Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 13:24:49
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:19:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Sven
Vandaag om 12:44:30
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 12:40:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:19:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:16:44
Da's Daz 2 door Noordernet
Vandaag om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)  (gelezen 1869 keer)

SNRobin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Gepost op: 23 December 2021, 10:48:48 »
Hallo allemaal

Ik heb een nieuw baanplan gemaakt in Anyrail met afmetingen 350cm x 350cm. De bedoeling is om een Belgisch landschap te maken dat zich situeert in de Ardennen. Volgende criteria zijn voor mij belangrijk

- NMBS materiaal
- Marklin c-rail
- Rond jaren 1990 (diesel-elektrisch)
- Groene gebieden rond de baan met industrie/rangeergebied, en ook een dorp tussen het rangeergebied en het station van 5 sporen breed
- Station met lange perrons
- Dubbel spoor
- Ik verkies lange stukken baan boven veel bochtenwerk
- Schaduwstation

Het station en rangeergebied liggen op niveau 0. Het schaduwstation dat 8 sporen breed is ligt op -15cm. Via een 3-delige helix komt dit uit op een hoogte van +12cm waarna het terug naar het station loopt. Ik heb ook 2 kijkgaten voorzien in het plan.

Wat denken jullie van dit baanplan? Alle tips welkom!







« Laatst bewerkt op: 23 December 2021, 10:52:29 door SNRobin »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2021, 10:56:44 »
Als de afmetingen kloppen dan heeft de binnenboog van de helixen een boogstraal van 36 cm. Veel te krap.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2021, 11:10:23 »
Bovendien is de binnenbocht het stijgspoor (als je echt Belgisch rijdt en dus links - op het spoor) waardoor die al een straal van om en bij de 50cm moet hebben om zo'n 8 à 9 cm (minimum) per wending te stijgen.

Verder is het niet direct mijn ding en geeft het me zeker geen 'Ardens gevoel'.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1119
  • La vie est belle...
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2021, 13:02:20 »
Leuk idee, maar misschien "less is more", en niet te krap? Ik volg (y)
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2021, 13:10:56 »
Ik vind ook dat je te veel wilt op deze oppervlakte.
Bij een spoorlijn in de Ardennen heb ik meer dit beeld: klik
Rivier op de voorgrond, dan een paradespoor en daarachter heuvels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bertje B

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2021, 13:21:20 »
Kun je om de tafels heen lopen of staat het tegen de muren aan ?

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2021, 18:59:28 »
Beginnersfouten zijn zo gemaakt ,als je denkt dat het om m2´s op te vullen gaat , kun jeje eens afvragen wat je werkelijk wilt , want dan heb je aan die afmetingen nooit genoeg , dan wil je eigenlijk alleen maar groter en meer sporen , indd less is more , dat is een goede vuistregel ,maak een lijst van wat je wilt , streep daar de dingen van af wat niet haalbaar is .
En wat Klaas zegt daar kan ik hem gelijk in geven , voorkom dat je teveel investeert in rails of materiaal waar je achteraf gezien niets aan hebt , beter is het dat je echt goed kijkt naar de werkelijkheid.
Sporen recht toe recht aan leggen kan altijd nog , probeer het wat speelser aan te pakken .

Succes met plannen en bouwen .