Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 11:09:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:07:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door T.Spat
Vandaag om 10:48:06
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking  (gelezen 284625 keer)

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1365 Gepost op: 07 juni 2023, 12:19:08 »
Stand 7 was inderdaad de maximum-instelling bij de Wadlopers. Overigens liggen er in de andere diesel-hydraulische stellen (de Buffels/DM90) dezelfde Cummins motoren, dus mocht men een waarheidsgetrouwer geluid willen hebben dan het geluid dat momenteel wordt geleverd, dan kan deze DM90 het beste de bron zijn.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1366 Gepost op: 07 juni 2023, 13:22:34 »

- Als mijn wadloper uit de bocht komt dan lijnen de twee bakken niet meer netjes uit.

Ja, dit herken ik. De oplossing met de veertjes is voor mij nieuw.
Met vriendelijke groeten, altijd.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1367 Gepost op: 07 juni 2023, 13:27:19 »
Stand 7 was inderdaad de maximum-instelling bij de Wadlopers. Overigens liggen er in de andere diesel-hydraulische stellen (de Buffels/DM90) dezelfde Cummins motoren, dus mocht men een waarheidsgetrouwer geluid willen hebben dan het geluid dat momenteel wordt geleverd, dan kan deze DM90 het beste de bron zijn.

Bij DM90 herinner ik dat die boven een bepaalde snelheid overschakelde qua aandrijving.  Tot aan de 100km/u hoorde je de motor op vrij constant toerental draaien, daarna viel het toerental terug en liep die met de snelheid weer langszaam op. Volgens Railwiki was tot 100km/u de aandrijving Hydrodynamisch, daarna direct dmv een vloeistofkoppeling.

Bron: https://www.railwiki.nl/index.php/DM%2790

Dan zou je tot de 100 km/u het motorgeluid kunnen gebruiken.

Aan de andere kant, ik dacht dat het motorgeluid van de DH stellen goed was opgenomen door PB. Misschien dat het terugschakelen bij 100 km/u naar een lagere stand mist?

Groeten,
Rogier

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1368 Gepost op: 07 juni 2023, 14:00:07 »
Dat 'overschakelen' bij de Wadlopers binnen de VOITH koppelomvormer was naar ik me herinner bij ca. 65% van de maximum snelheid.

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #1369 Gepost op: 07 juni 2023, 14:17:18 »
Het geluid van de Wadlopers is samengesteld.


De rij (motor) geluiden zijn van zijn Duitse broer, de VT 628.
Alle andere geluiden (zoals remmen, deuren, vertrek enz enz) zijn origineel Wadloper geluiden.
Er zitten geen omroep berichten bij.

Er komen nog films online waarin we de geluiden laten horen.

« Laatst bewerkt op: 07 juni 2023, 14:36:26 door DH1-3104 »
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2451
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1370 Gepost op: 07 juni 2023, 15:07:10 »
Dat 'overschakelen' bij de Wadlopers binnen de VOITH koppelomvormer was naar ik me herinner bij ca. 65% van de maximum snelheid.
Volgens de sylabus "Hydrodynamisch aandrijfstysteem" vindt het opschakelen plaats bij ca. 70% van het toerental en het terugschakelen bij ca. 60%, dit om continu heen en weer schakelen te voorkomen bij kleine toerentalwisselingen rond dit omslagpunt.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1371 Gepost op: 07 juni 2023, 22:58:11 »
- Een relatief luidruchtige aandrijving? Iig zo luidruchtig dat ik hem door de sound heen hoor?
- Een soundfile die 'hollig' klinkt
- Als mijn wadloper uit de bocht komt dan lijnen de twee bakken niet meer netjes uit.

- Luidruchtige aandrijving herken ik ook wel wat. Maar komt m.i. ook door de holle kap er bovenop. Dat werkt kennelijk als prima klankkast. Bijv. de Lima/Rivarossi IRM heeft dit effect helemaal sterk. Zonder kap maakt de aandrijving minder geluid. Al moet ik zeggen dat ik mijzelf er niet veel aan stoor. Bijv. mijn Fleischmann LINT van enkele jaren terug heeft een nog luidruchtigere aandrijving, die je op hogere snelheid veel beter boven de sound hoort.
- 'Hollige' soundfile heeft denk ik ook te maken met de wat mindere kwaliteit van de geluidsfile. Al moet ik zeggen dat ik na plaatsing van de ESU-suikerklontjesspeaker (zie aantal posts terug) het geluid vele malen beter geworden is. Goeie tip dus!  (y)
- Na een bocht lijnen mijn beide bakken netjes uit. De veertjes van de koppelmechanismen zitten best strak, dus dat zal daar dan mogelijk mee te maken hebben?

« Laatst bewerkt op: 08 juni 2023, 14:24:25 door System-M »
Grt
Marc

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1372 Gepost op: 11 juni 2023, 00:00:53 »
Wat staan de DH1's van PBModels mooi opgesteld: https://www.facebook.com/photo/?fbid=263412422897875&set=a.169869978918787

En ook de nieuwsbrief met veel positief nieuws over de DH1's staat online.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2023, 00:30:41 door BlauweEngel-fan »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1373 Gepost op: 11 juni 2023, 00:28:45 »
uit de nieuwsbrief:
"Hoewel we samen met onze Chinese partner de drukfouten gezien hebben en deze hebben kunnen verbeteren, zijn we er gezamenlijk niet in geslaagd om het toch helemaal perfect te krijgen. Het NS-logo staat namelijk aan 1 zijde een fractie teveel naar rechts. Wij betreuren dit, maar hebben wel besloten om de DH1 te gaan uitleveren. Aan de andere zijde staat het logo wel correct."

Hoe kun je daar niet in slagen? ??? Een vignet onder een plee-raam positioneren moet toch geen onmogelijke opgave zijn zou je denken... Nou ja hoe het ook zij, KleinSpoor raakt z'n voorraad transfers https://www.kleinspoor.nl/pagina7189.html zo wel kwijt  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
    • PBModels.nl
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1374 Gepost op: 11 juni 2023, 00:48:24 »
Wel....kent u die uitdrukking : De wet van Murphy?

Alles wat fout kon gaan aangaande het vignet, is fout gegaan....

Toen PB Models in 2022 de modellen binnenkreeg met deze (en andere) drukfout(en) (NS vignet onder toiletraam staat 5mm te ver naar rechts) hebben wij in goed overleg met China nieuw artwork gestuurd.
Alle foutjes zijn toen verwerkt, en de kwaliteit van de nieuwe kappen nu is beter dan die van de eerder geleverde kappen.

En nu juist deze fout is niet meegenomen. Ondanks dat PB Models geheel nieuw artwork heeft gestuurd waar het logo wel netjes onder het toiletraam staat.

Ik zou willen dat het logo wel juist staat, maar dat staat ze niet. En dat is spijtig.
Maar besloten is de modellen nu wel te gaan uitleveren. Het vignet aan de andere zijde staat wel correct.

Het enige wat ik nu kan doen, is mijn excuus aanbieden als u teleurgesteld bent.
Ik hoop echter dat de meeste toch blij zijn met hun DH1.

Chris
PB Models.

« Laatst bewerkt op: 11 juni 2023, 01:01:43 door PBModels »
Het was even door buffelen.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1375 Gepost op: 11 juni 2023, 01:05:49 »
Snap dat jullie ook wel teleurgesteld zullen zijn. Balen dat de wijziging niet is doorgekomen.
Maar teleurstelling zal binnenkort ombuigen in bewondering als de stellen uitgeleverd worden. Kan niet wachten!!

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1376 Gepost op: 11 juni 2023, 01:57:43 »
Wel....kent u die uitdrukking : De wet van Murphy?
...
Het enige wat ik nu kan doen, is mijn excuus aanbieden als u teleurgesteld bent.
Ik hoop echter dat de meeste toch blij zijn met hun DH1.

Chris
PB Models.
Respect voor jullie doorzettingsvermogen. Wat mij betreft geheel acceptabel. En als ik het forum hier zo volg is op elk model wel iets sprake van imperfectie. Ik zie uit naar de levering van de bestelde DH1's, naar de ICM en ook naar al het moois jullie in de toekomst nog uit gaan brengen, zoals hopelijk ook de Buffel en de familie DDM/DD-AR/DDZ.

Succes aan jullie.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3833
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1377 Gepost op: 11 juni 2023, 07:46:46 »
Mwah

Het laat dus iig zien dat het best moeilijk is om een perfect model neer te zetten, voor elk merk. Er zijn zoveel factoren die meespelen, van ontwerp tot daadwerkelijke uitvoering.

We gaan het zien, wel een vraagje: in de brief staat ook dat er gewerkt wordt aan de AC versie, met name draaistel icm met slanke wissels. Komt die upgrade ook voor de DH2?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1378 Gepost op: 11 juni 2023, 09:10:57 »
Wat ik gewoon heel netjes vind is de berichtgeving omtrent deze productie

Communicatie is gewoon prima en PB communiceert ook over de gebreken. Mijns inziens een dikke plus, want zo tackle je gelijk het commentaar op deze fout en erken je dat er ook wel eens wat misgaat ondanks de inspanningen die je als fabrikant doet.

Openheid omtrent de gang van zaken is vaak het beste. Dat er altijd wel weer commentaar op komt is niet te voorkomen, maar de communicatie van PB is ook dan ook gewoon netjes te noemen.

Zorg dat het zo blijft en dan krijg je een groot publiek. Niet alleen het zakelijke aspect maar ook het menselijke telt mee en voor een kleinserie fabrikant is dit belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2023, 09:12:42 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 321
  • NL Train! 🇳🇱
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1379 Gepost op: 11 juni 2023, 09:13:51 »
Achja… daarvoor laat ik de mijne niet voor liggen  (y)