Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 13:30:21
DCM motor van Märklin demonteren. door saskia
Vandaag om 13:23:43
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door R1954
Vandaag om 13:10:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 12:52:22
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 12:45:02
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
  

Auteur Topic: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning  (gelezen 1265 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1586
Kan ik de seinen van digikeijs en overweglampen van Busch rechtstreeks aansluiten op de continue rijspanning van de ecos2? De trafo van de ecos is instelbaar van 14,5 tot 21,5V gelijkstroom.

Moet ik dan nog een maximum aantal V op de trafo van de ecos aanhouden, om de seinen en lampen niet over te belasten, of kan ik in theorie ook 21,5V instellen?



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2022, 21:04:36 »
Ik snap niet goed wat je van plan bent. Wil je de seinen en overweglampen direct uit de digitale spanning voeden? En hoe ga je ze dan schakelen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1586
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2022, 22:41:13 »
Verbinden met de plus en min van de rails, tussen 1 van beiden een schakelaar. Dan hoef ik alleen draad te trekken naar de naastliggende rail (muv schakeldraad)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2022, 11:51:28 »
Kan ik de seinen van digikeijs en overweglampen van Busch rechtstreeks aansluiten op de continue rijspanning van de ecos2? De trafo van de ecos is instelbaar van 14,5 tot 21,5V gelijkstroom.
Een Ecos is een digitale centrale en levert een digitaal signaal. Dat is heel wat anders dan een continue rijspanning.
Het digitale signaal wisselt heel snel van polariteit en transporteert de data naar de decoders.

Verbinden met de plus en min van de rails, tussen 1 van beiden een schakelaar.
Er bestaat dus geen plus en min op de rail. Die wisselt continue.

Mag ik je adviseren om je eerst eens beter in te lezen in de digitale materie.
Want gezien al jouw vragen heb je daar nog niet al te veel kennis van en levert het vragen op die soms nogal vreemd over komen over wat je precies wilt.

En wat betreft die lampjes aansluiten. Koop gewoon een losse trafo met de juiste uitgangsspanning en gebruik die voor het voeden van de lampjes en andere zaken. En gebruik de digitale spanning van je centrale alleen voor het voeden van de baan
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2022, 12:42:59 »
Het is wel degelijk een spanning, maar met zijn eigen eigenschappen. Je kan er prima lampjes of leds op aansluiten, waarbij je op de gewone manier moet letten op de hoogte van de spanning. Zeker voor leds is het dan verstandig de digitale spanning eerst gelijk te richten.

Maar het kost wel dure digitale stroom die hard nodig is om de treinen te laten rijden. Om die reden beter niet doen, tenzij de centrale toch ruim voldoende stroom kan leveren voor je doeleinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2022, 13:09:05 »
Aangezien je toch draden moet leggen van de schakelaars naar de lampen, kun je net zo goed alles voeden uit een aparte voeding die je in de buurt van het bedieningspaneel zet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2022, 18:36:34 »
Gebruik geen DCC om een led te voeden. DCC is een wisselspanning. Je gaat dan 20 Volt reverse spanning op de led zetten terwijl de maximum vaak als 5Volt is gespecificeerd. Dat kan wel opgelost worden, maar om het even in perspectief te zien, dit is wel een heel overgecompliceerde oplossing om 3 ipv 4 draden te trekken.

mvg spock