraan.



Eerst maar weer, na een paar bouwstappen, de verlichting ingebouwd. Ook hier kan ik straks vijf ramen individueel van verlichting voorzien. Dus eerst gaat het licht in de woonkamer aan en als het bedtijd is gaat het slaapkamerlichtje aan.



De maker van de bouwkit dacht dat het wel een goed idee was om ongeveer 50 stripjes van een halve mm breed individueel op het dak te laten plakken door de kopers ::).



Maar uiteindelijk wel een leuk eindresultaat!



Ook nog binnengekomen afgelopen week: nieuwe gipsmallen van Klaus Spoerle. Voor de perrons en het goederenperron.



En dit geeft wel een beetje een indruk hoe het er straks uit moet komen te zien.

Morgen (2e pinksterdag) lekker klussen samen met de oude man (vrouw met kinderen het huis uit gestuurd, dus lekker rustig!). Genoeg dingen op de rol, dus moeten even kijken wat we precies gaan doen. Verder nog een hoop kleine dingetjes bestellen aankomende week zodat ik met een week of 2-3 alle elektronica kan aansluiten, de verlichting kan afronden, bovenplaat vastmaken en de rails daar kan gaan ballasten.

Met vriendelijke groet,
Dennis

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #227 Gepost op: 06 juni 2022, 00:14:39 »
Je bent lekker bezig geweest (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #228 Gepost op: 13 juni 2022, 10:21:45 »
Dankjewel Bas!

Het tempo ligt de laatste weken wel ietsje lager maar dat komt ook door het (bij tijd en wijlen) heerlijke weer. En ik heb ook wel wat veel kleine dingetjes die ik nog moet doen en dat is een klein valkuiltje.

Ondertussen wel wat leuke dingen gedaan, zoals de stationssporen voorzien van ballast (moet nog kantjes afsnijden) en oefenen met het spuiten van het perron en daarna voorzien van steentjes. Ik heb het nu ingesmeerd met boekbinderslijm en daarna voorzichtig overheen gestrooid. De voorkant van het perron moet nog bruin worden gespoten om hout te simuleren en ik ga nog even kijken of ik nu de ideale volgorde te pakken heb of niet.



Een ander dingetje waren de voorseinen. Die moeten op dezelfde hoogte langs het tracé en daar heb ik de Noch accessoires voor gebruikt. Omdat dit betreffende voorsein 3 standen kent is de bodemplaat wat langer (immers twee servo's) en daardoor past hij niet. Dus ik heb er twee doorgesneden en aan elkaar gelijmd en daarna op de goede plek geplaatst.



En tot slot ben ik druk bezig met het stationsgebouw. De muur en wanden zijn inmiddels geschilderd (heb mijn vader de kleuren laten uitkiezen om de jaren zestig na te bootsen) en ik heb ook de reclameborden binnen. Eerst moet ik nog het stationsloket van MBZ spuiten maar ik denk deze week weer even met de airbrush aan de slag te gaan en dan neem ik dat gelijk mee.



Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #229 Gepost op: 13 juni 2022, 14:35:41 »
Een ander dingetje waren de voorseinen.

Ik wist niet dat je uitrijvoorseinen ging plaatsen; da's wel heel luxe voor deze Nebenbahn... ;D

En volgens mij loopt je exploitatie dan ook spaak; zonder inrijseinen kan een trein binnenkomen, terwijl net lekker een wagonnetje over spoor 1 naar het losspoor rangeert... Je moet vanuit beveiliging altijd een de Fahrstrasse kunnen blokkeren en vrijgeven, en dat kan niet alleen met uitrijvoorseinen.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2022, 14:40:29 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #230 Gepost op: 13 juni 2022, 14:43:18 »
Het is een inrijvoorsein :P.

(al vermoed ik dat je bedoelt dat dit in de praktijk op deze manier niet voor kwam)

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #231 Gepost op: 13 juni 2022, 14:49:59 »
Maar dan komt er nog een inrijsein tussen..? Hoe je dan nog wel een beetje 'realistische' afstand tot je inrijwissel?

