Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
  

Auteur Topic: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?  (gelezen 2461 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #15 Gepost op: 05 december 2021, 21:18:19 »
Volgens mij is Hans op zoek naar een wat eenvoudiger oplossing, waardoor hij eerder kan gaan rijden met zijn treinen. Bijvoorbeeld:



Oftewel, Hans: leg het op zo'n manier dat je op de spaanplaat aan de andere kant je station komt binnenrijden. Dan rijd je een rondje en heb je geen keerlus meer - en dus geen kortsluiting!
« Laatst bewerkt op: 05 december 2021, 21:28:24 door Ferdinand Bogman. Reden: pointe toegevoegd »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

VvKan

  • Gast
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #16 Gepost op: 05 december 2021, 21:21:56 »
Radius 15 cm ?   Ik dacht toch echt dat het over H0 ging  ;D

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #17 Gepost op: 05 december 2021, 21:24:39 »
Die TEE moet flink afremmen om niet uit de bocht te vliegen voordat hij het station komt binnenrijden :laugh:
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Hansw

  • Online Online
  • Berichten: 111
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #18 Gepost op: 05 december 2021, 22:24:07 »
Beste ,

Wat zijn de ongeveer de kosten voor :  1 keerlusmodule, 4 isolatie-raillasjes (of 4 zaagsnedes in de rails) en 4 draadjes.
En welk type / merk kan ik dan het beste kopen 
Ik ben namelijk A technisch  en geen idee hoe je dat moet aansluiten 
De adviezen zijn me nog niet helemaal duidelijk :  IK had eerst alleen een baan op de spaanplaat , van de week heb ik een oude eettafel geplaatst tegen de spaanplaat
Ik heb toen alleen de railsbochten van de oorspronkelijke rechterzijde verwijderd om de baan langer te kunnen maken
Het oorspronkelend baanontwerp heb ik uit een ROCO catalogus van 2006 /2007overgenomen en iets uitgebreid
Houden ze bij Roco er geen rekening mee dat je met lange treinen kan rijden op deze baan zoals de TEE
Mvg



Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #19 Gepost op: 05 december 2021, 22:32:42 »
Met dat Roco baanplan is niets mis. En je kan het langer maken volgens reactie 16
Groet Frits

VvKan

  • Gast
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #20 Gepost op: 06 december 2021, 11:29:41 »
Op de eerste plaats enige uitleg waarom het nieuwe ontwerp een keerlus bevat en hoe je dat voor jezelf begrijpelijk kunt maken.

Je rijdt je station naar links uit, rijdt achterlangs en dan door de nieuwe lus weer terug maar het station.  Dan is je trein omgekeerd, dus dan is er hoe dan ook sprake van :  een lus waarin de trein, terwijl die gewoon vooruit doorrijdt, toch in omgekeerde richting terugkomt op de plek waar die vandaan komt.  Kortom:  een keerlus.

Rails heeft 2 railstaven, dat lijkt me duidelijk.  Als je de ene railstaaf rood noemt en de andere blauw  en je volgt die staven net als de route van de trein, dan zul je zien (kleur ze maar eens in op een baanplan), dat ergens na de lus de rode aan de blauwe komt en de blauwe aan de rode.  Dat is dus kortsluiting.  Dus moet er een scheiding in, oftewel een keerlusmodule.  Tenzij je dat met veel oplettendheid handmatig wil doen.

Een simpele, goed werkende keerlusmodule vereist een geïsoleerde sectie rail die minimaal even lang is als je langste trein.  Dus heb je een langste trein van 1 meter, kies dan een stuk van bijv. 110 of 120 cm., dan zit je altijd goed. Van dat stuk moet aan beide kanten de staven geïsoleerd worden, door isolatie-raillasjes of door het doorzagen van beide railstaven.  Dus links en rechts, vandaar het getal 4.

Dan wordt het simpel.  Je sluit de INGANG van de keerlusmodule aan op de gewone baan, dus vanaf de rails of vanuit de centrale. Dus zeg maar aan rood en blauw van het voorbeeld. De UITGANG sluit je aan op het geïsoleerde keerlus stuk.  Klaar.

