Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:30:37
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 14:03:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:43:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:57:28
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
BR290 tandwielkast openen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:17:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:26:30
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
  

Auteur Topic: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?  (gelezen 4298 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #30 Gepost op: 21 December 2021, 12:19:39 »
Zoek dan een ander/beter voorbeeld.


Eelco heeft op zijn flickrpagina een foto staan met een 1000, 1100, 1200 en 1300.


https://flic.kr/p/2g6CyVS


De 1200 lijkt wat hoger. Is een Amerikaans ontwerp uiteindelijk. Maar wel voor Nederland ontworpen.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2021, 12:37:00 door Jeronimos »
Jeroen

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #31 Gepost op: 21 December 2021, 13:38:56 »
Operail (voorheen EVR Cargo) rijdt met van Union Pacific uit de USA geïmporteerde C36-7i locs in Estland (is ook Europa, is zelfs EU!):

EVR 1505 en 1514 te Tartu by dh3201, on Flickr
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2021, 13:54:48 »
Zoek dan een ander/beter voorbeeld.
Makkelijk, de TEE in Canada voorzien van Canadese loc:
https://www.flickr.com/photos/5632/48176894592/in/album-72157628268496875/
https://www.flickr.com/photos/5632/36868786185/in/album-72157628268496875/

en een ICE-1 in Amerika voor testritten:
https://www.youtube.com/watch?v=yukhgNkQWK8
hier is het verschil duidelijk

Geen probleem, aangepast.

Omdat het later veel uitgebreider ging over andere landen...
Alleen net niet of UK materieel in de EU kan rijden, kijk maar naar de NS 1500, Class 66, Eurostar  :P
De titel is nu prima.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #33 Gepost op: 21 December 2021, 14:42:38 »
Nog even over de NS 1200 e lok.
Het  Amerikaanse voorbeeld was volgens J. Ossehaar 50 cm te breed, wat merkbaar was aan de smalle gang tussen de cabines.
 In het boek over de 1200 stond dit interessante feit niet gemeld.
De 1200 werd dus 303 cm breed.(Over de handgrepen)

Het omgrenzingsprofiel  volgens de Am . spoorwegen is volgens Wikipedia echter maximaal  325,2 cm.
Waarom moest de 1200 dan wel met 50 cm versmald worden om te voldoen aan de NS normen ?

Peter
« Laatst bewerkt op: 21 December 2021, 14:54:43 door Peter Kleton. Reden: aanvulling erbij gezet. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #34 Gepost op: 21 December 2021, 14:54:08 »
Rick,

De 500/600 serie niet vergeten.

Er rijden ook ex class 92  in  Kroatië: https://railcolornews.com/2018/01/26/db-cargo-472005-92005-trials-croatia/   daarvoor reden ze ook in Roemenië.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26875
    • Pagina van klaas
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #35 Gepost op: 21 December 2021, 16:06:36 »
Het omgrenzingsprofiel  volgens de Am . spoorwegen is volgens Wikipedia echter maximaal  325,2 cm.
Waarom moest de 1200 dan wel met 50 cm versmald worden om te voldoen aan de NS normen ?
Zal een vergissing zijn, het ging misschien om 50 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #36 Gepost op: 21 December 2021, 16:19:24 »
Laten we  het daar dan maar op houden , Klaas!   ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5077
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Profiel vrije ruimte, past UK materiaal op EU of USA spoor?
« Reactie #37 Gepost op: 21 December 2021, 20:40:58 »
Wat het verschil in profiel is weet ik niet, en ook niet waarom er verschil is. Het lijkt me dat de natuurwetten daar niet anders zijn.

Als asdrukken daar hoger zijn heb je wellicht een ander contactvlak nodig om hertze spanningen binnen toelaatbare grenzen te houden? En treinen in VS zijn lang, maar wellicht minder frequent; aantal overrollingen speelt ook een rol ;D in toelaatbare vlaktedruk (en dus vormgeving) wiel-rail contact.

Vergeet andere kant op niet: Rc4, CC-6500 cc-21000, Flying Scottsman :) allemaal aangepast, dat dan weer wel...
« Laatst bewerkt op: 21 December 2021, 21:08:24 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn