Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34

Auteur Topic: Fleischmania Nostalgia  (gelezen 55472 keer)

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #315 Gepost op: 27 May 2025, 09:10:33 »
Tip, Er zijn ook gloeilampjes voor 19 en 21V. Die branden dan logischerwijze minder fel en worden ook minder heet. Als het niet te veel werk is, zou ik toch vervangen door een LED (al dan niet met voorschakelweerstand). Reden: de al eerdergenoemde warmteontwikkeling.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 27 May 2025, 15:56:03 »
Ik rijdt met de multimouse, programmeren doe ik met JMRI Decoderpro op een programmeerspoor. Ik kan de decoder uitlezen en cv's wijzigen. Dat gaat goed. Maar de loc schijnt zich er niets van aan te trekken. Bijvoorbeeld: Max snelheid verlaagd naar 50, maar loc gaat nog steeds op volle snelheid bij 'full throttle'. (bij meerdere decoders geprobeerd)

Wie weet raad?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #317 Gepost op: 27 May 2025, 16:06:01 »
Ik heb sinds kort ook een train o matic decoder in een locje uit de alte preusen
Ik stelde die snelheid in op het hoofdspoor /program omn mainmet een tams easy cotrol
wilde ook niet op een programeerspoor
Wel
cv 29 bit 3 op1 zetten
« Laatst bewerkt op: 27 May 2025, 16:07:48 door jerrytrein »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #318 Gepost op: 28 May 2025, 11:01:11 »
Albert, heb je CV 5 geprogrammeerd om de snelheid te begrenzen? Als je denkt dat het geen effect heeft, zet er eens een heel laag nummer in, zoals 10 en kijk wat er gebeurt.

Is dit een Train-O-Matic decoder? De felheid van een lampje kun je instellen. Je moet dat uiteraard dan wel doen in de CV voor die betreffende functie uitgang. Dus als je weet op welke uitgang de verlichting is aangesloten, zoek je de juiste CV op om het aan te passen.

Ik zag dat je probleem van januari, het het branden van de voor en achterverlichting niet verder besproken was. Is dit opgelost? Als de voorverlichting aan de witte kabel (F0 vooruit, CV33) en de achterverlichting aan de gele kabel (F0 achteruit, CV34) is aangesloten, dan geldt voor beide CVs dat waarde 1 de voorverlichting aan zet, waarde 2 de achterverlichting en waarde 3 (1+2) zet beiden aan. Deze waarden gelden dus voor beide CV's. Als je waarde 2 in CV33 in geeft, gaat dus de achterverlichting aan als je vooruit rijdt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #319 Gepost op: 29 May 2025, 21:38:17 »
Ik zag dat je probleem van januari, het het branden van de voor en achterverlichting niet verder besproken was. Is dit opgelost? Als de voorverlichting aan de witte kabel (F0 vooruit, CV33) en de achterverlichting aan de gele kabel (F0 achteruit, CV34) is aangesloten, dan geldt voor beide CVs dat waarde 1 de voorverlichting aan zet, waarde 2 de achterverlichting en waarde 3 (1+2) zet beiden aan. Deze waarden gelden dus voor beide CV's. Als je waarde 2 in CV33 in geeft, gaat dus de achterverlichting aan als je vooruit rijdt.

Dat gaat niet helemaal goed. Of voor brand, of achter brand. Maar nu heb ik ze allebei op 3 gezet en nu branden ze allebei altijd, ook bij achteruit rijden. Dat is wellicht niet zoals het bedoeld is maar in dit geval (Steamcar) is het wel leuk/handig/prima zo.

Het begrenzen van de snelheden is gelukt, het dimmen van het lampje ook.

Maar nu heb ik een ander, groot, probleem:
Ik heb per ongeluk een loc met een ESU Lokpilot5 decoder geprogrammeerd met de Train-o-Matic tabel. Dat gaf een hoop gereutel en geknipper maar aanvankelijk reed het nog wel. Nu dacht ik het te resetten met CV8 maar ik kan in die CV geen ingave doen: de cursor kan niet in dat vakje. Ik werk met DecoderPro van JMRI. Die heeft ook een reset-vakje maar ook daar kan ik niet op klikken.
De Lokpilot zit nu dus volledig 'vast' ik kan er niks meer mee en de locverlichting brand nu constant maar rijden doet het niet. Rijden doe ik met de Rocomuis.

Kan ik zelf de decoder nieuw leven inblazen of moet ik ermee naar iemand met een LokProgrammer? Of is er een ander programma wat ik kan downloaden op de laptop en daarmee via mijn DCC-EX centrale de Lokpilot kan benaderen?
Ik heb geen LokProgrammer en geen ECoS.

Maar ook dit is weer opgelost. Met DecoderPro kan het (Lokpilot5 benaderen) niet. Maar met DCC-EX WebTrottle kon ik er wel in. Ik kon resetten, daarna het locadres weer aangepast, daarna de max snelheid getemperd. Loopt weer als vanouds.

Kost je de hele avond, maar dan heb je ook wat. Nu hopen dat ik dit allemaal nog weet als ik weer zoiets heb. ::)

Albert
« Laatst bewerkt op: 29 May 2025, 22:49:25 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #320 Gepost op: 01 June 2025, 12:12:12 »
Ik heb een Lima BR80 ooit gekregen. Het liep op zich prima maar met veel lawaai. Gisteren heb ik de motor vervangen door een plat rond motortje en nu loopt het fluisterstil en het hangt bijzonder mooi 'aan het gas' met een PBM. Tot zover niks bijzonders. Nu wil ik er een decoder inbouwen.

De decoder (Train-O-Matic) zit er in en het lampje brand. Maar van het fluisterstille en 'mooi aan het gas' is niet veel meer over. Wat kan ik aan de decoder anders instellen om het beter te maken? Ik heb de max snelheid getemperd. En de aanloopspanning iets verhoogd, dat maakte het al beter. Kan er nog meer? De motorfrequentie staat nu op 32Mhz. Ik kan naar 16Mhz in DecoderPro Zou dat het zijn? Rijstappen zijn 128.

Albert

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #321 Gepost op: 03 June 2025, 22:11:11 »
De Lima loopt iets beter op een lagere frequentie maar nauwelijks merkbaar. Het stotteren op lage snelheid blijft. Ook wordt de motor erg heet. Dus ik denk dat dit project mislukt is. De decoder gaat er weer uit want die komt ergens anders beter tot haar recht. Het vervangen van de Lima motor door een Chinese variant heeft niet gebracht wat ik had gehoopt.

Albert

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #322 Gepost op: 06 June 2025, 17:56:37 »
De Lima is weer analoog. Er is een nieuwe toepassing gevonden voor de decoder:

De Anna kostte een tientje op marktplaats. Ik ben verliefd op Anna's. Eenvoudig en robuust. Mijn eerste Anna kocht ik nieuw in Groningen bij een notoir chagarijnige winkelier. Het had twee prijsstickers: 125 gulden en 60 euro.

Deze Anna heeft aangegoten lampen voor en achter. Ik laat ze zitten en maak er ledjes in. Verder krijgt ze een ander kleurtje. Ze heeft nog die oude Fleischmann haken. Daar komen Roco-beugels voor in de plaats. Verder blijft ze zoals ze is.

ps: in de categorie 'dit overkomt mij niet' : ik was aan het stoeien met draadjes aan smd leds solderen. Dat lukte niet en dus ging ik te rade bij Aliexpress. Het plaatje van smd's met draadjes er aan kwam me erg bekend voor. Mmmm.... even in alle laatjes snuffelen en ja hoor..... die had ik ooit al eens gekocht....

Albert

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #323 Gepost op: 06 June 2025, 18:57:47 »
Erg leuk, een Anna digitaliseren met smd ledjes en sound heb ik ook nog op de bucketlist staan, benieuwd naar je resultaten.
Mocht het heel erg mislukken dan heb ik er nog een paar in de verkoophoek ;D
RETROBAHN A.G.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #324 Gepost op: 06 June 2025, 19:44:34 »
Als ik ooit tijd over heb wil ik nog eens een 'Ezeltje' maken van een 'Anna' ...

Maar daar moeten dan ook weer tijdperk correcte rijtuigjes bij en ... en ... en  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #325 Gepost op: 07 June 2025, 10:42:44 »
Als ik ooit tijd over heb wil ik nog eens een 'Ezeltje' maken van een 'Anna' ...

Het Ezeltje, of een Ezeltje-lookalike, staat ook op mijn verlanglijst. Maar er heerst nog wat koudwatervrees.
Verder zijn er nog wel wat Anna varianten te verzinnen.
Maar dan heb ik eerst weer nieuwe Anna's nodig. Die komen tzt wel weer op beurzen voorbij. Meer dan 10 euro mogen die niet kosten. Mijn huidige tientje-Anna had nog glimmende loopvlakken. Zo vind je ze zelden. Helaas zijn er weinig Anna's te vinden waar niks is afgebroken waarbij de schoorstenen altijd als eerste sneuvelen en daarna de buffers, lampen en trapjes.
Ik zag desondanks al slimmerikken die startset-Anna's (zonder drijfwerk) aanbieden voor 45 euro.....

Voorlopig heb ik het nog 'druk' genoeg.....

Albert

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #326 Gepost op: 07 June 2025, 22:50:06 »
Eerst een kleur kiezen. Ik wilde groen, maar welke groen? Het werd lichtgroen.

Beetje werk verricht. Trapje gelijmd, schoorsteen gelijmd, buffer gelijmd. Leds ingebouwd.

En beetje spuiten en kwasten. En er weer af. Het spuiten was pruts- en kliederwerk. Daar ga ik mijn best nog een keer op doen. Inmiddels is Anna weer zwart.

Albert

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #327 Gepost op: 08 June 2025, 14:43:55 »
Hij is weer groen.

Anna liefhebbers moeten hier zeker even kijken:

https://ned-nil.net/laender/hle/lokomotiven/Bn2_c_oder_d.html

Hier kan ik jaloers naar kijken. Zo ver als deze man gaat ga ik niet. Maar een inspiratiebron is het zeker. En ik moet op zoek naar dunner lakdraad....

Albert

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #328 Gepost op: 08 June 2025, 14:56:05 »
Heel fraai :)

hervé

• Offline Offline
« Reactie #329 Gepost op: 08 June 2025, 20:33:45 »
    Mag 'k een voorzichtig vraagje:    waarom heb je ervan niet geprofiteerd om de zichtbare overlangse naad ( * ) alsnog weg te vijlen/schuren ?
    In verhouding wellicht een kleine moeite extra, met juist dat ietsje meer afwerking ... 
    ( * op ketel, schoorsteen, dom, zandkist, ...)
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 20:36:21 door hervé »