Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door puntenglijder
Vandaag om 22:15:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Cerise-Montagne - (Baanplan H0)  (gelezen 12043 keer)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Cerise-Montagne - (Baanplan H0)
« Gepost op: 20 March 2008, 23:43:13 »
Goedenavond allemaal,

Ik ben weer eens aan de slag met plannen voor mijn spoorbaan, aangezien het nu zeker is dat er een aparte kamer voor beschikbaar komt. Waar ik momenteel mee bezig ben, is het plan voor mijn keerlussen. Ik heb her en der al opmerkingen gelezen, waarin men vermeldt dat als je één keerlus maakt, treinen op een gegeven moment allemaal dezelfde kant oprijden. Ik heb besloten hier een oplossing voor te verzinnen. Ik ben dus even aan de gang gegaan met mijn simulatie-programma, en ik ben op 2 resultaten uitgekomen, waar ik graag jullie mening over hoor. De ene is de onhandige?/goedkope, de andere de praktische?/duurdere. Ik heb met mijn computerprogramma een schets gemaakt, zoals hieronder.

De onhandige?/goedkope, deze moet wel 2x boven elkaar
http://img132.imageshack.us/img132/8634/001ig1.jpg


De praktische?/duurdere, hierbij staan beide bochtwissels naar binnen gericht, en de wissels bij het binnenrijden naar buiten
http://img172.imageshack.us/img172/4434/003wa7.jpg


#1: Met onhandig/praktisch bedoel ik alleen dat je voor de bovenste twee verschillende niveaus weer gelijk moet krijgen
#2: Zelf lijkt mij "praktisch" het beste, aangezien daar ook van rijbaan gewisseld kan worden
« Laatst bewerkt op: 27 March 2008, 15:12:41 door Hans van de Burgt »
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Keerlussen-plan (Märklin C-Rail)
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2008, 23:54:14 »
Robino,

ik weet het niet hoor, maar volgens mij snap jij je probleem niet  ;D

Een keerlus is nou juist gemaakt om dezelfde kant op te kunnen rijden! Ik snap daarom ook niet wat je daaraan wil oplossen.

Vanuit dubbel spoor geredeneerd zou je met een simpele lus rechtsrijdend om kunnen keren.
Met een kruiswissel kan je eventueel in het rechte/zichtbare deel van spoor wisselen (als je beide sporen in beide richtingen wil berijden). Dat kan best met gebogen wissels in je keerlus, maar is veel ingewikkelder.

Groet, Sicco Jan
« Laatst bewerkt op: 21 March 2008, 11:07:41 door Sicco Jan. Reden: taalfout en /zichtbare »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Keerlussen-plan (Märklin C-Rail)
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2008, 02:01:44 »
Dat kan best met gebogen wissels in je keerlus, maar is veel ingewikkelder.

Dat ingewikkeld valt nog wel mee, maar Sicco Jan heeft gelijk, op deze manier wordt je keerlus een 'bottle-neck'.

Aangezien ik de rest van het baanplan niet zie is er moeilijk iets van te zeggen.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Keerlussen-plan (Märklin C-Rail)
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2008, 21:18:15 »
Bedankt voor de reacties, maar ik heb inmiddels mijn baanplan op de schop gegooid, en omdat het nu een soort acht met zijstukken is heb ik geen keerlussen meer nodig.

Het moet een gebiedje in de bergen in Franstalig Zwitserland voorstellen. De namen van de dorpjes zijn een pseudoniem op mijn achternaam, Kersbergen (Cerise-Montagne). Tijdperk IV-V, met een beetje fantasie. Rechts maak ik 2 grote bruggen, die ik kan opklappen, omdat het ook de in/uitgang van de kamer is. Een eventueel schaduwstation is voorlopig nog niet aan de orde.

Mijn baanplan:

http://img218.imageshack.us/img218/5292/baanplansx4.jpg
« Laatst bewerkt op: 21 March 2008, 21:22:13 door Robin. Reden: link naar plaatje toegevoegd »
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

genincr

  • Gast
Re: Mijn Baanplan (Märklin C-Rail)
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2008, 21:33:01 »
Leuk ontwerp, maar keerlussen zitten er nog steeds in, alleen vallen ze nu wat minder op..........

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Mijn Baanplan (Märklin C-Rail)
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2008, 21:50:10 »
Dat was ook mijn bedoeling  ::)
« Laatst bewerkt op: 15 June 2008, 22:15:03 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2008, 16:06:36 »
Nog even een opmerking: ik kom er net achter dat ik verkeerde maten als uitgangspunt heb genomen, in mijn voordeel gelukkig. er komt rechtsonder 37 cm naar rechts toe bij (en de punt van waaraf de brug begint groeit naar 90*90cm).
Als er nog tips zijn hoor ik het graag, voorlopig ga ik eerst de nieuwe ruimte maar eens invullen.

Grz,
Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 5211
Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2008, 16:43:50 »
Robin,

Ik begrijp je probleem/problemen niet.

In je titel schrijf je dat je Marklin C-Rail gebruikt voor je baan. Welk ontwerp je ook maakt, een keerlus probleem zul je nooit hebben met Marklin C-rails.

Kun je nog eens goed uitleggen wat je vraag/probleem nu werkelijk is?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2008, 20:11:48 »
zit dit met veel intresse te lezen ik blijf het volgen ;)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2008, 21:26:42 »
Mijn excuses,
ik heb nogal onhandig uitgelegd wat ik bedoelde. Mijn "probleem" hield in dat ik met 1 keerlus aangesloten op mijn baan (toen een hondebot) als resultaat zou krijgen dat alle treinen op een gegeven moment dezelfde kant op zouden rijden. Dit is natuurlijk op te lossen door de trein achteruit de keerlus in te laten rijden, maar dit vond ik er niet mooi uitzien. Als oplossing had ik een soort dubbele keerlus bedacht. Hoe dan ook, ik heb mijn baanplan op de schop gegooid, en nu is het opgelost.

Inmiddels heb ik mijn baanplan afgewerkt, en ik heb de baan nu zo ingericht, dat er geen aparte keerlus meer in zit, maar dat 2 grote keerlussen in de baan weggewerkt zijn.

Nog even ter verduidelijking:
Ik heb nu geen probleem meer met een keerlus, ik probeer nu alleen mijn baanplan te laten zien.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2008, 22:05:12 »
Zo,

Na heel wat gedoe met keerlussen, experimenteren met baanplannen, er achter komen dat mijn meetwerk niet klopte, en het baanplan daaraan aanpassen, is dan hier mijn baanplan:

http://img90.imageshack.us/img90/1202/baanplan002od2.jpg
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
« Reactie #11 Gepost op: 23 March 2008, 10:29:04 »
Lekker veel rails je moet wel even goed kijken
waar de trein uit komt het is een heel sporenplan zeg.

Hoe bedoel je kijken waar de trein uit komt?
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
« Reactie #12 Gepost op: 23 March 2008, 11:07:27 »
Robin,

Wim bedoelt te zeggen dat hij goed moest kijken om te zien hoe de sporen liepen.
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van je baanplan; er ligt heel veel rails in het zicht en ook alle bogen en lussen liggen in het zicht. Het kan zijn dat je daar voor kiest, maar met zo'n mooie ruimte ter beschikking zou ik een iets realistischer geheel proberen neer te zetten, waarbij er ook veel ruimte is voor scenery. Maar het is maar net waar je van houdt.

MVG

Frank

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
« Reactie #13 Gepost op: 23 March 2008, 12:54:44 »
Ehm, Frank...
Volgens mij liggen de keerlussen helemaal niet in het zicht, want alles waar diagonale strepen overheen staan zijn is ondergronds of i.i.g. uit het zicht. En wat betreft het feit dat moeilijk te zien is hoe de sporen lopen: het is mij nog niet gelukt om verschillende niveaus weer te geven in mijn modelspoorprogramma (3D Modeltreinen).

Grt, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Cerise-Montagne (Märklin C-Rail)
« Reactie #14 Gepost op: 23 March 2008, 12:58:38 »
Robin,

Oke, vandaag. Dat is dan alweer beter. Heb je ook aan de maximale stijgingspercentages gedacht?

Met 3d Modeltreinen kun je volgens mij op zo'n tekening ook geen niveau's aangeven. Je kunt wel stukken spoor vastleggen (dan wordt het grijs) zodat je als het ware twee niveaus kunt uitbeelden.

MVG

Frank