Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor  (gelezen 7816 keer)

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #15 Gepost op: 29 oktober 2022, 09:40:48 »
Update....

Gisteren nog 2 slanke wissels van modelbouw servo's voorzien. Maakt voor minder geluid dan de standaard marklin aandrijvingen en schakelen veel betrouwbaarder.
Ook is het eenvoudig om de slag van het schakelen aan te passen. Met name de Engelse wissel had dat nodig om betrouwbaar te schakelen (foto's volgt nog).

Printje om ze te besturen had ik al gemaakt op gaatjes print. "Echte" print zit in de post (foto's volgt nog).
Half uurtje werk per wissel, maar ga ik jaren lol van hebben.

Dit zijn de slanke wissels met bewegend puntstuk. Dat beetje extra slag van de servo' helpt enorm om het puntstuk ook om te zetten.






« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2022, 09:43:27 door Matthijsfh »

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2022, 15:51:03 »
Nagekomen foto...

Engelse / kruiswissel met servo aandrijving. Met normale Marklin aandrijving was deze wissel niet betrouwbaar te krijgen. Wisseltongen die maar half schakelde en niet netjes aan lagen. Servo drukt gewoon iets verder door.



Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #17 Gepost op: 03 november 2022, 21:05:00 »
Langzaam maar gestaag...

Rails leggen is veel werk. Zeker als er elke 30-40 cm wel een detectiestuk of stopsectie moet komen....
Maar nu goed doen is wel essentieel voor later. Als er ballast ligt, is het toch een stuk lastiger  :D





Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #18 Gepost op: 06 november 2022, 20:15:19 »
Servo controller

Zo, ook de 8 channel servo printer werkt. Nice! Meteen maar 2 stuks van gemaakt. Met 16 wissels kom ik een heeeel eind.
Filmpje van een bewegende wissel kan ik wel maken, maar lijkt met niet heel informatief.

Print is eigenlijk heel simpel. Een Arduino Nano bestuurt 8 servo's. De commando's komen via de USB/Seriele verbinding.
De servo's worden gevoed met een losse 5 V voeding (van 12 V naar 5 V). Servo's voeden uit de USB geeft connectieproblemen, dat was even zoeken
waarom mijn baan steeds op hol sloeg. Kennelijk te veel stroom, of spanningsval, of iets anders. Maar zo werkt het prima.

Als er interesse is, kan ik ontwerp wel online zetten.  :)




« Laatst bewerkt op: 06 november 2022, 21:12:01 door Matthijsfh »

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #19 Gepost op: 09 november 2022, 20:43:06 »
Update klimspiraal

Aan de rechterzijde van de baan komt een klimspiraal om van het niveau van het schaduwstation naar het bovenste niveau te rijden.
Vanwege de 45 graden dakhoek, is het passend krijgen van deze spiraal nog een hele klus. Rails ligt nu in ieder geval goed.
Nu een mooie geleidelijke helling bouwen.





bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #20 Gepost op: 09 november 2022, 22:13:11 »
Citaat
Servo's voeden uit de USB geeft connectieproblemen
Geen connectie probleem maar een voeding probleem. Een computer USB poort kan maar 500mA outputten. Die servo's trekken piekstromen van ongeveer een ampere.
Het zou wel kunnen als je iets van stroombegrenzing inbouwt icm condensators voor opslag.

Een paar vraagjes:
Waar zijn de weerstanden R2- R9 goed voor?
Heb je de print laten bestucken
 en indien ja bij JLCPCB?

Ik wil je het advies geven om onder die arduino female headers te gebruiken, zodat je die arduino er ooit nog van af kan trekken. Met de chip tekort zijn ze 4x duurder dan vroeger.. elke nano telt tegenwoordig. En als je board stuk gaat.. of de arduino.. dan hoef je er slechts 1 weg te gooien in plaats van beiden. (Als bonus kan je ook heel veel componenten onder de arduino plaatsen als je ruimte nodig heb  (y) )

Je kan ook deze dingen kopen voor < €2,-. Feitelijk net zo makkelijk qua aansluiten.

