Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:27:30
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 21:27:28
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 21:07:47
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 20:48:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 20:10:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Een nieuw baantje op Micromodules door Casmir
Vandaag om 19:12:52
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
  

Auteur Topic: Onderhoud baan en locomotieven  (gelezen 3287 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Onderhoud baan en locomotieven
« Gepost op: 17 January 2022, 17:30:23 »
Dag mede-modelspoorders,

Ik weet even niet hoe ik de vraag precies moet stellen. Het begint bij de ergernis dat er weer ergens een locje op de baan staat te haperen. Even een zetje en daar gaat ie weer. De ergernis zit hem erin dat de loc de vorige week nog zo mooi over de baan ging en vandaag opeens niet meer. Ook 3 andere locs gaan mooi over het stukje maar weer ander blijft ook stil staan. Drie gaan dus goed en twee weer niet.

Soms word ik er gek van. Waarom blijft alles nou niet altijd rijden?  ::)
Maar ja, het zijn machines en die je moet je bijhouden. Net als de rails.

Dus hoe doen jullie dit? Hoevaak staat men de rail schoon te wrijven met een railgum? Iedere week of vaker? Of leggen jullie een laken of doen jullie een kap op de baan om stof en vuil te voorkomen? Gaan jullie locs weg voor preventief onderhoud of iets dergelijks?

Zo, een hoop vragen. De tools (rollenbank, railgum, olie en schoonmaakmiddelen zijn aanwezig). Nu nog de organisatie eromheen.
Dus hoe (vaak) voeren jullie het onderhoud aan je baan en aan het rijdend spul uit?

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2957
  • Aachenau West
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2022, 17:48:28 »
Bij geregeld bedrijf, dat wil zeggen dagelijks, valt het met de storingen bij mij nog wel mee.
Maar na een tijdje stilstand moeten de rails toch echt eerst stofvrij worden gemaakt.

Groet, Bas

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2022, 17:54:54 »
Af en toe met de stofzuiger erover en regelmatig gaat hier de railgum over de delen waar ik wat aanslag op de rails zie verschijnen. Treinonderhoud (smeren, etc) nog vrijwel niet gedaan, maar zo heel lang heb ik de boel ook nog niet operationeel. Als je het een beetje bij kunt houden dan is het niet zoveel werk.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2022, 18:40:16 »
ik laat af een toe een Ludmilla rijden met 3 Roco railreinigingswagons, ik poets nagenoeg nooit met een railgum.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2022, 19:31:08 »
Ik heb continu enkele rail reiniging wagons meerijden

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6336
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2022, 20:37:02 »
Welke rails heb jij (Erikkral) want daar zit al verschil in wat betreft slechtere stroomtoevoer door vervuiling?

Heb zelf “poetstrein” bestaande uit Roco poetswagon met daarachter Lux stofzuiger wagen. Alleen als de boel lang stilstaat merk ik dat deze trein even aan het werk moet...

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2022, 12:49:08 »
Ook een keer ATF
Dat is nu ongeveer 8 mnd geleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2022, 12:55:27 »
ik laat af een toe een Ludmilla rijden met 3 Roco railreinigingswagons, ik poets nagenoeg nooit met een railgum.
Wat er onder zo'n Roco railreiniger zit is toch hetzelfde spul als een railgum?

Ik ben nog steeds aan het bouwen dus ik rijd maar af en toe. Soms zitten er maanden tussen. Eén keer met een railgum over de sporen en het rijdt weer. En dat ondanks al het stof dat bij het bouwen vrijkomt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2957
  • Aachenau West
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #8 Gepost op: 18 January 2022, 13:59:40 »
Het is wel hetzelfde spul dat eronder zit.
Maar de druk van het gum dat met zo'n wagen wordt uitgeoefend, is veel kleiner.
Handmatig met een railgum werken geeft een optimaal resultaat.

Groet, Bas

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #9 Gepost op: 18 January 2022, 14:21:58 »
Ik ben ook nog aan het bouwen aan de baan. Soms staat ie iedere avond even een half uurtje aan, soms ook weken niet. Het gaat in de regel wel slechter rijden als er een tijdje niet gereden wordt. Ik heb Fleischmann profi gleiss.

Ik doen nog wel eens een onderzoek door de loc op de rollenbank/testbank te zetten. Als ie daar ook al stottert dan is er erg veel vuil en moet er echt schoongemaakt worden. Maar meestal loopt de trein prima op de testbank echter op de baan is het een ander verhaal. Dan blijft een locje soms haperen.
Dus er kan of vuil op de baan de liggen of er sprake van slecht contact in de baan zelf.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #10 Gepost op: 18 January 2022, 16:30:46 »
Kijk ook eens goed naar de stroom afname van de diverse wielen.
Bv op het puntstuk van een wissel zal er altijd wel een moment van slecht of geen contact zijn. Of bijvoorbeeld een oneffenheid in de baan waardoor de andere wielen iets opgetild worden.
Vooral kleine lokjes met weinig wielen dicht bij elkaar hebben hier wel eens last van.
Als dan dat ene wiel met rail-contact nou net een slechte of vuile sleper heeft kan dit problemen geven.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2022, 09:12:30 »
Even een update van mijn kant.
Ik ben begonnen met onderhoud uit te voeren aan de locjes die stil komen te staan.
Het is duidelijk dat dit komt doordat er vuil op de wielcontacten zit of omdat de wielcontacten geen contact meer maken met de wielen. Schoonmaken en de slepers rechtbuigen helpt.
Ik heb meteen maar een Excelletje aangemaakt waarin ik het onderhoud en de reparaties kan bijhouden.

Verder heb ik gisteren de PIKO railreinigingswagen besteld. Die komt vandaag aan en kan mee gaan rijden op de baan.

Mijn baan heeft niet overdadig veel stroompunten naar de voedingsleiding. Die ben ik dus ook aan het maken. Ik ben nieuwsgierig hoeveel spanning er staat op de plekken waar de treinen stil komen te staan. Waarschijnlijk niets of te weinig. Ik wil het meten en kwam het artikel van Klaas tegen. De schakeling met 4 diodes wil ik bouwen zodat ik het kan meten. Ik frommel zelf een printje in elkaar, niet het mooiste maar het zal wel werken. Als iemand een tip heeft voor een klein kant-en-klaar printje voor het meten van baanspanning met een multimeter, dan houd ik me aanbevolen.


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8923
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2022, 09:45:58 »
Misschien helpt deze video je nog iets?

Groet,
michel

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2022, 13:37:51 »
Ja die video helpt zeker. Vooral de tip om een punaise te zetten op de plek waar een locomotief stil blijft staan is handig om inzicht te krijgen.

Ik ben volgens het eerder genoemde schema gaan solderen. Heb een printje in elkaar gezet waarmee ik de railspanning kan meten.
Met een stilstaande loc op de baan meet ik 2,3 + 0,8 = 3,1V


Met 1 rijdende loc meet ik 2,7 + 0,8 = 3,5V


Ik had een wisselspanning verwacht van 15V - 18V, ongeacht hoeveel locs er rijden/op de baan staan.
Iemand een idee?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Onderhoud baan en locomotieven
« Reactie #14 Gepost op: 02 February 2022, 14:17:13 »
Ik neem aan dat op het printje 4 diodes zitten.
Je hebt de meter op AC staan, moet DC zijn.

Overigens zie ik dat je een true-RMS meter hebt. Die kan je direct op de digitale spanning aansluiten, zonder dat printje er tussen. Dan moet je meter wel op AC staan.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2022, 14:21:10 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.