In de praktijk, of inrijvoorsein, dan inrijsein+uitrijvoorsein, dan eerste wissel, of vaste inrijvoorseinbord, dan inrijvoorsein, dan eerste wissel. Bij hele zijzijlijnen: alleen vast inrijsein (stoppen en toeteren)  :police:

En je hebt een gemeenschappelijk uitrijsein toch?
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2022, 14:53:43 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #232 Gepost op: 13 juni 2022, 15:23:24 »
Maar dan komt er nog een inrijsein tussen..? Hoe je dan nog wel een beetje 'realistische' afstand tot je inrijwissel?

In de praktijk, of inrijvoorsein, dan inrijsein+uitrijvoorsein, dan eerste wissel, of vaste inrijvoorseinbord, dan inrijvoorsein, dan eerste wissel. Bij hele zijzijlijnen: alleen vast inrijsein (stoppen en toeteren)  :police:

En je hebt een gemeenschappelijk uitrijsein toch?

Niet per se realistische afstand maar het inrijsein ligt in een bocht, daarom is op dit traject een inrijvoorsein aangelegd ;D. Bij het inrijsein komt geen uitrijvoorsein. En inderdaad gemeenschappelijk uitrijsein :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #233 Gepost op: 13 juni 2022, 15:35:56 »
Zo lang er maar een inrijsein is...  (y)

Wel mooi seintje trouwens: Viessmann? En die oranje voorseinen zijn ook wel decoratief en typisch Duits... :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #234 Gepost op: 15 juni 2022, 23:08:54 »
Yep, inrijsein present ;D.

Zijn inderdaad de Viessmann seinen. Ik schreef eerder dat ik Weinert seinen wil maken maar ik wil ook de baan af maken en naar mijn vader verschepen volgende maand. Dus het is wat compromissen maken en ik heb niet de tools en de tijd een Weinert sein in elkaar te zetten. Dus doen we het even zo.

Omdat de plaatjesupload het niet doet even geen fotobewijs maar ik heb deze week de printplaatjes af kunnen maken en bestellen. Het zijn allemaal kleine printplaten die onder de baan komen en waar de draden netjes naartoe lopen. De lampen, seinen etc. komen met schroefterminals op diezelfde printplaten zodat een en ander makkelijk aan te sluiten en eventueel ook weer los te halen is. Ook mijn nieuwe BiDiB printplaten heb ik al in elkaar gesoldeerd dus hopelijk heb ik medio volgende week alles in huis om alle elektrische zaken af te ronden, inclusief aansturing van huisjes, geluid, verlichting, etc.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #235 Gepost op: 26 juni 2022, 22:54:18 »
Hier ben ik begonnen aan het volledig bedraden van de bovenplaat. Laten we het erop houden dat mijn vrouw iets minder blij is met de tafel die ik in beslag heb genomen ;D.

Ik zal later deze week even een lange update plaatsen!




basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #236 Gepost op: 27 juni 2022, 15:24:52 »
De reactie "Wanneer ruim je je zooi op?" al gehad? ;D ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #237 Gepost op: 29 juni 2022, 14:22:09 »
Meermaals Bas ;D. Maar meestal wordt het voor mij opgeruimd (en in de garage gestald).

Bedraden is trouwens aardig gelukt al. Morgen- en vrijdagavond nog een paar printplaatjes voor seinen en huizen en dan ga ik eerst even kijken of ik alles goed werkend krijg qua configuratie. O.a. alle vijf wissels op de bovenplaat, maar ook de geluidsmodules en de verlichting onder de baan.

Met vriendelijke groet,
Dennis

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #238 Gepost op: 29 juni 2022, 16:29:30 »
lijkt me niet makkelijk eten met elkaar daar,tenzij je ze allemaal (draad) spaghetti voor wil schotelen,daarvan heb je nog zat op de klos zitten  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #239 Gepost op: 30 juni 2022, 12:05:10 »
Wel easy en netjes kunnen werken zo..  (y)

Ga mijn baan ook opnieuw bedraden, tis een rommeltje