Waar kun je de "keerlus-sectie" maken ?  Makkelijk tussen de nieuwe wissel rechts op het nieuwe stuk en de baan die teruggaat naar het station, dus zeg maar vlak voordat de trein het station weer binnenrijdt.

Kosten:  een setje isolatie raillasjes een paar euro. Of een zaagje/slijpschijfje voor een boormachientje.  4 draadjes:  ik hoop dat je nog wel wat hebt liggen, hoeven bij plaatsing van de module naast de rail maar ongeveer 10 cm lang te zijn.  Anders een paar euro. En een keerlusmodule:  ongeveer 35 tot 80 euro.

Mijn voorkeur:  ik gebruik uitsluitend de Lenz LK200.  Uiterst betrouwbaar.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #21 Gepost op: 06 december 2021, 15:37:43 »
Maar wil je je geld in eigen land besteden dan is dit een uitstekend product. Met ook op het forum veel deskundigen.
xTreme  Keerlus van Rosoft. https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Category-294246/xTreme-Keerlus.html

Hansw

  • Online Online
  • Berichten: 111
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #22 Gepost op: 06 december 2021, 15:55:15 »
Beste Vvkan ,

Dank voor de info  Ik ga daar over een tijdje mee aan de slag . Omdat ik op korte termijn mijn treinen , die een aantal jaren in een vitrinekast hebben gestaan omdat ik geen ruimte beschikbaar had voor een baan eerst wilde testen of ze nog goed rijden heb ik nu tijdelijk een baan gelegd . Ik kreeg alleen weer kortsluiting bij de wissels die dicht op elkaar zaten .
De lok was op de ene wissel en de rijtuigen nog op de andere wissel . Ik heb wel geconstateerd dat er af en toe een slipbandje afvalt ( waarschijnlijk uitgedroogd ) . Maar die kan ik vervangen . 
Ik heb de wissels inmiddels verwijderd.  Het gaat soms met moeite om de geoline rails aan een te sluiten vooral bij wissels dan breekt de verbindingspen  die er in geschoven moet worden  af of je krijgt de rails niet makkelijk los . Kan dit door de ouderdom komen dat er een weekmiddel inzit . 
Mvg Hans
 




 

Hansw

  • Online Online
  • Berichten: 111
Re: Keuze keerlusmodule Lenz of Digikeys
« Reactie #23 Gepost op: 07 december 2021, 13:04:10 »
Beste heer Vvkan ,
Mede door uw advies wil ik toch de stap maken om  een degelijke Keerlusmodule aan te schaffen .Nu heeft mijn treinwinkel alleen de Digikeys DR 5013 in het assortiment .  ( 93 euro ).
Maar omdat u de Lenz LK200 adviseert twijfel ik .  Welke is voor mij het meest geschikt als leek op technisch  aspect  maw met welke Module aansluiting hoef ik het minst dingen aan te passen
Ik weet niet waar u de Lenz heeft gekocht en voor welke prijs want ik kan hem moellijk vinden op internet
Zoals u waarschijnlijk gezien hebt , hebt ik een Roco booster . U vermeld in uw vorig bericht dat de module moet worden aangesloten op de rails . Maar waar sluit ik dan het stekkertje van de stroomtoevoer naar de rails aan . Er zit maar een aansluiting hiervoor op de Booster

Mvg Hans

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #24 Gepost op: 07 december 2021, 14:36:49 »
Beste HAns,

VvKan is een vrouw luisterend naar de naam Veroniek  :angel:

Zit nog eens naar je laatste twee foto's te kijken maar daar zit geen keerlus meer in. Je hebt nu een rondgaande baan.

Je hebt nu alleen wat rails anders gelegd maar hebt in de  bedrading waarschijnlijk niets aangepast. Die zal je waarschijnlijke op de "analoge" manier aangelegd hebben. Dus de baan volgend.
Check maar eens goed of de draden naar de rails niet ergens gekruist zitten. Volg de rechter rails en check of daar steeds dezelfde draden op uit komen of dat je opeens via de linker rails verder gaat.
Bij digitaal moet je de rails parallel zien in dezelfde polariteit.
Zeg maar als je voor je "station" staat de voorste railstaaf met rood verbinden en de achterste met blauw (kleuren even zelf benoemd). Het volgende parallele spoor idem. Voorste railstaaf weer rood de achterste blauw, etc. En dat je hele baan door consequent volhouden. Dan is de kortsluiting weg.
Gr.
Eric

Hansw

  • Online Online
  • Berichten: 111
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #25 Gepost op: 07 december 2021, 14:55:11 »
Beste , dat klopt ik heb hem aangepast maar zou toch bij nader inzien weer de keerlus willen gebruiken omdat nu de treinen achteruit moet in parkeren om met een andere te rijden
Dit is soms lastig omdat ze erg lang zijn
Vandaar dat ik nu aan het kijken ben naar een keerlusmodule

Bij nader inzien heeft de fout die ik in 1e instantie gemaakt hebt met de keerlus aan te leggen toch zijn vruchten afgeworpen ; ik was anders nooit uitgegaab van  een keerlus module 

Mvg Hans 

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #26 Gepost op: 07 december 2021, 17:12:37 »
Beste Hans,

Ik lees dat je inmiddels kunt rijden zonder kortsluiting én enthousiast bent over een keerlusmodule. Ik heb daar geen verstand van (ik rijd zelf analoog) en wil je er absoluut niet van afhouden.

Je schrijft dat je het onhandig vindt om treinen achteruit in te parkeren, met het sporenplan dat je nu hebt. Maar als je het oorspronkelijke sporenplan weer legt (met keerlusmodule) heb je dat probleem ook een beetje. Alleen de TEE kan gewoon achteruit en vooruit. Maar de treinen die getrokken worden door een locomotief, die lopen dan ook dood op een opstelspoor. Je zult dan ook moeten rangeren, of er een andere locomotief aan de achterkant tegenaan zetten, om de trein weer te kunnen laten vertrekken.

Zelf lijkt mij dat juist leuk, want dat betekent toch altijd een beetje rangeren. Maar in je huidige sporenplan kun je dat ook doen, als je een trein wilt inparkeren. In plaats van de trein achteruitrijden, laat je een andere locomotief de wagons of rijtuigen op een ander spoor zetten. Heb je hieraan gedacht?

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #27 Gepost op: 07 december 2021, 18:37:06 »
Vandaar dat ik nu aan het kijken ben naar een keerlusmodule

Er zijn verschillende opties. Je kan voor de Rosoft xTreme Keerlusmodule gaan. Je kan ook voor de Lenz LK200 Keerlusmodule gaan. Bij de eerste heb je een aantal secties in de het spoor nodig. Bij de LK200 is het een deel scheiden. Bij overrijden wordt de kortsluiting opgeheven.

Een trein moet met alle stroomopnemende assen in de omschakelversie kunnen. Anders werkt het niet.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hansw

  • Online Online
  • Berichten: 111
Re: Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload?
« Reactie #28 Gepost op: 08 december 2021, 11:57:02 »
Beste , ik heb nog even zitten puzzelen met de aanleg van mijn baan
Ik wil zoals ik hem in 1e instantie met de keerlus had aangelegd weer aanpassen . Dus aansluiting bovenaan de baan .
Als ik nu ook op de rails gedeeltes die op de spaanplaat onderaan liggen een aansluiting wil maken met twee aansluitingen moet ik er volgens mij nog een strook hout bij plaatsen zodat de breedte van de eettafel gelijk is met de spaanplaat   De spaanplaat is 110 breed , de eettafel 90  . Dus eettafel 90 +  strook hout 20  bij 90   ( eettafel is namelijk 2 m lang ) .
Heb ik dan voldoende ruimte om 2 bochten van de eettafel naar de spaanplaat te maken
Ik heb 3 opties met de rails  R2 , R3 en R4

Mvg Hans