Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 18:04:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 18:03:22
Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 18:02:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:59:20
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:46:33
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:45:12
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
  

Auteur Topic: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?  (gelezen 1574 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Hallo.
Mijn schaal 0 baan heb ik op de zolder van mijn (Koop)huis, onder het schuine dak.
De baan ligt op ca 120 cm boven de vloer, en er zit een plafond op ca 2m hoog boven  mij.Daar boven is nog een kleine zolder ,waar je net rechtop kan staan.
De scenery zit tot tegen het dak aan, van de ene schuine kant naar de andere. Ik denk dat velen hier ook zo iets hebben gebouwd,  in welke schaal dan ook.
Als ik het dak wil laten isoleren door een firma (Takkenkamp b.v.) hoe werken die de kanten dan af.?
Het makkelijkste zou zijn als er geen baan was natuurlijk ,maar die is er wel ,en ik heb geen sloopplannen .
Wat zijn jullie ervaringen met zulke werkzaamheden ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

denobis

  • Gast
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2021, 20:55:17 »
Pfffffffffffffffff peter ik zou dat risico niet nemen.
met die baan er onder daar komen narigheden van

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2021, 21:08:25 »
Normaliter betekent isoleren dat er een extra laag tegen het bestaande dak aan komt. Ik heb het wel gezien als luchtlaag + dik piepschuim + gipsplaat. Dus een centimeter of 10 à 15 komt het dak wel verder de ruimte in.

En... dan zit je spoorbaan dus in de weg als 'ie inderdaad tot aan het schuine dak is gebouwd. Dus dan past op die plek geen isolatie. Tenminste, als ik het correct inschat. Misschien kun je een foto plaatsen? Het valt misschien mee.

Misschien is er de mogelijkheid om ter hoogte van je baan de isolatie weg te laten?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2021, 21:40:56 »
Aan zoiets denk ik ook, dan zou het hele dakvlak tussen de twee balken ,  die op ca 80 cm en 2meter hoog zitten niet gedaan moeten worden.
 Maar ook niet onder de baan helemaal tot op de vloer is slecht bereikbaar, dan moet de isolatie man tussen de poten van de baan en onder de bedrading doorkruipen en daar werken.
 Nee , dat gaat niet gebeuren!  >:(
Hoogstens de  kleine zolder naast  mijn stuk zolder met de trap naar beneden en mss het zoldertje boven mijn ruimte.
Nu ik dit opschrijf realiseer ik me pas wat een onmogelijkheid het eigenlijk is !
Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
    • MCKmodelbouw
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2021, 22:31:19 »
Heb je een vrijstaand huis Peter? Dan zou je nog kunnen nadenken aan isoleren aan de buitenzijde met zogenaamde renovatie platen. Er komt een nieuwe laag tussen dakpannen en dak. Dit is alleen niet mogelijk bij een doorsnee rijtjeshuis vanwege het hoogteverschil wat je dan krijgt met de aangrenzende daken.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2021, 22:38:02 »
Hoi Mathyn ,
Ik heb een hoekhuis. De buren hebben ook helemaal geen plannen in die richting , dus dat valt in ieder geval af.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2021, 23:17:21 »
In de straat bij ons is net het dak van het huis van één van onze buren geisoleerd. Dat gebeurde vanaf de buitenzijde, met materiaal van ongeveer 600cm x 150cm.
Dat zal bij jullie ws alleen een optie zijn als het hele blok mee doet...
Vrees niet dat je aan al dan niet gedeeltelijke demontage ontkomt.
Is ook het behoud van je materieel...

Ik zou het ook een lastige keuze vinden.
Zonder belerend te willen zijn, is dit wel een mooi praktisch voorbeeld mbt de keuze tussen een vaste baan en modules.

Ik wens je succes in het maken van de keuze.

Gr.

Edsko

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2021, 01:33:00 »
Hoe oud is het huis? Wat foto's kan misschien ook geen kwaad ;)
Zelf woon ik in een jaren '70 huis, heeft vanaf de bouw totaal geen isolatie, ja een vastgeniet stukje piepschuim van 2 cm dik aan de binnenkant met kieren van 10 cm.
Wat je ook gaat ondernemen, ga uit van flink wat stof! Niet alleen tijdens de werkzaamheden, ook nog minstens een half jaar erna.
Zelf heb ik aan de binnenkant XPS platen vast gekit, en de randen netjes afgewerkt. Voordeel is dat daar weinig troep vanaf komt en geen stof. Je kunt ze zo mooi afwerken als je zelf wilt. Hoe dikker de platen hoe beter de isolatie. De eerste winter merkten we meteen een enorm verschil, met maar zo weinig werk.
Oude huizen hebben vaak een open dak, hier bijvoorbeeld houten balken met platen erop, op die platen latjes geschroefd en daar liggen de dakpannen op. Dat is alles..... Bij flinke regen vallen binnen de druppels!
Als jij ook zo'n dak hebt scheelt het al heel veel om van buitenaf eerst het dak opnieuw te laten leggen, met een laag isolerende folie ertussen. Is het ook meteen waterdicht.
Maar nogmaals, helemaal afhankelijk van de ouderdom van je huis en wat er al ooit aan gedaan is.

Je kunt er ook voor kiezen matig te isoleren en de zolder met een deur af te sluiten van de rest van je huis. Dan blijft het daar gewoon een paar graden frisser op die paar koude dagen in het jaar ;D
Eddy

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2021, 10:01:14 »
Dakisolatie scheelt echt een slok op een borrel qua energie. Het is niet voor niets dat de EPC goed uitkomt bij een isolatiewaarde (Rc) van 6 voor het dak tegen 4,5 voor de gevels. Isoleren van de buitenzijde heeft sowieso de voorkeur vanwege bouwfysische redenen. Buitenom lijkt meer werk, maar gezien de noodzakelijke preciese afwerking van binnenuit is het dat niet. De isolatie moet van binnenuit moet luchtdicht worden afgewerkt om inwendige condens, gevolg rotting, te voorkomen. Bovendien staat jouw modelbaan in de weg. Veel werk dus.
Maar zodra er een steiger langs het huis staat gaat het vrij snel. Daarbij komt dat het een dakrenovatie is; je ziet de conditie van je dakbeschot eens van dichtbij en je vervangt de panlatten, zodat je zeker weet dat je dat er weer voor jaren goed bij ligt. Pannen kunnen teruggelegd worden (mits in goede conditie. Zo niet, dan moest je daar binnenkort al mee aan de slag) en als de aannemer de pannen op de steiger opstapelt scheelt dat veel werk. Detaillering zou ik me niet teveel zorgen over maken; als er een overstek is kan dat wel opgehoogd worden en als de buren niet mee doen kun je op de scheiding wel gevelpannen leggen, dan is het hoogteverschil gelijk netjes afgewerkt.

Succes ermee,
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2021, 10:48:21 »
Gert & Eddy,
Ook weer bedankt voor jullie antwoord.
Mijn hoek huis is van 1981 en heeft een redelijke dakisolatie :
Het is iets van 8 cm dik  en de binnenkant is afgewerkt met een of ander plaatmateriaal.
Ik zal eens zoeken in mijn foto bestand of ik iets van de situatie kan  laten zien.
Peter

Dit is  het deel  van het dak met het Velux raam

« Laatst bewerkt op: 22 december 2021, 11:15:00 door Peter Kleton. Reden: Foto bijgeplaatst »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2021, 14:03:43 »
Peter, ik heb (nog) geen ervaring met het achteraf (beter) laten isoleren van een dak, maar afgaande op jouw foto, waarop duidelijk te zien is dat je tegen de afwerking hebt aangebouwd, denk ik persoonlijk dat de door Eddy en Gert omschreven oplossing aan de buitenkant de beste, zo niet de enige oplossing is om je dakisolatie op een zinvolle manier te verbeteren.
Stukken wel en stukken niet isoleren, is volgens mij weggegooid geld, nog afgezien van de troep die je dan evengoed nog binnen krijgt.
Voor de overgang naar de niet aangepaste daken van de buren zijn inmiddels prima oplossingen voorhanden, als dan niet met een verholen goot.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2021, 15:24:44 »
Kijk dat is mooi, als er nu al 8 cm zit zou ik het lekker zo laten en alleen van buiten wat opknappen. Van binnenuit is er dan maar weinig winst te behalen, zeker niet met al het werk en ellende wat het met zich meebrengt. Ik weet niet of er nog aan de binnenkant ergens kieren zitten, die zou je kunnen opvullen/dichtkitten.
De overgang van het dak naar de muur/vloer is soms ook niet goed afgewerkt, zou je ook nog naar kunnen kijken. Hier zit dat in een rommelluik, je voelde de koude lucht binnenstromen. Heb er gewoon purschuim in gespoten en de resten weggesneden (je ziet het toch niet), en weg was de tocht. Allemaal kleine dingen die je makkelijk zelf kunt.
Eddy

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2021, 16:18:14 »
Hoi Eddy ,
Voor dat dichtkitten met  purschuim voel ik ook wel, sterker nog ik heb de  pur al in huis maar ik moet nog een goed pistool kopen , dat gaat nu weer wat moeilijk door de corona toestand.
 Vooral de overgang  tussen dak en vloer  lijkt mij  nog wel kieren te hebben en ook de overgang dak naar muur.,helemaal in de nok.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2021, 01:54:16 »
Kleine kiertjes (tot 1 cm), als ze er zijn, kun je dichtkitten met kit. Bijvoorbeeld siliconenkit.
Grote kieren, die bij de dakrand bijvoorbeeld en inderdaad de nok, kun je vullen met purschuim. Dat zit al in een spuitbus, heb je geen kitpistool voor nodig ;)
Eddy

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Wie heeft ervaring met het door een bedrijf isoleren van de treinenzolder?
« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2021, 10:18:00 »
Er is purschuim zo kant en klaar (in een spuitbus) en er is purschuim dat in een pistool gaat.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus