Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:17:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 14:16:01
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door gdh
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 14:14:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 14:12:03
Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start door Frank 123
Vandaag om 14:03:26
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 13:57:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 13:51:36
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door spoorijzer
Vandaag om 13:45:16
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door spoorijzer
Vandaag om 13:43:45
Einde Koemo ballast ??? Update: weer online door Frank 123
Vandaag om 13:39:51
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:25:58
Piko blauwe 1000 door Pauldg
Vandaag om 13:22:52
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 13:22:04
Esu 51820 SwitchPilot v2 door RobVille
Vandaag om 13:14:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door maartenvdb
Vandaag om 13:07:28
losse onderdelen door henk
Vandaag om 12:36:56
Modelbaan Beltheim. door Charles_
Vandaag om 11:37:34
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 10:16:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Charles_
Vandaag om 09:44:26
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 08:45:28
Lodewickshaven door Ronald Halma
28 November 2025, 23:21:53
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
28 November 2025, 22:09:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
28 November 2025, 21:56:22
Terschellinger Spoor door Michiel2
28 November 2025, 19:12:03
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 November 2025, 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
28 November 2025, 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
28 November 2025, 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
28 November 2025, 17:13:05
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
28 November 2025, 16:33:42

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 78777 keer)

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #330 Gepost op: 23 November 2025, 23:00:45 »
Plaatjes kopieren kan ik mij voorstellen, maar waarom mag je geen links maken naar afbeeldingen op DSO..? Afijn, dan zelf zoeken op DSO. Draadje: "Wiederbelebt im Personenverkehr (7.1): Bad Bentheim - Neuenhaus 2002-2024 (34 B)"

En wat een gepriegel, maar dan heb je ook wat; hieronder de bekende Bockkraan van Kibri. Hij lijkt op de foto schever dan in werkelijkheid :D Ik zou er eigenlijk 2 moeten hebben; de bouwbeschrijving is zo antiek dat ik een paar keer mis plakte. Dan kan ik het bij de tweede gelijk goed doen... ! Huisje staat nog los, trolley ook; wil het stalen geraamte nog een kleurtje geven om het minder plastic te maken. Twijfel nog of ik het dak plaats of dat ik het zonder doe; maakt 'm iets minder massief.

En was nog een beetje huiverig of zo dicht naast het perron hijsen wel veilig en volgens voorschriften zou zijn.. Maar toen herinnerde ik mij Nordhorn ;D zoek zelf maar plaatje op DSO!

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #331 Gepost op: 24 November 2025, 12:32:57 »
Weet iemand dit..?

Op Duitse zijlijn stations zie je soms silo's; wat zat hier in..?
Dat zijn kunstmest silo's. Vaak meerdere naast elkaar voor verschillende soorten. Het laden is eenvoudig. Een Ucs wagen wordt aangesloten en met een compressor wordt de kunstmest in de silo geblazen. Een uitleg over de werking vind je hier
Vaak stonden op de silo's nog de logo's van de leveranciers in de 60er jaren, maar later verdwenen deze

dirkjan

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #332 Gepost op: 24 November 2025, 14:01:38 »
Goed gegokt dus :) En werking is bekend, maar zoals gezegd vermoed ik dat ze in de meeste gevallen in tp IV niet meer door een Ucs werden bevoorraad... ook omdat silovrachtwagens een motoraangedreven compressor hebben, en voor de Ucs de Baywa een losse compressor moet voorzien.

PS reden voor de vraag in eerste instantie: het zijn typische dingen, dus dacht wellicht 1 te plaatsen langs de Ladestrasse. Maar aangezien ik al een volwaardige baywa heb, is dat dubbelop. En bij de Baywa is teveel proppen. Bovendien, er zijn geen goeie modellen van dergelijke silos.

Overigens komt er misschien nog wel iets silo-achtigs. Heljan heeft ooit een kleine betoncentrale geleverd (1715); die is weinig gedetailleerd, maar klopt qua verhoudingen en configuratie wel. Ik wil kijken of die nog langs de LdStr kan, met het verhaal dat die is neergezet voor de bouw van zeg een weg of brug. Of stuwdam, de Kibronnsperre ;D Uiteraard een niet erg grote weg, brug of dam; dus ook een niet erg grote betoncentrale.

Iets dergelijks geeft ook meer verkeer; in ieder geval aanvoer van cement, wellicht ook zand en grind, al zullen die laatste ook lokaal kunnen worden gewonnen. En las dat ze van restpartijen vers beton ook vaak betonproducten maakten; rioolbuizen, versperringen, etc. Dan heb je ook weer wat stukgoedtransport. De Heljan online gevonden en die is nu onderweg (nee, niet voor de +90,- op Ebay). Mocht het te druk worden, kan ik 'm altijd weglaten... :angel:

PS net ook wat werkelijkheid gevonden bij mijn betoncentrale excuus; het 'bescheiden' Betonmischwerk in Holzwipper (https://www.die-zugfolgestelle.de/cgi-bin/bild.cgi?bild=5100550) is vermoedelijk neergezet voor de bouw van de Brucher Talsperre  :)   
« Laatst bewerkt op: 25 November 2025, 14:54:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #333 Gepost op: 25 November 2025, 08:20:50 »
Een uitleg over de werking vind je hier