Je hebt tegenwoordig ook deze buck converters. Er zit een hele kleine in die kan je plat tegen je print aan solderen met slechts 4 connecties en die levert zonder problemen 3A. + ze zijn goedkoop en je hoeft geen extra condensators op je board aan te brengen.

Anyways, ik kijk uit naar de volgende update  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #21 Gepost op: 10 november 2022, 10:15:53 »
Hoi Bas,

Leuk dat je dit topic volgt. Paar korte antwoorden op je vragen:

  • Ik maak met enig regelmaat printplaatjes. Zo veel mogelijk hergebruik, dat is snel en ik weet dat ik die componenten genoeg op voorraad heb.
  • Die DC-DC printjes die je bedoelt, heb ik ook liggen. Zat er eentje op het proto bordje. Maar de DC-DC versie van de LM7805 is ook wel erg fijn. En kleiner, en dat was voor een ander project essentieel.
  • R2-R9 zijn een soort van verzekeringspremie. Ik had op een gegeven moment cheap servo's die zichzelf ook konden voeden via het PWM signaal (pulse signaal). Dus voor de zekerheid dus maar 1 kOhm weerstanden toegevoegd.
  • Arduino headers: JA! Goed idee, maar had ik niet liggen. Losknippen werkt ook weet ik uit ervaring.

Overigens soldeer ik de printen zelf. Is niet veel werk en doe ik met enige regelmaat. Dat is 5 min per print max. Komen inderdaad bij JLCPCB vandaan.
Maar deze PCB was wel een haastklus. Vooral omdat ik geen zit had om er 2 of 3 op te bouwen op gaatjes print.

[/url]
[/url]

Tot later!
Groet Matthijs
« Laatst bewerkt op: 10 november 2022, 12:31:25 door Matthijsfh »

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #22 Gepost op: 22 november 2022, 21:50:37 »
Update Minimotor

Een side project wat al een tijdje lag, is het uitproberen van een minimotor in een Marklin koffiemolen lok.

Ik wil een tandem SBB CARGO setje hebben. 1 lok is nu zonder motor, 1 lok heeft nu een minimotor gekregen. WAT EEN VERSCHIL! De lok loopt nu zijdenzacht!!
Hieronder wat foto's. Tandwieltjes moest ik zelf op de motoras schuiven, maar dat gaat vrij goed.

Tandem heeft wel wat minder trekkracht omdat de 2e lok nu dus gewoon een hele zware wagon is. Heb nog even overwogen om een 2e decoder in de 2e lok te stoppen. Tenslotte zit er tussen de loks een stroomvoerende koppeling, om de verlichting correct te krijgen. Die zou dan de 2e decoder van stroom voorzien. 2 slepers is geen optie ivm stopsecties op de baan.

Maar 2 decoders met 2 motor die onderling gaan vechten leek me niets. En 2 loks ombouwen met minimotoren is wel erg gortig en veel werk.
Het lokframe uitfrezen met de dremel was erg veel werk. Dat spuitgiet zink is erg hard. Dat viel best tegen.












« Laatst bewerkt op: 22 november 2022, 21:58:03 door Matthijsfh »

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #23 Gepost op: 01 december 2022, 21:54:16 »
Update....

Hierbij nog wat foto's van de vorderingen. Aan de rechterzijde komt een berg om de klimspiraal te verbergen.

Verder ben ik lang aan het zoeken geweest om het juiste ballast. Ik heb nu een lichte mix gevonden die ik erg mooi vind.


















« Laatst bewerkt op: 01 december 2022, 21:59:29 door Matthijsfh »

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #24 Gepost op: 04 december 2022, 14:14:01 »
Sinterklaas kwam langs!!!

Sinterklaas bracht gisteren een prachtig "STATION 4DE KLASSE STAATSSPOOR" van Holland Scale. Erg blij mee. Een bouwpakket om secuur in elke te zetten tijdens de kerstdagen.
Natuurlijk zal ik de vorderingen hier laten zien. De 3 extra grondplaten zijn bedoel om extra perron lengte mee te bouwen.

https://hollandscale.nl/catalogus/catalogus/modelspoor-station-4de-klasse-staatsspoor-h0-ho-detail

Groet Matthijs








Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #25 Gepost op: 04 december 2022, 14:24:58 »
Wat is dat station in het voorbeeld allemachtig netjes geschilderd zeg  (y)

Ik zit al weken te stoeien om mijn voegen zo mooi er op te krijgen.
Carpe Diem

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #26 Gepost op: 04 december 2022, 18:53:57 »
Wat is dat station in het voorbeeld allemachtig netjes geschilderd zeg  (y)

Ik zit al weken te stoeien om mijn voegen zo mooi er op te krijgen.

Ja dat was mijn conclusie ook. Ik ken inmiddels 3 methoden:

1) JIF (CIF) in de voegen, drogen wegvegen.
2) Zelfde maar dan met zilverpoets.

Beide methoden geven een prachtige voeg, maar niet watervast. Zijn er zo weer uit te wassen --->No Go voor mij

3) Anita decor voegmiddel. Werkt hetzelfde maar hard uit.

Zie hieronder een proefstukje wat ik gevoegd heb met AnitaDecor voegmiddel. Werkt heel prettig en geeft prima resultaat. Dit muurtje is zeker 20 jaar oud en wat beschadigd. Maar heel prima resultaat.






Grt Matthijs


« Laatst bewerkt op: 04 december 2022, 19:03:32 door Matthijsfh »

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #27 Gepost op: 04 december 2022, 19:10:07 »
Of...de WV manier. Eerst hele muur ln de gewenste voegkleur schilderen met een acrylverf, dat minstens 48 uur laten uitharden, en dan de stenen met aquarel-potloden weer inkleuren. Vergt wat oefening, maar geeft ook het strakste resultaat, vind ik dan.  :)

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #28 Gepost op: 04 december 2022, 19:15:01 »
Of...de WV manier. Eerst hele muur ln de gewenste voegkleur schilderen met een acrylverf, dat minstens 48 uur laten uitharden, en dan de stenen met aquarel-potloden weer inkleuren. Vergt wat oefening, maar geeft ook het strakste resultaat, vind ik dan.  :)

Ik heb die methode gezien, maar het is niet mijn stijl. Ik vind het zelf niet erg geslaagd (maar dat was een voorbeeld met vrij zwarte stenen).
Optie 4) die ook wel werkt: met verdunde Aqua color voegen en snel het te veel aan verf wegvegen. Dit geeft alleen wat meer waas op de stenen dan ik mooi vind. Het Anita Decor voegmiddels werkt voor mij het beste tot nu toe.

Zal een stukje proberen van het "echte" station.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2022, 19:19:04 door Matthijsfh »

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor
« Reactie #29 Gepost op: 04 december 2022, 20:15:20 »
Ieder z'n ding natuurlijk  :)

Ik vind persoonlijk dat het met verven de kleur vaak te gesatureerd wordt voor de schaal. Met potloden heb ik meer controle over de dekking en de kleurdichtheid. Uiteraard kan het met verf ook wel, maar dan flink verdunnen en paar druppels wit erbij.

Daarnaast, ik vind met zilverpoets of jif dat de voegen teveel contrasteren op de stenen. Bij een gemiddeld 1:1 huis zie je de voeg nog amper zitten op meer dan een paar meter afstand. Bij 1:87 is een meter kijkafstand gelijk aan 87 meter in het echt...  Het ligt een beetje aan de look die je zoekt, bepaalde aspecten overdrijven is ook een deel van modelbouw.
Zoals het station hierboven is afgebeeld, geen ontkennen mogelijk dat het gewoon echt heel mooi gebouwd en geschilderd is.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2022, 21:41:18 door Sikko »