Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Fleischmania Nostalgia  (gelezen 34781 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #120 Gepost op: 19 juli 2022, 19:46:29 »
Ik denk dat als je het zakdoekje er strak overheen strijkt het ook prima in H0 gaat hoor Albert.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #121 Gepost op: 20 juli 2022, 11:14:15 »
Ik denk dat je gelijk hebt. Het dakje kan er af. Ik zal het eens in water leggen. Het is al geverfd maar misschien komt het zakdoekje nog los.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #122 Gepost op: 20 juli 2022, 12:09:49 »
Heb je dit filmpje wel eens gezien? gaat over het maken van stofdaken. misschien heb je er wat aan  ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #123 Gepost op: 20 juli 2022, 13:24:23 »
Sebb heeft nog veel meer leuke filmpjes. Bedankt voor de tip. Die potloden bij minuut 10:50 zijn een extra vermelding waard. Wellicht ook geschikt voor bakstenen muren e.d.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #124 Gepost op: 20 juli 2022, 19:33:07 »
 (y)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #125 Gepost op: 21 juli 2022, 09:43:19 »
Het verbaasde me hoe makkelijk de dakbedekking losliet.  De houtlijm nam zelfs de primer deels mee. Dat brengt me op het volgende: wat is een goede primer voor styreen? Ik gebruik altijd Motib autoprimer maar dat hecht dus eigenlijk ook niet. (Voor karton en papier is het prima)




Eigenwijs als ik ben heb ik een ander truckje gebruikt dan Sebb in zijn video aangaf. Drooglijmen. Die kreet is niet van mezelf maar van een Duitse meneer die dubbelzijdig tape gebruikt voor zijn karton/papier bouwsels. Ik gebruik dit tegenwoordig ook vaak.
Ik beplak het dak compleet met dubbelzijdig tape. (Deze methode werkt alleen als je het hele oppervlak beplakt.) Dan spreid ik een papieren zakdoekje uit op tafel. Beetje vlakstrijken. Dan rol je voorzichtig het dakje op het zakdoekje. Beetje voorzichtig aandrukken, niet wrijven. Het zakdoekje bestaat uit 3 laagjes, de bovenste twee laagjes vallen er vanzelf af. Wat je overhoudt is een strakgespannen linnen dak. Drogen hoeft nu dus niet dus meteen grijze Vallejo erop. Het papier wil nog graag wel wat opzetten door de verf maar kan dat niet vawege de dubbelzijdig tape. Wat je na droging van de verf ziet is een mooie structuur, niet te ruw, geen vouwen en plooien. Tweede laagje verf voor de volledigheid. Verweren kan eventueel daarna nog.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #126 Gepost op: 21 juli 2022, 11:16:07 »
dubbelzijdig plakband werk fantastisch, ik gebruik het voor veel dingen




hier om op het dak shingels aan te brengen
voordeel is dat je lijm niet op droogt , en gewoon op het gemak kan door werken

ook voor wanden gebruik ik het al langer





Cor

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #127 Gepost op: 21 juli 2022, 14:27:42 »
Goeie tips over en weer.  (y)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #128 Gepost op: 26 juli 2022, 23:02:20 »
Ik was voor werk in het gebied van de Woltjerspoorweg. Apart gezicht: staat er midden in een weiland zomaar een stationsgebouw met "Tjugchem-Meedhuizen" er op. Maar daar vlakbij zag ik een schuur van betonelementen: de staanders zijn 12 cm breed, de platen zijn 122 cm gemeten tussen de staanders en 40 cm hoog.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #129 Gepost op: 27 juli 2022, 00:16:12 »
Over dat dak: ik zou gewoon geen zakdoekje of schuurpapier er op leggen. Het wordt eigenlijk altijd te grof. Ik heb ook een structuur geprobeerd met poeder, ook niks. Gewoon glad laten en met airbrush en/of verweringspoeders met grafiet en bruin het ruwe effect creëeren. Dat doe ik met mijn daken.

Als je met acrylverf werkt, hoef je styreen geen primerlaag te geven. Alleen sommige kleuren die niet goed dekken is dat wel weer aan te raden. Ik gebruik grijze autoprimer van Halfords. Merkwaardig dat de Motip niet hecht. Misschien even schuren voor betere hechting? Styreen is eigenlijk niet een moeilijk product om te verven.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2960
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #130 Gepost op: 27 juli 2022, 06:52:14 »
Mooie garage, Albert!

Leuk dat je de bouwelementen hebt opgemeten. Die bouwelementen kwam ik ook al tegen bij ‘mijn’ betonnen loods uit Tolbert.

Naschrift: toevallig was ik bij Tolbert ook uitgegaan van elementen van 50 cm hoog. Blz. 32 van mijn draadje ‘Frans loodsje etc.’

Groet,
Wolter

« Laatst bewerkt op: 27 juli 2022, 07:12:39 door Noordernet. Reden: Meer info toepassing 50 cm-betonelementen »
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #131 Gepost op: 22 augustus 2022, 16:48:31 »
In bijdrage : Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2022, 20:43:08 had ik het er al over; Middeleeuwen, Samy Modellbau en een H0 baantje hebben mijn aandacht.

En nu mijn minibaantje in schaal 0 zijn voltooiing nadert (Als we straks een Minibaantjes afdeling hebben zal ik er verslag van doen) is het tijd het even te laten rusten en even weer iets in H0 te doen.

Het idee is om een baantje te maken met middeleeuwse gebouwen. Aangezien er in de Middeleeuwen nog geen treinen waren moeten we een beetje sjoemelen met de werkelijkheid. Maar de bouwstijl is te leuk, bijna steampunk, om er niks mee te doen.

Dus gisteren maar eens begonnen aan gebouw 2.











Ik verheug me al op het station........

Albert



Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #132 Gepost op: 19 september 2022, 18:33:16 »
Ik heb vandaag een OLD (ouwelullendag). En dan raffel je de dingen die je in het weekend had moeten doen af en gaat vervolgens met je trein spelen. Zo vond ik in de oude doos een pakketje van Stipp. Postdatum helaas onleesbaar maar moet ergens tussen de 15 en 20 jaar oud zijn. Er was een klein gratis afdrukje bij van een een of ander klein hokje. Dat heb ik ter lering maar eens in elkaar gezet.





En ik heb wat rails neergelegd. Misschien dat ik dat nog eens op een plaat spijker en een baantje ga maken in de Chris Nevard stijl a la Porth Emmet. Tot die tijd de regelaar in een kartonnen houdertje gemaakt. Die komt later ergens ingebouwd op de baan. Of ik twee helften van 45 bij 150 cm ga maken of de plaat aan 1 stuk houdt weet ik nog niet. 90 bij 150 is wel wat lomp om op zijn kant te zetten misschien.

Het is de bedoeling spullen te gebruiken die hier al jaren liggen. Low Budget dus. Vandaar de keuze voor de rails.... Het is een klassieke Inglenook om wat te rangeren met een quasi schaduwstation er aan vast om ook eens een rondje te kunnen rijden....






Albert


« Laatst bewerkt op: 19 september 2022, 18:36:40 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2960
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #133 Gepost op: 19 september 2022, 19:34:16 »
Dat kartonnen hokje doet het!

Groet,

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #134 Gepost op: 23 september 2022, 23:49:55 »
Twee helften.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran