Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 13:32:29
Beschilderen of bespuiten modellen van de Hollandse ijzeren Spoorwegmaatschappij door zuylen
Vandaag om 13:30:59
Roco digitaal met eerste lokmuis door henk
Vandaag om 13:25:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:19:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:58:12
NTM goederenwagens in Spoor-0 door Eric B
Vandaag om 12:47:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 12:45:50
Aansturing via Arduino werkt niet goed door wimk
Vandaag om 12:45:14
Vraagje Marklin 60760 decoder format door Bahn-AG
Vandaag om 12:38:09
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
Vandaag om 12:35:07
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:15:14
Dg spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:19:06
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door Bob R.
Vandaag om 11:18:47
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 11:08:00
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:58:42
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:55:47
Kruising Blauwkapel verdwijnt door Peter Kleton
Vandaag om 10:55:35
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Jeroen Water
Vandaag om 10:51:24
Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm door MathynK
Vandaag om 10:48:11
Roco NS Vectron in NS-flow design door wob
Vandaag om 10:43:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Willem1951
Vandaag om 10:40:45
Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as door Duikeend
Vandaag om 10:38:29
Blauwe verf gezocht voor Venice-Simplon-Oriënt-Express H0 van Rivarossi door sncf231e
Vandaag om 10:04:38
vreemd gedrag decoder door VvKan
Vandaag om 09:38:46
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 09:30:37
Roco NS plan V door VulcanRaven
Vandaag om 09:15:56
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:26:16
Rijverlichting verkeerd om door dijkstra_jasper
16 mei 2022, 23:40:15
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
16 mei 2022, 23:22:51
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
16 mei 2022, 23:22:44
  

Auteur Topic: NS6300 DJH e102 puzzeltocht  (gelezen 8411 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1349
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #75 Gepost op: 25 januari 2022, 00:05:12 »
Dag Adriaan,

In mijn versie heb ik zoals eerder beschreven de 1e en 3e as star en 'vast' in het frame aangebracht en de 2e en de 4 as met hornblocks verend en met zijspeling gelagerd. Vanzelfsprekend is het frame pas gesoldeerd nadat bij de 1e en 3e as 'alle voeten op de vloer' stonden. De 1e as heb ik vanwege de binnenliggende schuifbeweging vast uitgevoerd. Omdat ik de Romford wielen gebruik heb ik geen kwartering problemen. In andere gevallen gebruik ik voor het uitlijnen het hulpstuk van Gerard.
Begin februari, als alle drukte achter de rug is, zal ik het project weer oppakken.

Groet,
Rob

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #76 Gepost op: 25 januari 2022, 18:55:11 »
Rob, Meino, Gert en Huup,

Dank voor het meedenken.
 Ik heb een stukje maar eens gedemonteerd en wat me opviel was dat alhoewel de hornblokken niet vastgesoldeerd zijn, de assen er niet vallen met het verwijderen van de bodemplaat.
Dit zou normaal zijn toch?
Ik vermoed dat de vorige eigenaren niet de rand die het esten achter laat afgevijld heeft. Van 0.5mm zakken is momenteel dan ook nog geen sprake. Alleen roteren op de plek waar ze nu zitten.
Gert, Ik heb allebei de versies van de koppelstangen 1 stuk of losse stukjes  ;D

Mvg,

Adriaan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #77 Gepost op: 25 januari 2022, 19:35:52 »
Normaal horen hornblocks in het frame te kunnen schuiven, Adriaan. Zo niet, dan weet je niet of de hornblocks goed uitgelijnd zijn, ze kunnen klem zitten op hun hoogste positie en die hoogste positie kan iets verschillen. Ik zou ze uitnemen, gangbaar maken en terugplaatsen met de bodemplaat verticale stop op 0,5 mm.

Souplesse is volgens mij altijd het beste. Rijmt niet, maar is wel waar  :) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #78 Gepost op: 25 januari 2022, 20:25:36 »
Helemaal eens met Gert. Je krijgt echt spijt als je t niet doet 😉

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #79 Gepost op: 26 januari 2022, 09:20:36 »
Hi,

Gisterenavond de assen en hornblocks eruit gekregen.
De zijkanten licht geaaid met een fijn vijltje en er zit nu verticale beweging in.  (y)
Hornblocks lijken wel vlak met de onderkant dus van 0.5mm speling is momenteel geen sprake.
Denk dat ik nog even wacht op mijn levering uit de VK voordat ik daar aan begin.
Mocht ik 0.5mm verticaal uitruimen hoe doen mensen dat bij hornblocks? vijltje? cutting broach? neem aan dat je het redelijk rond wil houden.

MVG,

Adriaan


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #80 Gepost op: 26 januari 2022, 11:34:54 »
OK, vlak met de onderkant en passend in de sparing in het frame  (y) . Klinkt misschien gek, maar ik zou eerst even niks doen. Nu zou ik het hele frame opbouwen met alles erop en eraan (behalve de motor) zodat ie rijklaar is en dan de koppelstangen los aanbrengen en flink gaan proefrollen op vooral wissels. Als dat goed gaat hoef je niks te doen. Als die er bij wissels (puntstukken) uitloopt heeft ie net te weinig vrijheid en dan zou ik de bodemplaat iets verlaagd aanbrengen zodat de hornblocks iets naar onderen kunnen zakken. Maar dat zou ik pas doen als de opbouw van de loc ook klaar is; het gewicht van die opbouw helpt ook mee in het gedrag.
Ik zou niet aan de frameplaten vijlen als die nu goed uitgelijnd zijn.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1606
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #81 Gepost op: 26 januari 2022, 16:45:38 »
Wat ik met de laatste kits deed (met de hornblocks), is om de twee frameplaten zo precies mogelijk op elkaar te schroeven en dan heel voorzichtig met een vijltje (plat en rond) en wat fijn waterproof schuurpapier, het etsricheltje te verwijderen. Door de frameplaten op elkaar te schroeven houd je de haaksheid redelijk in stand. Helaas, toen ik mijn 6300 bouwde was mijn kunde nog niet groot genoeg om dat toen al te doen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #82 Gepost op: 14 februari 2022, 13:32:19 »
Hi,

Zo dit is weer een tijdje geleden niet stilgezeten maar wel wat hickups.

poppys woodtech locobuilder ligt sinds 28januari al bij de douane. We zullen zien hoe het afloopt maar verwacht wel een naheffing zullen we maar zeggen.

Ondertussen ook een bestelling bij piet peetoom geplaatst voor wat zaken zo ook een romford axle nut remover die ik wil gebruiken om wat van de wielen van de assen te halen. waarom? welnu een aantal van de crankshaft boutjes zijn afgebroken :(

Ik hou me aanbevolen voor tips om ze alsnog eruit te kunnen halen dan wel vervanging. de andere crankshaft pins heb ik ook ik weer niet zeker of deze uitwisselbaar zijn met de djh boutjes. volgens mij is de diamter ook anders dus dan zal ik aan de slag moeten met de drijfstangen van e102 als ik de markits crankshafts gebruik.

afgebroken boutje

We hebben niet stilgezeten wat betreft wat opbouw van de gearbox. Wat vragen die ik daarbij heb. Moeten de assen flush met het frame zijn? En worden de assen vastgesoldeerd of hoe bevestigen jullie deze assen?




@gert ik zal ze flush laten met het frame voorlopig. Eerst maar eens kijken of het een beetje fatsoenlijk aan de praat komt voordat ik teveel eraan doe.

@meino goed bedachte methode helaas is dit frame al tever in elkaar maar zal het de volgende keer zeker doen denk ik.
MVG,

Adriaan


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #83 Gepost op: 14 februari 2022, 14:55:52 »
Goed bezig; rustig aan door met de loc. En inderdaad, het is beter om de zaken nu nog een beetje los en demontabel te houden. Houd dat zo lang mogelijk vol...
Ik soldeer de assen van een gearbox nooit vast, maar lijm ze met cyanoacrylaatlijm in gel-vorm. Dat doe ik in de eerste plaats vanwege plastic tandwielen, in de tweede plaats vanwege vollopen met een teveel aan soldeer (maar dat lukt helaas met secondenlijm ook maar al te goed) en in de derde plaats omdat ze soms toch weer los moeten. Vooral als je frame ( zonder assen, tandwielen enzo) gespoten hebt ben je wel blij dat je de gearboxassen alleen maar met een tikje lijm hoeft vastzetten. En gearboxassen flush is ook niet nodig, tenzij de 'kap' er maar krapaan langs past.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1349
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #84 Gepost op: 14 februari 2022, 17:21:07 »
Adriaan, ik dacht dat de gearbox assen van een borgring voorzien waren. Zoniet dan is een bevestiging met gel o.i.d zoals Gert aangeeft een alternatief. Een dotje 2K lijm aan de buitenkant kan ook.
Hoe is het met de zijdelingse speling van de drijfassen?

Groet,
Rob

 
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2022, 18:29:55 door Silvolde. Reden: Verduidelijking »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1606
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #85 Gepost op: 14 februari 2022, 17:28:12 »
Maar dat is toch het voordeel van de hornblocks, je kunt de assen ten alle tijde uit het frame laten vallen. Ik weet niet hoe de gearbox hier is geconstrueerd, maar bij de 3700 en 5500 zit het tandwiel op de as geperst, dus kun je die as alleen verwijderen door de hornblocks uit het frame te trekken. Bij de oude 6300, die ik heb zit het tandwiel met een schroefje vast op de as, dus daar kun je de as ook makkelijk uit het frame trekken.
Ik heb dus nog nooit iets vastgelijmd van de tandwielen en assen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1606
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #86 Gepost op: 14 februari 2022, 17:31:41 »
Ik geloof dat ik iets niet goed gelezen heb. Je bedoeld waarschijnliik de 2 losse asjes in de gearbox zelf. Die heb ik (na het spuiten) met een klein stripje messing aan beide kanten geborgd zodat ze er niet uitlopen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1349
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #87 Gepost op: 14 februari 2022, 18:40:01 »
Menno, draaiende assen kunnen de gaten in het frame laten uitlopen. Om die reden kun je de assen beter vastzetten.

Ik heb mijn laatste reactie omtrent de bewegingsruimte verduidelijkt.

Groet, Rob

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #88 Gepost op: 14 februari 2022, 19:41:39 »
Hi,

Ik denk dat ik me wel kan vinden in het lijmen van de assen van de gearbox ook tegen slijtage zoals Rob aangaf.
De onderste as van de gearbox is wellicht wat breed de drijfwielen kunnen deze as raken aangezien de hornblocks smaller zijn.
Beweging is goed de as met tandwielen is wel het minst soepel even testen in de andere hornblocks als de schroevendraaier van piet peetoom binnen is.
De 4 drijfwielen  kun je gerust op r360 zetten maar de bogies maken het spannend (wel zonder stangen)
Merk wel strak aandraaien van de onderplaat er al voor zorgt dat de assen minder soepel draaien.
Ik heb het gevoel dat 1 van de bussen van de onderste gearbox as het plastic tandwiel af en toe raakt. Heeft iemand anders dit ook ervaren? Denk dat ik het busje beetje afdraai/schuur.
Meino de e102 kit heeft toch geen aparte gearbox assen?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #89 Gepost op: 14 februari 2022, 22:12:51 »
Adriaan, let even op de (messing) moeren die de wielen an de stalen assen vastzetten. Mijn ervaring is dat je deze makkelijk dol draait. Het is net of het schroefdraad erg ruim zit, waardoor er weinig messing om het stalen tapeind zit om te klemmen. Als ik sommige van die moeren losvast aandraai voel ik m wiebelen op het draad.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.