Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:47
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 10:58:08
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 10:56:36
Rail away door NS264
Vandaag om 10:55:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 10:33:17
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door henk
Vandaag om 10:24:07
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:51:54
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Alewijn
Vandaag om 09:48:15
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 07:29:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
  

Auteur Topic: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)  (gelezen 2000 keer)

SNRobin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Gepost op: 23 December 2021, 10:48:48 »
Hallo allemaal

Ik heb een nieuw baanplan gemaakt in Anyrail met afmetingen 350cm x 350cm. De bedoeling is om een Belgisch landschap te maken dat zich situeert in de Ardennen. Volgende criteria zijn voor mij belangrijk

- NMBS materiaal
- Marklin c-rail
- Rond jaren 1990 (diesel-elektrisch)
- Groene gebieden rond de baan met industrie/rangeergebied, en ook een dorp tussen het rangeergebied en het station van 5 sporen breed
- Station met lange perrons
- Dubbel spoor
- Ik verkies lange stukken baan boven veel bochtenwerk
- Schaduwstation

Het station en rangeergebied liggen op niveau 0. Het schaduwstation dat 8 sporen breed is ligt op -15cm. Via een 3-delige helix komt dit uit op een hoogte van +12cm waarna het terug naar het station loopt. Ik heb ook 2 kijkgaten voorzien in het plan.

Wat denken jullie van dit baanplan? Alle tips welkom!







« Laatst bewerkt op: 23 December 2021, 10:52:29 door SNRobin »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2021, 10:56:44 »
Als de afmetingen kloppen dan heeft de binnenboog van de helixen een boogstraal van 36 cm. Veel te krap.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2021, 11:10:23 »
Bovendien is de binnenbocht het stijgspoor (als je echt Belgisch rijdt en dus links - op het spoor) waardoor die al een straal van om en bij de 50cm moet hebben om zo'n 8 à 9 cm (minimum) per wending te stijgen.

Verder is het niet direct mijn ding en geeft het me zeker geen 'Ardens gevoel'.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1130
  • La vie est belle...
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2021, 13:02:20 »
Leuk idee, maar misschien "less is more", en niet te krap? Ik volg (y)
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2021, 13:10:56 »
Ik vind ook dat je te veel wilt op deze oppervlakte.
Bij een spoorlijn in de Ardennen heb ik meer dit beeld: klik
Rivier op de voorgrond, dan een paradespoor en daarachter heuvels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bertje B

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2021, 13:21:20 »
Kun je om de tafels heen lopen of staat het tegen de muren aan ?

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2021, 18:59:28 »
Beginnersfouten zijn zo gemaakt ,als je denkt dat het om m2´s op te vullen gaat , kun jeje eens afvragen wat je werkelijk wilt , want dan heb je aan die afmetingen nooit genoeg , dan wil je eigenlijk alleen maar groter en meer sporen , indd less is more , dat is een goede vuistregel ,maak een lijst van wat je wilt , streep daar de dingen van af wat niet haalbaar is .
En wat Klaas zegt daar kan ik hem gelijk in geven , voorkom dat je teveel investeert in rails of materiaal waar je achteraf gezien niets aan hebt , beter is het dat je echt goed kijkt naar de werkelijkheid.
Sporen recht toe recht aan leggen kan altijd nog , probeer het wat speelser aan te pakken .

Succes met plannen en bouwen .