Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door MarkSpoor
Vandaag om 15:44:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 25032 keer)

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #30 Gepost op: 03 januari 2022, 22:13:12 »

Allereerst vind ik het al een gaaf ontwerp wat je in zo'n korte tijd heb neergezet. Ik ben nu in Anyrail aan het stoeien, maar kom elke keer niet uit of nauwelijks in de richting. Ook heb ik nu ruimtes tussen sporen waarvan ik denk, daar had nog een rails tussen gekund. Bochten die ik op de paradebaan tot nu toe gebruik zijn R3 en R4 bochten om ontsporingen van kortgekoppelde treinen te voorkomen + Treinen die Hoevelaken linksaf gaan zo scherp, vind ik ook niet heel fraai.

Wat betreft die zolder van 9M. Het liefst had ik hem 9 meter lang gemaakt. Maar ja de directie (de vrouw in huis) wil ook nog wat. Dus dan moet je een compromis sluiten. Ik ben al blij met 4M.

Groet,
Ruben

« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 22:43:13 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #31 Gepost op: 04 januari 2022, 07:21:32 »
Mooi en leuk ontwerp. Maar nog genoeg uitdagingen!

Ik heb eigenlijk maar 1 opmerking over je klimspiralen. Het klimmende spoor zit aan de binnenzijde. Dit zou omgedraaid moeten worden zodat het klimmende spoor aan de buitenzijde van de spiraal zit.

Ncio

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #32 Gepost op: 04 januari 2022, 09:19:01 »
Ik ben nu in Anyrail aan het stoeien, maar kom elke keer niet uit of nauwelijks in de richting.

Iedereen stoeit en probeert zijn stakeholders tevreden te houden..  Ik kom er net achter dat ik niet met FLM Profi maten heb getekend ::) 'k Maak 'm ff opnieuw!

... zodat het klimmende spoor aan de buitenzijde van de spiraal zit.

Neem ik dit gelijk mee!

Bij dezen:
- alles wissels 6170/6171, bochten R3 en/of R4; boogwissels waren R2, dat werd naar mijn smaak te krap.
- perronlengte is ca 1.6m; kan je misschien net een 1100 met 5 rijtuigen 1:87 kwijt..
- rechterspoor klimt, links daalt; zandverstuiving kwam dan beter uit om keerlus rechts te vermommen.
- onderdoorgang/loopbrug naar achterzijde kwam door nieuwe geometrie minder goed uit; dus eenvoudige onderdoorgang vanaf voorzijde
- bereikbaarheid is eerder genoemd; dus alles een beetje 'verjongd'.

Zie maar wat je er mee doet! Ik vond het weer een leuke excercitie :angel:


« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 11:14:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #33 Gepost op: 04 januari 2022, 11:03:11 »
... om keerlus rechts te vermommen.
Waar zit die keerlus? Ik dacht dat de 2 sporen rechts via een schaduwstation  aansloten op de 2 sporen links.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #34 Gepost op: 04 januari 2022, 11:21:02 »
Keerlus, klimspiraal, bocht; hoe je het wilt noemen, maar lijkt mij niet heel moeilijk om te bedenken waar de vermomming nodig is...
En hierover: ik vermoed dat je 't niet lukt om in 1 bocht voldoende hoogte te creeren, dus dat het wellicht inderdaad klimspiralen moeten worden.



EDIT: hieronder nog wat gepuzzeld, maar door de uitgebreidere wisselstraat blijven de perron/spoorlengtes helaas relatief kort. Weet niet wat je langste trein wordt die je wilt laten stoppen?


« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 13:19:27 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
  • Steel is king!
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #35 Gepost op: 04 januari 2022, 13:57:36 »
Allereerst vind ik het al een gaaf ontwerp wat je in zo'n korte tijd heb neergezet. Ik ben nu in Anyrail aan het stoeien, maar kom elke keer niet uit of nauwelijks in de richting. Ook heb ik nu ruimtes tussen sporen waarvan ik denk, daar had nog een rails tussen gekund.
Ligt voornamelijk aan de geometrie van je gekozen rail soort.
Probeer voor de aardigheid maar eens een andere soort rail. Roco line, zonder bedding, Tillig of PECO. Je zult zien dat je sporenverloop veel realistischer kan dan dat het nu is.
Je bent toch nog aan het tekenen in Annyrail.

Succes.
MB
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #36 Gepost op: 04 januari 2022, 14:12:12 »
Kies voor Peco rail, als je toch nog in de tekenfase zit.
Peco bestellen in GB, bij Hattons bijvoorbeeld, verzendkosten zijn dan misschien iets duurder maar de rail weer een stuk goedkoper dan dat je het hier koopt. Krijg je geen spijt van.
Kies dan gelijk voor code 75 rail, of nog realistischer Code 55.
(Bij code 55 moet je rekening houden dat je veel materieel moet uitrusten met wielen met lage flenzen, anders ratelen de flenzen over de dwarsliggers).
Voor de rest, mooi plan. (y)

Succes.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #37 Gepost op: 04 januari 2022, 15:57:58 »
Je zult zien dat je sporenverloop veel realistischer kan dan dat het nu is.

Kies dan gelijk voor code 75 rail, of nog realistischer Code 55.
(Bij code 55 moet je rekening houden dat je veel materieel moet uitrusten met wielen met lage flenzen, anders ratelen de flenzen over de dwarsliggers).

Jullie hebben gezien dat de radius van de zichtbare bochten in het orginele nog geen 600mm is? In werkelijkheid dus net 52m.. ?
Maak dit nou niet te moeilijk..   ;D Volgens mij was de Fleischmann Profi ook reeds aanwezig..?

Bovendien: zelf worstel ik met Tillig EW6 wissels net zo hard met de beschikbare ruimte..!!!
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 16:31:01 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #38 Gepost op: 04 januari 2022, 16:10:12 »

Ik snap ieders gedachten, en uit eindelijk rails zonderbedding is het meest mooie om vervolgens zelf te ballasten. Alleen wat ik dood en doodzonde vind, is dat ik hier dozen vol met Fleischmann Profi heb liggen. 1 andere uitdaging is nog, dat de R3 en R4 bochten, lastig te vinden zijn. Mocht het nou echt op een dood spoor zitten om in de termen te blijven, kan ik nog overwegen om naar Roco of Peco te gaan. 

@Benelux, je bedoelt dat de radius vrij krap is?

Ik zal straks even een kleine update posten van het nieuwe baanplan. Hij is wat veranderd, nog niet heel veel. Maar stapje voor stapje elementen van tips die ik heb gekregen erin aan het verwerken.

Groet, Ruben
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 21:39:48 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #39 Gepost op: 04 januari 2022, 16:17:22 »
Ruben, even een tip van forumtechnische aard: Als je reageert op het bericht voor je, gebruik dan geen "citaat" maar "reageer". Dank namens moderatie  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #40 Gepost op: 04 januari 2022, 16:22:33 »
@Benelux, je bedoelt dat de radius vrij krap is?

Vrij krap is nog krap.. In werkelijkheid is de radius van een bocht op het NS hoofdnet minimaal een paar 100m; ter illustratie, voor Hoogeveen lag vroeger een bocht met 300m radius en daar moest worden afgeremd tot 80kmu. Krapste bogen die ik in hoofdspoor ken liggen in de Alpen: Semmering 190m, uiteraard alleen te berijden met een corresponderende lage snelheid :angel:

Maar er was commentaar was dat het allemaal veel realistischer kan; ik snap dat het goed bedoeld is, maar je eerdere plannen geven mijns inziens al duidelijk aan dat je niet een 1:1 kopie van de werkelijkheid wenst te bouwen.. Zo lang het jou maar genoeg aan Assel doet denken. Volgens mij klopt deze aanname? Met andere woorden: als je lekker wilt lezen moet je ook geen Tolstoj aanbevelen..  ;D (overigens zelf nog nooit Tolstoj gelezen, dus iedereen die hier aanstoot aan neemt; excuus)
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 16:28:15 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #41 Gepost op: 04 januari 2022, 16:26:31 »

Jou aanname klopt perfect. Het is inderdaad een inspiratie op, het is geen 1:1 kopie, dan had ik het hele huizenblok hier moeten kopen gok ik zo.
Fleischmann heeft ook niet heel veel bochten meer in het assortiment boven R4. Ja de tegen bocht van wissels is R5/R6 maar dan ben je er.

Groet, Ruben
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 21:39:04 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #42 Gepost op: 04 januari 2022, 20:15:36 »
Zoals beloofd, de update. Toch wat elementen die hier op tafel zijn geworpen toegepast.

Links beginnende hier heb ik de snelweg veranderd naar een doorgaande weg. Ook heb ik hiertussen een spleet overgelaten tussen viaduct en ecoduct zoals eerder in een voorbeeld thv Breda is gedaan. Ook is er een geluidswal van hout geplaats voor het langsrazende verkeer.

De onverharde weg heeft een iets andere vorm en buigt iets eerder af naar het ongewisse (einde tafel).
Dit omdat het spoor ipv rechtuit nu een bocht naar rechts maakt vanaf de voorzijde gezien om de klimspiraal de andere kant op te laten gaan waardoor de dalende kant in de krappe bocht zit.

Dan is er op de paradebaan nog verder weinig veranderd dan dat er toch een wissel in is gekomen, die eerder verdwenen was.

Station is degelijk veranderd, spoor 2 en spoor 3 zijn de doorgaande sporen. Spoor 1 kan door een wissel rechtuit naar een paralelspoor het zij voor een industrieloods of dok aan de waterkant. Is nog vaag. maar zoiets.

Spoor 2 en 3 gaan in een bocht over het water.

Zoals ik het heb gezien kan je nu vanuit elk spoor wel verplaatsen tot aan spoor 7 en zijn er wel wat opstel mogelijkheden gecreëerd.

Nogmaals, het blijft een inspiratie op, het is geen 1:1 werkelijkheid. Maar deels herkenbaar zijn.

Perronlengte van spoor 1, 2 en 3 is op zich ook redelijk. Gemiddeld zullen er stammen staan varierend van 2 stellig Plan V/SGM tot 5 bakken DDM, ICRm staan.
Mogelijk dat zelfs de ICRm, ICK en Berlijntrein gewoon doorrijden maar dat is nog later te bepalen.

@Vincent, zie je wat overeenkomsten met je geschetste tekening? Heb er wat geprobeerd uit te pakken.

We zijn nog bij het kadaster in overleg of op rechts toch nog 1.5M bij kan komen waardoor er iets meer ruimte ontstaat.

Het havenspoortje kan een doodlopend spoortje worden die uit het zicht verdwijnt en dan als pendel gaat functioneren, of dat die ook op een manier zijn weg vind het schaduwstation in naar een ''andere bestemming''.

Zie hier het resultaat.


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #43 Gepost op: 04 januari 2022, 21:33:57 »
Leuk! Oogt veel rustiger dan met de eerdere dubbele wisselstraat..

Paar vragen:
- spoor 1 (? onderaan) is een perronspoor; wil je dat ook vanaf de linkerkant kunnen bereiken?
- je 'buitenliggende' doorgaande spoor buitgt nu 2 keer af over een engels wissel; normaliter gebeurd dat niet, vaak is de radius van het afbuigend spoor te krap om met volle snelheid overheen te gaan. In model is dat uiteraard puur optisch in dit geval.
- bovenste spoor lijkt helemaal op de rand van de tafel te liggen..? Ik zou minimaal 10cm van de rand blijven; voor scenery en veiligheid.. Treinen stuiteren niet zo goed.

Zie hieronder een suggestie:
 

 
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 22:50:12 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #44 Gepost op: 04 januari 2022, 23:24:27 »
Vincent, naar aanleiding van jou laatste tekening de aanpassingen gemaakt.
Wel wat met flex moeten werken om het passend te krijgen.

In de bocht na de spoorwegovergang bij de MTB route, daar ligt flex. Met het gewone bochten gamma kon ik niet uit de voeten. Betekend ook dat de buitenbocht flex is geworden. Ik hoop dat dat de binnenbocht niet te krap is, daar kom je maar op 1 manier achter.  ::)
Spoor 1 is nu ook vanaf links te benaderen dan wel te vertrekken.  (y)

Bovenste opstelspoor (7) is verdwenen. Die kant staat wel is waar tegen de muur, en als het nodig is zal de tafel verrijdbaar zijn, echter was het inderdaad wel op het randje. Lang verhaal kort, de prullenbak in. ;D

Ook op rechts kom je nu binnen op een normale wissel en kom je voor spoor 3 (doorlopende spoor) 1 Engelse wissel tegen en geen rare bochten. Ook tussen de 2 wissels naar spoor 3 stukje flex gebruikt.

Wat ik nog overweeg bij het rechter zijspoor waar nu een wissel L ligt om daar een Engelse wissel te leggen dat je daar 2 opstelsporen nog hebt. Tevens daar bovenin flex gebruikt maar dat is aan de glooiing wel te zien.

Nieuw item dat toegevoegd is, vanaf de brug naar beneden, een bekende Nederlandse spoordijk. Water kan immers wel is stijgen  ;D
Ook in die omgeving is een spoordijk niet vreemd, hier in het westen kom je ze ook tegen, maar daar vast ook.


Het resultaat: