Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Mark D.
Vandaag om 15:59:56
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:50:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: Labbern in Rotzbach, Teil 64  (gelezen 4874 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Gepost op: 28 december 2021, 22:43:30 »
Zo nu en dan dwarrelt er een berichtje mijn pb-brievenbus in met de vraag of ik al bezig ben met een nieuwe baan. Dat ben ik wel, min of meer, de onderbouw staat sinds enige tijd zo ongeveer klaar. Of nou ja, klaar... nog niet helemaal, maar in grote trekken toch wel, zullen we maar zeggen.
Maar veel schot zit er niet in en dat komt voor een deel door allerlei klussen die even voorrang hebben boven mijn eigen genoegens.
Gelukkig zijn het ook leuke klussen, dus het leed is draaglijk.

Oorspronkelijk was ik niet van plan om die klussen hier de revue te laten passeren, maar voor omdat het misschien ook voor jullie leuk is èn omdat er wellicht hier of daar nog een nuttige tip uit de lucht kan komen vallen zal ik m'n best doen er wat van te maken. Veel plezier, en schroom niet commentaar te leveren.

Om kort te gaan: onlangs kreeg ik een Weinert bouwdoos in handen gespeeld met daarin een grote hoeveelheid losse onderdelen, onderdelen nog in het oorspronkelijke plastic verpakt, onderdelen samengevoegd tot een onderstel en onderdelen samengevoegd tot een bovenbouw, de beide laatste echter in onvoltooide toestand, met het verzoek de begonnen bouw te voltooien, liefst de lok te digitaliseren en in de juiste kleuren te zetten, opdat deze verkocht zou kunnen worden aan een derde partij die wel de lok, maar niet het werk ziet zitten.

Nu heb ik al heel wat bouwpakketten van Weinert in elkaar gezet, maar complete lokomotieven waren daar tot nu toe niet bij. Daarom heb ik er eerst als een kat om de hete brij omheen gedraaid, de bouwbeschrijving bestudeerd en overdacht waar en hoe te beginnen, vooraleer de geit bij sik en staart te pakken en eerst dat onderstel maar eens te demonteren, voor zover mogelijk, om te kijken of alles compleet is en ook om te controleren of alles naar behoren in elkaar is gezet.



Zo op het oog lijkt er niet veel aan te mankeren, behalve dan dat ik vind dat het soldeerwerk ietwat grof is uitgevoerd en de voorste bufferbalk niet helemaal haaks op het frame is gelijmd (scheelt pakweg een tiende of tweetiende millimeter, maar toch). Ik weet nog niet of de moeite van het losmaken en opnieuw bevestigen opweegt tegen het resultaat. Ik denk dat ik het maar laat voor wat het is, je moet wel heel goed kijken om het te zien en functioneel speelt het geen rol.



Om toch ergens mee te beginnen heb ik gepoogd wat overtollig soldeer te verwijderen en met behulp van een glashaarpotlood e.e.a. schoon te maken, ook al omdat er hier en daar door het gebruik van soldeervet/vloeimiddel wat oxidatie begon op te treden. Ook zijn er hier en daar nog resten van schuur- en vijlwerk die verwijderd moeten worden:



Na een poosje vlijtig soldeer wegbeitelen, schuren en polijsten ligt er dan een fraai frame op het werkblad.



Verder moet ik niet vergeten te controleren of het frame niet scheluw is, en de boel met Vim schoon te boenen en te ontvetten.
En dat ik nog naar de apotheker moet om te vragen of ze mij een maatje fosforzuur in een oplossing van 40% kunnen leveren.
Daarna kunnen we op naar de volgende fase.

« Laatst bewerkt op: 28 december 2021, 23:22:32 door 44L. Reden: kleine verbeteringen »

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2021, 22:49:32 »
Zo te zien gaat het om een sneltrein stomer, maar welke?
Ik kan het op basis van cylinders en frame niet zeggen.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2021, 23:24:55 »
Goeie poging  :D
Je zou het wel zeggen vanwege de drie assen met grote wielen  ;D

Je mag nog steeds drie keer raden  (y)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2021, 00:00:31 »
had niet goed genoeg gekeken, enkele voorloop & achterloop as, moet dan dus wel een 23er worden


fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2021, 11:37:36 »
Mooi projectje Jan.

Je schrijft dat de bufferbalk scheef zit.
Maar op de foto lijkt het mij dat krom is, dat kan een heel vertekend beeld geven.
Anderzijds kan dat ook van de foto zelf komen natuurlijk.

Had je nou al een nieuw draadje voor je nieuwe baan of..

Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2021, 12:01:54 »
Het assortiment van Weinert ken ik niet uit mijn hoofd en tijd om in een (digitale) catalogus te bladeren neem ik niet.
Wat laat de afbeelding van Jan zien?
Drie gekoppelde assen, twee enkele loopassen, bufferbalken zowel aan de voor- als achterzijde, cilinders met Einheitslok-allures, de contragewichten aan de wielen duiden op een tweecilinderloc.
Tja, dan blijft er niet veel over.
Is het een locomotief van de Baureihe 64, zoals de titel van dit topic reeds doet vermoeden?

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 29 december 2021, 12:34:08 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2021, 17:05:35 »
Citaat van: Fred
... moet dan dus wel een 23er worden

Niet slecht geredeneerd.
Maar zoals Bas(ilicum) in zijn bericht meldt, heeft dit chassis een bufferbalk aan zowel de voor- als de achterkant en het moet daarom wel een tenderlok zijn. Nu heeft Weinert best een aantal tenderloks in het assortiment, maar daar zit maar één exemplaar bij met de asindeling 1'C1' (of ik moet mij deerlijk vergissen), en dat is de BR64. En inderdaad, de titel van dit draadje wijst er al op.

Citaat van: Dirk Jan
... op de foto lijkt het mij dat krom is, dat kan een heel vertekend beeld geven

Daar heb je wel gelijk in. Maar ook foto's genomen met mijn mobiele telefoon geven vrijwel nooit een onvertekend beeld, zoals je zelf ook al opmerkt.
De gedachte dat de bufferbalk krom zou kunnen zijn was bij mij ook opgekomen en ik heb daarom met een stalen liniaal e.e.a. gecontroleerd. De bufferbalk staat (net) niet haaks op het frame, maar ik heb besloten om het zo te laten, ook al omdat het risico bestaat dat je, met het loshalen van de lijmverbinding, de zaak nog erger kunt maken dan die al is.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2021, 17:22:45 »
I stand corrected, heb ik op mij werk ook vaak, een onder oppervlakkige beschouwing,
sluitend lijkende verklaring presenteren. Het licht van de waarheid is genadeloos.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2021, 23:04:24 »
Dat overkomt iedereen wel eens, Fred. Mij komt het in elk geval niet onbekend voor  ;D

Volgens mij en voor zover ik het kan bekijken is het frame niet scheluw. Eerst leek het even alsof dat wel zo was, maar dat bleek in de achterste baanruimers te zitten, die waren niet helemaal recht aan het frame gesoldeerd. Die zijn met enige moeite los gemaakt, waarna wederom enig overtollig soldeertin is verwijderd en vervolgens zijn genoemde baanruimers opnieuw, hopelijk in de juiste positie, aan het frame gesoldeerd.







Zoals je ziet zit er nog meer dan voldoende soldeer op, maar ik vind het zo wel aanvaardbaar.
De volgende keer moet ik naar de Pendelbleche kijken, want ook die zitten niet helemaal recht op het frame.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2021, 22:05:35 »
De afwijking in de Pendelbleche is ondertussen ook verholpen. Een heel spectaculaire gebeurtenis was dat niet; een kwestie van lossolderen, alles zo goed mogelijk schoonmaken, opnieuw inzetten (maar nu exact recht) en weer vastsolderen. Geen foto's van gemaakt ook.

De volgende stap is, volgens de bouwbeschrijving van Weinert, de samenstelling van de "Steuerung", waarmee het samenstel van zuigerstangen en stoomschuiven met bijbehorende mechanieken wordt bedoeld:



À prima vista ziet het geheel dat mijn voorganger in elkaar heeft gezet er wel aardig degelijk uit:





Maar als je het geharrewar van allerlei bewegende stangetjes en zo van wat dichterbij bekijkt, vallen er wel een paar dingetjes op.



Bij de beide pijlen die met de letter B gekenmerkt zijn, hoort een onderdeeltje te zitten wat de Aufwerfhebel voor moet stellen, die aan de ene kant in het prominent zichtbare gat moet komen te zitten, en aan de andere kant in de opening in de Schieberschubstange. Ze zitten er echter niet op, en voor zover ik weet heb ik ze ook niet aan de nog aanwezige gietbomen zien zitten, noch in de... euh, hoe heten die dingen, van die bakjes waar patiënten voor een hele week medicijnen in krijgen. Elk bakje is dan gekenmerkt met de betreffende dag van de week. Geen idee, maar jullie weten vast wel wat ik bedoel. Hoe dan ook, daar zitten nog een hoop onderdeeltjes in, maar deze niet.  Dat wordt dus nog even verder zoeken.

Bij de pijl met de letter A zie je, als je goed kijkt, dat op dat punt een aantal onderdelen met een messing staafje met platgeknepen uiteinde bij elkaar gehouden worden. Volgens de bouwbeschrijving zou dat platgeknepen uiteinde een rondje als van een spijker moeten zijn. Dit lijkt me dus een improvisatie van mijn voorganger, die dat wellicht zo heeft gedaan omdat de betreffende onderdelen ontbraken of omdat ze kwijt geraakt zijn. Ook hier geldt: nog maar eens goed zoeken, en als er niks te vinden is, overwegen of er nieuw besteld moet worden of dat de geïmproviseerde oplossing gehandhaafd blijft.

Tenslotte zien we de onderdelen die met 1 resp. 2 worden betiteld. Deze messing stangen hebben aan één kant een profiel, aan de andere kant zijn ze vlak (zie ook de tweede en de derde foto). Stang 2 is met het profiel aan de binnenkant gemonteerd, terwijl dat profiel aan de buitenkant had moeten zitten.
Volgens mij zit dat allemaal vastgeplakt, dus ik zal moeten zien dat ik dat los krijg en anders moet het maar zitten zoals het zit...

Puntje tussendoor: de verf, met grondverf, verdunner en afwerklak is besteld. Op zo'n bouwpakket moet je geen Vallejo willen smeren, dat blijft niet goed zitten.

Wordt vervolgd!
« Laatst bewerkt op: 30 december 2021, 22:13:45 door ex44. Reden: Kleine toevoeging »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2021, 09:54:55 »
Altijd leuk om te lezen dit soort verslagen.  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2021, 18:56:09 »
Het is nog leuker om met zo'n ding bezig te zijn  :D
In het begin een beetje zoeken en tasten, omdat je halverwege in het werk van iemand anders valt (mijn vrouw vergeleek het met een sudokupuzzel die door iemand anders begonnen is). Er zijn bijvoorbeeld stappen van de bouwbeschrijving overgeslagen. Soms kan ik wel begrijpen waarom, maar soms ook niet. En soms zijn er dingen weg of ik vind ze op een onverwachte plek (ik heb hier nog een paar half-gebouwde Weinertdingen staan) terug.

Lekker puzzelen aan een puzzel waarvan je niet weet of die wel compleet is, maar ik heb wel hoop op een goede afloop. En het voordeel is dat eventuele ontbrekende onderdelen alsnog besteld kunnen worden. De service van Weinert is uitstekend!

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #12 Gepost op: 01 januari 2022, 13:57:01 »
Een sudokutrein editie dus. ;D ;D

Wel geinig. Aan de sudoku zou ik niet beginnen.
Aan de Weinert waarschijnlijk weer wel.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #13 Gepost op: 01 januari 2022, 22:55:44 »
Och een sudoku-puzzeltje zo nu en dan is wel goed voor je hersens. Het schijnt dat mensen die geregeld zo een puzzel maken minder snel dement worden.

Mocht je ooit in de gelegenheid zijn om eens een Weinert-lokomotief te bouwen, dan zou ik het zeker niet nalaten. Het gevaar is alleen dat je gewend raakt aan veel meer details, zodat je je gaat verbazen over hoe simpel die van bijvoorbeeld Roco gemaakt zijn.

Maar goed, het onderstel is nu (zo goed als) helemaal uit elkaar geweest en waar nodig gecorrigeerd. Zo waren er hier en daar wat braampjes die niet goed verwijderd waren, waardoor e.e.a. niet helemaal 100% recht zat. Ook stond er een drijfstangvangbeugel op afbreken, daar heb ik een klein beetje soldeer achter gezet om wat stevigheid te verschaffen. De messing stang die ik eerder noemde, kon ik niet loskrijgen zonder de hele boel te ontwrichten of te beschadigen, dus dat heb ik gelaten zoals het was. Wel heb ik de koppelstangen op de juiste manier bevestigd; daarvan zijn er vier verschillende: links voor, linksachter, rechts voor en rechtsachter. Mijn voorganger had links- en rechtsvoor aan de linkerkant zitten en links- en rechtsachter aan de rechterkant. Je moet wel goed kijken wat je doet bij zo'n bouwdoos...
Alle (nou ja, alle...) onderdelen nog eens op een rijtje:



Het hele zwikje is weer min of meer in elkaar gezet, om na te kunnen gaan of er nog onderdelen ontbreken (sowieso een handvol schroefjes en ook de isolatiebussen voor de remmen heb ik niet gevonden). Voor ik dat allemaal bij Weinert ga bestellen wil ik wel weten wat er allemaal mist, dan kan het allemaal in één zending mee.



Voor de leuk even de bovenbouw (die is door mijn voorganger al een heel eind gemonteerd) erop gezet:



Wordt vervolgd.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2022, 18:25:53 »
Vandaag een poos bezig geweest met het doornemen van de bouwbeschrijving en het vergelijken daarvan met het model dat ik in handen kreeg, waarbij ik tot de conclusie kwam dat er nog wel wat onderdeeltjes missen. Omdat dat vrij essentiële onderdelen zijn, moet ik ze wel bijbestellen. Gelukkig betreft het slechts een aantal schroefjes, maar ook de isolatiebusjes waarmee aan één kant de remmen worden geïsoleerd van de rest van de lokomotief.

Tot de bestelde onderdelen binnen zijn (en dan is hopelijk ook de verf wel binnen) houden we hier even pauze. Of er ondertussen nog een ander (kort) projekt(je) wordt aangepakt weet ik nog niet.

Tot de volgende!



P A U Z E