Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Duikeend
02 oktober 2023, 23:43:24
US diorama in H0 door DJV
02 oktober 2023, 23:37:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
02 oktober 2023, 23:35:37
Rondom Charlois door hervé
02 oktober 2023, 23:14:24
Testdiorama door Cyril Mariën
02 oktober 2023, 22:57:45
Rheinburg, TP V/VI door Robkop
02 oktober 2023, 22:54:02
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
02 oktober 2023, 22:40:59
14 en 15 oktober MBS Najaarsstoomdagen(Express) door Seinhuis
02 oktober 2023, 22:26:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
02 oktober 2023, 22:19:32
Haandrecht zolderdam H0 door bask185
02 oktober 2023, 21:51:05
Westerdijk NL pendelbaan H0 door Ruben90
02 oktober 2023, 21:41:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
02 oktober 2023, 21:40:10
Aansluiting wissels en ontkoppelrails door bask185
02 oktober 2023, 21:20:22
Greater Leek Junction, een nieuw project - spoor 0 door Ronald Halma
02 oktober 2023, 21:13:16
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
02 oktober 2023, 20:59:55
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Rob Bennis
02 oktober 2023, 20:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 oktober 2023, 20:51:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Chris Westerduin
02 oktober 2023, 20:45:44
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door Cc72000
02 oktober 2023, 20:38:10
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door MiHe
02 oktober 2023, 20:34:04
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Arjan6511
02 oktober 2023, 20:28:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
02 oktober 2023, 20:10:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
02 oktober 2023, 20:08:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Biessendorf
02 oktober 2023, 19:33:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
02 oktober 2023, 19:19:53
Aachenau West door puntenglijder
02 oktober 2023, 19:08:49
Worstelen met de ESU LocPilot/LocSound 5 decoders door Ben
02 oktober 2023, 18:58:43
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
02 oktober 2023, 18:52:29
Modelspoor enquete door Ben
02 oktober 2023, 18:23:31
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
02 oktober 2023, 18:21:57
  

Auteur Topic: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking  (gelezen 266271 keer)

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1365 Gepost op: 07 juni 2023, 12:19:08 »
Stand 7 was inderdaad de maximum-instelling bij de Wadlopers. Overigens liggen er in de andere diesel-hydraulische stellen (de Buffels/DM90) dezelfde Cummins motoren, dus mocht men een waarheidsgetrouwer geluid willen hebben dan het geluid dat momenteel wordt geleverd, dan kan deze DM90 het beste de bron zijn.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1366 Gepost op: 07 juni 2023, 13:22:34 »

- Als mijn wadloper uit de bocht komt dan lijnen de twee bakken niet meer netjes uit.

Ja, dit herken ik. De oplossing met de veertjes is voor mij nieuw.
Met vriendelijke groeten, altijd.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1367 Gepost op: 07 juni 2023, 13:27:19 »
Stand 7 was inderdaad de maximum-instelling bij de Wadlopers. Overigens liggen er in de andere diesel-hydraulische stellen (de Buffels/DM90) dezelfde Cummins motoren, dus mocht men een waarheidsgetrouwer geluid willen hebben dan het geluid dat momenteel wordt geleverd, dan kan deze DM90 het beste de bron zijn.

Bij DM90 herinner ik dat die boven een bepaalde snelheid overschakelde qua aandrijving.  Tot aan de 100km/u hoorde je de motor op vrij constant toerental draaien, daarna viel het toerental terug en liep die met de snelheid weer langszaam op. Volgens Railwiki was tot 100km/u de aandrijving Hydrodynamisch, daarna direct dmv een vloeistofkoppeling.

Bron: https://www.railwiki.nl/index.php/DM%2790

Dan zou je tot de 100 km/u het motorgeluid kunnen gebruiken.

Aan de andere kant, ik dacht dat het motorgeluid van de DH stellen goed was opgenomen door PB. Misschien dat het terugschakelen bij 100 km/u naar een lagere stand mist?

Groeten,
Rogier

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1368 Gepost op: 07 juni 2023, 14:00:07 »
Dat 'overschakelen' bij de Wadlopers binnen de VOITH koppelomvormer was naar ik me herinner bij ca. 65% van de maximum snelheid.

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
« Reactie #1369 Gepost op: 07 juni 2023, 14:17:18 »
Het geluid van de Wadlopers is samengesteld.


De rij (motor) geluiden zijn van zijn Duitse broer, de VT 628.
Alle andere geluiden (zoals remmen, deuren, vertrek enz enz) zijn origineel Wadloper geluiden.
Er zitten geen omroep berichten bij.

Er komen nog films online waarin we de geluiden laten horen.

« Laatst bewerkt op: 07 juni 2023, 14:36:26 door DH1-3104 »
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2396
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1370 Gepost op: 07 juni 2023, 15:07:10 »
Dat 'overschakelen' bij de Wadlopers binnen de VOITH koppelomvormer was naar ik me herinner bij ca. 65% van de maximum snelheid.
Volgens de sylabus "Hydrodynamisch aandrijfstysteem" vindt het opschakelen plaats bij ca. 70% van het toerental en het terugschakelen bij ca. 60%, dit om continu heen en weer schakelen te voorkomen bij kleine toerentalwisselingen rond dit omslagpunt.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1371 Gepost op: 07 juni 2023, 22:58:11 »
- Een relatief luidruchtige aandrijving? Iig zo luidruchtig dat ik hem door de sound heen hoor?
- Een soundfile die 'hollig' klinkt
- Als mijn wadloper uit de bocht komt dan lijnen de twee bakken niet meer netjes uit.

- Luidruchtige aandrijving herken ik ook wel wat. Maar komt m.i. ook door de holle kap er bovenop. Dat werkt kennelijk als prima klankkast. Bijv. de Lima/Rivarossi IRM heeft dit effect helemaal sterk. Zonder kap maakt de aandrijving minder geluid. Al moet ik zeggen dat ik mijzelf er niet veel aan stoor. Bijv. mijn Fleischmann LINT van enkele jaren terug heeft een nog luidruchtigere aandrijving, die je op hogere snelheid veel beter boven de sound hoort.
- 'Hollige' soundfile heeft denk ik ook te maken met de wat mindere kwaliteit van de geluidsfile. Al moet ik zeggen dat ik na plaatsing van de ESU-suikerklontjesspeaker (zie aantal posts terug) het geluid vele malen beter geworden is. Goeie tip dus!  (y)
- Na een bocht lijnen mijn beide bakken netjes uit. De veertjes van de koppelmechanismen zitten best strak, dus dat zal daar dan mogelijk mee te maken hebben?

« Laatst bewerkt op: 08 juni 2023, 14:24:25 door System-M »
Grt
Marc

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1372 Gepost op: 11 juni 2023, 00:00:53 »
Wat staan de DH1's van PBModels mooi opgesteld: https://www.facebook.com/photo/?fbid=263412422897875&set=a.169869978918787

En ook de nieuwsbrief met veel positief nieuws over de DH1's staat online.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2023, 00:30:41 door BlauweEngel-fan »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3758
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1373 Gepost op: 11 juni 2023, 00:28:45 »
uit de nieuwsbrief:
"Hoewel we samen met onze Chinese partner de drukfouten gezien hebben en deze hebben kunnen verbeteren, zijn we er gezamenlijk niet in geslaagd om het toch helemaal perfect te krijgen. Het NS-logo staat namelijk aan 1 zijde een fractie teveel naar rechts. Wij betreuren dit, maar hebben wel besloten om de DH1 te gaan uitleveren. Aan de andere zijde staat het logo wel correct."

Hoe kun je daar niet in slagen? ??? Een vignet onder een plee-raam positioneren moet toch geen onmogelijke opgave zijn zou je denken... Nou ja hoe het ook zij, KleinSpoor raakt z'n voorraad transfers https://www.kleinspoor.nl/pagina7189.html zo wel kwijt  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
    • PBModels.nl
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1374 Gepost op: 11 juni 2023, 00:48:24 »
Wel....kent u die uitdrukking : De wet van Murphy?

Alles wat fout kon gaan aangaande het vignet, is fout gegaan....

Toen PB Models in 2022 de modellen binnenkreeg met deze (en andere) drukfout(en) (NS vignet onder toiletraam staat 5mm te ver naar rechts) hebben wij in goed overleg met China nieuw artwork gestuurd.
Alle foutjes zijn toen verwerkt, en de kwaliteit van de nieuwe kappen nu is beter dan die van de eerder geleverde kappen.

En nu juist deze fout is niet meegenomen. Ondanks dat PB Models geheel nieuw artwork heeft gestuurd waar het logo wel netjes onder het toiletraam staat.

Ik zou willen dat het logo wel juist staat, maar dat staat ze niet. En dat is spijtig.
Maar besloten is de modellen nu wel te gaan uitleveren. Het vignet aan de andere zijde staat wel correct.

Het enige wat ik nu kan doen, is mijn excuus aanbieden als u teleurgesteld bent.
Ik hoop echter dat de meeste toch blij zijn met hun DH1.

Chris
PB Models.

« Laatst bewerkt op: 11 juni 2023, 01:01:43 door PBModels »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
    • Flickr pagina
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1375 Gepost op: 11 juni 2023, 01:05:49 »
Snap dat jullie ook wel teleurgesteld zullen zijn. Balen dat de wijziging niet is doorgekomen.
Maar teleurstelling zal binnenkort ombuigen in bewondering als de stellen uitgeleverd worden. Kan niet wachten!!

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1376 Gepost op: 11 juni 2023, 01:57:43 »
Wel....kent u die uitdrukking : De wet van Murphy?
...
Het enige wat ik nu kan doen, is mijn excuus aanbieden als u teleurgesteld bent.
Ik hoop echter dat de meeste toch blij zijn met hun DH1.

Chris
PB Models.
Respect voor jullie doorzettingsvermogen. Wat mij betreft geheel acceptabel. En als ik het forum hier zo volg is op elk model wel iets sprake van imperfectie. Ik zie uit naar de levering van de bestelde DH1's, naar de ICM en ook naar al het moois jullie in de toekomst nog uit gaan brengen, zoals hopelijk ook de Buffel en de familie DDM/DD-AR/DDZ.

Succes aan jullie.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3601
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1377 Gepost op: 11 juni 2023, 07:46:46 »
Mwah

Het laat dus iig zien dat het best moeilijk is om een perfect model neer te zetten, voor elk merk. Er zijn zoveel factoren die meespelen, van ontwerp tot daadwerkelijke uitvoering.

We gaan het zien, wel een vraagje: in de brief staat ook dat er gewerkt wordt aan de AC versie, met name draaistel icm met slanke wissels. Komt die upgrade ook voor de DH2?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1378 Gepost op: 11 juni 2023, 09:10:57 »
Wat ik gewoon heel netjes vind is de berichtgeving omtrent deze productie

Communicatie is gewoon prima en PB communiceert ook over de gebreken. Mijns inziens een dikke plus, want zo tackle je gelijk het commentaar op deze fout en erken je dat er ook wel eens wat misgaat ondanks de inspanningen die je als fabrikant doet.

Openheid omtrent de gang van zaken is vaak het beste. Dat er altijd wel weer commentaar op komt is niet te voorkomen, maar de communicatie van PB is ook dan ook gewoon netjes te noemen.

Zorg dat het zo blijft en dan krijg je een groot publiek. Niet alleen het zakelijke aspect maar ook het menselijke telt mee en voor een kleinserie fabrikant is dit belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2023, 09:12:42 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 298
  • NL Train! 🇳🇱
Re: PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
« Reactie #1379 Gepost op: 11 juni 2023, 09:13:51 »
Achja… daarvoor laat ik de mijne niet voor liggen  (y)