Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 24719 keer)

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #15 Gepost op: 03 januari 2022, 15:30:50 »
Ben het wel eens met advies Arjan om de opstelsporen linksboven te laten vervallen. Zijn erg kort. Je zou daarvoor in de plaats enkele sporen kunnen toevoegen voor goederentreinen aan de onderzijde van het station. In combinatie met het advies van Marc om het tweede perron te verplaatsen naar een positie tussen spoor 2 en 3 ontstaat een beeld zoals in het groot bij Amersfoort.

In mijn nieuwe ontwerp iets aangepast waardoor ze wat langer zijn geworden. Ook positie perron is gewijzigd. Bedoel jij het ook op die manier? Hierdoor heb je nu aan de achterkant wat rangeermogelijkheden gekregen.

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #16 Gepost op: 03 januari 2022, 15:34:27 »
Een baan met dit thema is nooit verkeerd! Assel is op acceptabele fietsafstand van mijn huis, dus zou ik dat best eens wat vaker kunnen doen  8).

1. Linksonder heb je een snelweg ingetekend. Nu is een snelweg redelijk breed, dus je kunt er voor kiezen 1 viaduct aan te leggen met 2 rijstroken. Tegen de muur plaats je een spiegel, zodat er ineens 2 viaducten zijn, zoals het daar nu ook aanwezig is.  Het ecoduct daar weg laten, en de begroeing viaduct en kiosk trek je hoog op met een helling. In de spiegel krijg je dan een behoorlijke dieptewerking. Nadeel is dat je wat meer moeite moet doen om auto's goed te plaatsen, daarvan wil je er maar 1 en geen 2.
2. Opstelsporen linksboven laten vervallen;
3. Ecoduct thv MTB-pad;
4. MTB-pad anders positioneren en pad aansluiten bij bovenste deel zandverstuiving. In ieder geval niet de indruk wekken dat MTB-pad en ecoduct bij elkaar horen. Boete voor illegaal passeren ecoduct is niet mals.
5. opstelsporen naar rechtsboven. Je lijkt een vrij modern materieelpark te hebben dus hier kun je je Railpro, Strukton en andere meuk kwijt.

De overgang van "natuur" naar "station" is nu veel te hard. Kijk nog eens op Maps naar Apeldoorn en vertaal dat eens naar de punten die ik noem.

Verder kun je op de rechterkant nog iets van de VSM kwijt, maar mocht je dat niks vinden kun je de VAM-overslag uitbeelden oid.
Er stond nog een baanplan Apeldoorn hier op het forum, geen idee hoe ver de bouwer nu is. EDIT: deze: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26609.0

De snelweg is inderdaad geen snelweg meer. Dit wordt een landweggetje alleen de tekst moet nog aangepast worden.
Verder vergt het even wat meer aanpassingen. Ik kom er op terug. Rechts is het zijspoortje begonnen. Hoe ik die in ga vullen moet ik even uitzoeken qua ruimte. Zie straks de update qua baanplan.

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #17 Gepost op: 03 januari 2022, 15:41:35 »
Op de opmerking dat er weinig op te stellen is/ rangeren het volgende gedaan. Toch weer wat wissels geplaatst om wat meer te kunnen omlopen etc.
Langere opstelsporen op links. Het perron van spoor 4 naar voren gehaald tussen 2 en 3 waardoor er op 4 ruimte ontstaat om op te stellen.  (y)

Ook een extra industriespoortje is in de maak. Hoe deze nog precies moet lopen weet ik nog niet gezien de ruimte.
Het water is niet per definitie de IJsel.  :)

Zie hier de veranderingen.


Groet, Ruben


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #18 Gepost op: 03 januari 2022, 16:07:29 »
@Ruben,


Zou je kunnen aangeven in welke schaal je dit wilt realiseren en  hoe groot je baan gaat worden.
Jeroen

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #19 Gepost op: 03 januari 2022, 16:15:38 »
@Ruben,


Zou je kunnen aangeven in welke schaal je dit wilt realiseren en  hoe groot je baan gaat worden.

Betreft H0 Fleischmann Profirails tijdperk V VI en soms wat IV materieel. Dus eigenlijk hedendaags. Zoals het baanplan er ligt qua afmetingen moet het ongeveer gaan worden met daaronder een schaduwstation. Ik hoop op nog wat meer meters maar dan moeten we weer even met de vrouw om de onderhandelingstafel  ;D .

Groet, Ruben

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #20 Gepost op: 03 januari 2022, 16:16:16 »
Leuk! Weer meepuzzelen met een sporenplan...  (y)

Sowieso een leuk idee om een Ecoduct en zandverstuiving te modeleren! Zie je weinig en ik ben voor meer eco..!  :angel: Over het sporenplan: dubbele wisselstraten voor een relatief eenvoudig doorgangsstation is wellicht wat veel van het goede, maar het is uiteraard aan jou. Als ik je tekening goed lees, is de diepte van de baan thv het station 1 meter? Wellicht kan je de opstel-/rangeersporen langs het station leggen? Wat was het doel van die sporen trouwens? Een losstraat en kopspoor kan altijd. Als het opstelsporen zijn, eindigt er een treindienst op het station..?   

Persoonlijk vind ik een viersporig station met twee zijperrons niet zo fraai.
Deze ben ik het ook mee eens, maar dat heb je al aangepast.. Bedenk bij je nieuwe industriespoor: als je die boven de spoorlijn langs wil laten lopen, moet is heel sterk stijgen vanaf het station! Beetje trein haalt dat niet..
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 16:19:11 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #21 Gepost op: 03 januari 2022, 16:24:12 »
Leuk! Weer meepuzzelen met een sporenplan...  (y)

Sowieso een leuk idee om een Ecoduct en zandverstuiving te modeleren! Zie je weinig en ik ben voor meer eco..!  :angel: Over het sporenplan: dubbele wisselstraten voor een relatief eenvoudig doorgangsstation is wellicht wat veel van het goede, maar het is uiteraard aan jou. Als ik je tekening goed lees, is de diepte van de baan thv het station 1 meter? Wellicht kan je de opstel-/rangeersporen langs het station leggen? Wat was het doel van die sporen trouwens? Een losstraat en kopspoor kan altijd. Als het opstelsporen zijn, eindigt er een treindienst op het station..?   
Deze ben ik het ook mee eens, maar dat heb je al aangepast..

Leuk dat je enthousiast bent.
De diepte is inderdaad 1 meter. Dit omdat ik complete modules van 1M diep heb.
Het doel van die sporen langs de perron zijde dus Spoor 4,5 en 6 om  bijvoorbeeld een goederentrein te laten wachten zoals beetje Bad Bentheim? Amersfoort? Weet niet of dat daar gebeurt in Amersfoort.
Die doodlopende sporen is om materieel te parkeren, locs, een treinstel Plan V/SGM van 2 bakken en/of wat wagons en daarom iets verder in het hoekje van het station. Ideetje van Bad Bentheim waar je wel is een loc ziet staan.

Groet, Ruben


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #22 Gepost op: 03 januari 2022, 16:28:38 »
Bad Bentheim is een grensstaion; daar worden/werden loks gewisseld, vanwege de verschillende bovenleidingssystemen in Nederland/Duitsland. Als je dat wilt, heb ik nog wel een kant-en-klaar sporenplan, van een eerder draadje.. ;D In Fleischmann Profigleis!

Voor een dubbelsporig doorgangsstation wordt materieel op een zijspoor gezet zodat het kan worden ingehaald. Passeren gebeurd alleen op enkelsporige trajecten. Langer wegzetten van materieel gebeurd alleen als er een lijn begint/eindigd.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 16:33:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #23 Gepost op: 03 januari 2022, 16:29:03 »
Misschien is het ook wel een kwestie van smaak, maar ik vind nog steeds de overgang van natuur naar station te groot, het deel natuur doet de werkelijkheid geen eer aan.

Daar komt bij, en dat zie ik nu pas, dat je platen van 1m2 lijkt te gebruiken. Het diagonaal van dat oppervlakte is iets meer dan 141cm en dat is veel. Je kunt de koppen van de kopsporen vrij lastig bereiken als er een wagen naast het spoor staat of niet wilt koppelen.

Dat roosterwerk rechtsboven is dat een rookkanaal? Kun je gebruik van maken door er gevelplaten van een fabriek/flatgebouw tegenaan te plakken.

vervolgadvies: Laat spoor op linkerdeel iets verder omhoog lopen en maak dan geen boog (met niet te krappe boogstraal, dat is geen porem) van 90 maar 110/115 graden. je station komt dan van linksboven naar rechtsonder te liggen en je kunt je kopspoor-verhaal dan toch aan de rechterkant maken.

En dat industriespoortje kun je dan beter inpassen.

Verder: kijk toch eens naar de door mij genoemde spiegel, het geeft zoveel extra een je baan. Ook al is het een 2-baansweg, ook die kun je in de lengte halveren. Dit is vanaf de overweg:
https://www.google.com/maps/@52.2005025,5.8365642,3a,15y,263.28h,92.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2H9ppfFI1OeWHhPzAZ9S5w!2e0!7i16384!8i8192

Of, en dat is qua deel "natuur" nog mooier, is een half ecoduct tegen de spiegel.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #24 Gepost op: 03 januari 2022, 16:42:05 »
Misschien is het ook wel een kwestie van smaak, maar ik vind nog steeds de overgang van natuur naar station te groot, het deel natuur doet de werkelijkheid geen eer aan.

Daar komt bij, en dat zie ik nu pas, dat je platen van 1m2 lijkt te gebruiken. Het diagonaal van dat oppervlakte is iets meer dan 141cm en dat is veel. Je kunt de koppen van de kopsporen vrij lastig bereiken als er een wagen naast het spoor staat of niet wilt koppelen.

Dat roosterwerk rechtsboven is dat een rookkanaal? Kun je gebruik van maken door er gevelplaten van een fabriek/flatgebouw tegenaan te plakken.

vervolgadvies: Laat spoor op linkerdeel iets verder omhoog lopen en maak dan geen boog (met niet te krappe boogstraal, dat is geen porem) van 90 maar 110/115 graden. je station komt dan van linksboven naar rechtsonder te liggen en je kunt je kopspoor-verhaal dan toch aan de rechterkant maken.

En dat industriespoortje kun je dan beter inpassen.

Verder: kijk toch eens naar de door mij genoemde spiegel, het geeft zoveel extra een je baan. Ook al is het een 2-baansweg, ook die kun je in de lengte halveren. Dit is vanaf de overweg:
https://www.google.com/maps/@52.2005025,5.8365642,3a,15y,263.28h,92.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2H9ppfFI1OeWHhPzAZ9S5w!2e0!7i16384!8i8192

Of, en dat is qua deel "natuur" nog mooier, is een half ecoduct tegen de spiegel.

Ha Arjan,
Die overgang van Station naar Natuur is nog niet definitief daar moet ik nog wat op verzinnen.
Alle bochten die er op dit moment liggen op zichtbare gedeelte is allemaal R3 en R4
Het roosterwerk bovenin is nog niets definitiefs.

De baan staat op een zolder van 9M lengte en net geen 6M breed. De moduels komen op wielen waardoor als het nodig moet zijn om aan de andere kant te komen dat die van de muur kan. Maar ik kan er zowel links als rechts omheen lopen. Alleen de kant van de opstelsporen staat tegen een muur.

Groet, Ruben

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #25 Gepost op: 03 januari 2022, 16:54:03 »
In mijn nieuwe ontwerp iets aangepast waardoor ze wat langer zijn geworden. Ook positie perron is gewijzigd. Bedoel jij het ook op die manier? Hierdoor heb je nu aan de achterkant wat rangeermogelijkheden gekregen.
Dat is ongeveer zoals ik het bedoel. Je kan de goederensporen ook aan de andere kant van het station leggen. Is volgens mij vooral een kwestie van welk zicht je wenst op station en sporen. Als je de sporen in de linker bovenhoek in stand houdt dan is dit de logische positie. Als je die sporen weglaat zou ik station aan de andere zijde positioneren. Dan heb je een beter zicht op alle sporen en achter het station het silhouet van een dorp of stad. Zie voor dat beeld het draadje over 'Kranenberg, een exercitie in code 70'

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #26 Gepost op: 03 januari 2022, 17:10:20 »
Dat is ongeveer zoals ik het bedoel. Je kan de goederensporen ook aan de andere kant van het station leggen. Is volgens mij vooral een kwestie van welk zicht je wenst op station en sporen. Als je de sporen in de linker bovenhoek in stand houdt dan is dit de logische positie. Als je die sporen weglaat zou ik station aan de andere zijde positioneren. Dan heb je een beter zicht op alle sporen en achter het station het silhouet van een dorp of stad. Zie voor dat beeld het draadje over 'Kranenberg, een exercitie in code 70'

Is zeker een idee, alleen als je dat doet knijp je als het waren je opstelsporen af waardoor je weer minder lengte krijgt doordat alle 2 de bochten die kant opkomen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #27 Gepost op: 03 januari 2022, 17:21:36 »
Die overgang van Station naar Natuur is nog niet definitief daar moet ik nog wat op verzinnen.

Och, Ede-Wageningen ligt/lag ook voor een deel in de bossen. Dat is toch ook wel een respectabel station op de Veluwe. De Enka lag er als industrie tegenover. En bij Apeldoorn ligt de industrie ook tegen het bos aan (o.m. bij de Europaweg ri. Hoenderloo/Ede of A1). Het kan dus gewoon. ik zie het probleem niet.

groet,
michel

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #28 Gepost op: 03 januari 2022, 17:49:35 »
Dank voor de tip.  (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #29 Gepost op: 03 januari 2022, 17:54:06 »
Overgang natuur/dorp lijkt mij ook wel goed te maken..

Nav de laatste reacties:
- je hebt een zolder van 9m, maar je stationssporen zijn nu max 1,5m lang? Dat lijkt mij zonde... Maar wellicht een bewuste keuze. Ook leg je de wissels pas na de boog, waardoor het ook krapper wordt; ik zou zeggen begin al in of voor de bocht.
- Als je een beetje het grote voorbeeld wilt nastreven, moeten sporen een functie hebben; doorgaand, inhalen/passeren, rangeren. Als je opstelsporen wilt, moet daar dus een reden voor zijn; lokale aansluiting, wegzetten van materieel, etc.

EDIT: ik neem aan dat je geen bezwaar hebt dat bochten krapper zijn dan radius wissels?

Uiteraard wil je plan niet kapen, maar hieronder een snelle schets van een fictief 'Veluwe-station' (of eigenlijk vrij algemeen NS-achtig station  ;D):
- 1 en 3 zijn perronsporen en worden gebruikt voor doorgaande treinen die niet stoppen;
- 2 is een inhaal/passeerspoor langs perron
- 4 en 5 zijn passeersporen voor goederentreinen, eventueel te gebruiken al opstelspoor;
- 6 en 7 zijn rangeer/opstelsporen voor goederen; er is een loskade in het verlengde van spoor 7
- 8 is losstraat; de goederenloods is al lang geleden afgebroken
Sporen 1 t/m 6 kunnen worden gebruikt voor omlopen.
De perronsporen zijn te bereiken via een loopbrug of onderdoorgang; het oude stationsgebouw is niet meer in gebruik, dit is in de jaren '70 vervangen door een modern exemplaar, naast de toegang naar de perrons.

Het station is nu ingericht voor (doorgaand) treinverkeer via 1 t/m 5 en het laten beginnen of eindigen van een dienst vanaf links; trein komt binnen op 1 of 2, op die manier worden treinen op spoor 3 niet gehinderd. Na het laten uitstappen van passagagiers, rijdt de trein naar uitrekspoor 4a en wordt daarna weggezet op 4, 5, 6, of 7. In tijdperk VI is de losstraat wellicht niet meer in gebruikt, dan kan die ook gebruikt worden. Bij vertrek gaat dit omgekeerd; trein staat dan na zaagbeweging klaar op spoor 2 of 3, zodat doorgaande treinen op spoor 1 niet worden gehinderd.

Wellicht geeft het inspiratie...  :angel:



Origineel Assel is trouwens ook leuk! https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenAsl.htm

 
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 22:30:03 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn