Allemaal wat ver gezocht Het Sperrsignaal wordt duidelijk gebruikt als vertreksein.
Uit de Fahrstrassenhebel blijkt trouwens dat het Sperrsignal in alle treinbewegingen bewegingen voor binnenkomen en vertrekken wordt meegenomen in de prüfung...
... Als voorwaarde bij die groepopstelling geldt wel dat treinen altijd dienen te stoppen. ...
Ik vond nog wel een melding over de opstelling in Wilsenroth op StellwerkSim:Im Bahnhof Wilsenroth ist bei kreuzenden Zügen besondere Vorsicht geboten. Solltet ihr bei einer Kreuzung einen Zug aus Staffel nach Gleis 1 fahren, müsst ihr nach der automatischen Auflösung der Fahrstraße das Sperrsignal manuell auf Halt stellen. Erst dann kann der Gegenzug einfahren.Aus Staffel betekent hier; uit Niederzeusheim. En die manuell actie: zou het Sperrsignal als Grundstellung “Fahrt” hebben? Gezien de foto’s van de Hebelbank kan ik mij dat niet voorstellen; ook gevaarlijk omdat je dan in Grundstellung geen flankdekking hebt tov spoor 2.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat een extra hoofdsein ook gewoon erg duur was...
Zou Rz een hoofdsein zijn dan zou verwarring kunnen ontstaan, het suggereert dat er doorgereden mag worden terwijl verderop een sein dit verbiedt. Met een rangeersein in plaats van een hoofdsein is duidelijk dat er verderop een hoofdsein verwacht moet worden.
Dat maak ik uit de foto's niet op, baseer jij je misschien op een andere foto?. Wat ik zie is dat het rangeersein bediend moet worden bij vertrek uit spoor 1, meer zie ik op de rijweghendels niet staan.
https://de.wikipedia.org/wiki/Gruppensignal
Op jouw foto's zie ik echter wel dat het rangeersein op veilig staat en de hendel voor Rz staat ook omhoog dus misschien heeft in deze situatie Rz toch veilig als ruststand. Flankbescherming voor spoor twee wordt gerealiseerd door Rz op onveilig te zetten, in dat geval kan de rijweghendel voor binnnekomst uit Staffel op spoor 2 niet bediend worden totdat Rz onveilig toont. Of zat er wat tijd tussen de foto vanaf het perron en de foto van de hendelbank en kan Rz tussen de foto's bediend zijn?
Anders wordt er mogelijk dit bedoeld: Met 'automatischen Auflösung der Fahrstraße' wordt hier denk ik de elektrische rijwegvergrendeling bedoeld. Dit zijn die twee vensters op de blokkast, boven de rijweghendels. De elektrische vergrendeling vergrendelt de rijweghendels. Komt een trein uit Staffel binnen op spoor 1 en rijdt deze wegens de lengte Rz voorbij, dan zal om de tegentrein uit Westerburg binnen te laten (alleen op spoor 3 mogelijk) het inrijsein op onveilig gezet worden en een nieuwe rijweg worden ingesteld. Met spoor 1 heb je op dat moment niets te maken behalve dat Rz ook nog op onveilig moet omdat de rijweg van Westerburg naar spoor 3 dan niet vergrendeld kan worden als Rz nog op veilig staat.
Ging dat over het plaatsen van een nieuw sein ( er was niets en er komt iets) of over het verschil tussen hoofdsein en rangeersein (zit er tussen deze twee een significant prijsverschil)? Dan zou het ook onlogisch zijn om op spoor 2 een hoofdsein te hebben staan.
Weet jij waar die slingers voor zijn? Die met 'F2 F1 von Westerburg' en zo een zelfde aan de andere kant, vermoedelijk met 'A1 A2 von Niederzeuzheim'. Is dat het voorsein van het inrijsein?
Leuk dat je meedenkt! Wel een paar opmerkingen/wedervragen...Die verwarring heb je nu ook bij vertrek vanaf spoor 2, dus dat gaat niet op...
Op mijn foto zie je voor verterk vanaf spoor 1 (n1/1) dat Rs moet worden omgelegd. Voor binnenkomen op spoor 2 (f2) hoeft Rs niet te worden omgelegd. Daaruit volgt volgens mij dat Rs dus in Grundstellung "Halt" (niet voorbij rijden) toont. Op google is er nog een foto die de Fahrstrassenhebel voor binnenrijden vanaf Niederzeusheim toont; https://stellwerke.info/stw/img/FWTH/6842/60e3041cd1ab8464958725_thumbl.jpgIn dat geval wordt Rs ook niet bedient en staat in Grundstellung, dus ook "Halt". Een ruststand "voorbij rijden toegestaan" lijkt mij zoals eerder gezegd ook onlogisch aangezien je dan bij vertrek vanaf spoor 2 richting Westerburg geen flankdekking hebt tegen rangerende treinen.
