Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc door janw
Vandaag om 02:30:54
Hoe Lima 4 assige rijtuigen van slepers te voorzien. door ArjanB
Vandaag om 02:20:18
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door janw
Vandaag om 01:08:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:10:54
Aansturing via Arduino werkt niet goed door FreekH
Vandaag om 00:00:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 mei 2022, 23:50:16
25 jaar geleden door Willem1951
18 mei 2022, 22:56:34
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
18 mei 2022, 22:48:18
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Marc tramt
18 mei 2022, 22:33:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rolf S
18 mei 2022, 22:17:11
Raadplaatje door HIJ
18 mei 2022, 21:56:48
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 mei 2022, 21:50:33
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
18 mei 2022, 21:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
18 mei 2022, 21:21:40
Loc op hol door Blausee-Mitholz
18 mei 2022, 21:18:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
18 mei 2022, 21:17:53
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ex-DR V100
18 mei 2022, 21:17:20
Actiekaartjes trein door NL-modelspoor
18 mei 2022, 21:13:22
DJH 5500 door Huup
18 mei 2022, 20:25:47
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Huup
18 mei 2022, 20:23:52
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door DavidNS400 Grote sik
18 mei 2022, 20:17:57
Russische pantsertrein in Oekraïne video door Hendrik Jan
18 mei 2022, 20:14:40
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Eric B
18 mei 2022, 19:28:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 mei 2022, 16:22:59
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
18 mei 2022, 16:10:12
ergonomische handgrip maken (klei?) door bask185
18 mei 2022, 14:45:46
Zwederbaan door nighttrain1
18 mei 2022, 13:28:16
Maasburg: een Nederlandse modelbaan in 1:87 door Matthijs van Heijningen
18 mei 2022, 12:07:06
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
18 mei 2022, 11:35:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 mei 2022, 11:25:40
  

Auteur Topic: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen  (gelezen 4956 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • sleutelspoor
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #15 Gepost op: 29 januari 2022, 19:25:32 »









065 wachten op de dingen die komen gaan.


066 En dan...op een mooie dag gaan de deuren van spoor 96 open. De opgebokte DEI 41 staat wat onwezenlijk naar buiten te staren. Zij weet dat er vandaag grote dingen staan te gebeuren op spoor 96. Er zijn heel veel mannetjes in een blauw ketelpak waargenomen die met heel veel zwaar gereedschap lopen te zeulen.


067 Sik 307 met o.a. Nico Vermeer op de voetplank, zorgt er voor dat de draaistellen voor de 41 netjes op tijd bij de voordeur worden afgeleverd.


068 De draaistellen staan netjes klaar voor de 41 zodat de mannen van de “hersporingsploeg Tilburg” door kunnen gaan met de voorbereidingen voor het opvijzelen van de 41. De ruimte onder de bokken is te beperkt om de draaistellen veilig op hun plaats te manoeuvreren


069 Als de vijzels zijn geplaatst en aangesloten op het hydraulisch systeem, kunnen de bokken verdwijnen en de bak worden opgetild zodat de draaistellen er op handkracht onderdoor geschoven kunnen worden.


070 Het is goed passen en meten! Het draaistel gaat maar net onder de evenaar van de Jack-up door. Het is nu een fluitje van een cent voor de mannen van de “Hersporingsgroep Tilburg” om het werk af te maken.


071 Zo bouw je een vijzel op!


072 De beide draaistellen staan op hun plaats onder de bak. Het is nu zaak om de bak zachtjes op de wiegbalken te laten zakken


073 Nu de 41 op eigen benen staat kan met de afwerking begonnen worden. Het dak staat nog in de menie en moet wit worden, maar de body staat in de eerste laag groenblauw.


074 Ondertussen heeft de DEI 41 gezelschap gekregen van een oude bekende. De 3737 zal later een grote rol gaan spelen in NS 150 jaar


075 Het dak is wit, de koplampen komen nu ook beter door en er zijn ramen geplaats in de kop die van een eerste blauwe laklaag is voorzien.


076 Glimmend blauw met witte koplampen en een nieuwe deur (uit een donor sloopstel) staat de Blauwe Engel tussen de NS 3737 en 103 te wachten op een nieuw leven, Tussen de bedrijven door werd ook hard aan de 103 van het NSM gewerkt om hem op tijd bedrijfsvaardig te hebben. (wie nu een bezoek aan het museum brengt vraagt zich echt af waar dat nu voor nodig was?).


077 Strak in de verf, maar zonder eigen motorvermogen, samen wachten met enkele lotgenoten op de dingen die komen gaan.

Daar er brood op de plank moest komen, moest er door mij ook wel eens gevaren worden. Helaas moest ik het toneel voor minimaal 5 weken verlaten en heb dan ook geen plaatjes van het vervolg van de DEI 41 kunnen maken. In de volgende aflevering gaat het over enkele lot genoten die in en om de loods stonden.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • sleutelspoor
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #16 Gepost op: 04 februari 2022, 12:56:56 »
Wat er zoal in en rondom de loods te zien was ten tijde van de aanloop naar NS 150 jaar. Een klein overzichtje!
































Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3799
  • Modelspoor is emotie...
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #17 Gepost op: 04 februari 2022, 16:31:42 »
Mooie geschiedschrijving Hans. Was er voor de 2498 toen al beslist dat ie naar museum ging?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • sleutelspoor
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #18 Gepost op: 04 februari 2022, 16:35:28 »
Nee nog niet , had op dat moment NINT als bestemming.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 18:28:27 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3799
  • Modelspoor is emotie...
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #19 Gepost op: 04 februari 2022, 17:10:46 »
Dan had je toen toch al een wat vooruitziende blik… ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #20 Gepost op: 04 februari 2022, 17:13:36 »
Mooie geschiedschrijving Hans. Was er voor de 2498 toen al beslist dat ie naar museum ging?

Rob
Ja, de loc zou naar het NINT in Amsterdam gaan, ook een museum. Dat ging uiteindelijk niet door en toen is de loc richting NSM gestuurd.
Groet, Frank

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #21 Gepost op: 04 februari 2022, 17:31:56 »
Zeer mooi draadje over de mooiste lijn aan materieel van de NS (als je het mij vraagt ;))
Enorm gaaf dat er nog een rijdend exemplaar behouden is, tegenwoordig is de variatie op het spoor toch al niet zo groot meer.

Enige dat er nog ontbreekt bij het spoorwegmuseum is een rode (originele) DE2, die zou niet misstaan in de collectie naast de DE2 en DE3 die er al staat.

Ik zal dit draadje zeker blijven volgen.

Gr. Mario

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11163
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #22 Gepost op: 05 februari 2022, 13:24:22 »
Dat is wel een beetje te veel van het goede,een 2e DE2 met als enigste verschil een andere jas.
Dan zou men net zo goed de huidige is een keer kunnen overschilderen,da's veel goedkoper  ;)
(overigens,je vind al nergens meer een exemplaar ter overname,de paar die er nog zijn,die zijn allemaal vergeven)

Dit blijft wel een mooi draadje om te volgen  (y)
Hoeveel van dat rijdend materieel er momenteel te zien in het Spoorwegmuseum eigenlijk ?
(hoeveel is uberhaupt nog in de collectie van het NSM  ??? )
Ben er al erg lang niet meer geweest,vandaar de vraag.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #23 Gepost op: 05 februari 2022, 18:10:44 »
Hoi Floris,

Volgens mij heeft het Spoorwegmuseum op dit moment geen DE2 in het bezit.
Hoe dan ook......ik vind het jammer dat er maar weinig over zijn.

In Twekkelo staat nog een (niet rijdende) DE2, die men in rode uitvoering gevonden heeft in een loods een aantal jaren geleden.
Jammer genoeg is deze nu in dezelfde kleurstelling als de DE1 41. Er is nu nergens meer een rode DE2 te zien.
In Simpelveld staat in een remise DE2 - Plan X 179 waarover hier ook een apart draadje loopt/ liep.

(@Railhopper, de stand van zaken is niet gewijzigd sinds 2012 toen je ernaar vroeg)

Plannen van de ZLSM zijn onbekend. Wat ik weet (van mensen van de ZLSM) is dat er eerder aan gewerkt is, maar dit was niet vakkundig. Nu staat het project blijkbaar stil (helaas)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2770
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #24 Gepost op: 05 februari 2022, 20:42:59 »
Gelukkig is er de 186, die in fraaie staat nog zo nu en dan op pad gaat vanuit Winterswijk :D
Ja, geel...ook mooi :) Ik hoop eveneens dat de 179 ooit nog eens weer in volle glorie de baan op gaat,
die blijft dan ook waarschijnlijk geel, met dakkoelinstallaties, want juist op de Miljoenenlijn waren
deze koelers hard nodig blij de klim langs de Eyserberg... 8)
Vriendelijke groet, Tis
********

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • sleutelspoor
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #25 Gepost op: 08 februari 2022, 08:09:23 »
robin binsbergen

Citaat van: Hans Reints op 02 februari 2022, 11:19:11
Buiten het museummaterieel om is ook gedacht om het mat’24, het Blokkendoosstel, uit te breiden en aan het opnieuw in dienst stellen van een De I of DE II. Deze laatsten behoren  nu net niet tot het museum bestand maar staan in het kader van de buitendienststelling van dit materieel in Roosendaal afgesteld. De STIBANS had zijn oog al op een DE I stel laten vallen en dit veilig gesteld. Dit was in eerste instantie niet de 41 maar de 36. Bij nader onderzoek bleek de 41 toch de beste papieren te hebben om voor restauratie in aanmerking te komen.

Om het verhaal compleet te houden:
De NS-41 is nimmer van de Stibans geweest, echter was er al vanaf 1985 sprake van dat de NS-41 tot de museumcollectie toegevoegd zou worden. Door niet bekende redenen werd de NS-41 pas in 1987 overgedragen door NS aan het Spoorwegmuseum. Wat mij niet bekend is, of dit om een symbolisch bedrag zou gaan, of om niet, dat vertellen de papieren niet.

mvg,
Robin

« Laatst bewerkt op: 08 februari 2022, 11:05:14 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • sleutelspoor
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #26 Gepost op: 08 februari 2022, 08:11:08 »
Eelco Storm

Is dat zo? Raymond vd Hoven vertelt een ander verhaal:
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2022, 22:18:22 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • sleutelspoor
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #27 Gepost op: 08 februari 2022, 08:11:40 »
Robin Binsbergen
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 01:01:54 »

Uit de documentatie die ik heb blijkt dt de NS-41 voor 1987 nimmer door NS overgedragen is aan wie dan ook, en dat het daarna direct geregeld is. Enige vraagstuk op dat moment was alleen of het om niet kon, of voor een symbolisch bedrag. De uitkomst hiervan ben ik niet van op de hoogte.

In eerdere documenten wordt nergens gesproken over de Stibans, alleen over het Spoorwegmuseum. Als dat wel zo zijn geweest, dan had deze eveneens van de NS sporen gemoeten lijkt mij zo? gelijk aan de 1010.

Volgens mij is de NS-41 altijd in een soort van bruikleen bij de Stibans geweest, op de zelfde manier als de mat46 NS-273.

In die zelfde documenten wordt ook nergens gesproken over de 36, behalve over sloop ervan.

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2022, 22:18:02 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • sleutelspoor
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
« Reactie #28 Gepost op: 08 februari 2022, 12:30:05 »
Het Spoorwegmuseum wou de 41 niet bewaren na buitendienst stelling in zomer 1985. En net zoals dat voor de 1010 geldt, heeft de STIBANS toen wel de 41 bewaard. Voor de werkzaamheden werd een werkgroep opgericht. De meeste tijd is gaan zitten in het verzamelen van onderdelen uit sloopstellen en het ontroesten van het casco.

In 1987 heeft "de NS" de werkzaamheden "overgenomen" ten behoeve van NS-150 en in Roosendaal een 'neven-vestiging' van wpl Tilburg ingericht. Op de foto's 008 en verder zijn dus geen STIBANS-medewerkers aan het werk. Sterker nog: "Wij" mochten niet eens meer aan het stel werken... Ik weet niet of de 41 is overgedragen of weggegeven. Op de werkvloer werd gewerkt, niet ge.... over bestuurszaken. Na NS-150 zal het onder de hoede van het NSM zijn komen te vallen. Toen 'opeens' wel.

Groet, Raymond van den Hoven, lid van "Stibans werkgroep 41 vanaf dag 1".
Ten bewijze een scan van dia uit eigen archief van 19 mei 1986 toen ik, samen met Nico Lollinga †, bezig was om een van de draaistellen van troep en roest (in die volgorde) te ontdaan. Die ronde gaten zien er fraai uit, maar ze zijn een drama om aan te werken.

Na het wegvallen van "mijn" project, de energie gestoken in overig materieel, al dan niet van de Stibans te Roosendaal en later op andere plekken.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2022, 12:33:12 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

robin binsbergen

  • Online Online
  • Berichten: 998
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #29 Gepost op: 10 februari 2022, 01:45:45 »
Wat tussen het begin bij de stibans en het opnemen in de collectie gebeurd is, dat weet ik niet. Feit is dat uit de stukken blijkt dat het motorrijtuig in 1987 nog op naam van NS stond, en toen overgeschreven/overgedragen aan het spoorwegmuseum.

Mvg,
Robin