Ik keek later naar je link, maar snap hun plaatje niet.. Zij zetten de compressor voor het laden van de silo, op de silo..? ik ken alleen systemen waar met perslucht een massastroom vanaf de vrachtwagen (of wagon) wordt gegenereerd; die neemt de lading mee de silo in, de overtollige lucht kan door filters ontsnappen aan de bovenkant van de silo. Of systemen die op een soortgelijke manier maar dan 'trekkend' werken, met een vaccuumpomp en filters op de silo. Maar die Polimak schets is mij niet duidelijk..? Wat doen ze daar dan?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Luit

• Offline Offline
« Reactie #334 Gepost op: 25 November 2025, 16:08:39 »
Die compressor naast de silo dient ook  het filter te reinigen door drukpulsen. Het product wordt hier door de compressor van de auto naar boven geblazen.

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #335 Gepost op: 25 November 2025, 17:52:14 »
Ah, lees het nu ook

Maar "Falls die Höhe des Schüttguts in dem Silo niedrig ist, dann wird das Filter von Silo betrieben, dann wird der Quetschventil geöffnet und den Silo-Kompressor Strom gegeben." Als je Quetschventil opent, blaas je het toch de andere kant op? En als de oplegger op dat moment ook blaast, doe je die toch teniet of pers je gewoon veel lucht door je filter.. ???

De losse compressor is getekend als zijnde aangesloten op silo; drukpulsen van binnenuit doen mi weinig voor filter schoonmaken. In het ergste geval, blaas je silo op... ;D 

Bovendien, eerst zeggen ze "Silo-Verladung Kontrollsystem wird besonders bei den Silos genutzt, der durch Siloauflieger verladen werden.", dus beladen van silo en vervolgens gaat het de andere kant op "-Die Quetschventile sind an der Rohrleitung von Silo verbunden. Sie prüft die den Durchfluss des Materials, die in den Siloauflieger fließt." Of beschrijven ze gewoon voor beide situaties..? Maar waarom zou je silo met perslucht legen in oplegger? Daar is de uitstroomopening aan de onderzijde toch voor (eventueel geholpen met perslucht)

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Luit

• Offline Offline
« Reactie #336 Gepost op: 25 November 2025, 18:15:12 »
Ik keek hoe dat bij ons ging en daar was een klok die om de zoveel tijd een straal lucht in een filtersok blies om aanhangend stof te verwijderen. De andere filtersokken bleven gewoon door laten . Maar over silo's vullen/legen kun je hele boekwerken schrijven(zijn er al) want iedere stof gedraagt zich anders .

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #337 Gepost op: 28 November 2025, 22:33:13 »
Die Heljan betoncentrale is een geinig kitje, maar hij is te breed... Wist ik na ontvangst ook wel ahv de grondplaat, maar wilde 'm gewoon in elkaar zetten :) Hij is nog niet af, maar had voor het beeld het hoge vakwerk alvast in elkaar gezet met de silo's er los in. Het vakwerk is overigens niet helemaal zorgvrij in elkaar gezet... Paar delen passend moeten maken en wat breuken moeten herstellen na iets te hard duwen. Afijn.. Te breed dus. Wellicht dat ze op de Arlberg nog beton kunnen gebruiken ;D en de Faller brandstofhandel; dat werd bni in Kibronn ook wat krap...

Dan hou ik de Ladestrasse 'leeg', tenzij ik nog een goed model van eerdere kunstmestsilo's tegenkom! Neehee! Dat ging ik dus niet doen, want ik heb de Baywa al... ;D

« Laatst bewerkt op: 28 November 2025, 23:11:41 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #338 Gepost op: Vandaag om 13:47:06 »
Als je aan de voorzijde een soort groot parkeerterrein/werkterrein bedenkt en daar een klein stukje van maakt, geeft dat misschien wel een idee van meer ruimte?

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #339 Gepost op: Vandaag om 13:58:20 »
Die is cryptisch..? De voorzijde is al de ladestrasse... Dus bedoel je een stuk aanbouwen..? Da's dus niet de bedoeling  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #340 Gepost op: Vandaag om 14:08:08 »
Ja, ik vond het ook lastig om uit te leggen. Je modelbaan is zeg maar een uitsnede van een groter plaatje. Als je dus een soort groot plein bedenkt, waar vrachtwagens kunnen laden etc, en daarvan een stukje in model namaakt, dan oogt het ruimer dan als je nu probeert om een klein smal straatje te maken. Is het nu ietsjes duidelijker?  :angel:

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #341 Gepost op: Vandaag om 14:17:49 »
Maar dat is toch al sowieso het geval bij een Ladestrasse die je in de lengte 'door snijdt'? Op de 'niet-zichtbare' voorgrond staan eventueel ook bedrijven en loodsen (buiten beeld dus). Dat was sowieso het idee :angel: maar los daarvan oogt het mijn inziens niet fraai en erg krap om 'bouwsels' direct aan de modulerand te zetten; dan maar geen betoncentrale...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn