Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Duvel
Vandaag om 18:52:38
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 17:57:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
  

Auteur Topic: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)  (gelezen 1975 keer)

SNRobin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Gepost op: 23 December 2021, 10:48:48 »
Hallo allemaal

Ik heb een nieuw baanplan gemaakt in Anyrail met afmetingen 350cm x 350cm. De bedoeling is om een Belgisch landschap te maken dat zich situeert in de Ardennen. Volgende criteria zijn voor mij belangrijk

- NMBS materiaal
- Marklin c-rail
- Rond jaren 1990 (diesel-elektrisch)
- Groene gebieden rond de baan met industrie/rangeergebied, en ook een dorp tussen het rangeergebied en het station van 5 sporen breed
- Station met lange perrons
- Dubbel spoor
- Ik verkies lange stukken baan boven veel bochtenwerk
- Schaduwstation

Het station en rangeergebied liggen op niveau 0. Het schaduwstation dat 8 sporen breed is ligt op -15cm. Via een 3-delige helix komt dit uit op een hoogte van +12cm waarna het terug naar het station loopt. Ik heb ook 2 kijkgaten voorzien in het plan.

Wat denken jullie van dit baanplan? Alle tips welkom!







« Laatst bewerkt op: 23 December 2021, 10:52:29 door SNRobin »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2021, 10:56:44 »
Als de afmetingen kloppen dan heeft de binnenboog van de helixen een boogstraal van 36 cm. Veel te krap.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2021, 11:10:23 »
Bovendien is de binnenbocht het stijgspoor (als je echt Belgisch rijdt en dus links - op het spoor) waardoor die al een straal van om en bij de 50cm moet hebben om zo'n 8 à 9 cm (minimum) per wending te stijgen.

Verder is het niet direct mijn ding en geeft het me zeker geen 'Ardens gevoel'.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1128
  • La vie est belle...
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2021, 13:02:20 »
Leuk idee, maar misschien "less is more", en niet te krap? Ik volg (y)
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2021, 13:10:56 »
Ik vind ook dat je te veel wilt op deze oppervlakte.
Bij een spoorlijn in de Ardennen heb ik meer dit beeld: klik
Rivier op de voorgrond, dan een paradespoor en daarachter heuvels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bertje B

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 505
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2021, 13:21:20 »
Kun je om de tafels heen lopen of staat het tegen de muren aan ?

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Belgische Ardennen (H0 - 350x350)
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2021, 18:59:28 »
Beginnersfouten zijn zo gemaakt ,als je denkt dat het om m2´s op te vullen gaat , kun jeje eens afvragen wat je werkelijk wilt , want dan heb je aan die afmetingen nooit genoeg , dan wil je eigenlijk alleen maar groter en meer sporen , indd less is more , dat is een goede vuistregel ,maak een lijst van wat je wilt , streep daar de dingen van af wat niet haalbaar is .
En wat Klaas zegt daar kan ik hem gelijk in geven , voorkom dat je teveel investeert in rails of materiaal waar je achteraf gezien niets aan hebt , beter is het dat je echt goed kijkt naar de werkelijkheid.
Sporen recht toe recht aan leggen kan altijd nog , probeer het wat speelser aan te pakken .

Succes met plannen en bouwen .