Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door Esperopt
Vandaag om 01:09:42
Bahnstrecke 5867 door charp
Vandaag om 00:43:49
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Albert.H0
Vandaag om 00:36:28
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
Vandaag om 00:33:44
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door H0ppakee
Vandaag om 00:12:16
Rondom Charlois door Alewijn
26 januari 2022, 23:44:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door consolidation
26 januari 2022, 23:38:30
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door Martin Hornis
26 januari 2022, 23:37:57
NS 6000 ( in schaal 0) door FritsT
26 januari 2022, 23:13:52
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door laurent
26 januari 2022, 23:06:33
Rheinburg, TP V/VI door Maikel van Velzen
26 januari 2022, 22:57:14
Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf door Rondje_HO
26 januari 2022, 22:55:46
Bf Kibronn door Benelux795
26 januari 2022, 22:54:07
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058 door DJV
26 januari 2022, 22:48:23
Raadplaatje door Benelux795
26 januari 2022, 22:47:55
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Dennis94
26 januari 2022, 22:41:14
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
26 januari 2022, 22:31:54
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door FreekH
26 januari 2022, 22:25:44
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door DJV
26 januari 2022, 22:23:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 januari 2022, 22:22:52
DJH 5500 door Met een sik
26 januari 2022, 22:01:55
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
26 januari 2022, 21:45:02
19 Toen door Benelux795
26 januari 2022, 21:30:09
Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011) door RikM
26 januari 2022, 21:24:08
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Kaptein Koek
26 januari 2022, 21:22:17
Van gemeenschappelijke plus naar gemeenschappelijke min door Klaas Zondervan
26 januari 2022, 21:22:07
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 januari 2022, 20:40:20
Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen door Hans Reints
26 januari 2022, 20:38:47
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
26 januari 2022, 20:33:57
MB-module: Hielan Ware door sdz1976
26 januari 2022, 20:30:32
  

Auteur Topic: Ombouw oplegger combinatie en andere voertuigen  (gelezen 644 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11448
    • sleutelspoor
Ombouw oplegger combinatie en andere voertuigen
« Gepost op: 02 januari 2022, 15:43:55 »
In de afgelopen donkeredagen voor Kerstmis begonnen aan een nieuw klein projectje waarvoor je eigenlijk de deur niet uit hoef te gaan. Nu is dat hier niet zo’n probleem, maat toch! Rond neuzend in mijn laadjes en dozen kwam ik dit model van een oplegger met Magirus truck tegen. Het model uit 197i, toen Wiking nog in West Berlijn zat, kan zich niet meer meten aan de  hedendaagse standaard van  een op zevenentachtig waar mee wij nu verwend worden. Een goede reden om het exemplaar een beetje te gaan upgraden zodat het een plaatsje op de los en laadplaats van de spoorwegen kan krijgen en/of op een fabrieksterrein of aan de kade. Hiervoor ga ik een deel van het zeildoek weghalen en het midden gedeelte van rechterboord klapbaar maken.! Ik ga geen maten geven, alles is in het werk pas gemaakt


001 De rechter zijde van de Magirus met oplegger



002 en hier de linkerzijde. Het model is hier nog exact het zelfde als toen ik het 51 jaar geleden uit het doosje haalde.



003 De truck van de oplegger gescheiden en de laatste geheel uit elkaar gehaald, inclusief de imitatie houten bodem



004 Als je het boord weg snij en je wil het omgekeerd weer terug plaatsen dan zal je zien dat dat opties niet helemaal lekker is. Het wordt te dik allemaal. Daarom snijden we een stuk uit de boden terplaatsen van de opening. 



005 Van boven naar beneden. 1 het basis chassis (doen we voorlopig niets mee) 2 De huif, hier snijden we het stuk uit wat refereert aan de opening van het zijboord. Maak de achterzijde van de huif glad, deze gaat ook dicht gemaakt worden.  3 de laadbak met daarvoor het uitgesneden boord en de niet meer te gebruiken imitatie laadvloer.



006 Het uitgesneden deel van de laadbak terug geplaatst op het chassis. De uitgesneden ruimte op vullen met een stukje dik tekenpapier, of, zoals ik het hier gedaan hebt met dun balsahout.



007 Zoals je ziet is de dikte van de vloer nu niet meer storend.



008 Dat het inleg deel niet perfect aansluit is geen probleem. Als de huif er op zit, en met lading, zie je hier niets meer van. Het canvas van de huif word ingesmeerd met onverdunde houtlijm. In deze natte lijm duwen we heel voorzichtig een velletje toiletpapier of een tissue  en pellen deze dan weer tot het laatste laagje af. Het deel van het gat slaan we voorzichtig terug en suggereren zo het open geslagen deel.



009 Als de huif aan het uitharden/drogen is brengen we het neer geklapte boord weer op zijn plaats. Na droging van de huif en het moduleren van het terug geslagen deel kan de boel in de verf gezet worden. Ik gebruik hier voor een gewone spuitverf van de Praxis.



010 Na droging van de verf (en dat super snel) kunnen de twee delen , truck en oplegger, weer samengevoegd worden. Voor een realistischer uiterlijk gaan we de boel van gebruikssporen voor zien. Hiervoor zijn krijt en pigmentpoeders uitermate geschikt. Dit is ook het moment dat de wagen van lading word voorzien.


011 Lossen aan de haven van Vlieringen. Vergeet niet de planken, die achter het zeildoek komen bij dicht maken van de huif, langs de wagen te zetten. Zij zijn hier nog te breed en moeten wat ( de helft) versmald worden.


012 Het is goed rusten na zware arbeid!!!



013 Wagens voorzien van een dicht achterzeil, rode remlichten, rijverlichting, blauwe kentekenplaten, spiegels en voldoende brandstof om naar het volgende project te rijden en sturende voorwielen!!



« Laatst bewerkt op: 07 januari 2022, 12:49:47 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • Le canari
Re: Wiking oplegger combinatie
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2022, 16:09:02 »
Heel mooi gedaan Hans. Een levensecht geheel weer. (y) En is dat niet de boot waar Sint mee kwam?
Groeten uit Midden-Groningen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11448
    • sleutelspoor
Re: Wiking oplegger combinatie
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2022, 16:12:46 »
Ja maar die zijn ze even kwijt!? :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • Le canari
Re: Wiking oplegger combinatie
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2022, 16:19:47 »
 ;D (y) Zal met de trein teruggegaan zijn...
Groeten uit Midden-Groningen

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 1182
  • BRrrrrmmmmmm. III-V Diesel Power. Analoog h0 dc
Re: Wiking oplegger combinatie
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2022, 20:11:16 »
Een hele upgrade voor het truckje zo en altijd beter dan ergens onder in een doos.

@huub Geef die ouwe Tabernakel eens ongelijk ;D ;D
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11448
    • sleutelspoor
Re: Ombouw oplegger combinatie en andere voertuigen
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2022, 12:54:15 »



Ik heb deze tankauto combinatie over gespoten en wil hem graag als een PAM door het leven laten gaan. Is er iemand onder de BNLS-ers die mij aan de PAM opschriften kan helpen?





De voorbeelden. (plaatjes geleend uit het Chaarloos draadje)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.