Die kom ik vaker tegen in fora, maar ik kom ook dit tegen: aus der Konzernrichtlinie 819 der DB AG "LST Anlagen planen" Modul 819.0202 Anhang 1 "Gruppenausfahrsignale"Gruppenausfahrsignale(1) Für Güterzugausfahrgleise und für Gleise, auf denen nur Leerreisezügeverkehren, können Gruppenausfahrsignale vorgesehen werden.Gruppenausfahrsignale dürfen nicht für Reisezugausfahrgleise, auf denenbesetzte Reisezüge verkehren, angewendet werden. Die Regelungen fürGruppenausfahrsignale gelten auch für Gruppenzwischensignale.(2) Zur Anwendung eines Gruppenausfahrsignals müssen folgende Bedingungengegeben sein:... b) Die Ausfahrstraßen müssen außerhalb der durchgehenden Hauptgleisebeginnen.c) Die Geschwindigkeit vor dem Gruppenausfahrsignal darf in Abhängigkeit vonder Weichenbauform 40 km/h bzw. 60 km/h nicht überschreiten. Sie ist für diegesamte Gleisgruppe einheitlich festzulegen und am Gruppenausfahrsignal zusignalsieren.... (5) Durchfahrten auf Gruppenausfahrsignale sind in der Regel nichtzugelassen.Omdat je niet voldoet aan 2b/2c, over spoor 1 kan doorrijden en slechts 1 van de 'bundelsporen' een Sperrsignaal heeft, is hier volgens mij geen sprake van een Gruppensignal.
...Een eventuele elektrische rijwegvergrendeling had ik ook bedacht, maar aangezien Rs in Grundstellung staat, kan "rijdt deze wegens de lengte Rz voorbij" alleen als hij Rs negeert? En ik zie geen redenen waarom dat hier zou zijn toegestaan..? Met Rs op "voorbij rijden toegestaan" kan je immers de trein uberhaupt het station niet binnen laten komen, alsdus de Fahrstrassenhebel.
...Vroeg ik bij ook af... Lijkt op een Bauform Krauß: http://stellwerke.de/formen/seite2_b.htmlAan de uitrit naar links zit een overweg; wellicht heeft 't daarmee te maken...?
Er hoeft maar één spoor ingericht te zijn op het binnenlaten van lange treinen. .... Voor een lange binnenkomende trein is deze tijd er niet.
Het kan zijn dat Rz niet is opgenomen in de rijweghendel voor binnenkomen op spoor 1 uit Niederzeuzheim, net zoals het uitrijsein van het spoor van binnenkomst dat niet is.
Overweg lijkt mij stug omdat er 'von Westerburg' bij staat. Een overweg moet ook dicht voor treinen in de andere richting. In west Duitsland zijn mechanische voorseinen van inrijseinen niet altijd met trekdragen bediend. Hoe dan wel is mij niet helemaal duidelijk, het kan elektrisch zijn maar zeker ben ik daar niet van. Misschien is dit zo een alternatieve aandrijving.
Fahrstrasse eindigt op Rz, dus machinist heeft prima de tijd; alleen ken ik geen andere situatie waarin de trein stopt na het bereiken van het Fahrtziel (met de halve trein nog buiten het station), en daarna alsnog doorrijdt tot een volgend sein.
Een aantal Duitse stations heeft bij lange perrons na elkaar opgestelde hoofdseinen, maar dat is vanwege de doorrutschweg; korte treinen stoppen voor het eerste sein, en op die manier kan je een wissel na het laatste sein eventueel gelijktijdig gebruiken voor een andere treinbeweging. Maar dat is hier niet het geval.
Gezien de afstand tot het voorsein kan deze elektrisch aangedreven zijn; volgens mij gewoon een Emotoraandrijving ter plaatse. Maar dat verklaart niet de von/nach; voorsein geldt immers maar voor 1 rijtichting. Dus ik weet 't niet..
Het inrijvoorsein vanuit de richting van Niederzeuzheim wordt met trekdraden bediend zie ik net:
Bij het instellen van de rijweg moeten ook de wissels tot achter het uitrijsein goed gelegd worden voor het geval dat de trein doorglijdt.
Op de rijweghendels is helaas niet duidelijk te zien wat er moet gebeuren, daardoor kan je vanaf de foto's niet goed conclusies trekken over tot waar de rijweg strekt in dit geval. Ik zie gewone cijfers maar ook Romeinse cijfers. Bij gebrek aan een tekening met de nummers is het lastig uitvogelen hoe dit in elkaar zit. Vreemd is bijvoorbeeld dat bij inrijden op spoor 1 uit Niederzeuzheim (a1) er een opdracht voor II op de rijweghendel staat. Bij uitrijden naar Niederzeuzheim uit spoor 1 (p1) staat dan weer IV. Er zijn meer dingen die niet lijken te kloppen, bijvoobeeld f3 en n3 (in- en uitrijden op spoor 3, zijde Westerburg) geven opdracht voor 2,3 en V. Dat lijkt logisch maar p3 geeft ook opdracht voor 2 en 3, het komt onlogisch over.
Zulke situaties heb ik zelf nooit gezien maar ik geloof zo dat het bestaat. Heb je misschien een voorbeeld?
Kan ook dat het voorsein is 'doorgelust' vanaf het inrijsein; dan bedien je beide met dezelfde hendel, maar dit noem je later zelf ook....
Die "slingers":Vanaf een bepaalde lengte aan trekdraden voldeed een reguliere hendel niet meer. 700 meter ofzo? Als je daarboven kwam, bijvoorbeeld een inrijsein dat een eindje ver weg stond inclusief gekoppeld voorsein, dan moest je zo'n slinger gebruiken, daarmee heb je meer "slag".De slinger is het ding a/d onderkant, het ding aan de bovenkant lijkt me een omschakeling tussen F1 en F2, dus normaliter zou het zo'n "doppelhebel" geweest zijn om Hp1 danwel Hp2 te bedienen, maar met zo'n slinger is kennelijk één slinger + omschakelding handiger.Tenminste, dat is mijn vermoeden op het moment Reinout
...Hier zit je ernaast; zoals je zelf noemt is het hiervoor noodzakelijk voldoende afstand te houden tussen sein en wissel, kan dit niet zal eerder de snelheid aangepast worden. Overigens is dit hier geen probleem; indien trein na binnenkomen op 1 doorglijd staat wissel in Grundstelling rechtdoor, en voor spoor 2 geldt een kortere afstand aangezien bij oprijden een beperkte snelheid geldt omdat de trein binnenkomt via een afbuigend wissel. Maar in de regel wordt de Fahrstrasse ingesteld tot het Zielsignal.
Het is prima duidelijk.. Romeinse cijfers zijn "Riegel" oftewel wisselvergrendelingen.
Bij f3 en n3 staat niet "2" en "3", maar "23"; das het inrijwissel vanaf Westerburg, zie de eerdere link naar de BahnPraxis uitgave. En je raadt al: 2 en 3 zijn de inrijwissels vanaf de andere kant
dezelfde handelingen is dus logisch aangezien dit binnenkomen en vertrekken op hetzelfde spoor is.
Wellicht kan je je hierover meer inlezen, een goeie hiervoor is: bijv http://www.stellwerke.de/grund/seite1_2.html
Het document onder de link van Bahnpraxis heb ik even doorgekeken, meer niet. Het is veel leeswerk en ik weet niet precies waar ik naar moet zoeken. Ik heb het document wel opgeslagen om later eens rustig door te kijken....Nou, dit is blijkbaar niet altijd zo. Kijk naar rijweg a1 (grendel II) en p1 (grendel IV)
Met Stellwerke.de ben ik bekend, handige informatie maar niet tot op detail volledig merk ik. Toch wel fijn, het maakt wel veel duidelijk. Daar ben ik vele jaren geleden al eens achtergekomen.Een raar iets is wel dat op de rijweghendels Hs1 wordt genoemd. Rz wordt niet genoemd, Hs1 zit op de hendelbank tussen de wisselhendels (staat omlaag op jouw foto) en het lijkt ook geen oude benaming; uit https://stellwerke.info/stw/img/FWTH/6842/60e3041cd1ab8464958725_thumbl.jpg blijkt dat Rz ooit Hs9 was. Enig idee wat Hs1 is, een ontspoorblok of zoiets?
Misschien is het dan handig om die BahnPraxis dan wel te lezen..?
... Hieronder het sporenplan met de wisselnummers en riegelcijfers:
Voor binnenkomen op spoor 1 moet wissel 2 rechtdoorgaand vergrendeld zijn; logisch. Bij vertrek hoeft dit niet, aangezien je vanaf spoor 1 niet op de wisseltongen van wissel 2 rijdt.
... Dan lijkt het er toch op de normale gang van zaken is dat een lange trein uit Niederzuesheim die stopt in Wilsenroth eerst binnenkomt op 1’1 en het Sperrsignal pas na het opheffen van de Fahrstrasse op passeren gezet kan worden zodat de trein door kan rijden tot N1.
...Dat we bekend zijn met Stellwerke zou ik niet te snel aannemen; hier hebben we toch ook al een aantal nieuwe inzichten gekregen...
...om er bij voorbaat van uit te gaan dat de Fahrstrassenhebel onduidelijk of niet correct zijn, neigt naar mansplaning... ...
Dat maak ik nergens uit op, jij wel?
Rz kan volgens mij niet in de rijweghendel van a1 zitten omdat na het vergrendelen van rijweg a1 Rz dan niet meer bediend zou kunnen worden. Er kan dan niet meer een vertreksignaal naar Westerburg uit spoor 1 worden gegeven als de rijweg a1 vergrendeld is maar de trein nog niet binnen.
Vind jij dat ik ergens neerbuigend ben? Dat was dan niet zo bedoeld.