BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: erikkral op 17 januari 2022, 17:30:23

Titel: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: erikkral op 17 januari 2022, 17:30:23
Dag mede-modelspoorders,

Ik weet even niet hoe ik de vraag precies moet stellen. Het begint bij de ergernis dat er weer ergens een locje op de baan staat te haperen. Even een zetje en daar gaat ie weer. De ergernis zit hem erin dat de loc de vorige week nog zo mooi over de baan ging en vandaag opeens niet meer. Ook 3 andere locs gaan mooi over het stukje maar weer ander blijft ook stil staan. Drie gaan dus goed en twee weer niet.

Soms word ik er gek van. Waarom blijft alles nou niet altijd rijden?  ::)
Maar ja, het zijn machines en die je moet je bijhouden. Net als de rails.

Dus hoe doen jullie dit? Hoevaak staat men de rail schoon te wrijven met een railgum? Iedere week of vaker? Of leggen jullie een laken of doen jullie een kap op de baan om stof en vuil te voorkomen? Gaan jullie locs weg voor preventief onderhoud of iets dergelijks?

Zo, een hoop vragen. De tools (rollenbank, railgum, olie en schoonmaakmiddelen zijn aanwezig). Nu nog de organisatie eromheen.
Dus hoe (vaak) voeren jullie het onderhoud aan je baan en aan het rijdend spul uit?
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: wob op 17 januari 2022, 17:48:28
Bij geregeld bedrijf, dat wil zeggen dagelijks, valt het met de storingen bij mij nog wel mee.
Maar na een tijdje stilstand moeten de rails toch echt eerst stofvrij worden gemaakt.

Groet, Bas
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: kar op 17 januari 2022, 17:54:54
Af en toe met de stofzuiger erover en regelmatig gaat hier de railgum over de delen waar ik wat aanslag op de rails zie verschijnen. Treinonderhoud (smeren, etc) nog vrijwel niet gedaan, maar zo heel lang heb ik de boel ook nog niet operationeel. Als je het een beetje bij kunt houden dan is het niet zoveel werk.
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: M@rk op 17 januari 2022, 18:40:16
ik laat af een toe een Ludmilla rijden met 3 Roco railreinigingswagons, ik poets nagenoeg nooit met een railgum.
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: jerrytrein op 17 januari 2022, 19:31:08
Ik heb continu enkele rail reiniging wagons meerijden
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: Frank 123 op 17 januari 2022, 20:37:02
Welke rails heb jij (Erikkral) want daar zit al verschil in wat betreft slechtere stroomtoevoer door vervuiling?

Heb zelf “poetstrein” bestaande uit Roco poetswagon met daarachter Lux stofzuiger wagen. Alleen als de boel lang stilstaat merk ik dat deze trein even aan het werk moet...

Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: jerrytrein op 18 januari 2022, 12:49:08
Ook een keer ATF
Dat is nu ongeveer 8 mnd geleden
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2022, 12:55:27
ik laat af een toe een Ludmilla rijden met 3 Roco railreinigingswagons, ik poets nagenoeg nooit met een railgum.
Wat er onder zo'n Roco railreiniger zit is toch hetzelfde spul als een railgum?

Ik ben nog steeds aan het bouwen dus ik rijd maar af en toe. Soms zitten er maanden tussen. Eén keer met een railgum over de sporen en het rijdt weer. En dat ondanks al het stof dat bij het bouwen vrijkomt.
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: wob op 18 januari 2022, 13:59:40
Het is wel hetzelfde spul dat eronder zit.
Maar de druk van het gum dat met zo'n wagen wordt uitgeoefend, is veel kleiner.
Handmatig met een railgum werken geeft een optimaal resultaat.

Groet, Bas
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: erikkral op 18 januari 2022, 14:21:58
Ik ben ook nog aan het bouwen aan de baan. Soms staat ie iedere avond even een half uurtje aan, soms ook weken niet. Het gaat in de regel wel slechter rijden als er een tijdje niet gereden wordt. Ik heb Fleischmann profi gleiss.

Ik doen nog wel eens een onderzoek door de loc op de rollenbank/testbank te zetten. Als ie daar ook al stottert dan is er erg veel vuil en moet er echt schoongemaakt worden. Maar meestal loopt de trein prima op de testbank echter op de baan is het een ander verhaal. Dan blijft een locje soms haperen.
Dus er kan of vuil op de baan de liggen of er sprake van slecht contact in de baan zelf.
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: Jeroen Vreeken op 18 januari 2022, 16:30:46
Kijk ook eens goed naar de stroom afname van de diverse wielen.
Bv op het puntstuk van een wissel zal er altijd wel een moment van slecht of geen contact zijn. Of bijvoorbeeld een oneffenheid in de baan waardoor de andere wielen iets opgetild worden.
Vooral kleine lokjes met weinig wielen dicht bij elkaar hebben hier wel eens last van.
Als dan dat ene wiel met rail-contact nou net een slechte of vuile sleper heeft kan dit problemen geven.
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: erikkral op 02 februari 2022, 09:12:30
Even een update van mijn kant.
Ik ben begonnen met onderhoud uit te voeren aan de locjes die stil komen te staan.
Het is duidelijk dat dit komt doordat er vuil op de wielcontacten zit of omdat de wielcontacten geen contact meer maken met de wielen. Schoonmaken en de slepers rechtbuigen helpt.
Ik heb meteen maar een Excelletje aangemaakt waarin ik het onderhoud en de reparaties kan bijhouden.

