Ben het wel eens met advies Arjan om de opstelsporen linksboven te laten vervallen. Zijn erg kort. Je zou daarvoor in de plaats enkele sporen kunnen toevoegen voor goederentreinen aan de onderzijde van het station. In combinatie met het advies van Marc om het tweede perron te verplaatsen naar een positie tussen spoor 2 en 3 ontstaat een beeld zoals in het groot bij Amersfoort.
Een baan met dit thema is nooit verkeerd! Assel is op acceptabele fietsafstand van mijn huis, dus zou ik dat best eens wat vaker kunnen doen . 1. Linksonder heb je een snelweg ingetekend. Nu is een snelweg redelijk breed, dus je kunt er voor kiezen 1 viaduct aan te leggen met 2 rijstroken. Tegen de muur plaats je een spiegel, zodat er ineens 2 viaducten zijn, zoals het daar nu ook aanwezig is. Het ecoduct daar weg laten, en de begroeing viaduct en kiosk trek je hoog op met een helling. In de spiegel krijg je dan een behoorlijke dieptewerking. Nadeel is dat je wat meer moeite moet doen om auto's goed te plaatsen, daarvan wil je er maar 1 en geen 2.2. Opstelsporen linksboven laten vervallen;3. Ecoduct thv MTB-pad; 4. MTB-pad anders positioneren en pad aansluiten bij bovenste deel zandverstuiving. In ieder geval niet de indruk wekken dat MTB-pad en ecoduct bij elkaar horen. Boete voor illegaal passeren ecoduct is niet mals.5. opstelsporen naar rechtsboven. Je lijkt een vrij modern materieelpark te hebben dus hier kun je je Railpro, Strukton en andere meuk kwijt. De overgang van "natuur" naar "station" is nu veel te hard. Kijk nog eens op Maps naar Apeldoorn en vertaal dat eens naar de punten die ik noem.Verder kun je op de rechterkant nog iets van de VSM kwijt, maar mocht je dat niks vinden kun je de VAM-overslag uitbeelden oid.Er stond nog een baanplan Apeldoorn hier op het forum, geen idee hoe ver de bouwer nu is. EDIT: deze: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26609.0
@Ruben,Zou je kunnen aangeven in welke schaal je dit wilt realiseren en hoe groot je baan gaat worden.
Persoonlijk vind ik een viersporig station met twee zijperrons niet zo fraai.
Leuk! Weer meepuzzelen met een sporenplan... Sowieso een leuk idee om een Ecoduct en zandverstuiving te modeleren! Zie je weinig en ik ben voor meer eco..! Over het sporenplan: dubbele wisselstraten voor een relatief eenvoudig doorgangsstation is wellicht wat veel van het goede, maar het is uiteraard aan jou. Als ik je tekening goed lees, is de diepte van de baan thv het station 1 meter? Wellicht kan je de opstel-/rangeersporen langs het station leggen? Wat was het doel van die sporen trouwens? Een losstraat en kopspoor kan altijd. Als het opstelsporen zijn, eindigt er een treindienst op het station..? Deze ben ik het ook mee eens, maar dat heb je al aangepast..
Misschien is het ook wel een kwestie van smaak, maar ik vind nog steeds de overgang van natuur naar station te groot, het deel natuur doet de werkelijkheid geen eer aan. Daar komt bij, en dat zie ik nu pas, dat je platen van 1m2 lijkt te gebruiken. Het diagonaal van dat oppervlakte is iets meer dan 141cm en dat is veel. Je kunt de koppen van de kopsporen vrij lastig bereiken als er een wagen naast het spoor staat of niet wilt koppelen.Dat roosterwerk rechtsboven is dat een rookkanaal? Kun je gebruik van maken door er gevelplaten van een fabriek/flatgebouw tegenaan te plakken.vervolgadvies: Laat spoor op linkerdeel iets verder omhoog lopen en maak dan geen boog (met niet te krappe boogstraal, dat is geen porem) van 90 maar 110/115 graden. je station komt dan van linksboven naar rechtsonder te liggen en je kunt je kopspoor-verhaal dan toch aan de rechterkant maken.En dat industriespoortje kun je dan beter inpassen.Verder: kijk toch eens naar de door mij genoemde spiegel, het geeft zoveel extra een je baan. Ook al is het een 2-baansweg, ook die kun je in de lengte halveren. Dit is vanaf de overweg:https://www.google.com/maps/@52.2005025,5.8365642,3a,15y,263.28h,92.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2H9ppfFI1OeWHhPzAZ9S5w!2e0!7i16384!8i8192Of, en dat is qua deel "natuur" nog mooier, is een half ecoduct tegen de spiegel.
In mijn nieuwe ontwerp iets aangepast waardoor ze wat langer zijn geworden. Ook positie perron is gewijzigd. Bedoel jij het ook op die manier? Hierdoor heb je nu aan de achterkant wat rangeermogelijkheden gekregen.
Dat is ongeveer zoals ik het bedoel. Je kan de goederensporen ook aan de andere kant van het station leggen. Is volgens mij vooral een kwestie van welk zicht je wenst op station en sporen. Als je de sporen in de linker bovenhoek in stand houdt dan is dit de logische positie. Als je die sporen weglaat zou ik station aan de andere zijde positioneren. Dan heb je een beter zicht op alle sporen en achter het station het silhouet van een dorp of stad. Zie voor dat beeld het draadje over 'Kranenberg, een exercitie in code 70'
Die overgang van Station naar Natuur is nog niet definitief daar moet ik nog wat op verzinnen.