Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: Ombouw oplegger combinatie en andere voertuigen  (gelezen 1650 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Ombouw oplegger combinatie en andere voertuigen
« Gepost op: 02 January 2022, 15:43:55 »
In de afgelopen donkeredagen voor Kerstmis begonnen aan een nieuw klein projectje waarvoor je eigenlijk de deur niet uit hoef te gaan. Nu is dat hier niet zo’n probleem, maat toch! Rond neuzend in mijn laadjes en dozen kwam ik dit model van een oplegger met Magirus truck tegen. Het model uit 197i, toen Wiking nog in West Berlijn zat, kan zich niet meer meten aan de  hedendaagse standaard van  een op zevenentachtig waar mee wij nu verwend worden. Een goede reden om het exemplaar een beetje te gaan upgraden zodat het een plaatsje op de los en laadplaats van de spoorwegen kan krijgen en/of op een fabrieksterrein of aan de kade. Hiervoor ga ik een deel van het zeildoek weghalen en het midden gedeelte van rechterboord klapbaar maken.! Ik ga geen maten geven, alles is in het werk pas gemaakt


001 De rechter zijde van de Magirus met oplegger



002 en hier de linkerzijde. Het model is hier nog exact het zelfde als toen ik het 51 jaar geleden uit het doosje haalde.



003 De truck van de oplegger gescheiden en de laatste geheel uit elkaar gehaald, inclusief de imitatie houten bodem



004 Als je het boord weg snij en je wil het omgekeerd weer terug plaatsen dan zal je zien dat dat opties niet helemaal lekker is. Het wordt te dik allemaal. Daarom snijden we een stuk uit de boden terplaatsen van de opening. 



005 Van boven naar beneden. 1 het basis chassis (doen we voorlopig niets mee) 2 De huif, hier snijden we het stuk uit wat refereert aan de opening van het zijboord. Maak de achterzijde van de huif glad, deze gaat ook dicht gemaakt worden.  3 de laadbak met daarvoor het uitgesneden boord en de niet meer te gebruiken imitatie laadvloer.



006 Het uitgesneden deel van de laadbak terug geplaatst op het chassis. De uitgesneden ruimte op vullen met een stukje dik tekenpapier, of, zoals ik het hier gedaan hebt met dun balsahout.



007 Zoals je ziet is de dikte van de vloer nu niet meer storend.



008 Dat het inleg deel niet perfect aansluit is geen probleem. Als de huif er op zit, en met lading, zie je hier niets meer van. Het canvas van de huif word ingesmeerd met onverdunde houtlijm. In deze natte lijm duwen we heel voorzichtig een velletje toiletpapier of een tissue  en pellen deze dan weer tot het laatste laagje af. Het deel van het gat slaan we voorzichtig terug en suggereren zo het open geslagen deel.



009 Als de huif aan het uitharden/drogen is brengen we het neer geklapte boord weer op zijn plaats. Na droging van de huif en het moduleren van het terug geslagen deel kan de boel in de verf gezet worden. Ik gebruik hier voor een gewone spuitverf van de Praxis.



010 Na droging van de verf (en dat super snel) kunnen de twee delen , truck en oplegger, weer samengevoegd worden. Voor een realistischer uiterlijk gaan we de boel van gebruikssporen voor zien. Hiervoor zijn krijt en pigmentpoeders uitermate geschikt. Dit is ook het moment dat de wagen van lading word voorzien.


011 Lossen aan de haven van Vlieringen. Vergeet niet de planken, die achter het zeildoek komen bij dicht maken van de huif, langs de wagen te zetten. Zij zijn hier nog te breed en moeten wat ( de helft) versmald worden.


012 Het is goed rusten na zware arbeid!!!



013 Wagens voorzien van een dicht achterzeil, rode remlichten, rijverlichting, blauwe kentekenplaten, spiegels en voldoende brandstof om naar het volgende project te rijden en sturende voorwielen!!



« Laatst bewerkt op: 07 January 2022, 12:49:47 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Wiking oplegger combinatie
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2022, 16:09:02 »
Heel mooi gedaan Hans. Een levensecht geheel weer. (y) En is dat niet de boot waar Sint mee kwam?
Ik heb al een trein

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Wiking oplegger combinatie
« Reactie #2 Gepost op: 02 January 2022, 16:12:46 »
Ja maar die zijn ze even kwijt!? :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Wiking oplegger combinatie
« Reactie #3 Gepost op: 02 January 2022, 16:19:47 »
 ;D (y) Zal met de trein teruggegaan zijn...
Ik heb al een trein

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Wiking oplegger combinatie
« Reactie #4 Gepost op: 02 January 2022, 20:11:16 »
Een hele upgrade voor het truckje zo en altijd beter dan ergens onder in een doos.

@huub Geef die ouwe Tabernakel eens ongelijk ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Ombouw oplegger combinatie en andere voertuigen
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2022, 12:54:15 »



Ik heb deze tankauto combinatie over gespoten en wil hem graag als een PAM door het leven laten gaan. Is er iemand onder de BNLS-ers die mij aan de PAM opschriften kan helpen?





De voorbeelden. (plaatjes geleend uit het Chaarloos draadje)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.