Verder heb ik gisteren de PIKO railreinigingswagen besteld (https://www.n-spoorstore.nl/nl/h0-spoor/h0-ns-materiaal/h0-ns-materiaal-piko/piko-54446-ns-h0-railreinigingswagen). Die komt vandaag aan en kan mee gaan rijden op de baan.

Mijn baan heeft niet overdadig veel stroompunten naar de voedingsleiding. Die ben ik dus ook aan het maken. Ik ben nieuwsgierig hoeveel spanning er staat op de plekken waar de treinen stil komen te staan. Waarschijnlijk niets of te weinig. Ik wil het meten en kwam het artikel (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet) van Klaas tegen. De schakeling met 4 diodes wil ik bouwen zodat ik het kan meten. Ik frommel zelf een printje in elkaar, niet het mooiste maar het zal wel werken. Als iemand een tip heeft voor een klein kant-en-klaar printje voor het meten van baanspanning met een multimeter, dan houd ik me aanbevolen.

Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: tothebeach op 02 februari 2022, 09:45:58
Misschien helpt deze video (https://www.youtube.com/watch?v=0olM5Zq1zlY) je nog iets?

Groet,
michel
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: erikkral op 02 februari 2022, 13:37:51
Ja die video helpt zeker. Vooral de tip om een punaise te zetten op de plek waar een locomotief stil blijft staan is handig om inzicht te krijgen.

Ik ben volgens het eerder genoemde schema gaan solderen. Heb een printje in elkaar gezet waarmee ik de railspanning kan meten.
Met een stilstaande loc op de baan meet ik 2,3 + 0,8 = 3,1V
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2438-61fa7af3eca1f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2438-61fa7af3eca1f.jpg)

Met 1 rijdende loc meet ik 2,7 + 0,8 = 3,5V
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2439-61fa7af3ef632.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-2439-61fa7af3ef632.jpg)

Ik had een wisselspanning verwacht van 15V - 18V, ongeacht hoeveel locs er rijden/op de baan staan.
Iemand een idee?
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 februari 2022, 14:17:13
Ik neem aan dat op het printje 4 diodes zitten.
Je hebt de meter op AC staan, moet DC zijn.

Overigens zie ik dat je een true-RMS meter hebt. Die kan je direct op de digitale spanning aansluiten, zonder dat printje er tussen. Dan moet je meter wel op AC staan.
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: erikkral op 02 februari 2022, 22:27:17
Dag Klaas,

Dat is inderdaad een printje met vier diodes, volgens jouw schema op je website. Als ik dan de meter op DC zet dan krijg ik netjes bijna 18v te zien.
Het True RMS verhaal is nieuw voor mij. Ik vond het altijd mooi klinken maar had geen idee wat het is. Ik heb nu True RMS aangezet en de meter op AC gezet maar ik krijg dan net geen 5V.

Het is overigens een €10 meter van AliExpress dus misschien is die True RMS toch not so True
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 februari 2022, 23:33:21
True RMS betekent: werkelijke effectieve waarde. Maar ja, als je volgens mijn methode 18V meet, wat heel aannemelijk klinkt, en volgens de true RMS meting maar 5V, dan hecht ik weinig waarde aan die "echte" waarde.
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 februari 2022, 10:59:27
Toevoeging: ik heb de handleiding van je multimeter opgezocht en daar staat dat de AC meting goed werkt van 40 Hz tot 1 kHz. De frequentie van het DCC signaal is hoger, die varieert tussen 5 kHz en 10 kHz. Dat verklaart waarschijnlijk waarom je geen correcte aanwijzing krijgt als je direct op AC meet.
Titel: Re: Onderhoud baan en locomotieven
Bericht door: erikkral op 03 februari 2022, 11:10:10
Dag Klaas, wat een service van je, dat je zelfs de handleiding van m'n multimeter erbij zoekt.
Dankjewel daarvoor.

Ik zal de print met 4 diodes blijven gebruiken.

Overigens rijdt het poetswagonnetje nu zijn rondjes op de baan. Dat zorgt al voor een aanzienlijke verbetering.