Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Fleischmann wisselspoel, eindafschakeling overbrugd. Hoe lang moet puls decoder  (gelezen 2621 keer)

joespoor

• Offline Offline
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Re: Fleischmann wisselspoel, eindafschakeling overbrugd. Hoe lang moet puls decoder
« Reactie #15 Gepost op: 19 December 2021, 21:45:39 »
Interessante discussie! Ja, in Algemene instellingen heb ik de pulstijd ook aangepast en belangrijker: de rusttijd tussen de pulsen heb ik verhoogd naar 150 ms, maar zoals Klaas al zegt, misschien is dat nog te weinig en krijgt de decoder te weinig tijd tussen de pulsen om zich op te laden voor de volgende. Daarom ga ik die sowieso verhogen. Het probleem doet zich maar in één wisselstraat van vier wissels voor, die inderdaad allemaal op dezelfde decoder zijn aangesloten. Ik blijf proberen, maar vind het ook leuk en interessant om erover te praten. En, zoals Jerrytrein zegt, kom ik iedere dag weer iets nieuws tegen in Koploper, terwijl ik er inmiddels toch alweer zo'n tien jaar intensief mee bezig ben. Volgens mij gebruik ik nog geen 10% van de mogelijkheden, maar met wat ik wel gebruik ben ik zeer content. Groet aan allen van Jan (alias Joe).

henk

• Offline Offline
Re: Fleischmann wisselspoel, eindafschakeling overbrugd. Hoe lang moet puls decoder
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2021, 06:29:39 »
Toch ontstaat er verwarring.
De decoder hoeft zich niet op te laden. Lees ik ook niet bij Klaas.
Mijn veronderstelling was als volgt. Als Koploper de instructies sneller verstuurt dan de pulstijd van de decoder duurt, moet de decoder twee of meer wisselspoelen tegelijk voeden. Dan raakt de decoder overbelast en schakelt het tweede wissel niet goed. Als de decoder op 250 ms staat, dan moet je ervoor zorgen dat er minstens 250 ms tussen twee instructies van Koploper zit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2021, 08:49:13 »
.... moet de decoder twee of meer wisselspoelen tegelijk voeden. Dan raakt de decoder overbelast...
Maar de decoders en de wissels hebben toch een aparte voeding? In de wisselvoeding kun je dan een CDU inbouwen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2021, 09:04:29 »
Ook met een aparte voeding voor de wissels moet de decoder de stroom doorgeven en in de regel is de decoder daarbij gemaximeerd. Niet alleen per uitgang, maar ook de hele decoder. Kan overigens niet in de handleiding vinden hoe dat bij deze decoder zit.

Je moet ervoor zorgen dat telkens maar één spoel tegelijk stroom krijgt. Dat bereik je door de tijden in Koploper af te stemmen op de pulstijd van de decoder.
Daar zou ik in ieder geval mee beginnen. Denk dat het probleem dan is opgelost.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 December 2021, 12:06:44 »
Citaat
In de wisselvoeding kun je dan een CDU inbouwen
Precies dit zou ik niet doen. Nu heb ik de handleiding van de decoder in kwestie niet gelezen.

Maar ik kan mij voorstellen dat er in de voedingslijn in de decoder naar de wisselspoelen toe iets van een stroombegrenzingcitcuit kan zitten. Ik zou dit zelf namelijk wel inbouwen nu ik weet dat dat een bepaalde peco aandrijving slechts een 5 ohm weerstand heeft.

Als je de wisselvoeding vanuit de decoder overbrugt en daarmee dus ook de beveiliging en dan ook nog een CDU gebruikt dan zou je je wisseldecoder kunnen frituren.

Maar nogmaals ik ben niet bekend met de decoders noch met de wissel aandrijvingen. Ik vraag zelf niks meer aan W.. R.., want dan word ik toch weer uitgescholden en beledigd.

Naar mijn mening is je grootste kans van succes om in koploper een ruimere pauze tijd tussen het schakelen van wissels te zetten. Makkelijk en doeltreffend.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #20 Gepost op: 20 December 2021, 12:26:07 »
Ik zou verwachten dat de schakeltrap van een decoder bestaat uit een relais zodat je 'potentiaalvrij' alles kunt schakelen wat je wil, met een minimale stuurstroom/spanning uit de decoder.
Ik zie dat er ook schakeldecoders zijn met een triac in de schakeltrap die dan b.v. 3 A kunnen schakelen, met een externe voeding. Je kunt dan toch ook meerdere dingen tegelijk schakelen omdat de stroom per trap max 3 A blijft, alleen de voeding moet dan meer Amps/vermogen kunnen leveren.

Ik zie op het plaatje van de Rosoft decoder geen relais of aparte schakeltrappen, wel 2 IC's en die zullen nooit een erg hoge stroom kunnen schakelen.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2021, 12:29:59 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 20 December 2021, 12:31:56 »
Je kunt er wel van uitgaan dat elke decoder een of andere vorm van stroombegrenzing heeft.
Meestal is dat een begrenzing op het totaal omdat dat eenvoudiger is dan een begrenzer op elke uitgang apart.
Daarom heeft een CDU geen zin, die stroom die die kan  leveren wordt door de decoder niet doorgelaten. Of de decoder sneuvelt.

Decoders die een relais als uitgangscomponent hebben bestaan ook. Die heten schakeldecoder. Waarbij je er op bedacht moet zijn dat niet elke schakeldecoder een relaisuitgang heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 December 2021, 12:43:30 »
Dat zijn oudere decoders. Toen werd onderscheid gemaakt tussen wisseldecoders (pulsdecoders) en schakeldecoders met vaste standen. De schakeldecoders waren in de regel identiek aan de pulsdecoders met dit verschil dat de pulsen bistabiele relais aanstuurden. Het omschakelcontact van ieder relais werd dan naar buiten gebracht. De Märklin K83 en K84 decoders zijn goede voorbeelden. Dergelijke schakeldecoders zijn niet erg geschikt voor het aansturen van wisselspoelen.

Je kan natuurlijk monostabiele relais aansluiten op de uitgangen van een pulsdecoder. Dan bereik je wat 72sonett bedoelt. Het probleem is dan vast ook opgelost, maar nogal via een omweg.  :)
« Laatst bewerkt op: 20 December 2021, 13:07:51 door henk »

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #23 Gepost op: 20 December 2021, 15:11:41 »
Citaat van: Klaas Zondervan
...Daarom heeft een CDU geen zin, die stroom die die kan  leveren wordt door de decoder niet doorgelaten. Of de decoder sneuvelt....

Tenzij.... er een decoder zou zijn met een ingebouwde, intelligente CDU ;) :P

Grtzz,
Karst

[Edit]

En ja, niet alleen stroom en tijdsduur zijn  belangrijk, ook de spanning.

Uit eigen metingen stelde ik het volgende vast:

Peco PL10:      Min. 15V-Max19V, pulsduur min. 30ms,     max 50ms     ( stroom 3.2A )
SEEP:             Min. 15V-Max19V, pulsduur min. 30ms,     max 50ms     ( stroom 6.8A )
Gaugemaster: Min. 15V-Max19V, pulsduur min. 30ms,     max 50ms     ( stroom 1.8A )
Fleischmann:   Min. 17V-Max19V, pulsduur min. 30ms,     max 50ms    ( stroom 0.8A )
Piko:               Min. 18V-Max19V, pulsduur min. 5ms,      max 10ms     ( stroom 0.6A )
MP1:               Min. 17V-Max19V, pulsduur min. 1100ms, max 1500ms ( stroom 0.4A )

[/Edit]

« Laatst bewerkt op: 20 December 2021, 15:20:20 door Karst Drenth »

joespoor

• Offline Offline
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
« Reactie #24 Gepost op: 21 December 2021, 23:43:06 »
Ik heb nu in Koploper alle impulstijden op 250 ms gezet evenals de pauze tussen impulsen. Het lijkt goed te werken ........