Soldeertips voor tin/lood en tin/zilver (loodvrij) zijn verschillend, die voor tin/lood worden 'opgevreten' door tin/zilver.Dit is mij zo geleerd tijdens een workshop RoHS in relatie tot reparatie van apparaten en toestellen.Loodhoudend en loodvrij soldeer en - solderen strikt gescheiden houden van elkaar.Waar ik meteen aan wil toevoegen dat loodvrij in de hobby nauwelijks iets toevoegt aan een beter milieu, maar wel voor veel meer storingen en problemen kan zorgen.RoHS (loodvrij) is alleen van toepassing op consumenten elektronica, voor verbindingen in de thuis/hobby omgeving lekker tin/lood blijven gebruiken.
Wat is het verschil tussen de ene en de andere?
Een paar graden verschil kan een wereld van verschil opleveren qua solderen.En dan is een regelbare bout echt aan te raden.
Zie mijn reactie die volgens Meino onzin is Conrad heeft er een rond de 25 euro. Prima ding
Ik ben wel benieuwd naar de puntjes waarmee iedereen hier soldeert. Ik zit soms onder een loepje met mijn soldeerpunt, en dat ding ziet er dan zó grof uit, dat ik een dunnere soldeerpunt overweeg.Zijn er - behalve de vereiste motoriek - nog andere redenen om niet met een zo dun mogelijke soldeerstift/-punt te willen werken?
Ik soldeer eigenlijk altijd met de standaard soldeerpunt van mijn bout, 2,2 mm "beitelvormig". Hier soldeer ik ook 0402 SMD ledjes mee. Het lastigste is nog om de contactjes op de led's te zien. Maar de contacttijd bout - led is minimaal.
Ik gebruik soldeertin zonder harskern, gewoon ernstig basic spul, met lood dus.
Onder een loupe op de vierkante mm. Dat vraagt om problemen en slechte solderingen.
Velen solderen met de vlam en dat is ook niet voor niets.
Een handig hulpmiddel is deze:Dit is een soort harde pasta waarmee je een oudere soldeerpunt weer mee kan opknappen.
Ik gebruik tin met cadmium. (145 graden soldeer). Weller soldeerstation.Fosforzuur 10% als vloeimiddel en vaak ook wel wat vetSponsje met water.
Ik persoonlijk soldeer al 45 jaar met een weller soldeerbout met deze bout heb ok ook voor míjn werk mee gewerkt
Vele stiften beschikbaar, maar niet dezelfde als ik nu heb. Voor nog geen 25 euro koop ik een compleet nieuwe set, met multimeter, tangetjes, en soldeertin (zonder harskern), terwijl een nieuwe stift soms net zo duur is.
Juist bij Weller zijn nieuwe stiften heel lang leverbaar. Ook voor modellen die niet meer leverbaar zijn.Heeft mede mijn keuze voor Weller bepaald. En de fijne ervaring van de bouten op het werk. En daar moeten we ook wel eens reserve onderdelen voor bestellen en dat lukt nog steeds prima.
maar Weller is toch neem ik aan een professionele fabrikant ,die levert toch ook wel stiften voor bedrijven , of hebben die allemaal tegenwoordig een soldeerstation ?
Een sponsje doet je bout iedere keer afkoelen. Niet echt lekker voor de bout.
Geen natte sponsjes, want de afwisseling heet / koud kan ook niet goed zijn voor je stift c.q. voor de beschermlaag. Gewoon na iedere keer dat je vloeimiddel en/of tin op je punt hebt gehad, even met een stukje droog keukenpapier afvegen.